Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-12-2003, 14:53
forumfreakie
forumfreakie is offline
Altijd als je bv. monopolie aan het spelen bent gebeurt het altijd dat als je ergens hotels op hebt staan er plotseling niemand meer opkomt. En als er ergens een hele rij hotels staan met 1 veilige plaats ertussen kom je daar erg vaak op.

Ook heb ik heel vaak als ik een dobbelsteen vast heb.
dan zeg ik: Ik gooi bijvoorbeeld 5 en dan gebeurt dat ook.

Iemand die dit ook altijd meemaakt of misschien verklaringen.
want dit lijkt toch niet alleen toeval, maarja, zou wel zo wezen
Advertentie
Oud 30-12-2003, 16:50
metallicpatrick
metallicpatrick is offline
komt omdat je er dan xtra op let......en voordat er een hotel op die bepaalde plek staat let je er ook niet op of iemand daar komt........
Oud 30-12-2003, 18:37
Fade of Light
Fade of Light is offline
ik heb zoiets met kaarten gedaan. Zovaak mogelijk proberen de schoppen aas (kans 1 op 52) pakken. Toen heb ik steeds gekeken welke kaart het was. Het resultaat was iets dat erg afweek van standaard kans berekening, terwijl ik het tegen de 60 keer had gedaan...

Naja er kunnen zoveel mogelijk verklaringen voor zijn. "erop letten" is een van de voornaamste verklaring IMO, de andere is microTelekinese, dat houdt zich bezig met kansen.
Oud 30-12-2003, 20:46
Screaming Slave
Screaming Slave is offline
de verklaring: je doet het niet vaak genoeg.

als je zoiets maar vaak genoeg doet (bv een miljoen keer), is de afwijking 100% zeker te verwaarlozen.

weinig mystiek aan
Oud 30-12-2003, 21:34
Verwijderd
Het is wel toeval, want je hebt gewoon een kans van 1 op 6 op ieder cijfer als je één keer gooit.
Oud 30-12-2003, 22:15
AngelLena
AngelLena is offline
Is pure kansberekening. Dus die kans op geen toeval vind ik zeer sterk te verwaarlozen. Maar ieder zijn mening natuurlijk.
Oud 30-12-2003, 22:52
Shade
Shade is offline
onzin, tuurlijk is het wel toeval
denk je soms dat die dobbelstenen kunnen denken en bewegen ofzo? of dat god zich ermee bemoeid....

bovendien heb ik nooit echt verschil gemerkt tussen wel hotels of niet...
Oud 31-12-2003, 00:28
Verwijderd
Citaat:
Shade schreef op 30-12-2003 @ 23:52:
onzin, tuurlijk is het wel toeval
denk je soms dat die dobbelstenen kunnen denken en bewegen ofzo? of dat god zich ermee bemoeid....

bovendien heb ik nooit echt verschil gemerkt tussen wel hotels of niet...
Nou ik wel .
Ik verlies altijd...
Oud 04-01-2004, 14:12
Johnnie-mannuh
Johnnie-mannuh is offline
speel maar eens een potje risk tegen mij

ik gooi echt heeeel vaak een 6
Oud 04-01-2004, 14:31
Bellenblaas
Bellenblaas is offline
Citaat:
Johnnie-mannuh schreef op 04-01-2004 @ 15:12:
speel maar eens een potje risk tegen mij

ik gooi echt heeeel vaak een 6
Gewoon toeval, of geluk... hoe je het ook wil noemen
Oud 05-01-2004, 13:37
Blowie
Blowie is offline
het zal inderdaad wel zijn omdat je er nu juist extra op let.. Want over het algemeen gooi je alle ogen ongeveer evenveel keer (bij 1000 keer gooien)..

Maar je zou er natuurlijk heel moelijk over na kunnen gaan denken.. maar om op maandag daar je hoofd over te gaan breken.. en wie weet..

Maar ga er gewoon vanuit je gelukt had.. want dat maakt het leven een stuk makkerlijk
Oud 06-01-2004, 19:30
Freestyler*
Freestyler* is offline
tjah.. als we hier al aan gaan twijfelen

inderdaad de twee verklaringen die al genoemd zijn:
- je let erop
- je doet het niet vaak genoeg

maar ik heb wel vaaak geluk
Oud 06-01-2004, 21:10
Orion2003
Orion2003 is offline
Ik denk dat het toch puur toeval is, al heb ik wel eens, dat ik gewoon zeker weet wat ik ga gooien, ongeveer 95% daarvan is dan goed. Ik heb dit overigens maar heel soms en weet ook niet waarom ik het dan ineens zo zeker weet. Het blijft toch vreemd.
Oud 06-01-2004, 21:37
zlatani9
zlatani9 is offline
bullshit..
Oud 06-01-2004, 22:03
funky!
funky! is offline
Typisch, ik heb best wel vaak het omgekeerde. Ik heb een keer uit een kaartspel 3 kaarten achter ekaar goed geraden, en die kans is niet zo groot geloof ik, iets van 52*52*52. Ik denk dat het puur toeval maar het was wel vaag.
Oud 06-01-2004, 22:05
zlatani9
zlatani9 is offline
Citaat:
Bigfoot schreef op 06-01-2004 @ 23:03:
Typisch, ik heb best wel vaak het omgekeerde. Ik heb een keer uit een kaartspel 3 kaarten achter ekaar goed geraden, en die kans is niet zo groot geloof ik, iets van 52*52*52. Ik denk dat het puur toeval maar het was wel vaag.
Klopt bijna.. 52*51*50
Oud 06-01-2004, 22:14
funky!
funky! is offline
Citaat:
Klopt bijna.. 52*51*50
hehe ok had ik moeten weten natuurlijk
net bij wiskunde gehad
Oud 07-01-2004, 10:24
urbanprotocol
urbanprotocol is offline
call me the forum boss
Wat heeft dit met mystiek te maken dit is geen helderziende forum en alleen omdat je toevallig het een paar keer goed kan raden maak van jou geen helderziende.
Try to talk with the death das pas echt een uitdaging good luck.
Oud 08-01-2004, 15:19
forumfreakie
forumfreakie is offline
Citaat:
urbanprotocol schreef op 07-01-2004 @ 11:24:
call me the forum boss
Wat heeft dit met mystiek te maken dit is geen helderziende forum en alleen omdat je toevallig het een paar keer goed kan raden maak van jou geen helderziende.
he vriend. ik wil niet klagen maar ik zou niet weten waarom dit niet met mystiek te maken heeft
Oud 08-01-2004, 20:41
Verwijderd
Citaat:
forumfreakie schreef op 08-01-2004 @ 16:19:
he vriend. ik wil niet klagen maar ik zou niet weten waarom dit niet met mystiek te maken heeft
Omdat het kansberekening is.
Oud 09-01-2004, 23:17
pe51
pe51 is offline
't is maar, hoe je het bekijkt.

in principe kun je dobbelstenen ook als orakel gebruiken.
Oud 09-01-2004, 23:25
Jordi
Jordi is offline
Citaat:
Bootsman123 schreef op 08-01-2004 @ 21:41:
Omdat het kansberekening is.
Ja, maar hij vraagt zich dus af of het misschien geen kansberekening is. Daarom hoort het dus wel hier lijkt me.

Maar ik geloof helemaal niets van deze 'magie'. Volgens mij is het gewoon toeval, geluk of hangt het er maar vanaf of je ergens op let en laat je onderbewustzijn je denken dat het ene vaker gebeurt dan iets anders (met die hotels). En het is allemaal inderdaad te verklaren met kansberekening.
Oud 09-01-2004, 23:49
Verwijderd
Citaat:
pe51 schreef op 10-01-2004 @ 00:17:
't is maar, hoe je het bekijkt.

in principe kun je dobbelstenen ook als orakel gebruiken.
Ja... in principe. In principe kun je eigenlijk alles, maar we moeten wel een beetje bij de realiteit blijven.
Oud 10-01-2004, 01:53
pe51
pe51 is offline
In de realiteit kan zoiets ook wel, alleen werkt het niet bij iedereen. Als je een dobbelsteen had die tot de 21 ging, dan kon je daarmee tarot lezen. Maar toen ik een paar keer geen tarot bij me had, heb ik zelfs de randomfunctie van mijn rekenmachientje gebruikt als orakel. Ik heb het bijv. ook gedaan met speelkaarten, of dominostenen. Daar is zelfs een apart boekje van in de Ankertjes reeks, hoe je dat kan doen.

Ik heb nu een apart Excel programma gemaakt, die een willekeurig getal kan maken, en dat getal is dan de kaart die je trekt. Zo hoef ik geen tarotkaarten bij me te hebben.

De I Ching is een oud chinees orakelboek. Daarvoor gooi je 6 keer met muntjes, om het goeie stuk uit het boek op te zoeken.

Maar de tarot is toch handiger. En dobbelstenen hadden een café-sfeer, en dat is niet zo'n goeie sfeer voor een orakel.

Met dobbelstenen heb ik vroeger toen ik rond een jaar of 20 was, ook wel gehad, dat ik van tevoren wist wat ik zou gooien. Ik kreeg dat gevoel bij 5-en en 6-en. Dat klopte meestal wel. Ik zie het als een van de manieren waarop je een soort mini-voorgevoel kan hebben.
Oud 10-01-2004, 11:51
joopie12
joopie12 is offline
De kans dat iemand een vijf gooit met een dobbelstaan is 1 op 6 maar de kans dat iemand in zes beurten geen vijf gooit is 33,5%
...een op de drie keer dat je zes keer met een dobbelsteen gooit, gooi je dus geen vijf.

Uitzonderingen bevestigen de regel denk ik.
Advertentie
Oud 10-01-2004, 14:58
freyk
freyk is offline
Citaat:
forumfreakie schreef op 30-12-2003 @ 15:53:
Iemand die dit ook altijd meemaakt of misschien verklaringen.
want dit lijkt toch niet alleen toeval, maarja, zou wel zo wezen
Mijn verklaring is: het ligt gewoon aan de ligging van de dobbelstenen in je hand.

Dus er is niks mystieks aan.
Oud 10-01-2004, 17:58
Moehaha
Moehaha is offline
Als je alle aspecten van het gooien berekend, ja berekend (ben ik totaal geen voorstander van btw) dan kun je uitrekenen op welk getal die komt. Voorbeeld: dubbelsteen postitie met bepaalde kracht gooien van een hoogte van 10 cm van houten object met hardheid x en luchtdruk y etc. etc. In principe is et dus geen toeval maar je kunt het mss wel voorspellen via telikenese ofzo, kweet ff de benaming niet
Oud 10-01-2004, 18:02
Silver rain
Silver rain is offline
Je bedoelt microkinese? Zou kunnen maar het kan net zo goed gewoon toeval zijn
Oud 10-01-2004, 18:04
Moehaha
Moehaha is offline
kweetni hoe et heet, maar het is geen toeval want zon dobbelsteen rolt en komt neer waneer zn enrgie op is of niet meer kan gebruiken.
Oud 10-01-2004, 21:19
bassgirl
bassgirl is offline
ik maak wel mee als ik of iemand anders de dobbelsteen ik zeg wat diegene gaat gooien, worden mensen helemaal gestrest van vooral omdat ik 't bijna altijd goed heb haha

maar heb er geen verklaring voor, en van die vakjes isgewoon toeval denk ik
Oud 11-01-2004, 14:32
coopergirl
coopergirl is offline
Toeval bestaat überhaupt niet.
Oud 11-01-2004, 14:32
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Moehaha schreef op 10-01-2004 @ 19:04:
kweetni hoe et heet, maar het is geen toeval want zon dobbelsteen rolt en komt neer waneer zn enrgie op is of niet meer kan gebruiken.
Telekinese, bedoel je?
Oud 14-01-2004, 21:39
Bass_Boefje
Bass_Boefje is offline
Citaat:
urbanprotocol schreef op 07-01-2004 @ 11:24:
call me the forum boss
Ik zou dat maar niet te hard zeggen, want dat kan ook hoor, met doden communiceren, en ja ik spreek uit ervaring, voor je weer begint met die onzin van je.

Als je het allemaal zo'n onzin vind, waarom ga je er dan nog op in, ga je dan ergens anders vermaken joh.
Oud 25-02-2004, 23:28
JCG
JCG is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 30-12-2003 @ 19:37:
ik heb zoiets met kaarten gedaan. Zovaak mogelijk proberen de schoppen aas (kans 1 op 52) pakken. Toen heb ik steeds gekeken welke kaart het was. Het resultaat was iets dat erg afweek van standaard kans berekening, terwijl ik het tegen de 60 keer had gedaan...
Mijn oom had ook zo iets. Die speelde vrij veel poker. iets van twee keer per week. Elke keer dat hij moest schudden viel er 1 kaartje uit. Schoppen 8, dit had hij 3 jaar achter elkaar, zonderuitzondering!. ff reken 2x52=104 keer per jaar pokeren. 104x3= 312 keer gepokerd in 3 jaar. laten we zeggen dat hij 5 keer per avond moest schudden 312x5=1560 per het zelfde effect. Lijkt me dat dat toch boven de statieken zit. Dit hield op toen me opa dood ging. Jammer gewoon geen wetenschappelijk aanvaardbaar bewijs hiervan (alleen verhalen van me familie)
Oud 26-02-2004, 12:06
Verwijderd
Citaat:
freyk schreef op 10-01-2004 @ 15:58:
Mijn verklaring is: het ligt gewoon aan de ligging van de dobbelstenen in je hand.

Dus er is niks mystieks aan.
Hoe simpel het ook lijkt, jij hebt het helemaal correct.
Oud 26-02-2004, 13:10
Verwijderd
Citaat:
Reverend schreef op 26-02-2004 @ 13:06:
Hoe simpel het ook lijkt, jij hebt het helemaal correct.
Het ligt wel even iets ingewikkelder dan dat. En omdat het zo ingewikkeld is, is het gemakkelijker om het toeval te noemen.
Oud 27-02-2004, 14:57
Blues
Blues is offline
Probeer 't maar is met dobelstenen met meer zijdes (20 zijde of )
Als je er mee bekend ben, word gebruikt bij al die maffe fantasy games, heb 'r zelf ook 'n paar omdat ze 'r cool uit zien
Oud 27-02-2004, 16:40
Risce
Risce is offline
Dobbelstenen zijn oneerlijk. Omdat de 6 meer gaatjes heeft is die kant lichter en komt die vaker boven. je gooit gemiddeld altijd hoger dan je verwacht...
Oud 27-02-2004, 17:49
Verwijderd
Citaat:
Risce schreef op 27-02-2004 @ 17:40:
Dobbelstenen zijn oneerlijk. Omdat de 6 meer gaatjes heeft is die kant lichter en komt die vaker boven. je gooit gemiddeld altijd hoger dan je verwacht...
Waarom moet iets dat lichter is vaker boven komen?
Oud 27-02-2004, 18:33
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Bass_Boefje schreef op 14-01-2004 @ 22:39:
Ik zou dat maar niet te hard zeggen, want dat kan ook hoor, met doden communiceren, en ja ik spreek uit ervaring, voor je weer begint met die onzin van je.
.
haha praten ze ook terug?
of ligt oma nog gewoon in de vriezer?
Oud 27-02-2004, 18:33
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 11-01-2004 @ 15:32:
Toeval bestaat überhaupt niet.
leugenaar
Oud 27-02-2004, 19:56
Verwijderd
Citaat:
DeVeroorzaker schreef op 27-02-2004 @ 19:33:
leugenaar
Toeval bestaat als je het wetenschappelijk bekijkt inderdaad niet, het is wel een moeilijk begrip maar het komt erop neer dat het niet bestaat.

noem eens toevalsmoment, bijvoorbeeld.
Oud 29-02-2004, 21:19
Risce
Risce is offline
Citaat:
Bootsman123 schreef op 27-02-2004 @ 18:49:
omdat iets wat zwaarder is vaker onderop komt.
Oud 29-02-2004, 21:20
Risce
Risce is offline
Citaat:
Reverend schreef op 27-02-2004 @ 20:56:
Toeval bestaat als je het wetenschappelijk bekijkt inderdaad niet, het is wel een moeilijk begrip maar het komt erop neer dat het niet bestaat.

Goed punt eigenlijk.
maar in het algemene taalgebruik kun je volgens mij wel spreken van toeval.
Oud 29-02-2004, 21:26
freyk
freyk is offline
Citaat:
Bootsman123 schreef op 26-02-2004 @ 14:10:
Het ligt wel even iets ingewikkelder dan dat. En omdat het zo ingewikkeld is, is het gemakkelijker om het toeval te noemen.
Dus je wilt zeggen: als ik een dobbelsteen op mijn handpalm leg hem eraf laat rollen en een 6 gooi, puur toeval is als ik dan op dezelfde manier weer een 6 gooi?
Oud 29-02-2004, 22:00
Verwijderd
Citaat:
freyk schreef op 29-02-2004 @ 22:26:
Dus je wilt zeggen: als ik een dobbelsteen op mijn handpalm leg hem eraf laat rollen en een 6 gooi, puur toeval is als ik dan op dezelfde manier weer een 6 gooi?
Nou, als je zo héél voorzichtig de dobbelsteen van je hand af laat glijden om expres 6 te kunnen gooien, is dat makkelijk om nog een tweede keer te doen.

Maar als je de dobbelsteen op de "normale" manier gooit, heb je op elk getal wel een kans.

Ik heb ook altijd dat ik van te voren weet welk getal ik ga krijgen, ook als iemand anders gooit. Van de theorie over kansberekening is hier geen sprake, omdat ik exact weet welk getal er komt en omdat het ook altijd exact klopt.
Oud 29-02-2004, 22:05
Banaan7
Banaan7 is offline
Citaat:
forumfreakie schreef op 30-12-2003 @ 15:53:

Ook heb ik heel vaak als ik een dobbelsteen vast heb.
dan zeg ik: Ik gooi bijvoorbeeld 5 en dan gebeurt dat ook.
lol wat een onzin, dit komt gewoon doordat je niet let op al die keren dat je iets anders gooit, en je hebt immers 1/6 kans...
Oud 03-03-2004, 12:32
saartjeh
saartjeh is offline
met die dobbelstenen, daar hoop je gewoon op, grote kans dat het kan gebeuren (1 op 6= 16,6 %. Dus bijna 20% kans dat je dat cijfer gooit). Het zou geen toeval meer wezen als je zeg maar miljoen keer doet en dan alleen maar 6 hebt, zonder mislukt te gooien. Want als je ut kan voorspellen zou het dus een miljoen keer 6 moeten zijn. Dan ist indd geen toeval, dan deugt de dobbelsteen niet . En het feit dat je zegt: "het gebeurt heel vaak" zegt al genoeg d8 k zo
En met kaarten zal wel iets zijn dat je elke keer de zelfde pakt ofzow, btje verbogen kaart, misschien zelfs onderbewust. Maar denk nie dat ut geen toeval is. Wel toeval
Oud 03-03-2004, 18:10
Verwijderd
Citaat:
freyk schreef op 29-02-2004 @ 22:26:
Ik snap je even niet. Laat je de dobbelsteen er nu af glijden? Want het gaat hier om dobbelstenen gooien.
Oud 05-03-2004, 17:43
pe51
pe51 is offline
Citaat:
Bootsman123 schreef op 27-02-2004 @ 18:49:
Je kan het vergelijken met een wiel wat je om een as laat draaien. Als je dan op één bepaalde plek een gewicht aan dat wiel plakt, dan stopt het wiel altijd met het gewicht naar onderen.

Een dobbelsteen heeft wat meer weerstand als een wiel, is wat hobbeliger. Dus kan de zwaarste kant niet altijd onderaan stoppen. Maar in principe, als het een zuiver ronde bal was, dan zou de zes erg vaak bovenaan komen te liggen.

Je kan beter een getal door een computer laten oproepen (de "random" functie in Excel bijv, of die van je rekenmachientje). Al schijnt zo'n random functie ook niet helemaal een zuiver willekeurig getal te geven. Een willekeurig getal uit een rekenmachientje ziet er uit als bijv. 0.456 - dan laat ik de nul en de punt weg, en de 2 laatste cijfers ook, dit zou dus een 4 worden. Er zijn zo 10 getallen, 0 t/m 9. Als je zin en tijd hebt, kun je zo uitproberen hoe vaak je een bepaald getal krijgt. Maar je kunt hiervoor ook een computerprogrammaatje schrijven, die de opgeroepen getallen meteen opschrijft, en het percentage berekent, hoe vaak ze voorkomen.

peter.

Laatst gewijzigd op 05-03-2004 om 17:51.
Advertentie

Regels voor berichten