Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-07-2003, 15:53
R-J-N
R-J-N is offline
ik heb er de afgelopen tijd geneog over nagedacht en met mensen over gepraat en voor mij is het behoorlijk duidelijk geworden dat het leven alleen overleven en weer doodgaan is:

je moet van kinds af aan je het pleures leren, want je moet later een goede baan hebben, want je hebt geld nodig, het leven draait om geld...

vervolgens mag je tot je 65 ste ( met een beetje geluk wat minder lang) het schompes werken om geld te verdienen, welk vervolgens grotendeels naar andere mensen gaat en door de overheid over de balk gesmeten wordt...

en ben je dan eindelijk klaar wordt je oud, ziek en ga je dood...

wie is het met mij eens of wie heeft er een andere kijk op??

P.S. ben niet depressief, maar weet wel dat er in tijden van recessie anders naar het leven wordt gekeken, in tijden van economische groei en welvaart is alles geweldig en goed
Oud 25-07-2003, 15:55
MickeyV
MickeyV is offline
Wel, hoe passen de puissant rijken in dat plaatje?
Oud 25-07-2003, 15:57
poesiefox
poesiefox is offline
Die zien hun vermogen slinken en kunnen daar niet van slapen. Jeeezes, alweer drie ton verloren op de beurs vandaag....
Oud 25-07-2003, 15:58
R-J-N
R-J-N is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 25-07-2003 @ 16:55:
Wel, hoe passen de puissant rijken in dat plaatje?
echte rijken (fortuijn in de familie) zijn doorgaans geen geld-over-de-balk-smijt types...en de nouveau riche, die zichzelf 'rijk' hebben gewerkt..naja...die hebben zichzelf dus ook het schompes gewerkt...
Oud 25-07-2003, 15:59
MickeyV
MickeyV is offline
En dan, poesie?

Laatst gewijzigd op 25-07-2003 om 16:01.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2003, 15:59
MickeyV
MickeyV is offline
Akkoord, Jinx. Maar het zoontje van de bankdirecteur hoeft zich over overleven geen zorgen te maken.
Oud 25-07-2003, 16:00
R-J-N
R-J-N is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 25-07-2003 @ 16:59:
En dan?
en dan...???

ik vroeg naar de mening van de forummers over mijn (en anderen) gedachten...

en als pappies bank failiet gaat of hij wordt ontslagen???
Oud 25-07-2003, 16:01
MickeyV
MickeyV is offline
Excusé, dat was geadresseerd aan poesie.
Oud 25-07-2003, 16:01
R-J-N
R-J-N is offline
ah oké
Oud 25-07-2003, 16:05
MickeyV
MickeyV is offline
Jinx, "als", jazeker. Maar dan is voor de bankdirecteurszoon in kwestie het leven, strikt genomen, niet alleen maar overleven geweest. Bovendien zijn er lieden die hun leven lang in overvloed leven. Waar ik overigens niks op tegen heb.
Oud 25-07-2003, 16:06
lovetear
lovetear is offline
Je bekijkt het een beetje negatief vind ik. Ja je begint met leren, gaat daarna waarschijnlijk werken, en uiteindelijk zul je doodgaan, maar ik vind dat eigenlijk allemaal niet zo erg.

Alles draait niet om geld, maar om geluk. En de meeste mensen wordt wijsgemaakt dat je geld nodig hebt om gelukkig te worden. Ik ben het er mee eens dat je met een beetje geld makkelijker gelukkig kunt worden, maar geld staat niet gelijk aan geluk.

Leven is niet overleven, leven is leuk. Daarom wil je overleven.
Oud 25-07-2003, 16:12
R-J-N
R-J-N is offline
goed ben het gedeeltelijk met je eens...

geld brengt geen geluk...maar geld maakt wel veel makkelijker om geluk te vinden...

en wat mijn baas zei: "Wil je arm ziek of rijk ziek zijn??" Ofwel, zorgen moeten maken of een dokter kunnen bellen...

Zoals onze maatschappij er nu weer naar toe gaat gaan bepaalde privileges naar de mensen die geld hebben, gezondheidszorg, onderwijs e.d.

Daarbij komt dat je als "arme" in Nederland strax niet meer zo makkelijk je handje op kan houden voor geld ( wat overigens betaald word door alle andere Nederlanders) weer een vb.: Onze ouders krijgen strax (als het meezit) nog AOW, hebben zijzelf ook jaren voor betaald...maar wij zullen het hoogstwaarschijnlijk niet meer krijgen, maar we moeten wel onze ouders (denk aan vergrijzing!) moeten betalen en de extra verzekering om de misgelopen AOW te compenseren...

Dus geld is zeker wel belangrijk en imo waar het leven in deze maatschappij om draait...en als je dan af en toe een beetje geluk vindt, is het mooi meegenomen...
Oud 25-07-2003, 17:13
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
Jinx-Boy schreef op 25-07-2003 @ 17:12:
goed ben het gedeeltelijk met je eens...

geld brengt geen geluk...maar geld maakt wel veel makkelijker om geluk te vinden...

en wat mijn baas zei: "Wil je arm ziek of rijk ziek zijn??" Ofwel, zorgen moeten maken of een dokter kunnen bellen...
Ik woon niet in een villa, maar gewoon in een rijtjeshuis, maar als ik ziek ben kan ik ook nog steeds de dokter bellen. Je baas denkt een beetje zwart-wit. Er is ook een grijs gebied. Wanneer noem je iemand rijk en wanneer noem je iemand arm?

Citaat:
Zoals onze maatschappij er nu weer naar toe gaat gaan bepaalde privileges naar de mensen die geld hebben, gezondheidszorg, onderwijs e.d.

Daarbij komt dat je als "arme" in Nederland strax niet meer zo makkelijk je handje op kan houden voor geld ( wat overigens betaald word door alle andere Nederlanders) weer een vb.: Onze ouders krijgen strax (als het meezit) nog AOW, hebben zijzelf ook jaren voor betaald...maar wij zullen het hoogstwaarschijnlijk niet meer krijgen, maar we moeten wel onze ouders (denk aan vergrijzing!) moeten betalen en de extra verzekering om de misgelopen AOW te compenseren...
We moeten inderdaad betalen om de maatschappij draaiende te houden, maar het leven in een maatschappij draait niet alleen om die maatschappij draaiende te houden toch? Dat lijkt me best doelloos. In een goeie maatschappij is het welzijn van de burgers een van de belangrijkste dingen.

Citaat:
Dus geld is zeker wel belangrijk en imo waar het leven in deze maatschappij om draait...en als je dan af en toe een beetje geluk vindt, is het mooi meegenomen...
Geld is een belangrijk deel van de maatschappij, daar heb je gelijk in. Maar die maatschappij is er weer op gericht om zoveel mogelijk mensen een zo goed(gelukkig) mogelijk leven te bieden.

Je hebt een leuke sig, maar volgens mij is het remember.

Laatst gewijzigd op 25-07-2003 om 17:15.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2003, 17:29
Mindel
Mindel is offline
Citaat:
Jinx-Boy schreef op 25-07-2003 @ 11:53:
ik heb er de afgelopen tijd geneog over nagedacht en met mensen over gepraat en voor mij is het behoorlijk duidelijk geworden dat het leven alleen overleven en weer doodgaan is:

je moet van kinds af aan je het pleures leren, want je moet later een goede baan hebben, want je hebt geld nodig, het leven draait om geld...

vervolgens mag je tot je 65 ste ( met een beetje geluk wat minder lang) het schompes werken om geld te verdienen, welk vervolgens grotendeels naar andere mensen gaat en door de overheid over de balk gesmeten wordt...

en ben je dan eindelijk klaar wordt je oud, ziek en ga je dood...

wie is het met mij eens of wie heeft er een andere kijk op??

P.S. ben niet depressief, maar weet wel dat er in tijden van recessie anders naar het leven wordt gekeken, in tijden van economische groei en welvaart is alles geweldig en goed
Ik ben joods, en geloof dus in het leven hiernamaals. Ik denk bij alles dat ik het doe voor het komende leven. Dit is ook de reden waarom ik me aan de geboden probeer te houden, en alles probeer te doen hoe het moet. Ik denk dus wel dar het zo is dat het om overleven gaat, maar hoe 'beter' je overleft, hoe meer succes je hebt in de volgende wereld. Ik bekijk dit leven meestal als een soort reis op weg naar het volgende leven. Je probeert het zo goed mogelijk te doen, voor het volgende leven.
Oud 25-07-2003, 17:31
R-J-N
R-J-N is offline
Citaat:
lovetear schreef op 25-07-2003 @ 18:13:
We moeten inderdaad betalen om de maatschappij draaiende te houden, maar het leven in een maatschappij draait niet alleen om die maatschappij draaiende te houden toch? Dat lijkt me best doelloos. In een goeie maatschappij is het welzijn van de burgers een van de belangrijkste dingen.
Dat is mijn punt nu dus, in mijn ogen ben je alleen in de maatschappij om de maatschappij ten nut te dienen...niet voor jezelf...

en eigenlijk is het idee ook niet zo gek, want in de dierenwereld gaat het er niet anders aan toe...die worden geboren, moeten (heeeel snel) leren op eigen voeten te staan, zijn volwassen en zijn de rest van hun leven op zoek naar eten om vervolgens weer dood te gaan...het is verbazingwekkend hoeveel mensen nog op dieren lijken (niet alleen in deze vergelijking, maar in een heleboel dingen)

ow, en ik zal me sig ff aanpassen (nooit opgevallen )
Oud 25-07-2003, 17:37
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
Jinx-Boy schreef op 25-07-2003 @ 18:31:
Dat is mijn punt nu dus, in mijn ogen ben je alleen in de maatschappij om de maatschappij ten nut te dienen...niet voor jezelf...
Geloof je dan dat een maatschappij zelf geen doel heeft?
Oud 25-07-2003, 17:39
R-J-N
R-J-N is offline
nee...wat voor doel zou een maatschappij moeten hebben dan??

alles draait toch om het ego...om een ieder zelf, om er zelf beter van te worden...

op de enkele personen na dan die écht iets betekenen voor "de maatschappij"
Oud 25-07-2003, 17:42
R-J-N
R-J-N is offline
zelfs in de lokale en landelijke politiek is het niet anders. Daar zitten mensen die ons, hét volk, moeten vertegenwoordigen, maar ondertussen gaat het hun om eigen gewin, hun ego en om wat hun willen. Ze verdienen meer dan de gemiddelde Nederlander, lopen heel vaak heel veel geld over de balk te smijten, óns geld...en dat moet óns dan vertegenwoordigen...
er zijn zoveeeeel dingen die niet kloppen in "de maatschappij"...dus kan er in mijn ogen ook geen gemeenschappelijk doel zijn in "de maatschappij" waarin het tegenwoordig draait om het individu...
Oud 25-07-2003, 17:42
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
lovetear schreef op 25-07-2003 @ 18:37:
Geloof je dan dat een maatschappij zelf geen doel heeft?
wat voorn doel heeft de maatschappij nou helemaal voor zichzelf?? t is gewoon handig om deel uit te maken van n goeie maatschappij, dat scheelt een hoop gedoe (zie afghanistan waar mensen toch wel in een wat minder gestructureerde maatschappij leven dan hier)

en om de beginvraag te beantwoorden: naast alle suffe school, werk en geld-dingen zijn dr ook zat leuke dingen waarvoor je kan willen leven. lol maken met vrienden, sex, uitgaan, muziek weetikveel wat je nog meer kan doen om je leven leuk te maken.

als je leven idd alleen maar overleven zou zijn zou dr nix aan zijn maar dat is niet zo. je overleeft wel, maar niet 100% van je tijd das hier (in nederland) nerges voor nodig
Oud 25-07-2003, 17:45
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
Jinx-Boy schreef op 25-07-2003 @ 18:39:
nee...wat voor doel zou een maatschappij moeten hebben dan??

alles draait toch om het ego...om een ieder zelf, om er zelf beter van te worden...

op de enkele personen na dan die écht iets betekenen voor "de maatschappij"
Het doel van de maatschappij is volgens mij het zorgen voor een goed leven voor de mensen die daarin leven. Zonder ons zou er geen maatschappij bestaan, wij zouden zonder een ordelijke maatschappij wel kunnen bestaan. De maatschappij is door ons gecreeerd, voor onszelf. Wij hebben de maatschappij niet zo hard nodig als de maatschappij ons.(nou klinkt het net alsof de maatschappij een mens is, maar zo bedoel ik het niet). Dat wij bewust een maatschappij hebben gecreeerd is precies het verschil tussen mensen en (andere) dieren.
Oud 25-07-2003, 17:48
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
little nemo schreef op 25-07-2003 @ 18:42:
wat voorn doel heeft de maatschappij nou helemaal voor zichzelf?? t is gewoon handig om deel uit te maken van n goeie maatschappij, dat scheelt een hoop gedoe (zie afghanistan waar mensen toch wel in een wat minder gestructureerde maatschappij leven dan hier)
Ik bedoelde dat de maatschappij een doel heeft voor ons. Wij zijn de maatschappij, en ons doel is om gelukkig te worden.
Oud 25-07-2003, 17:50
Verwijderd
Het doel van de maatschappij is in mijn ogen ervoor zorgen dat iedereen een accepteerbaare welvaart kent op het gebied van scholing, gezondheidszorg, inkomen, en de vrijheid om je mening te uiten. Dat zit allemaal wel redelijk goed in europa, en verder nergens ter wereld.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2003, 17:51
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
Jinx-Boy schreef op 25-07-2003 @ 18:42:
zelfs in de lokale en landelijke politiek is het niet anders. Daar zitten mensen die ons, hét volk, moeten vertegenwoordigen, maar ondertussen gaat het hun om eigen gewin, hun ego en om wat hun willen. Ze verdienen meer dan de gemiddelde Nederlander, lopen heel vaak heel veel geld over de balk te smijten, óns geld...en dat moet óns dan vertegenwoordigen...
er zijn zoveeeeel dingen die niet kloppen in "de maatschappij"...dus kan er in mijn ogen ook geen gemeenschappelijk doel zijn in "de maatschappij" waarin het tegenwoordig draait om het individu...
Je kunt niet iedereen over dezelfde kam scheren. Er zijn wel een paar dingen die beter zouden kunnen, maar die zijn er altijd wel. Een gemeenschappelijk doel is er wel, iedereen probeert het alleen op een andere manier te bereiken.
Oud 25-07-2003, 17:52
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 25-07-2003 @ 18:50:
Het doel van de maatschappij is in mijn ogen ervoor zorgen dat iedereen een accepteerbaare welvaart kent op het gebied van scholing, gezondheidszorg, inkomen, en de vrijheid om je mening te uiten. Dat zit allemaal wel redelijk goed in europa, en verder nergens ter wereld.
Hier ben ik het mee eens.
Oud 25-07-2003, 21:46
cup a soup
cup a soup is offline
het is zo dat de groepen mensen die een samenleving hebben gestart grotere overlevingskansen hadden en daarom hebben overleefd. de maatschappij van nu komt dus eigenlijk door een drang tot overleven.
Het onstaan van het leven heeft geen doel, daardoor kun je je eigen doelen stellen in het leven. de mensen die een hoger doel willen bereiken dan het overleven en het leefbaar maken van het leven, filisoferen. het zoeken van antwoorden op de levensvragen zou je kunnen zien als een doel hoger dan het overleven.
Oud 26-07-2003, 14:16
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
cup a soup schreef op 25-07-2003 @ 22:46:
het is zo dat de groepen mensen die een samenleving hebben gestart grotere overlevingskansen hadden en daarom hebben overleefd. de maatschappij van nu komt dus eigenlijk door een drang tot overleven.
Het onstaan van het leven heeft geen doel, daardoor kun je je eigen doelen stellen in het leven. de mensen die een hoger doel willen bereiken dan het overleven en het leefbaar maken van het leven, filisoferen. het zoeken van antwoorden op de levensvragen zou je kunnen zien als een doel hoger dan het overleven.
een samenleving wordt niet gestart, die ontstaat per toeval. er was echt geen groep individuen die met zn allen zeiden: "eej, laten we ns n samenleving beginnen!!". het is gewoon een geevolueerd samenwerkingsverband tussen mensen, met als reden het beschermen van de zwakkere.

en met een samenleving heeft geen doel bedoelde ik idd dat leven an sich geen zin heeft maar dat was wel onduidelijk. sorry
Oud 27-07-2003, 11:20
cup a soup
cup a soup is offline
Citaat:
little nemo schreef op 26-07-2003 @ 15:16:
een samenleving wordt niet gestart, die ontstaat per toeval. er was echt geen groep individuen die met zn allen zeiden: "eej, laten we ns n samenleving beginnen!!". het is gewoon een geevolueerd samenwerkingsverband tussen mensen, met als reden het beschermen van de zwakkere.

en met een samenleving heeft geen doel bedoelde ik idd dat leven an sich geen zin heeft maar dat was wel onduidelijk. sorry
jaja.. beetje fout geformuleerd. mensen gingen toevallig in groepen leven en die hadden hogere overlevingskansen. nadat ook nog allerlei regels: bijv niet stelen ontstonden, kregen ze nog hogereoverlevingskansen. doordat ze bijv meer tijd over hadden om eten te vinden enzo ,zonder altijd op je spullen hoeven te letten.
tis echt zo simpel allemaal...
Oud 30-07-2003, 21:22
Droyd
Droyd is offline
Leven is overleven idd Meer valt er niet echt over te zeggen, je hebt gewoon gelijk
Oud 30-07-2003, 21:53
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
Jinx-Boy schreef op 25-07-2003 @ 16:58:
echte rijken (fortuijn in de familie) zijn doorgaans geen geld-over-de-balk-smijt types...en de nouveau riche, die zichzelf 'rijk' hebben gewerkt..naja...die hebben zichzelf dus ook het schompes gewerkt...
Bah, wil je fortuin gewoon schrijven zoals het hoort?

Ik ben het niet eens met de stelling. Als leven slechts overleven zou zijn, zouden alle pleziertjes minachtend worden bekeken. Dat gebeurt niet.
Oud 31-07-2003, 10:15
dreadmanneke
dreadmanneke is offline
Citaat:
little nemo schreef op 26-07-2003 @ 15:16:

Ik denk niet dat de reden was het beschermen van de zwakkere, eerder: Samen staan we sterker.
Oud 31-07-2003, 18:46
Kazanka
Kazanka is offline
leven is durfen lijden
Reageren

Regels voor berichten