Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-06-2003, 12:21
katje_vd
katje_vd is offline
hey,
deze morgen heb ik ontdekt dat mijn poes is bevallen van vier kei schattige poesjes! ik was niet 100% zeker dat ze zwanger was, dus ik verschoot wel nogal!
het probleem is dat het helemaal niet de bedoeling was en dat ik helemaal niet weet wat ik moet doen. Daarbij komt nog dat ze buiten bevallen is. Help! Alle tips zijn welkom!
Oud 23-06-2003, 12:38
XLerator
XLerator is offline
Zijn ze allemaal al goed geboren?
Miauwen ze allemaal?
Je moet hun bekje in het begin leegmaken, die kan vol zitten met slijm.
Als ze miauwen is alles goed. Je kan altijd de dierenarts bellen.

Heb je ook fotos???
Oud 23-06-2003, 12:44
katje_vd
katje_vd is offline
ik denk dat ze allemaal goed bevallen zijn, maar ik weet niet of ze miauwen, ik durf niet te dichtbij komen, want ik heb gehoord dat als je er de eerste weken te dichtbij komt, dat de moeder ze dan dood bijt.
Nee, ik heb nog geen foto's, maar ik ga er nog wel trekken
Oud 23-06-2003, 12:55
XLerator
XLerator is offline
De moeder doet zijn jonkies niets aan hoor. Alleen de kater doet dat. Maar ook niet altijd, maar wel vaak.

Dus je kan er gewoon bij in de buurt komen, zeker als je die poes al lang hebt.
Oud 23-06-2003, 14:05
Verwijderd
Citaat:
XLerator schreef op 23-06-2003 @ 13:55:
De moeder doet zijn jonkies niets aan hoor. Alleen de kater doet dat. Maar ook niet altijd, maar wel vaak.

Dus je kan er gewoon bij in de buurt komen, zeker als je die poes al lang hebt.
Volgens mij doen poezen het ook wel eens...of ze verstoten ze...maar als je dichtbij mag komen is dat al een goed teken...en als de poes jou goed kent ed, dan denk ik dat dat weinig problemen zal geven (doe het dus zelf of je ouders of zus oid en niet de buurvrouw). Wil je dingen zeker weten, bel dan gewoon de dierenarts even.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2003, 16:39
SuperSanne
SuperSanne is offline
ren naar de bieb, ga een dagje surfen op internet, zolang je maar aan zoveel mogenlijk informatie komt over het verzorgen van moeder en kroost, en hoe je de katjes moet laten wennen aan mensenhanden (katjes die heel erg schuw zijn omdat ze nog nooit contact hebben gehad met mensen, zijn niet altijd even populair...). vraag aan je dierenarts advies betreft inentingen (muchos importantos), leeftijd voor castratie en sterilisatie (nadat het geslacht is vastgesteld natuurlijk, anders word het een beetje lastig), het eventuele verplaatsen van het nest van buiten naar binnen(met een beetje mazzel is dit niet nodig, maar ik zou het maar even navragen voor de zekerheid) en adresjes voor afnemers van de katjes (met een beetje geluk kent je dierenarts wel mensen die toevallig nog een katje willen). Tip: als het even kan, zoek dan nieuwe baasjes in de buurt zodat je je beessies af en toe kan opzoeken en je zeker weet dat ze goed worden behandeld. Zoek ook eens op internet naar fokkers, kattenverenigingen en dergelijke voor eventuele tips. Wacht niet te lang met het bezoeken van de dierenarts. liever gisteren dan vandaag!!!
Succes!!!
Oud 25-06-2003, 19:18
kees17
kees17 is offline
Ik zou een emmer water pakken en die beesten direct verzuipen, want jonge katten raak je hier niet aan de straatstenen kwijt.
Oud 25-06-2003, 19:22
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
kees17 schreef op 25-06-2003 @ 20:18:
Ik zou een emmer water pakken en die beesten direct verzuipen, want jonge katten raak je hier niet aan de straatstenen kwijt.
Er komt nu een bijzonder geweldadig idee bij mij op, wat ik hier maar niet zal vertellen anders word ik meteen voor het leven geband... het zijn maar vier katjes, geen 40!!! Er zijn heus wel mensen die ze willen, en als die er niet zijn moet ze ze zelf houden. het is je eigen verantwoordelijkheid als je je kat niet laat steriliseren of buiten laat lopen voor de operatie.
Oud 25-06-2003, 19:36
kees17
kees17 is offline
Citaat:
SuperSanne schreef op 25-06-2003 @ 20:22:
Er komt nu een bijzonder geweldadig idee bij mij op, wat ik hier maar niet zal vertellen anders word ik meteen voor het leven geband... het zijn maar vier katjes, geen 40!!! Er zijn heus wel mensen die ze willen, en als die er niet zijn moet ze ze zelf houden. het is je eigen verantwoordelijkheid als je je kat niet laat steriliseren of buiten laat lopen voor de operatie.
Waarom mag ik die katjes niet doodmaken? moeten ze ook vaker doen met die zwerfkatten.Btw ik zou nooit van mijn leven een kat nemen, dus wees maar gerust .
Oud 25-06-2003, 19:52
MUTS123
MUTS123 is offline
Citaat:
kees17 schreef op 25-06-2003 @ 20:18:
Wat in godsnaam doe jij hier op dit gedeelte van het forum?!
Met citaat reageren
Oud 25-06-2003, 21:05
Verwijderd
je kan wel bij ze in de buurt komen, maar beter niet (te veel) aan ze zitten, na een dag of 4 kun je ze wel aanraken, en ook wel mee naar binnen nemen, bel voor de zekerheid even de dierenarts wat je het beste kunt doen
Met citaat reageren
Oud 25-06-2003, 21:26
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
MUTS123 schreef op 25-06-2003 @ 20:52:
[afbeelding] Wat in godsnaam doe jij hier op dit gedeelte van het forum?! [afbeelding]
Oud 26-06-2003, 07:30
Verwijderd
Citaat:
SuperSanne schreef op 25-06-2003 @ 20:22:
Precies.

En dat ze bij jou (=kees17) in de buurt (je schrijft immers 'hier') niet kwijt kunt, betekend niet dat dat overal zo is. En is het wel zo, breng ze dan naar een asiel ipv de dierenbeul uit te gaan hangen. (Hoe triest moet je daar wel niet voor zijn...)
Met citaat reageren
Oud 26-06-2003, 07:38
murwari
murwari is offline
Om de kans te verkleinen dat ze hun jonkjes gaan verstoten moet je bijvoorbeeld geen propere lakens of kussens gaan aanbieden. Gewoon die dingen waar (misschien zelfs met bloed) de geur van de moeder en de kleintjes opzit. Als je echter te veel twijfelt dan kan je altijd nog even contact opnemen (misschien alleen telefonisch) metd e dierenarts. Die weet misschien nog wat je extra kan doen...

Wat kees daar zegt, gebeurt helaas erg vaak. Het is niet zo gek dat ie dat ter sprake brengt, alleen een beetje ongepast lijkt me.
In sommige streken beginnen ze eerder met straatkatten te steriliseren, en als je zelf al geen kittens wil, kan je dat beter ook bij je poes laten doen.
Oud 26-06-2003, 07:40
Verwijderd
Citaat:
murwari schreef op 26-06-2003 @ 08:38:
Wat kees daar zegt, gebeurt helaas erg vaak. Het is niet zo gek dat ie dat ter sprake brengt, alleen een beetje ongepast lijkt me.
tja, dat weet ik ook wel, dat het gebeurd. Ze worden ook vaak 'te vondeling' gelegd (mijn twee katten zijn daar het 'bewijs' van). Maar maakt dat het normaal? Of dat het geen dierenmishandeling is? Ik vind van niet.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2003, 07:45
murwari
murwari is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 26-06-2003 @ 08:40:
tja, dat weet ik ook wel, dat het gebeurd. Ze worden ook vaak 'te vondeling' gelegd (mijn twee katten zijn daar het 'bewijs' van). Maar maakt dat het normaal? Of dat het geen dierenmishandeling is? Ik vind van niet.
Ik voel me er ook niet gelukkig mee hoor. Maar als er tig kittens geboren worden (bijvoorbeeld op de boerderij van een vriend van me) dan laten de die kleintjes niet zomaar vrij lopen, en zomaar verwaarlozen oid. Ze doden ze meteen, er zijn andere opties.. zoals ik al zei sterilisatie of dierenasiel.. maar ook in die asielen worden dagelijks kittens gedood hoor.
Oud 26-06-2003, 07:50
Verwijderd
Citaat:
murwari schreef op 26-06-2003 @ 08:45:
maar ook in die asielen worden dagelijks kittens gedood hoor.
In Nederland, als het goed is, niet. Veel (alle?) asiels hebben één of ander contract ondertekend, waarin staat dat ze geen ongeneeslijk zieke dieren mogen doden. Of alle asiels dat hebben gedaan en hoe het in België zit weet ik niet...

Maar idd, als je geen kittens wilt, laat dat je kat stereliseren...ook (zeker) als je op een boederij woont.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2003, 09:37
MUTS123
MUTS123 is offline
Idd....steriliseren is toch niet zo'n probleem? Die paar euro's die je dan kwijt bent...hoef je van je leven geen kittens meer te verzuipen
Met citaat reageren
Oud 27-06-2003, 18:31
kees17
kees17 is offline
Citaat:
MUTS123 schreef op 26-06-2003 @ 10:37:
Idd....steriliseren is toch niet zo'n probleem? Die paar euro's die je dan kwijt bent...hoef je van je leven geen kittens meer te verzuipen
Een paar euro's? Ik vind dat nogal veel kosten.

Leonoor schreef:En dat ze bij jou (=kees17) in de buurt (je schrijft immers 'hier') niet kwijt kunt, betekend niet dat dat overal zo is. En is het wel zo, breng ze dan naar een asiel ipv de dierenbeul uit te gaan hangen. (Hoe triest moet je daar wel niet voor zijn...)

>Ze zien je al bij het asiel aan komen, die beesten zitten daar toch een paar maanden en als ze geen nieuwe baas voor het beest vinden worden ze als nog afgespoten. Btw ik vind het heel normaal dat je jonge katten(direct bij de geboorte) verzuipt, als je er geen plek van kan vinden.
Oud 27-06-2003, 18:40
pyres74
pyres74 is offline
Foto's!!!
Met citaat reageren
Oud 27-06-2003, 19:10
XLerator
XLerator is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 26-06-2003 @ 08:40:
Precies! Prachtig verwoord.
Je kan het beste niet op zulke lui reageren. Inderdaad raar dat hij wel in dit forum kijkt dan.
Oud 27-06-2003, 20:22
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
kees17 schreef op 27-06-2003 @ 19:31:

> ik vind het heel normaal dat je jonge katten(direct bij de geboorte) verzuipt, als je er geen plek van kan vinden.
Jij hebt er misschien geen problemen mee, maar een groot gedeelte van de bezoekers hier wel. Ik vind het schandalig dat iemand eerst te lui is om zijn beest te laten "helpen" (en als je geen nestje wilt, maar ook geen sterilisatie wil betalen, dan moet je gewoon geen kat nemen!!!) en dan vervolgens gewoon de jongen verzuipt omdat hij/zij geen zin heeft om verandwoordelijk voor zijn daden te nemen. Tenzij je (niet persé jij, maar de mens in het algemeen) een complete idioot bent die nog geloofd dat baby-katjess door de ooievaar worden gebracht, weet je dat je dikke kans hebt dat zoiets gebeurt als je niets doet. het klinkt erg hard, maar: eigen schuld, dikke bult. Verzuip geen levende wezens, omdat je zelf te lui was om informatie in te winnen voor je een huisdier aanschafte.
Oud 28-06-2003, 15:18
kees17
kees17 is offline
Citaat:
SuperSanne schreef op 27-06-2003 @ 21:22:
Jij hebt er misschien geen problemen mee, maar een groot gedeelte van de bezoekers hier wel. Ik vind het schandalig dat iemand eerst te lui is om zijn beest te laten "helpen" (en als je geen nestje wilt, maar ook geen sterilisatie wil betalen, dan moet je gewoon geen kat nemen!!!) en dan vervolgens gewoon de jongen verzuipt omdat hij/zij geen zin heeft om verandwoordelijk voor zijn daden te nemen. Tenzij je (niet persé jij, maar de mens in het algemeen) een complete idioot bent die nog geloofd dat baby-katjess door de ooievaar worden gebracht, weet je dat je dikke kans hebt dat zoiets gebeurt als je niets doet. het klinkt erg hard, maar: eigen schuld, dikke bult. Verzuip geen levende wezens, omdat je zelf te lui was om informatie in te winnen voor je een huisdier aanschafte.
>een paar post eerder heb ik al gezegt dat ik nooit van mijn leven een kat zou nemen. , maar als ik toch ooit een stel baby-katjes(want een ooievaar kan soms ergens per ongeluk landen en het ongedierte gewoon bij jou achterlaten) krijg kan ik ze dan bij jou dumpen?

Laatst gewijzigd op 28-06-2003 om 15:23.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2003, 13:43
XLerator
XLerator is offline
Hoe gaat het nu met de katjes?
Oud 08-07-2003, 12:13
kaarinetjuh
kaarinetjuh is offline
ik zou dr wel 1 willen hoor

alleen mn moeder niet
Oud 08-07-2003, 17:33
Mariebel
Mariebel is offline
Citaat:
kaarinetjuh schreef op 08-07-2003 @ 13:13:
ik zou dr wel 1 willen hoor

alleen mn moeder niet
Ik ook wel, mag ook wel maar ik wil beslist een whiskas-katje. Die vind ik zo schattig. Maar ja heb er nog niet één kunnen vinden
Met citaat reageren
Oud 20-07-2003, 02:06
Verwijderd
Citaat:
Mariebel schreef op 08-07-2003 @ 18:33:
Ik ook wel, mag ook wel maar ik wil beslist een whiskas-katje. Die vind ik zo schattig. Maar ja heb er nog niet één kunnen vinden
Die zijn zeer prijzig aangezien het raskatten zijn. (om eraan te komen dan, verzorging is hetzelfde)

(Ik krijg zin om kees te verzuipen)

Als ze je niet wil houden zijn er talloze manieren om ze weg te doen...

1. internet; er zijn honderden sites waar je dingen kan aanbieden/verkopen (b.v. www.marktplaats.nl maar er zal ook vast wel zoiets zijn voor in belgië)

2. advertentie bij de plaatselijke supermarkt

3. kennissen/vrienden/familie

4. op school een briefje hangen

als laatste redmiddel het asiel.

Ohja nog iets: hou ze het liefst minimaal 8 weken. Zolang drinken ze nog bij mams.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2003, 16:07
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Ohja nog iets: hou ze het liefst minimaal 8 weken. Zolang drinken ze nog bij mams. [/B]
En ale het heel even kan, nog iets langer. dan kunnen ze van mams leren dat het prettig is om bij het baasje op schoot te liggen, dat katteneten erg lekker smaakt, en hoe een krabpaal eruitziet en hoe déze te gebruiken, i.p.v. de meubels.
Oud 20-07-2003, 16:09
Verwijderd
Citaat:
SuperSanne schreef op 20-07-2003 @ 17:07:
En ale het heel even kan, nog iets langer. dan kunnen ze van mams leren dat het prettig is om bij het baasje op schoot te liggen, dat katteneten erg lekker smaakt, en hoe een krabpaal eruitziet en hoe déze te gebruiken, i.p.v. de meubels.
lol maar ik zei ook: minimaal
Met citaat reageren
Oud 20-07-2003, 16:33
Verwijderd
Citaat:
>Ze zien je al bij het asiel aan komen, die beesten zitten daar toch een paar maanden en als ze geen nieuwe baas voor het beest vinden worden ze als nog afgespoten. Btw ik vind het heel normaal dat je jonge katten(direct bij de geboorte) verzuipt, als je er geen plek van kan vinden.
Beetje laat...maar wat ik al eerder schreef: in NL hebben veel, zo niet, alle asiels dus iets ondertekend dat ze dat dus niet doen.

Ik ben blij dat ik jou irl niet ken...maar goed. Je verzuipt baby's toch ook niet? Als je geen kittens wilt, laat je kat (poes in dit geval) dan stereliseren. Of idd geen kat nemen.

Mocht je ooit een nest kittens van een ooievaar krijgen ofzo, dan kun je ze bij mij 'dumpen'. Dan zorg ik er wel voor dat ze een goed tehuis krijgen.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2003, 19:40
kees17
kees17 is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 20-07-2003 @ 17:33:
Beetje laat...maar wat ik al eerder schreef: in NL hebben veel, zo niet, alle asiels dus iets ondertekend dat ze dat dus niet doen.

>Beter laat, dan nooit. Waar laten ze die katten dan als ze geen nieuw baasje voor hem kunnen vinden?

Ik ben blij dat ik jou irl niet ken...maar goed. Je verzuipt baby's toch ook niet? Als je geen kittens wilt, laat je kat (poes in dit geval) dan stereliseren. Of idd geen kat nemen.

>Wat is een irl? Hoezo ik verzuip geen baby's (dit is een geintje voor de mensen die het niet snappen) Ik vind dat er verschil zit tussen een mensen leven en een kattenleven, ik zou nooit een baby verzuipen, maar met een kat heb ik geen problemen mee. Een kat maakt ook jonge vogels dood, zo is de natuur gewoon, of geef jij je kat alleen maar veganisten voer?

Mocht je ooit een nest kittens van een ooievaar krijgen ofzo, dan kun je ze bij mij 'dumpen'. Dan zorg ik er wel voor dat ze een goed tehuis krijgen.
Mooi, mogen het ook verwildere katten zijn.
Oud 23-07-2003, 10:48
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
kees17 schreef op 22-07-2003 @ 20:40:
dat was laatst op tv: verwilderde katten worden gesteriliseerd (ja, ZIJ wel ja) en teruggezet op straat (anders krijg je nog meer jonkies om één of andere reden), en voor hun jonkies word een goed tehuis gezocht.
Oud 23-07-2003, 10:52
Verwijderd
Citaat:
kees17 schreef op 22-07-2003 @ 20:40:
Dan breng ik ze wel naar het asiel of wat dan ook.

Worden er bij jouw thuis verwilderde katten geboren?

@SuperSanne: Ze kunnen dat wel proberen, maar denk jij dat ze alle verwilderde katten + jonkies te pakken krijgen? Ik denk van niet.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2003, 11:05
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 23-07-2003 @ 11:52:

@SuperSanne: Ze kunnen dat wel proberen, maar denk jij dat ze alle verwilderde katten + jonkies te pakken krijgen? Ik denk van niet.
Denk ik ook, maar ze zijn koppig, daar in Amsterdam. (en dan is het natuurlijk de vraag of het echt wilde katten zijn, of gewoon huisdieren zonder bandje)
Oud 23-07-2003, 11:11
Verwijderd
Citaat:
Een paar euro's? Ik vind dat nogal veel kosten.
Je poes een keer laten steriliseren of elke zoveel maanden kittens verzuipen... hmm ik kies optie 1. Voorkomen is tenslotte beter dan genezen.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2003, 11:14
Verwijderd
Citaat:
SuperSanne schreef op 23-07-2003 @ 12:05:
Denk ik ook, maar ze zijn koppig, daar in Amsterdam. (en dan is het natuurlijk de vraag of het echt wilde katten zijn, of gewoon huisdieren zonder bandje)
Vaak is dat verschil wel te zien en/of te merken (niet altijd, weet ik ook wel) en veel huisdieren hebben tegenwoordig ook zo'n chip met een nummer ed.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2003, 11:17
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Jadie schreef op 23-07-2003 @ 12:11:
Je poes een keer laten steriliseren of elke zoveel maanden kittens verzuipen... hmm ik kies optie 1. Voorkomen is tenslotte beter dan genezen.
Is ook handiger als je geen kittens wilt, maar wel erg aan je eigen kat gehecht bent. bevallen is niet zonder risico's...
Oud 24-07-2003, 18:15
kees17
kees17 is offline
Citaat:
Supersanne schreef: dat was laatst op tv: verwilderde katten worden gesteriliseerd (ja, ZIJ wel ja) en teruggezet op straat (anders krijg je nog meer jonkies om één of andere reden), en voor hun jonkies word een goed tehuis gezocht.
Verwildere katten in het wild worden gewoon afgeschoten, Misschien ook een idee voor die zwerf katten in de stad, maar nee dat is weer te zielig. BTW wie betaalt die steriliesatie?
Oud 24-07-2003, 19:59
Verwijderd
Citaat:
kees17 schreef op 24-07-2003 @ 19:15:
Verwildere katten in het wild worden gewoon afgeschoten, Misschien ook een idee voor die zwerf katten in de stad, maar nee dat is weer te zielig. BTW wie betaalt die steriliesatie?
Wie betaalde jouw geboorte...? Das toch net zo'n domme vraag? Ik gok er op dat de overheid en 'sponsers' die sterelisaties betalen.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2003, 08:59
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
kees17 schreef op 24-07-2003 @ 19:15:
Verwildere katten in het wild worden gewoon afgeschoten
Misschien waar jij woont, maar in de steden niet. dat is namelijk niet zo slim, omdat de populatie dan om één of andere reden (vermoed word, dat als katten merken dat hun troep kleiner word, ze extra gaan paren om het verlies goed te maken. Door de jonkies weg te halen en de katten te steriliseren sterft de groep uit zonder dat ze het "door" hebben) juist gaat groeien. Die seek out and streriliseer actie word overigens door de overheid bekostigd.
Oud 26-07-2003, 18:45
kees17
kees17 is offline
Citaat:
SuperSanne schreef op 25-07-2003 @ 09:59:
Die seek out and streriliseer actie word overigens door de overheid bekostigd.
Ze weten in nederland wel hoe je geld moet weggooien.
Oud 26-07-2003, 18:48
XLerator
XLerator is offline
Ze laten afschieten is lekker goedkoop zeker?
En al helemaal geen duurzame oplossing.
Je moet problemen bij de kern aanpakken.
Oud 26-07-2003, 19:06
kees17
kees17 is offline
Citaat:
XLerator schreef op 26-07-2003 @ 19:48:
Vind ik ook, zet gewoon een paar doorloop vallen en vang ze daarmee, en maak vervolgens die zwerfkat af.
Oud 26-07-2003, 19:07
XLerator
XLerator is offline
Citaat:
Blijft over:
Citaat:
En trouwens: vallen neerzetten met het doel ze te vangen (en niet dingen beschermen) is ook jagen.
Reageren

Regels voor berichten