Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-05-2003, 16:12
neeltje
neeltje is offline
Ik heb nou een tinker, niet super groot. En een iets grotere pony van ongeveer 1,56 (kwpn) die ik allebei ga inrijden.

Hebben er mensen veel ervaring met inrijden van paarden??
Wat vinden jullie er leuk aan en wat niet?
Tips??
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-05-2003, 18:04
Qimm
Qimm is offline
Ik heb wel es geholpen met het inrijden van paarden. Ik vind het wel leuk om te doen, helemaal als je wat langer met ze aan het trainen komt. Dan zie je ze zegmaar groeien. Das wel mooi

Mja tips... Doe een touw om zijn nek als je de eerste keren er op gaat zitten, dan heb je iets om je aan vast te houden zodat je niet aan de teugels gaat hangen... ZET EEN CAP OP! Ook niet onbelangrijk Doe rustig aan, niet te veel in een keer willen en zorg dat je iig niet alleen bent, zorg dat je iemand hebt om je een handje te helpen
Oud 26-05-2003, 18:17
Verwijderd
'k heb onze friese hengst ingerede en afgelope winter mijn paardje waar ik zaterdag mijn eerste winstpunt mee heb gehaald

tsja tips.. euhm doe het heel kalm aan, overhaast niets.. ga eerst op zijn rug liggen en als hij dan stapt langzaam omhoog komen. want dat vinden ze eng, als je boven ze uit steekt.. en euhm longeer ze met een coke (als je dat zo schrijft) dat is goed voor ze.. leren ze een goede houding aan. aan het begin kun je dan nog een strootouwtje aan die coke doen, zodat hij nog niet zo heel erg afgebogen hoeft te lopen.. en als hij dan los is. zet je hem strakker
en euhm doe hem peesbeschermers om.. ga er absoluut niet aan hangen als hij aan de longe steigert.. want ik hoorde hier van iemand dat zijn/haar paard iomgevallen was daardoor, omdat hij schrok.. nou die was kreupel..
als je eenmaal goed erop kan rijden.. tenminste goed? ik bedoel dat als je hem al een beetje kunt sturen, en je wilt beginnen om te gaan galloperen.. ga dan op het Binnenbeen lichtrijden.. dan vallen ze makkelijker in de galop..

Laatst gewijzigd op 26-05-2003 om 18:23.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2003, 09:30
Dark Angel
Dark Angel is offline
Zorg eerst dat je het grondwerk helemaal in orde hebt, dat ze je accepteren als leider en dat ze je vertrouwen om ze door moeilijke situaties heen te loodsen. Je kan van de grond af een hele hoop voorbereiden dat het eigenlijke 'inrijden' makkelijker maakt.

Lange-lijnen werk ('grondmennen') is trouwens een hele nuttige stap om je paard alvast aan bithulpen te laten wennen.

Oh, en als je er dan op gaat zitten - rij ze zoveel mogelijk van het bit af, vooral de Tinker. Jonge paarden hebben vaak de neiging om op je handen te gaan hangen om hun evenwicht te vinden - dat is slecht voor hun houding en funest voor jou handen. Lekker voorwaards blijven gaan dus, en niet te veel op het bit rijden. Als ze hangen, handen naar voren om dat leunen op te laten houden en voorwaards drijven, dan komt het hoofd vanzelf weer omhoog. Op die manier groeien de 'houding spieren' vanzelf en blijven ze goede monden houden.

Oh, en ik weet niet of jij iemand ben die dressuurt, maar 'aan de teugel' is niet iets wat je bij een jong paard moet willen - daar heeft 'ie gewoonweg het evenwicht nog niet voor. Jonge paarden moeten lang en laag lopen, die moet je nog niet willen verzamelen.
Concentreer eerst maar eens op de basishulpen en een prettig voorwaards gaand paard dat met een goede balans op z'n eigen benen loopt, dan komt die houding wel als 'ie wat meer ervaring heeft.

Laatst gewijzigd op 27-05-2003 om 09:33.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2003, 12:13
SuperS
SuperS is offline
Citaat:
Dark Angel schreef op 27-05-2003 @ 10:30:
Oh, en ik weet niet of jij iemand ben die dressuurt, maar 'aan de teugel' is niet iets wat je bij een jong paard moet willen - daar heeft 'ie gewoonweg het evenwicht nog niet voor. Jonge paarden moeten lang en laag lopen, die moet je nog niet willen verzamelen.
al je aanwijzingen zijn wel goed. maar hier wil ik toch iets over zeggen een jong paard kan namelijk wel de evenwicht hebben om aan de teugel te lopen, want het paard van mijn vader (nu net 5 geworden) loopt al in de M1 en kan al verzamelen, en zijn gewone houding is aan de teugel.. ook als hij in de wei loopt en ze gaan draven ofzo loopt hij gewoon 'aan de teugel' (die houding dan)
en mijn paardje, nu net vier geworden, liep met zijn derde levensjaar ook al aan de teugel, en kon daar goed balans in vinden..
kijk het begin is altijd moeilijk, maar zodra ze de balans hebben willen ze niet anders omdat de houding gemakkelijk voor ze is. (tenzij een van de benen niet goed is, of het paard stijf is, hebben we namelijk meegemaakt met mijn oude pony en mijn vader zijn andere fries. die nog steeds niet goed is
ik denk.. maar dat is wat ik denk.. dat je paardjes beter iets te hoog kunt rijden dan te lang en laag.. want als je ze zo rijdt dan vinden ze dat wel makkelijk enzo, maar je krijgt ze heel moeilijk terug in de goede houding.. wat ik dus had met mijn paardje in de galop. 't gaat al stukken beter maar hij wilt het liefste met zijn hoofd op de grond.. en ik denk dus dat dat komt omdat ik hem verkeerd aan heb gereden in de galop. en dus nu de gevolgen daarvan moet dragen (letterlijk, want hij hangt aan me)

(stefanlovertje)
Oud 28-05-2003, 23:24
Dark Angel
Dark Angel is offline
Ik ben er geheel tegen om jonge paarden in die houding te forceren - en dat doe je in het begin, want hij word niet geboren met z'n hoofd op de loodlijn.

Echt goed aan de teugel lopen komt vanuit de achterhand, en die spieren hebben ze gewoon nog niet als ze zo jong zijn. (anders zou jij ook geen slofteugel nodig hebben om er te komen, yesno?)

Maargoed, ik ben een westernruiter, dus die van mij lopen zowieso niet aan de teugel, maar heerlijk lang en laag en ontspannen.

Vind trouwens ook dat je erg vroeg en vlot begint als je met 5 in de M1 zit. Ikzelf begin met 4 en ga pas met 5 serieus trainen. Laat ze eerst maar eens lekker opgroeien, geeft de knieen wat tijd om te volgroeien, daarna komt het echte werk wel.

Op die manier heb ik niet alleen paardjes die zich lekker in hun vel voelen, maar die ook (afgezien van ongelukken) tot achter in de twintig goede benen hebben en gezond blijven.
Oud 28-05-2003, 23:31
Dark Angel
Dark Angel is offline
Citaat:
SuperS schreef op 28-05-2003 @ 13:13:
(letterlijk, want hij hangt aan me)
Loslaten dat hoofd, en je benen erbij. Komt 'ie vanzelf wel weer omhoog, want galopperen met z'n neus bij de grond kan niet.

Zoals ik zei, jonge paarden doen dat vaak om hun evenwicht te bewaren, terwijl je juist graag wilt dat 'ie z'n eigen balans ontwikkeld. Je gaat z'n hoofd toch niet voor 'm op lopen houden? Dat doet 'ie zelf maar, jij bent geen uithangbord.
Oud 29-05-2003, 20:06
rodina
rodina is offline
-cap op
-longeren
-wees altijd met zn 2'en
-rustig wezen
-eerst er op hangen
-vervolgens rustig gaan zitten
-doe veel in combinatie met een rustig paard, zodat ie daar steun aan heeft.
Oud 30-05-2003, 19:10
biep
biep is offline
ik heb mijn pony vanaf zijn 3e ook helemaal zelf ingereden, en inmiddels zijn we M1.
Maar mijn beste tip is toch wel:

als je valt, gewoon opstaan en weer doorgaan, zo ben ik dr ook gekomen
Oud 30-05-2003, 22:22
Roxy
Roxy is offline
kheb eigenlijk nog nooit een echt moeilijke helemaal ingereden... de enige die ik vanaf het begin heb gedaan is een hele lieve brave pony.. maar wel een boel die net zadelmak waren.. maargoed wat tips:
- altijd samen met iemand doen die je vertrouwt en van wie je ook weet dat ie sterk is om de longe te kunnen blijven vasthouden als er wat gebeurd..
- zo simpel mogelijk houden in de hand, zorgen dat ie niet gaat hangen, nie meteen al rond proberen te trekken ofzo... ookal al is ie nog amper te sturen niet gaan rukken.. laat hem maar even met zn neus in de lucht, hij is nog jong, alles is eng en nieuw dat komt rustig aan vanzelf wel als ie zich kan ontspannen
- dat geld eigenlijk voor alles, rustig aan.. niet te veel willen, steeds jezelf blijven herinneren dat alles eng en spannend is en dus niet te veel van hem verwachten..
- snelle of schrikkerige paarden toch zo veel mogelijk met been eraan proberen te rijden zodat ze daar aan wennen en niet meteen bij een drukje wegsprinten
- zelf rustig blijven, doen alsof er niks aan de hand is als hij paniek maakt om niks..
- rustig opbouwen qua moeilijkheid en tijd van het rijden
Oud 02-06-2003, 10:22
Verwijderd
Citaat:
Dark Angel schreef op 29-05-2003 @ 00:31:
Loslaten dat hoofd, en je benen erbij. Komt 'ie vanzelf wel weer omhoog, want galopperen met z'n neus bij de grond kan niet.
doe ik ook
Met citaat reageren
Oud 02-06-2003, 10:57
Qimm
Qimm is offline
Citaat:
StefanLovertje schreef op 02-06-2003 @ 10:22:
doe ik ook
Longeer je hem wel eens, zonder bijzet of slof oid? dan kan hij nergens aan gaan hangen. En hou hem idd goed voorwaarts
Oud 02-06-2003, 11:50
Verwijderd
Citaat:
Qimm schreef op 02-06-2003 @ 11:57:
Longeer je hem wel eens, zonder bijzet of slof oid? dan kan hij nergens aan gaan hangen. En hou hem idd goed voorwaarts
ja maar het effect is hetzelfde.. hij hang met zijn hoofd naar beneden.. dusja maakt niet veel uit..
Met citaat reageren
Oud 02-06-2003, 18:46
Shibby
Shibby is offline
Ik zou zeggen neem eens een kijkje op deze paardensite Daar staan heel erg veel nuttige dingen op. Je zult de site waarschijnlijk wel kennen.

Ik ben nu bezig met mijn 3 jarige Quartertje. Heb haar een hele tijd gelongeerd en ga er nu af en toe eens opzitten. Ik ben haar ook kunstjes aan het leren. Dat vind zij hardstikke leuk. Als ik er aan kom gelopen met de longeerlijn en zweep komt ze ook altijd meteen naar me toe gedraafd. We zijn dikke maatjes. Het is een lief diertje
Oud 06-06-2003, 06:51
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
@ Dark Angel

heb jij een Natural Horsemanship soort cursus gedaan?

wat je zegt is namelijk heel interessant en waar
Oud 06-06-2003, 23:39
Dark Angel
Dark Angel is offline
Citaat:
x-spekkie-x schreef op 06-06-2003 @ 07:51:
@ Dark Angel

heb jij een Natural Horsemanship soort cursus gedaan?

wat je zegt is namelijk heel interessant en waar
"I whisper, but my horses don't listen"

*grin*

Nee hoor, heb zelfs niet bijster veel interesse in al die 'goeroes' en hun 'gegarandeerd werkende wondermethode'. Soms lijken het net afslankmethoden!

Met je gezonde verstand en wat inlevingsvermogen kom je een heel eind.

Ik heb met m'n eigen paardje een soort verstandhouding van "je overwint je eigen angsten maar" dus hij weet dat 'ie uiteindelijk *toch* langs die tractor moet, want hoe moeilijk hij ook doet hij komt er niet onderuit. Ik hb geduld en neem er de tijd voor, ook al duurt het een uur.
Omdat ik het rotsvaste vertrouwen heb dat hij het KAN, geeft hij z'n moeilijkheden vaak al gauw op om de zaak dan toch maar van dichterbij te gaan bekijken. 't is een vreemd soort vertrouwen/zelfvertrouwen, bijna ego-building. Ik weiger om zijn angsten te bevestigen, dus nu is er niet veel meer waar hij bang voor word. "M'n baasje denkt dat ik dit wel kan" is "hey! Dit kan ik!" geworden.

Bewijs: vandaag reed ik met m'n 5-jarige makker over de Ginkelse Heide. Het leger was er aan het spelen met een Apache heli, en die kwam eerst laag overscheren en landde vervolgens op 35 meter afstand met veel opvliegend stof. Rowan keek geinteresseerd toe, maar was niet onder de indruk.
Oud 07-06-2003, 05:37
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Dark Angel schreef op 07-06-2003 @ 00:39:

Nee hoor, heb zelfs niet bijster veel interesse in al die 'goeroes' en hun 'gegarandeerd werkende wondermethode'. Soms lijken het net afslankmethoden!
Het ligt er natuurlijk ook heel erg aan bij wie je zo'n cursus volgt. Ik heb zo ook mijn voorkeuren (en mijn afkeuringen).

Natural Horsemanship gaat erom, dat je op basis van vertrouwen met je paard omgaat. Jij bent de leider van de kudde (je paard), en hij vertrouwt en accepteert jou. Als jij dus laat zien, of weet, dat iets niet eng is, ga je daar zonder zorgen op af. Je paard weet dan dat het niet eng is (want een leider van een kudde zorgt ervoor dat zijn kudde veilig is, overal, dus je paard heeft volledig vertrouwen in je), en hij gaat er dus gewoon langs.
Gewoon dus wat jij beschreef. Jij doet ook aan Natural Horsemanship, alleen dan vanuit jezelf

Er zijn mensen die zichzelf een volgeling van Natural Horsemanship noemen, maar die het in mijn ogen niet zijn.
Voorbeeld: Je laat een paard in een paddock lopen, en de bedoeling is dus dat hij naar je toe komt. Wat doet diegene dan? Als het paard niet bij hem in de buurt is (in de buitenring), dan jaagt hij hem op. Het paard komt dan vanzelf naar binnen, omdat het daar veiliger is. DIt vind ik geen NH. Je paard heeft geen keuze. Buiten niet fijn, binnen wel fijn, waar ga je dan heen?!

Ook is er het "Be nice" halster, voor je paard om hem de trailer in te laten lopen. Nou, dit halster is alles behalve 'nice'.
Er zitten scherpe drukpunten op het halster (waaronder achter zijn oren), waardoor er dus, als er druk op het halster wordt gezet, die punten prikken, en het paard dus naar voren gaat (druk vermindering -> minder pijn -> naar de plek waar het dus fijner is -> geen keuze). Kijk, zo kan ik ook ieder paard de trailer wel in krijgen.

Als een paard jou als leider ziet, zal hij zo met jou de trailer mee inlopen. Maar je moet er dan ook wel de tijd voor nemen. Je bent niet een twee drie leider.

Dark Angel wist dit vanuit zichzelf, en gaat al op een zeer goede manier met paarden om
Veel mensen kennen alleen de manege manier, en hebben dus hulp nodig als ze op een andere manier willen gaan rijden. Daarvoor dus allemaal verschillende NH cursussen.

Als je dus een NH cursus wilt gaat doen, raad ik je aan om ook echt een cursus te doen, en geen videobanden of wat dan ook te kopen, want daar leer je het niet van. Leren paardrijden doe je ook niet van een videoband, maar leer je van praktijk!
Bij wie je een cursus doet is de keuze van jou, ik zou eerst vanalles lezen over elk persoon, en diegene die je niet aanspreekt gewoon niet kiezen.
Voor diegene die een goed adres willen voor hun NH, neem hier eens een kijkje

My 2 cents
Oud 07-06-2003, 09:13
Qimm
Qimm is offline
Ik doe beetje aan mijn eigen NH als ik het zo lees. Mijn paardje doet alles voor mij! Soms ben ik banger dan zij op de weg! Dan rij je op zo'n heel smal weggetje
moet er zo'n klote vrachtwagen langs. Ik weet niet hoe jullie daar overdenken, maar die vin ik al eng als ik op de fiets zit! Maar Garink doet er gewoon NIETS opuit, die kijkt gewoon recht door en sjouwt door.
Laatst was de groenbakken wagen bezig groenbakken te legen, gingen we er maar even bij staan kijken, enht nog geen halve meter met zun neus er vanaf. Eerst is het dan nog wel griezelig en wil ze weg, maar ik blijf gewoon ziteen en praat wat met haar en dan heeft ze iets van... hmmm alleem naar een hoop lawaai. Ooooh nou dit is helemaaaal niet eng!
Wachten voor het spoor np, wachten op de brug als er een boot onder door moet... eerste keer schrok ze zich dood toen het wegdenk ineens op haar afkwam, maar ze rent NOOIT weg. 2e keer dat we bij de brug moesten wachten stond ze echt zo van.. jaaahaa schiet nou op ik wil naar stal!
Ik heb de teugels ook altijd losjes hangen. Als je gaat trekken geef je zelf al aan dat er iets is waarvoor ze weg zou kunnen rennen, gewoon licht contact of los (wel zo dat je ze op kan pakken op het moment dat ze TOCH weg rennen natuurlijk.
Wat ik haar ook heb aan geleerd is dat ze voor me loopt ondanks dat ze NIETS kan zien. Dan hang ik mijn bodywarmer over haar hoofd, en dan ziet ze niets meer, maar toch gaat ze wel voorwaarts, en zelfs een stukje draven!
Dat beest is echt zo gestoord, we zijn zelfs al een keer over een spoorbrug gegaan, dat stuk was alleen maar een metalen rooster met een kanaal eronder. ben je halverwege de brug besluiten alle eenden om maar even weg te vliegen. ik: hartverzakking, garinka: huh?
Geweldig is dat als ze zo veel vertrouwen hebben!
Oud 16-06-2003, 11:39
Eend
Eend is offline
Ik zie hier allemaal dingen over een jong paard 'aan de teugel' rijden, maar is het niet zo, dat je al snel genoeg merkt of de balans van je paard goed is, aan het zoeken in zijn mond?
Jonge paarden gaan vaak met hun hoofd heen en weer op je teugels, om de balans te zoeken, tenminste, het paard van mijn lesgeefster heeft dat en ook een aantal jonge paarden, waar ik zelf op gereden heb deden dat.
Oud 16-06-2003, 11:43
Eend
Eend is offline
Citaat:
Qimm schreef op 07-06-2003 @ 10:13:
Ik doe beetje aan mijn eigen NH als ik het zo lees. Mijn paardje doet alles voor mij! Soms ben ik banger dan zij op de weg! Dan rij je op zo'n heel smal weggetje
moet er zo'n klote vrachtwagen langs. Ik weet niet hoe jullie daar overdenken, maar die vin ik al eng als ik op de fiets zit! Maar Garink doet er gewoon NIETS opuit, die kijkt gewoon recht door en sjouwt door.
Laatst was de groenbakken wagen bezig groenbakken te legen, gingen we er maar even bij staan kijken, enht nog geen halve meter met zun neus er vanaf. Eerst is het dan nog wel griezelig en wil ze weg, maar ik blijf gewoon ziteen en praat wat met haar en dan heeft ze iets van... hmmm alleem naar een hoop lawaai. Ooooh nou dit is helemaaaal niet eng!
Wachten voor het spoor np, wachten op de brug als er een boot onder door moet... eerste keer schrok ze zich dood toen het wegdenk ineens op haar afkwam, maar ze rent NOOIT weg. 2e keer dat we bij de brug moesten wachten stond ze echt zo van.. jaaahaa schiet nou op ik wil naar stal!
Ik heb de teugels ook altijd losjes hangen. Als je gaat trekken geef je zelf al aan dat er iets is waarvoor ze weg zou kunnen rennen, gewoon licht contact of los (wel zo dat je ze op kan pakken op het moment dat ze TOCH weg rennen natuurlijk.
Wat ik haar ook heb aan geleerd is dat ze voor me loopt ondanks dat ze NIETS kan zien. Dan hang ik mijn bodywarmer over haar hoofd, en dan ziet ze niets meer, maar toch gaat ze wel voorwaarts, en zelfs een stukje draven!
Dat beest is echt zo gestoord, we zijn zelfs al een keer over een spoorbrug gegaan, dat stuk was alleen maar een metalen rooster met een kanaal eronder. ben je halverwege de brug besluiten alle eenden om maar even weg te vliegen. ik: hartverzakking, garinka: huh?
Geweldig is dat als ze zo veel vertrouwen hebben!
whhhhaaaaaaaa, vet man! Dat doe je goed
We hebben zo'n kruising tussen een welsh en een shetlander op de manege, omdat ze nog niet wisten hoe ze zou reageren, moest een vriendin van me er op. Dus zij zat daar zo van: O god, waarom ik
En dat beest deed letterlijk niks, behalve door het hoge gras wegrennen, zodat je alleen het hoofd van mn vriendin nog zag
Oud 18-06-2003, 20:51
snowboarder911
snowboarder911 is offline
Weet er weinig tot niks van,
maar heb wel als jong broekie veel en lang op deze toffe dieren mogen vertoeven,
en dus wou ik als jongen zijnde ook even mijn mond open gooien.
Inderdaad is het lastig als iets al vroeg op een bepaalde manier is aangeleerd.
dit werkt overigens bij mens en dier op deze manier.
Het enigste dat ik kan bedenken is ontspannen zitten [uiteraard vanzelfsprekend,]
maar laat die teugels vooral vieren, want als iemand je steeds helpt en soms iets teveel richtlijnen geeft is het makelijker dan het zelf leren.
Oud 23-06-2003, 14:42
Eend
Eend is offline
Citaat:
snowboarder911 schreef op 18-06-2003 @ 21:51:
Weet er weinig tot niks van,
maar heb wel als jong broekie veel en lang op deze toffe dieren mogen vertoeven,
en dus wou ik als jongen zijnde ook even mijn mond open gooien.
Inderdaad is het lastig als iets al vroeg op een bepaalde manier is aangeleerd.
dit werkt overigens bij mens en dier op deze manier.
Het enigste dat ik kan bedenken is ontspannen zitten [uiteraard vanzelfsprekend,]
maar laat die teugels vooral vieren, want als iemand je steeds helpt en soms iets teveel richtlijnen geeft is het makelijker dan het zelf leren.
en dat met weinig ervaring
Oud 23-06-2003, 20:50
Ireentje
Ireentje is offline
Hmmz ik wil alleen even zeggen dat je heel veel gedult en kennis moet hebben om een paard goed te kunnen inrijden. Als je aan jezelf twijfelt kun je hem/haar beter door een professioneel iemand laten inrijden. En door op een forum om tips te gaan vragen om een paard in te rijden vind ik ook een beetje raar hoor En hoe wil je het paard inrijden? ik zie hier al kreten van NH, maar als jij je paard dressuurmatig wil inrijden zie ik hier het nut niet van in.
Nogmaals, het inrijden van paarden moet je aan professionele mensen overlaten. (Als je dit bent 'no offence' maar zo kom je niet over)
Met citaat reageren
Oud 26-06-2003, 20:40
neeltje
neeltje is offline
Citaat:
ÐaRklåÐy schreef op 23-06-2003 @ 21:50:
Hmmz ik wil alleen even zeggen dat je heel veel gedult en kennis moet hebben om een paard goed te kunnen inrijden. Als je aan jezelf twijfelt kun je hem/haar beter door een professioneel iemand laten inrijden. En door op een forum om tips te gaan vragen om een paard in te rijden vind ik ook een beetje raar hoor En hoe wil je het paard inrijden? ik zie hier al kreten van NH, maar als jij je paard dressuurmatig wil inrijden zie ik hier het nut niet van in.
Nogmaals, het inrijden van paarden moet je aan professionele mensen overlaten. (Als je dit bent 'no offence' maar zo kom je niet over)
Ik heb al 2 paarden ingereden. Maar ik vroeg min of meer hoe andere mensen dat deden. Of ze nog handige tips hadden. Onzin vind ik het dat je het aan proffesionele mensen over moet laten, kost veel te veel geld, en je kan heel ver komen door je paard zelf in te rijden, is mijn mening. Ik hoef geen paard onder mijn kont die alles al kan. Ik vind het leuker om daar samen in te groeien...
Oud 26-06-2003, 20:42
neeltje
neeltje is offline
Dat wat je zegt over NH klopt niet naar mijn mening. Ik vind dat NH ook heel goed kan gebruiken als je een paard dressuurmatig inrijd. Je bouwt een goede vertrouwensband op, en leert dingen overwinnen samen met je paard. Je gaat toch niet alleen maar in de bak rijden, heel het leven van je paard?! Je gaat vast ook een keer lekker door de bossen, of iets in die trend, is NH ontzettend handig.
Oud 26-06-2003, 20:47
neeltje
neeltje is offline
De tinker is btw, al weer verkocht, maar nu een ander paard, eveneens een KWPN paard, ruin, maar nog heel schuw. Kan je net handje brokjes voeren , maar gaat steeds beter.
Oud 27-06-2003, 01:52
Agnès
Agnès is offline
Citaat:
neeltje schreef op 26-06-2003 @ 21:47:
De tinker is btw, al weer verkocht, maar nu een ander paard, eveneens een KWPN paard, ruin, maar nog heel schuw. Kan je net handje brokjes voeren , maar gaat steeds beter.
Oud 27-06-2003, 22:06
Ireentje
Ireentje is offline
Citaat:
neeltje schreef op 26-06-2003 @ 21:42:
Dat wat je zegt over NH klopt niet naar mijn mening. Ik vind dat NH ook heel goed kan gebruiken als je een paard dressuurmatig inrijd. Je bouwt een goede vertrouwensband op, en leert dingen overwinnen samen met je paard. Je gaat toch niet alleen maar in de bak rijden, heel het leven van je paard?! Je gaat vast ook een keer lekker door de bossen, of iets in die trend, is NH ontzettend handig.
Ik zeg niet dat het niet handig is. Het is alleen meer recreatief gericht.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2003, 11:55
neeltje
neeltje is offline
Citaat:
ÐaRklåÐy schreef op 27-06-2003 @ 23:06:
Ik zeg niet dat het niet handig is. Het is alleen meer recreatief gericht.
Nee, meer op vertrouwen gericht...
Oud 30-06-2003, 21:03
woefbeessie
woefbeessie is offline
Citaat:
neeltje schreef op 26-05-2003 @ 17:12:
Ik heb nou een tinker, niet super groot. En een iets grotere pony van ongeveer 1,56 (kwpn) die ik allebei ga inrijden.

Hebben er mensen veel ervaring met inrijden van paarden??
Wat vinden jullie er leuk aan en wat niet?
Tips??
Ik ben nu ook bezig met mij nieuwe paard inrijden !
het leukste is hoe mijn oerdomme pony reageert en het stomste is dat je er meestal zo aflicht haha
Draag dus een cap en zorg ook dat je pony oud genoeg is suc6
Oud 30-06-2003, 21:57
neeltje
neeltje is offline
Citaat:
woefbeessie schreef op 30-06-2003 @ 22:03:
Ik ben nu ook bezig met mij nieuwe paard inrijden !
het leukste is hoe mijn oerdomme pony reageert en het stomste is dat je er meestal zo aflicht haha
Draag dus een cap en zorg ook dat je pony oud genoeg is suc6
Ik heb meerdere beestjes ingereden, maar ik heb er tijdens inrijperiode zeg maar er nog nooit afgelegen...
Later wel, wil je moeilijkere oefeningen gaan doen..je denkt dat ie dat wel kan...toen lag ik er bij 1 paard wel af, de andere ben ik nooit afgevallen....maar dies helaas jong overleden door ongeval.
Oud 01-07-2003, 20:14
Ireentje
Ireentje is offline
Citaat:
neeltje schreef op 28-06-2003 @ 12:55:
Nee, meer op vertrouwen gericht...
Zeg ik dat dat niet zo is?
Ik zeg niet dat je met NH niet ver kunt komen, het is idd goed voor het vertrouwen tussen ruiter en paard. Maar heb jij ooit een zz-ruiter alleen dmv NH zover zien komen?
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 20:49
neeltje
neeltje is offline
Citaat:
ÐaRklåÐy schreef op 01-07-2003 @ 21:14:
Zeg ik dat dat niet zo is?
Ik zeg niet dat je met NH niet ver kunt komen, het is idd goed voor het vertrouwen tussen ruiter en paard. Maar heb jij ooit een zz-ruiter alleen dmv NH zover zien komen?
Ik zeg mede met.....maar kheb niet zoveel boodschap aan zz-ruiters trouwens...
Oud 03-07-2003, 14:26
biep
biep is offline
Ik ben nu bezig mijn 2e pony in te rijden.
een 3 jarige super leergierige Welsh-K merrie,
echt super chique diertje,
Ik heb mijn andere pony inmiddels M2 klaar (ook zelf ingereden),
maar nu ga ik volgende maand (ze is nu net een maandje onder het zadel) al wedstrijden met haar starten (ze is echt super braaf, ook in andere omgevingen) maar nu heb ik een vraagje:
vanaf welke leeftijd mag je met een pony van de B naar de L1?
en vanaf welke leeftijd mag je met een pony gaan springen op concoursen?

Ik doe wel rustig aan hoor (ik wil zoiezo mijn andere pony eerst Z hebben voor dat ik veel verder wil met deze en ik wil dr niet verknallen door alles er maar snel in te drillen) en aan springen is ze ook nog niet toe, zeker geen 80 cm, maar stel nou dat het heel hard gaat (ze is echt super leergierig en niet normaal braaf) en we tegen november/december al 15 winstpunten hebben, dan moeten we L1, maar als je bijv. pas L1 mag starten als ze 4 zijn wacht ik gewoon even.
Oud 03-07-2003, 15:01
Verwijderd
Citaat:
biep schreef op 03-07-2003 @ 15:26:
Ik ben nu bezig mijn 2e pony in te rijden.
een 3 jarige super leergierige Welsh-K merrie,
echt super chique diertje,
Ik heb mijn andere pony inmiddels M2 klaar (ook zelf ingereden),
maar nu ga ik volgende maand (ze is nu net een maandje onder het zadel) al wedstrijden met haar starten (ze is echt super braaf, ook in andere omgevingen) maar nu heb ik een vraagje:
vanaf welke leeftijd mag je met een pony van de B naar de L1?
en vanaf welke leeftijd mag je met een pony gaan springen op concoursen?

Ik doe wel rustig aan hoor (ik wil zoiezo mijn andere pony eerst Z hebben voor dat ik veel verder wil met deze en ik wil dr niet verknallen door alles er maar snel in te drillen) en aan springen is ze ook nog niet toe, zeker geen 80 cm, maar stel nou dat het heel hard gaat (ze is echt super leergierig en niet normaal braaf) en we tegen november/december al 15 winstpunten hebben, dan moeten we L1, maar als je bijv. pas L1 mag starten als ze 4 zijn wacht ik gewoon even.

je heb het goed voor elkaar
je mag vanaf elke leeftijd in de L en in het springen rijden. mijn pa zijn fries is net 5 geworden en gaat zo over naar 't m2 duss.. maakt niet zo veel uit..
je moet gewoon een winstpunt hebben om te springen.. maar die heb je dan al wel dus...

succes ermee
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 16:42
neeltje
neeltje is offline
Het is heel slecht om met een pony van 3 te gaan springen. De pony is nog niet helemaal uitgegroeid. Dus ik raad je niet aan om nu al te gaan springen met zo'n jonge pony.
Oud 03-07-2003, 17:24
Verwijderd
Citaat:
neeltje schreef op 03-07-2003 @ 17:42:
Het is heel slecht om met een pony van 3 te gaan springen. De pony is nog niet helemaal uitgegroeid. Dus ik raad je niet aan om nu al te gaan springen met zo'n jonge pony.
maar je kan hem natuurlijk al wel hupjes leren springen, en in de juiste galop te laten landen.. en korte wendingjes tussen de hindernissen... al die dinge, dat is wel heel goed.. hoogte maakt niets uit, maar de basis moet erin zitten..

voor leeftijd maakt de hoogte natuurlijk wel uit, precies zoals je zegt
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 22:22
biep
biep is offline
Citaat:
neeltje schreef op 03-07-2003 @ 17:42:
ze heeft nu al wat kleine kruisjes gesprongen, maar we doen regelmatig balkjes lopen.

dat is supergoed voor haar balans.
zo leert ze lekker in balans te lopen, en hoger dan 30 cm gaan we voorlopig toch niet. (eerst maar eens de dressuur netjes krijgen)
Ik wilde het gewoon even weten voor het geval ze ineens door de B/L heen raced.

StefanLover: bedankt
Oud 16-07-2003, 11:43
duifeltje
duifeltje is offline
ff offtopic:

kan je een kleine shet van 1 over een hindernisje leren gaan (zonder er zelf op natuurlijk ) als dat paardje uit zichzelf ook over hooibalen springt want ik laat mijn leenshetje gewoon over minihindernisjes springen en dat vind 'ie heel leuk!

bij een paard inrijden moet je denk ik gewoon heel veel zelfvertrouwen hebben in jezelf dus en in je paard en stoppen met de les op een goed moment.
zo moet dat bij honden die je iets gaat leren maar ik denk dat dit voor paarden ook een goede manier is.
Oud 16-07-2003, 12:10
Qimm
Qimm is offline
Citaat:
duifeltje schreef op 16-07-2003 @ 11:43:
ff offtopic:

kan je een kleine shet van 1 over een hindernisje leren gaan (zonder er zelf op natuurlijk ) als dat paardje uit zichzelf ook over hooibalen springt want ik laat mijn leenshetje gewoon over minihindernisjes springen en dat vind 'ie heel leuk!
Liever niet doen, hijs nog maar erg jong en niet volledig ontwikkelt/volgroeid.
Oud 16-07-2003, 12:17
duifeltje
duifeltje is offline
keej
Oud 21-07-2003, 21:44
kleine wicca
kleine wicca is offline
haha Fré, dat kleine wiebelding van een Pippi kan heus wel over dat dingetje wat jij maakt dmv één autoband hoog een balkje neerleggen joh!!...... (alleen niet te vaak en te lang)

ontopic: ik ga (als het goed is) binnenkort ook een paard inrijden met (hopelijk) hulp van duifeltje hierboven. Ik vind het heel spannend, maar heb er vertrouwen in dat het goed komt, ik heb wel ervaring met het hele begin, maar kep nog nooit een paard helemaal in- en doorgereden.

Hoe laat je nou eigenlijk een paard goed wennen aan de teugelhulpen? ik ben van plan om er in het begin een halsring bij te gebruiken omdat die hulpen mij voor een paard wat logischer lijken en die hulpen gebruik je ook al wel in de omgang met het paard. (druk links = stapje naar rechts). En natuurlijk van het begin af aan heel goed sturen dmv lichaamsgewicht (hoe zeg je dat ook wer zo mooi) En natuurlijk eerst zorgen dat het paard mij vertrouwt en mijn leiderschap heeft geaccepteerd, anders kom je dus niet zo ver.
Oud 27-07-2003, 17:10
duifeltje
duifeltje is offline
ghehe, 'k hoop dat ut lukt met dat paard!!!!
tis wel een pittige maar het lukt je wel wicca!! (zus hah hah!!)

ik denk ook eigenlijk dat je je nooit moet schamen enzo om hulp van ervaren mensen in te schakelen want je hebt er bijna altijd alleen maar baat bij.
Reageren

Regels voor berichten