![]() |
|
ROERMOND - Een 72-jarige man uit Roermond is vrijdagavond in het Academisch Ziekenhuis van Maastricht overleden aan de gevolgen van een ernstige mishandeling dinsdagavond. Hij werd mishandeld toen hij een kerkhof bezocht in de wijk Kitskensdal in Roermond.
Het Nederlands Forensisch Instituut verricht sectie op het lichaam van het slachtoffer. Dat heeft de politie zaterdag gemeld. Die liet ook weten dat een 41-jarige inwoner van Roermond zaterdagochtend ernstig is mishandeld bij zijn woning in de wijk De Donderberg. De man had volgens getuigen net zijn vrouw naar het werk gebracht en werd bij thuiskomst bij zijn garage neergeslagen. De politie wilde daarover zaterdag overigens niets zeggen. Het slachtoffer is met ernstige verwondingen opgenomen in het ziekenhuis van Roermond. Tien leden van de mobiele eenheid hebben in de wijk De Donderberg en begraafplaats 'Tussen de Bergen' een uitgebreid sporenonderzoek ingesteld. Ook is de politie een buurtonderzoek begonnen. Twintig rechercheurs onderzoeken het neerslaan van de bejaarde man op het kerkhof en nog eens tien rechercheurs bijten zich vast in de mishandeling van de andere man. De politie onderzoekt of er een samenhang bestaat tussen beide incidenten. "Op dit moment gaan we daar nog niet van uit", zei een woordvoerder. Volgens getuigen is de bejaarde man, die het graf van zijn pas overleden vrouw zou hebben bezocht, met een zware steen op zijn hoofd geslagen. De 41-jarige man die zaterdag werd overvallen, zou volgens getuigen meerdere malen met een hamer op zijn hoofd zijn geslagen. In beide gevallen zou het volgens getuigen en buurtbewoners om roofovervallen gaan. De politie wilde zich daarover niet uitlaten. Bron: www.nu.nl |
Advertentie | |
|
![]() |
|
dit is echt te gek.
wat er vandaag oojk nog in de kant stond: Rechter straft vaak te hard Door Ferdi Schrooten Zaterdag 26 juli 2003 - DEN HAAG - Rechters straffen vaak harder dan noodzakelijk. Het ontbreken van een rapport van de reclassering is daarvan de oorzaak. Jaarlijks lopen 5000 tot 6000 verdachten daardoor het risico een hogere straf te krijgen. Dit blijkt uit cijfers van de Stichting Reclassering Nederland (SRN). Door bezuinigingen wordt de kans alleen maar groter dat rechters bij gebrek aan informatie zwaardere straffen zullen opleggen. De reclassering kan het werk nauwelijks aan en zegt 'overvraagd' te worden door de rechterlijke macht. Door de toename van het aantal zware delicten vragen rechters vaker om informatie over de verdachte. De reclassering schetst de leefsituatie van de verdachte, de psychische gesteldheid en het toekomstperspectief. Ook wordt gedurende vaak maandenlang onderzoek bekeken of de verdachte spijt heeft en of er kans op herhaling bestaat. Die informatie kan tot een lagere straf leiden. Bij gebrek aan capaciteit stuurt de reclassering nu al een kwart van de verzoeken om een rapportage retour. SRN vreest een toenemende kans op 'nattevingerwerk' door strafrechters bij gebrek aan inzicht in de situatie en persoon van de verdachte. De reclassering krijgt bijval van prof. dr. mr. M. Otte, vice-president bij het gerechtshof in Arnhem en hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij spreekt van een 'heel groot probleem' en een 'verschraling van de rechtspraak'. Ook Otte krijgt steeds vaker 'tweeregelige briefjes' van de reclassering waarin vanwege een tekort aan mankracht een rapportage wordt geweigerd. De reclassering in de regio Arnhem is koploper en stuurt dertig tot veertig procent van de verzoeken om een voorlichtingsrapportage terug. Een gemiddeld ressort als Almelo weigert naar schatting één op de vijf verzoeken. "En dat terwijl we al een gigantische overproductie draaien", zegt directeur Bert Edens van het ressort Arnhem. Dat heeft in het eerste kwartaal 800 rapportages geleverd, terwijl het maar voor 600 betaald krijgt. BN/DeStem | 27-07-2003 | Binnenland Copyright © 2003 BN/DeStem - alle rechten voorbehouden wat willen we noiu? we geven al een derde strafvermindering, dan nog een paar jaar voor goed gedrag... echt gewoon een blamage voor de regering...
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
1) iemand die een 72-jarige man met een steen doodslaat moet natuurlijk wel gestraft worden 2) iemand die een 41-jarige man doodmaakt is even slecht als iemand die een 72-jarige man doodmaakt. de doodstraf kan dus geen optie zijn
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Neem mijn reactie toch ook niet zo serieus.
![]() Ik werd uitgelokt. ![]() Citaat:
![]() Al moet ik zeggen dat ik niet in zou grijpen als iemand die dader eens goed laat weten dat dit soort dingen niet kunnen. |
![]() |
|||
Citaat:
![]() Ik zei immers: Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]() Of het een allochtoon was weten we nog niet, maar het was mogelijk wel een zwerver, die is dus opgepakt. Of 'ie het gedaan heeft weet ik nog niet zo, het lijkt me makkelijk om een zwerver ergens voor te grijpen en de schuld te geven (bepaalde films...). |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dit is uiteraard ironisch bedoeld. Voordat bepaalde lieve mensen het nu gaan opnemen voor de zwervers. Wat geheel terecht zou zijn als ik dit zou menen. |
![]() |
||
Citaat:
|
|