Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-07-2003, 22:30
HenkMul
HenkMul is offline
Ik heb een probleem dat mij al een paar dagen bezig houdt. Ik dacht na over de eeuwige claim dat 'onze wereld zo complex is dat hij wel door een god gemaakt moet zijn'. Dit lijkt mij een zeer foute claim, dus ik ging 'm eens ontleden.
God is alwetend en almachtig, dus ik zou zeggen dat hij oneindig complex is. De claim kan dan gereduceerd worden tot:
'Een systeem met een grote maar eindige complexitiet moet gemaakt zijn door een systeem met een oneindige complexiteit
Nu komt het probleem... hoe is complexiteit gedefinieerd? Ik geef toe dat de theist mij eerst zal moeten vertellen wat complexiteit is voor hij deze bewering kan doen, maar ik moet en zal het nu weten ook. Ik heb zelf een aantal definities verzonnen:
Een systeem A is complexer dan een systeem B als: systeem A een groter entropie heeft systeem A meer informatie kan bevatten het moeilijker is om systeem A te beschrijven
Maar ja, is een hiervan wel de goede? Zo ja, welke? Als iemand weet wat complexiteit is, graag.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-07-2003, 00:50
//ItsJustMe\\
//ItsJustMe\\ is offline
Zoals alles,
complexiteit is relatief.
Afhankelijk van iets anders dus.
Net als "groter" of "kleiner"
Totaal zonder waarde als er geen vergelijking is.
Oud 28-07-2003, 00:59
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Complexiteit zoals gelovigen het omschrijven is: de wereld zit zo ongrijpbaar en onvoorstelbaar knap in elkaar dat het boven ons bevattingsvermogen uitgaat en zodoende bij Gods ondoorgrondelijke plan hoort. God is alwetend en almachtig en Zijn wegen zijn (dus) ondoorgrondelijk.
Oud 28-07-2003, 09:26
michieldewit
michieldewit is offline
Van Dale zegt over complex "samengesteld en ingewikkeld". Daar maakt hij zich dus mooi vanaf Maar helemaal zinloos is die definitie niet. Zaken die complex zijn, zijn samengesteld uit minder complexe zaken. Dat impliceert dat er dus ook zaken zullen moeten zijn die niet samengesteld zijn, met andere woorden eenvoudige zaken. Je zou de mate van complexiteit van een zaak nu kunnen uitdrukken in het aantal samenstellingen dat nodig is om tot de betreffende zaak te komen.

Ja, zoals Van Dale al zei, complexiteit is ingewikkeld
Reageren

Regels voor berichten