Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Eropuit!

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-08-2003, 16:37
alpha
alpha is offline
Ik heb de afgelopen 5 jaar aaneengesloten erg veel met theater bezig geweest. Ik heb 3 jaar schooltoneel gedaan en 3 jaar JeugdTheaterSchool. Wegens een niet goede omgang met de docent van vorig jaar bij het JTS en ook met de groep, ben ik gestopt. Dit betekend dat ik dit jaar voor het eerst in een hele tijd theater-vrij ben. Dit vind ik erg jammer en eigenlijk wil ik dit ook niet.
Nu is mijn idee om een theatergroepje te starten. Het doel is om mee te doen met de Kunstbende want persoonlijk vind ik het erg belangrijk en ook een extra stimulans om een doel te hebben.

Nu wil ik aan jullie vragen of jullie enig idee hebben hoe ik dit aan moet pakken. Mijn plan is om te adventeren op school want zo heb ik de hele omgeving te pakken (er is maar een school, de anderen verder, in een andere stad)
Maar hierbij wil ik niet de docente die schooltoneel geeft voor het hoofd stoten. Wegens te weinig belangstelling is schooltoneel alleen nog maar voor eersteklassers beschikbaar maar misschien dat ze het idee krijg dat ik haar mogelijke 'leden' zou kunnen afpakken?

Daarnaast heb ik niet de behoefte om een groep kinderachtige kinderen te krijgen. Dit is namelijk ook een van de redenen dat ik met JTS stopte. Ik ergerde me erg aan de anderen van de groep, niet persoonlijk, maar in het spel. Hun concentratie was bijvoorbeeld erg ver te zoeken. Maar heeft het enig zin dat ik dit probeer als ik al zo kritisch ben?

Het lijkt me echt vreselijk om helemaal met theater te moeten stoppen. Een vriendin van mij doet nog wel, met veel plezier want ze zit in een ander niveau in een andere stad, aan theater en ik weet dat ik 'heimwee' zal krijgen, helemaal als ik haar er dan over zal horen praten.

Het lijkt mij logisch dat ik de leiding zal moeten nemen aangezien ik (een van de) oudste zal zijn en al ervaring met het spelen heb. Maar ik wil niet zo'n strenge docent zijn waardoor iedereen nog het gevoel heeft op school te zitten en mij niet zullen mogen. Ik ben namelijk bang dat ik het 'leiding geven' te zwaar op zal vatten.

Ik hoop ergens in de school de 'lessen' te mogen houden want ik weet geen andere plek die centraal en groot genoeg is.

Heeft iemand van jullie tips hoe ik een clubje bij elkaar kan krijgen, hoe ik dit zou kunnen leiden en hoe ik de school moet inlichten en vragen naar een ruimte?
Oud 03-08-2003, 16:51
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
voor ruimte moet je denken aan openbare gebouwen waar in bijv. weekenden niet zo veel gebeurt. Buurthuizen en scholen zijn idd goede plekken, maar je zegt dat er maar 1 school in de buurt is. das jammer.

Zelf zit ik er ook aan te denken om mee te doen aan de kunst bende, mede omdat ik in het school toneel een beetje gefrusteert was in de creative vrijheid en niveau. Met een klein groepje werken lijkt me ook leuker dan met nog 19 anderen.

voor je leden zou je misschien aan mensen uit je vrienden groep kunnen vragen, of met photoshop een mooi uitdagende poster kunnen maken en die op school kunnen op hangen ofz.

iig veel succes

Laatst gewijzigd op 03-08-2003 om 16:54.
Oud 03-08-2003, 16:58
alpha
alpha is offline
Dank je! Ik denk dat ik een website maak en vraag of ik op het scherm die link mag zetten. (staan ook de roosterwijzigingen op dus dat leest iedereen wel)
Oud 08-08-2003, 12:49
Balance
Balance is offline
(Waarschuwing: lang verhaal geworden)

Uit ervaring weet ik dat, bij het hebben van een toneelgroepje, het erg belangrijk is dat je van te voren al een stuk op papier of in ontwikkeling hebt.
Je kan namelijk al wel mensen en een ruimte en alles gaan verzinnen, maar je moet straks wel direct aan de slag kunnen met het stuk wat je dan wil gaan spelen.
'Tegen die tijd samen wel iets verzinnen' werkte bij ons absoluut niet. Wij hadden een toneelgroepje van school met een docent die het leidde, maar hebben lang moeten wachten tot we eindelijk aan de slag gingen en eigenlijk werd het daardoor niet echt leuk meer. Je moet echt een duidelijk plan hebben, want je vraagt toch de vrije tijd van andere mensen en dan mag niet voor niets zijn.
Mocht je dit alles voor elkaar hebben, dan kan je bijvoorbeeld een grote, opvallende poster maken. Mocht je iemand kennen die (bijv. op werk) een mooie drukker heeft staan, vraag dan of diegene de poster voor jou een aantal malen wilt drukken. Lukt dit niet, maak dan een duidelijke zwartwit poster die je onder 't kopieerapparaat legt. Hang dit in supermarkten, bibliotheken enz. op (vermeld duidelijk je eisen qua leeftijd en ervaring) en op school als het mag van je schoolleiding.
Misschien zijn er verder wat openbare gebouwen in je omgeving die wel eens voor dergelijke activiteiten worden gebruikt (buurthuis?) of probeer anders de school enthousiast te krijgen. Wij hebben op zo'n manier een openluchtbioscoop georganiseerd, vorig jaar zomer. Oh ja, advertenties in de huisbladen kan ook natuurlijk. Kijk of d'r misschien iets van een jongerenwerk in de omgeving is (die zich inzetten voor jongeren, zoals de jipjop bus en dat soort dingen) want zij willen vaak wel helpen als je een goed idee hebt.

Bedenk wel dat jíj misschien heel enthousiast bent, maar een ander het helemaal niets kan vinden. Dat er weinig animo is op jullie school, zegt al iets over het feit dat men blijkbaar niet zo zit te wachten op dat soort dingen. Dat betekent niet dat je het niet kan proberen, maar dat je het wel in je achterhoofd moet houden; het kan zijn dat je projectje niet helemaal loopt zoals jij wil. Bedenk je ook dat er veel tijd in gaat zitten met het voorbereiden en organiseren van alles.

Kan je trouwens niet naar een andere groep binnen de JTS?
Als je d'r al 3 jaar op zit kan je bij ons verschillende dingen doen; d'r zijn 3 soorten producties (die verschillen in groottes) en je kan altijd met suggesties komen naar welke groep je zit. Of je d'r ook wordt ingedeeld is een ander verhaal, dat is per persoon verschillend, maar zij willen toch ook vooral dat je het naar je zin hebt!
Oud 08-08-2003, 13:42
alpha
alpha is offline
Citaat:
linda85 schreef op 08-08-2003 @ 13:49:
Kan je trouwens niet naar een andere groep binnen de JTS?
Als je d'r al 3 jaar op zit kan je bij ons verschillende dingen doen; d'r zijn 3 soorten producties (die verschillen in groottes) en je kan altijd met suggesties komen naar welke groep je zit. Of je d'r ook wordt ingedeeld is een ander verhaal, dat is per persoon verschillend, maar zij willen toch ook vooral dat je het naar je zin hebt!
Op onze locatie heb je alleen de kindergroepen, een introductiegroep en een niveaugroep 1. (die laatste, daar zat ik in.) Er zijn wel meer locaties maar dan zou ik met de trein moeten en dat zal dan elke week €5,60 gaan kosten. Persoonlijk vind ik dat een beetje veel dus dat plan heb ik al van tafel geveegd.

Verder: je hebt wel gelijk met je verhaal. Ik ben nu zelf al weer een beetje van "ach het lukt toch niet" terwijl ik dat aan de ene kant helemaal niet wil.
Daarnaast heb je wel gelijk over het maken van een stuk betreft, maar ik had meer improvisatie in gedachten. Dus dat we het wel samen zouden bedenken, ook omdat je voor de Kunstbende maar 5 minuten de tijd hebt.
Oud 08-08-2003, 23:33
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Citaat:
alpha schreef op 08-08-2003 @ 14:42:
voor de Kunstbende maar 5 minuten de tijd hebt.
Met name dit aspect trekt me echt enorm aan, gewoon met twee anderen een scene verzinnen en de vonken er van af laten spanten. voor je gevoel dan. ofzo
Oud 09-08-2003, 19:15
Balance
Balance is offline
Citaat:
alpha schreef op 08-08-2003 @ 14:42:
Op onze locatie heb je alleen de kindergroepen, een introductiegroep en een niveaugroep 1. (die laatste, daar zat ik in.) Er zijn wel meer locaties maar dan zou ik met de trein moeten en dat zal dan elke week €5,60 gaan kosten. Persoonlijk vind ik dat een beetje veel dus dat plan heb ik al van tafel geveegd.

Verder: je hebt wel gelijk met je verhaal. Ik ben nu zelf al weer een beetje van "ach het lukt toch niet" terwijl ik dat aan de ene kant helemaal niet wil.
Daarnaast heb je wel gelijk over het maken van een stuk betreft, maar ik had meer improvisatie in gedachten. Dus dat we het wel samen zouden bedenken, ook omdat je voor de Kunstbende maar 5 minuten de tijd hebt.
dat van de locatie: ik moet om naar de JTS te gaan eerst 10 minuten fietsen, dan 12 minuten met de trein, dan 15 tot 20 minuten lopen en dan nog 20 minuten wachten (aangezien de treinen niet echt op handige tijden rijden). En ja, treinkaartje idd ook betalen. Maar ja, je moet d'r wat voor over hebben he?
Het is voor mij iig reden om te stoppen (maar ik heb dus ook geen locatie dichterbij waar ik voor had kunnen kiezen. Dit is het dichtste bij)

En over dat improvisatie: dat werkt met een klein groepje van een paar man wel, maar niet met een hele groep die waarschijnlijk ook weinig ervaring hebben. Althans, dat denk ik dan.
Wij hebben op de JTS vaak zat improvisatie moeten spelen en voor in de eerste 2 jaren kwamen daar echt ontzettend slechte stukjes uit naar voren. Bovendien was het bij 5 man al lastig, aangezien de één dit wel en de ander dát. Verzin dus iig wel de hoofdlijn en improviseer de dingen er omheen.
Ik probeer je niet te ontmoedigen ofzo hoor, maar ik heb al zóóó vaak dingen georganiseerd waar ik helemaal blij mee was, maar wat vervolgens in m'n hoofd toch iets te makkelijk was gedacht of waar anderen gewoon niet zo enthousiast over waren. Het is belangrijk om dat in je hoofd te houden, en dus toch al een klein beetje voorbereiding te doen. Dat kan nooit kwaad.

Regels voor berichten