Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
http://forum.scholieren.com/showthre...ghlight=zotste
||
Citaat:
Tussen 0 < x > 1 bevinden zich een oneindig aantal getallen, 0.5 0.93845893 etc. Alleen tussen 0 < x > 0 1 < x > 1 bevindt zich geen enkel ander getal. Stel al zou het aantal getallen niet oneindig zijn tussen 0 en 1 Het object zal dan nog steeds door een oneindig aantal stukken eindigende ruimte moeten reizen |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
In 0 < x > 0 zeg je namelijk twee keer exact hetzelfde. Moet zijn 0 < x < 0 Vindt je wiskunde-leraar waarschijnlijk ook wat beter voor je cijfer op een tentamen... |
![]() |
|||
Citaat:
Als deze 3 dimensionale ruimte zelf eindeloos is, lijkt mij het antwoord: >>ja<< Maar je hebt t hier over een ruimte met een beperkte hoogte, breedte en lengte (kamer met deur); waar dus een meetkundige beperking aan opgelegd is; in dit geval is het antwoord: >>nee<< Maar wellicht is het inderdaad zo wat Isa zegt: Citaat:
![]() ![]() ![]()
|
![]() |
Mja, er zijn natuurlijk twee vormen van oneindigheid, ten eerste is er wat in het engels 'infinite' heet (dit komt er min of meer mee overeen, dat je voor elk getal een groter getal kunt nemen, tot in het oneindige door), en ten tweede is er een begrip waar de engelse term 'infinitesimal' voor bestaat (wat min of meer equivalent is met het feit dat er tussen twee verschillende getallen, bijv. 0 en 1, altijd oneindig veel andere getallen bestaan).
Zoals het er nu naar uit ziet, is het aantal deeltjes waaruit het universum bestaat eindig, is er een minimale ondeelbare tijdseenheid (de Planck-tijd), en het lijkt me daardoor niet meer dan logisch dat er ook een minimale afstands-eenheid bestaat. Volgens alle klassieke modellen van de werkelijkheid, zou er echter geen minimale afstands-eenheid zijn, en kun je (zoals in de wiskunde) elke afstand weer in tweeen delen... 1/2, 1/4, 1/8... 1/1024... etc... Zeno's paradox is trouwens best interessant, en ik ben er nog steeds niet uit of je, met behulp van rekenen met limieten e.d. en het wiskundig te benaderen, het probleem ook echt oplost. |
![]() |
||
Citaat:
(volgens de wiskundige beredenering dan)
||
Citaat:
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]() Dictionary.com geeft ons: infinitesimal: 1. Immeasurably or incalculably minute. 2. Mathematics. Capable of having values approaching zero as a limit. Hier had ik het dus over 1. ![]() Maar mijn uitleg had inderdaad beter gekund, ik wilde ook eigenlijk alleen laten zien dat er twee soorten oneindigheid zijn, 'infinity' (het oneindig grote/verre) en 'infinitesimality' (het oneindig kleine/precieze). Laatst gewijzigd op 19-09-2003 om 08:05. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
In een kunstmatige constructie als de wiskude is het heel logisch, dat zoiets kan bestaan (het komt gewoon voort uit de definities), maar in de werkelijkheid is het iets minder vanzelfsprekend. Dit is ook precies wat Zeno's paradox zegt, in een iets meer abstracte vorm "er zijn oneindig veel getallen tussen 0 en 1, dus je zult de 1 nooit bereiken". We weten dat a) we dat probleem in de wiskunde met limieten kunnen oplossen, en b) dat het in tegenspraak is met de werkelijkheid, maar we weten toch niet echt hoe we het in de werkelijkheid op moeten lossen, omdat het nogal onduidelijk is hoe tijd en ruimte op het meest fundamentele niveau werken (continue tijd/ruimte vs. discrete tijd/ruimte). Continue tijd -> Zeno's paradox heeft dezelfde oplossing als in de wiskunde, maar waarschijnlijk is er dan toch iets aan de hand wat er voor zorgt dat we niet elk tijdstip als apart ervaren. Discrete tijd -> Zeno's paradox bestaat niet, omdat je tijd niet tot in het oneindige kunt splitsen. Laatst gewijzigd op 19-09-2003 om 08:10. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
als je de ruimte maar blijft en blijft delen, kun je in principe nooit van een 'stuk eindige ruimte' spreken, want zou gauw als je dit stuk definieert of kunt bevatten; is het in principe al weer gedeeld in 2, 4, 8, 1miljoen kleinere stukken. zou je het 'vasthouden' dan kan het niet oneindig klein zijn het begrip "stuk" vraagt om een bestaan. maar iets dat tot in de oneindigheid van tijd (eeuwigheid) blijft veranderen - in principe met oneindig hoge snelheid - 'bestaat' niet als zodanig op enig moment in de tijd of anders met deze redenering: je kunt de ruimte opdelen in 10 stukken van 40cm of 100stukken van 4cm of 400stukken van 1cm enz.... maar een oneindig aantal stukken, vraagt ook om stukken die oneindig klein zijn; en dan spreken we dus niet meer van stukken 'eindige' ruimte zoals jij beweert |
![]() |
||
Citaat:
Dat is de paradox die ik aanwijs, en de reden waarom 3 dimensionaliteit een kleinste eenheid moet bevatten. |
![]() |
|
![]() |
hebben we het over een ruimte met lucht, water of weet ik wat, dan heeft het geen zin om te spreken van stukken kleiner dan het kleinste deeltje in de ruimte.
er zijn deeltjes (of snaren of hoe dan ook) bekend (of van hun bestaan wordt uitgegaan) die extreem klein zijn (voor menselijke begrippen) en waaruit alles (dus ook de lucht in onze ruimte) is opgebouwd. mocht er ooit definitief sprake zijn van een 'kleinste' deeltje, dat dus niet deelbaar is, dan is dat de kleinste eenheid die bruikbaar is. spreken we van een lege ruimte (vacuum oid). dan zijn er 2 mogelijkheden: 1) ook het 'niets' is opgebouwd uit de essentiele bouwstenen (de kleinste deeltjes) maar heeft in die bepaalde samenstelling (het 'niets'/vacuum) zodanige eigenschappen dat het voor ons niet zinnig is om over deeltjes te spreken. qua kleinste eenheid komen we dan echter op hetzelfde verhaal als hierboven uit. (btw: de benaming 'niets' is dan onjuist) 2) een vacuum is echt een 'totaal gebrek aan deeltjes' en dan is het wel op te delen in oneindig veel oneindig kleine stukken. maar dit is slechts theoretisch, omdat een gebrek aan wat voor deeltjes dan ook echt niets is (we kunnen het eigenlijk niet eens kennen - want hoe ken je iets dat niet bestaat?). aangezien het 'niets' niet bestaat, kun je het ook niet delen (0 delen door 2 is nog net zo 0) overigens: aangezien wij wel een soort vacuum kennen - dat ook in de tijd bestaat - is het vrij onwaarschijnlijk dat een vacuum een absoluut 'niets' is Laatst gewijzigd op 19-09-2003 om 14:16. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
![]() |
dat probeer ik uit te leggen. een oneindig klein stuk kan ten eerste alleen theoretisch gekend worden. op jouw verhaal is niet mijn 'tweede uitleg' (die jij citeert) van toepassing, maar juist de eerste (die daar boven staat).
en nogmaals: jij zegt dat alle stukken een eigen lengte hebben - als dat echt zo is dan heb je op een gegeven moment de 4meter bij elkaar. want als die stukken een vaststaande lengte hebben, dan kun je ze optellen; en dan ben je op een gegeven moment bij de 400cm, met een beperkt aantal 'lengtes', en dus niet met oneindig veel stukken, zoals jij zegt. want je kunt oneindig veel stukken niet optellen: er zou nooit een eind aan je som komen, en dus kom je nooit op 400cm uit. je bereikt sowieso de 4m niet op jouw manier: 200cm + 100cm + 50cm + 25cm = 375 375 + 12,5 = 387,5 387,5 + 6,25 = 393,75 je hebt dan weer het probleem van Zeno: je zult uiteindelijk de 400cm BENADEREN, want je werkt gewoon steeds verder achter de komma. je moet andere maten nemen. jij verschuift het probleem tot het laatste stukje; ik pas het op de hele ruimte toe. Laatst gewijzigd op 19-09-2003 om 18:34. |
![]() |
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
*net zoals het je inmiddels waarschijnlijk wel duidelijk zal zijn waarom mijn nickname zo is gekozen ![]() Citaat:
@Gatara: Mijn vorige reply had betrekking op de eerste reply van Everdarkgreen, en niet op het onderwerp van dit topic als zodanig.
Laatst gewijzigd op 20-09-2003 om 18:17. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|