Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Bij ons in Almere is het qua winkeltijden zo geregeld:
maandag : ( iedereen bepaald zel wanneer hij/zij opengaat) tot meestal 17.00 - 18.00 di,wo,vrij,za : 9.00 - 18.00 do : 9.00 - 21.00 en de laatste zondag van de maand zijn ze open van 12.00 - 17.00 Maar ik vind dat een winkel zijn eigen openingstijden moet kunnen bepalen... bijvoorbeeld dat ze op dinsdag dicht zijn en op zondag open.. of de hele week gewoon.. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
Hier in Delft is de supermarkt ook 7 dagen in de week open. Iedere dag van 8:00-22:00, behalve op zondag, dan van 10:00-17:00. Dus je kan eigenlijk altijd wel boodschappen doen. Verder zijn de meeste winkels wel dicht (behalve die souvenirs dingen enzo).
En eigenlijk is het toch best logisch dat die mensen op zondag vrij willen zijn? Jij bent op zondag ook vrij, en wil dan winkelen. Misschien willen die mensen ook wel op zondag naar hun kennissen toe die alleen maar op zondag vrij zijn. Daarom is het toch wel makkelijk om één vaste 'rust'dag te hebben. En dat het bij ons zondag is? Tsja, dat is inderdaad te danken aan de christelijke kerken. Ik vind het overigens een prima dag hoor ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Dat is voor mij verder weg en het is er stervensdruk op zondag.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Ik vind het wel goed eigenlijk, ook al ben ik niet christelijk.
Er zijn nog 6 andere dagen in de week waarop je kunt winkelen, en geef die winkeliers ook een keer rust (én jezelf, wat heeft al dat extra winkelen nou voor nut?) En volgens mij komt het ook niet echt (meer) door de christenen dat de winkels op zondag zijn gesloten. Het is gewoon een algemene rustdag geworden. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik zeg nergens dat ik vind dat iedereen elke dag moet werken. Waar halen jullie vandaan dat iedereen 7 dagen per week werkt, als er op zondag gewerkt wordt? Net alsof je geen vrij kan nemen op dinsdag? Ja, tuurlijk kun je verplicht gaan stellen dat iemand altijd 1 dag per week vrij moet hebben. Maar waarom per se op dezelfde dag steeds?
En iemand zei dat je op zondag niet in de verleiding hoeft te komen om te gaan winkelen. Dat lijkt mij getuigen van een zeer zwakke persoonlijkheid, want als je niet wil winkelen, dan doe je dat lekker niet, en dan ga je toch niet denken 'ooooh maar er zijn winkels open dus ik moet wel!' Ik zeg ook nergens dat ik elke dag wil winkelen, maar dit is gewoon niet handig. Leuk op vakantie, als je op de fiets bent, dus niet eten voor twee dagen mee kunt nemen omdat dat gewoon niet in de fietstassen past, en aldus op zondag maar naar een eetcafe moet omdat je anders niet te eten hebt. Ik heb het ook niet erover dat ik meer wil winkelen dan ik nu doe, maar het zou wel handig zijn als het zou kúnnen. En ja, christelijken willen vrij op zondag, dan nemen ze lekker vrij op zondag als er dan toch 1 dag in de week vrij 'moet', maar waarom wil de overheid doen alsof iedereen christelijk is? Zoals al gezegd werd, als je Joods bent loop je zo omzet mis, omdat je vanwege je geloof niet werkt op zaterdag en vanwege de overheid niet werkt op zondag, terwijl je misschien wel 6 dagen zou willen werken in plaats van 5. Ik wil ook niet trouwens 'winkelen op zondag' zoals Boeing-747 zei, maar het lijkt me wel handig om óók dan even iets te kunnen kopen voor bij het avondeten, of even wat schroefjes te halen om iets te repareren, of even een lampdingetje te halen zodat je weer licht op je kamer hebt. En nee *booh*, ik hoef niet elke dag van de week in een winkel te lopen, maar stel nu dat ik op maandag, dinsdag en woensdag werk, donderdag naar een jarige tante moet, en op vrijdag en zaterdag werk, en ik op mezelf woon, dan is het maar te hopen dat ik de week daarvoor genoeg voorraden heb ingeslagen. En nee, ik werk helemaal niet en woon niet op mezelf, maar het gaat ook niet om mij. Pfft. Wat zijn we weer aanvallend vandaag. |
![]() |
||
Citaat:
Zoals ik reeds zei ik denk echt dat het een soort controle-functie is. Tuurlijk beseft iedereen wel dat hij recht heeft op minstens 1 vrije dag in de week MAAR op zich is het wel "handig" dat jij en je partner sowieso één dag in de week tesamen vrij hebben (dat kan je niet altijd onderling afspreken). Ik erger me er soms ook wel aan dat er helemaal niks te doen valt op zondag maar op zich is het wel een goed idee dat (bijna) iedereen gezellig samen thuis zit. Over dat winkelen: hier (Westvlaanderen) is het vaak zo dat de warenhuizen van 9 tot 12 uur open zijn, zodat de "werkmens" die de zaterdagavond niet om boodschappen kon toch nog eten op tafel krijgt. Hmz, klink ik nu vaag? ![]()
||
Citaat:
2. waarom kan je dat niet onderling afspreken?
||
Citaat:
Wel mij lijkt het moeilijk. Je mag je eigen vrije dag niet kiezen (mijn ouders toch niet). Het is ook niet zo dat ze bijvoorbeeld altijd de maandag of de woensdag vrij krijgen, dat verschilt van week tot week.
||
Citaat:
|
![]() |
|
Ik vind het wel ok eigenlijk. Niet vanwege christelijk oogpunt maar dan heeft iedereen 1 dag van rust, ligt de economie even stil. Wel goed eigenlijk even rust in het hele land.
![]()
|
Ik vind dat de winkeliers het zelf moeten kunnen bepalen... Zo hebben de christenen de vrijheid om naar de kerk te gaan en de mensen die geld willen verdienen, verdienen hun geld
||
Citaat:
|
Ik vind het heel normaal dat de winkels een vaste dag per week dicht zijn. Zondag is ook een goede optie omdat het dan weekend is en de mensen ook vrij hebben. Stel nou dat ze de winkels een dag door de week sluiten en zondag open laten, dan zouden mensen dus op zondag moeten werken terwijl zondag gewoon een van de twee dagen van het weekend is. Overigens hebben wij in Maastricht dat elke maand de eerste zondag de winkels wél open zijn. Nou OK dan zijn ze niet alle zondagen dicht, beter toch? Vind dat ze best wel een dagje dicht mogen zijn, wat voor dag boeit me eigenlijk persoonlijk gezien geen f*ck, want zelf haat ik winkelen.
|
Ook in dit land bestaat zoiets als koopzondag. 1 zondag in de maand zijn de winkels gewoon geopend (als de ondernemers eraan mee willen werken, is nml niet verplicht) en kan ieder zijn boodschapjes doen.
En ik denk dat het bij het christendom niet eens zozeer ligt aan het feit dat men dan naar de kerk wil, kan men ook een uurtje later de winkels openen, meestal op maandag zijn winkels ook pas vanaf half 11 geopend. Ik denk dat het ligt aan het feit dat volgens het chirstelijke geloof zondag een rustdag is. Op de wekelijkse rustdag hoort er geen arbeid verricht te worden. Tja, begrijp me goed, zelf vind ik het ook dikke onzin, de videotheek waar ik werk is op zondag ook gewoon open. Maar ik kan wel begrijpen dat de christelijke ondernemers geen arbeid willen verrichten op de rustdag. Dus eigenlijk vind ik dat het voor ondernemers een keuze moet zijn om op zondag open te zijn of niet. Maar wat ik wel heel erg vind, dat zijn die mensen die dermate christelijk zijn dat ze hun buren verbieden om op zondag hun schone was in de tuin te drogen te hangen! De buurvrouw van mijn schoonmoeder is er zo een. Als ze op zondag haar was ophangt komt de buurvrouw klagen omdat ze dat niet vind kunnen. Daar ben ik dan weer heel simpel in. God gebruikt zijn rustdag om naar zijn bouwpakketje wat men de aarde noemt te loeren, wij gebruiken onze rustdag om te loeren naar onze schone was die aan de lijn bungelt.
||
![]() |
Citaat:
En ik vind het ook jammer, dan ben je net 1 dag thuis om te kunnen shoppen en zijn de winnkels niet eens open.. |
![]() |
|
Waar maak je je druk om?
![]() Je bent wel voorstander van een rustdag, maar je vindt het stom dat het steeds op dezelfde dag valt? Dat is toch onzin. Zou je dan ook een schema moeten kopen ofzo van wanneer ze dat plannen? Dat verandert toch niets, er blijft ook dan sowieso een dag waarop je niets kunt kopen.
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]() Wat ik gewoon duidelijk wilde maken is: De winkels zijn nu meestal al 6 dagen in de week open. En aangezien de meeste mensen een 5-daagse werkweek hebben, en meestal niet 12 uur per dag werken, is er altijd wel een dag of een avond dat je naar de winkel kan gaan om boodschappen te doen. Ik vind het ook heel makkelijk dat de supermarkt hier op zondag open is, en ik maak daar ook gebruik van. Maar als dat niet het geval zou zijn, zou ik gewoon op een andere dag gaan. Ik denk helemaal niet dat mijn post een 'domme post' was (en mocht dat wel zo zijn, zeg het dan eens iets vriendelijker....), wat ik ermee wilde zeggen was dat het verkeerd is om er maar vanuit te gaan dat alles open is. Er zijn een heleboel mensen die, net als jij, op zondag lekker vrij willen zijn. |
![]() |
|
nou oke, gaat ie dan sarah, die uit de 10e grootste stad van NL komt
![]()
|
en koopzondagen dan?!
et en plus, hier zijn supermarkten iig op zondag open. misschien een kortere tijd, maar wel open. (de ah is op zondag dan van 10.00 uur tot 18.00 uur open.... maja, in 8 uur tijd kan jij wel boodschappen doen denk? de vomar is hier (en een dorp, jaja) ok nog enkele uren open evenals de Deen. naja, en de koopzondagen dan. ik vind het wel prima... is er tenminste toch nog een dag waarop ik mn geld NIET kan uitgeven ![]()
||
Citaat:
![]() Denk eens aan de kopers, die gaan dan altijd winkelen met het gevoel 'en nou maar hopen dat ie open is'. Wil je rustig kleding uit gaan zoeken, is de helft van de winkels dicht. Enzovoorts. En de klant gaat nog altijd voor de winkelier zelf, toch? De klant is immers koning.
||
Citaat:
maar als alle bedrijven 24 uur per etmaal, 7 dagen in de week open zouden zijn... lijden ze dan op gegeven moment niet verlies. ik bedoel, er zijn maar weinig mensen die (doordeweeks) om een uur of 3 snachts kleding gaan kopen. personeel kost geld... heb je dat over voor die anderhalve klant die snachts inkopen gaat doen? -xxx-
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verkeer & Vervoer |
autovrije zondag susan-hoi | 18 | 10-12-2009 20:59 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
CU wil rijverbod vrachtwagens op zondag Verwijderd | 55 | 23-09-2009 08:36 | |
Liefde & Relatie |