Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-10-2002, 16:18
neilpryde
neilpryde is offline
Ik zit in 4 havo en heb scheikunde dus. Ik moet een verslag maken over silicaten met glas? Weten jullie waar ik dat ken vinden, ik heb echt geen idee wat ik ermee aan moet.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-10-2002, 17:00
mathfreak
mathfreak is offline
Kijk maar eens op http://www.digischool.nl/sk/sklok.htm
Oud 30-10-2002, 07:30
Joris
Joris is offline
Het beste wat je kunt doen is lijkt mij... informatie zoeken. Ga eens naar de bibliotheek (een grote wel ) of zoek eens met google, dan kom je altijd wel iets tegen wat je kunt gebruiken.

succes
Oud 30-10-2002, 09:57
damaetas
damaetas is offline
jeuj een vraag die ik kan beantwoorden, dolletjes

glas is een silicaat zoals cement en porselein, de algemene formule is :

M2O.CaO.6SiO2

waarbij de M staat voor een Metaal:
*Na : bij gewoon vensterglas; dat wordt gemaakt door witzand (SiO2), CaCO3 en NaCO3 te smelten, die smelt kan dan in bledvorm worden uitgegoten
*K: bij Boheems glas, dat is moeilijker smeltbaar dan gewoon glas. ik weet wel niet precies wat het juist is
*kristalglas volgt niet helemaal die algemene formule, hierin zijn M en Ca vervangen door K en Pb : K2O.PbO.6SiO2

glassoorten als Jena, Hysel en Pyrex bevatten B2O3, het zijn boor-alluminiumsilicaten waar weinig alkalimetalen (groep IA in tabel van mendeljev) aanwezig zijn. ze zijn vuurvast.

gesmolten glas kan allerlei metaaloxiden oplossen zodat gekleurd glas bekomen wordt:
*groen: CuO Cr2O3
*geel: FeO en Fe2O3
*blauw: CoO en Co2O3
*violet: MnO2
*mat ondoorzichtig glas (melkglas) wordt bekomen door TiO2, SnO2 of Ca3(PO4)2 in suspensie te brengen (suspensie is een heterogeen mengsel van 2 stoffen waarbij de 2 stoffen niet meer te onderscheiden zijn, toch is het geen ionische oplossing)

glas is een vloeistof, klinkt misschien vreemd, maar de moleculen zijn helemaal niet gerangschikt zodat het geen vaste stof kan worden genoemd. dit heet een onderkoelde smelt: gesmolten glas dat onder zijn vriespunt is afgekoeld maar waarvan de moleculen nog niet in een vast rooster zijn gerangschikt. (vriespunt is wel raar hier aangezien het ergens rond de 1000° moet liggen, maar dat weet ik niet zeker, kan je wel ergens vinden.)

de andere silicaten? klei, mica's of glimmers, glauconiet, ..... maar dat wil je allemaal niet weten, er zijn samenvattingsboeken van van wel 800 pagina's, pfrt. maar tis wel heel intressant
Reageren

Regels voor berichten