Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-07-2003, 20:33
fruitvliegje
fruitvliegje is offline
Heyhey,

ik droom soms dat ik ergens wandel, loop of gewoon ben, en dat ik geen kleren aanheb. Ik schaam me dan rot en ga hopeloos op zoek naar kleding en ren om een plaats te vinden waar niemand me ziet

wat zou de achterliggende betekenis kunnen zijn?
Advertentie
Oud 14-07-2003, 21:02
FloatAZiggy85
FloatAZiggy85 is offline
In hart en ziel een nudist.
Oud 14-07-2003, 21:36
Anne
Anne is offline
Dit past beter op Mystiek, al denk ik dat die vraag daar al heel vaak gesteld is. Maar ik verplaats hem toch.
Oud 14-07-2003, 21:38
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Apart is dat, iedereen schijnt zich te schamen als ze naakt in een droom zijn, maar ik vind dat juist altijd heerlijk. Zeker bij veel mensen, kijken hoe ze reageren beetje rondrennen lekker gaan wandelen in het bos.
Oud 14-07-2003, 22:17
AngelLena
AngelLena is offline
Er zijn inderdaad al heel veel vragen gesteld mbt droombetekenissen.
Denk dat je daarvoor beter PE51 voor kan benaderen in een pm ofzow...
Maar ik laat em nog even open.
Oud 14-07-2003, 22:46
pe51
pe51 is offline
Citaat:
fruitvliegje schreef op 14-07-2003 @ 21:33:
Heyhey,

ik droom soms dat ik ergens wandel, loop of gewoon ben, en dat ik geen kleren aanheb. Ik schaam me dan rot en ga hopeloos op zoek naar kleding en ren om een plaats te vinden waar niemand me ziet

wat zou de achterliggende betekenis kunnen zijn?
Het naakt zijn kan letterlijk zijn, of figuurlijk. Wat het is, zou je zelf aan moeten voelen. Waarschijnlijk herken je niets van dat je je schaamt voor je eigen lichaam, anders had je denk ik wel het gevoel gehad, deze droom begrepen te hebben. Dan zal het figuurlijk waar zijn, het naakt zijn is dan een droomsymbool.

Als je symbolen in dromen wilt snappen, moet je de hoofdregel kennen: Wat in een droom op een aardse, lichamelijke of letterlijke manier wordt uitgebeeld, heeft dezelfde betekenis, maar dan op een geestelijke of figuurlijke manier.

Een droom beeldt op een aards niveau uit, wat op een geestelijk niveau waar is.

Dan kun je hiermee het naakt zijn in een droom vertalen. In de droom is je LICHAAM naakt, dat betekent dus dat je GEEST naakt is. Het naakt zijn gebeurt niet in je lichaam, maar in je geest.

Naakt zijn is, als je het nagaat: "onbedekt zijn", en: "openlijk te zien zijn". Dit is wat het eigenlijk betekent, in gewone woorden.
Die gewone woorden zetten we nu om naar het geestelijke, want ze zijn in het geestelijke, of in je geest waar. Het gaat er dus om, dat jouw geest bedekt is, en openlijk te zien is. Mensen hebben "inkijk" in jouw geest.

Waarschijnlijk maak je in je leven situaties mee, waarin mensen in jouw geest kunnen voelen of zien, en zo jouw gevoelens en/of gedachtes te weten kunnen komen. Dat is denk ik de hoofdbetekenis van deze droom.

Dan schaam je je rot, gaat hopeloos op zoek naar kleding en zoekt een plaats waar niemand je kan zien.

Dat betekent volgens mij dat je je schaamt voor dat iedereen je gevoelens en/of gedachtes kan zien. Je gaat hopeloos op zoek naar mogelijkheden om je geest te bedekken, en je zoekt het, om jezelf te verbergen.

Het schamen hoeft niet "vertaald" te worden, het jezelf verbergen ook niet, alleen het begrip "kleding".
Als je nagaat, wat kleding eigenlijk is, in verband met naakt zijn en schamen, dan kom je erop uit, dat kleding heel simpel de bedekking van je lichaam is. Als je dus de logica volgt, dan betekent het op zoek gaan naar kleding het op zoek gaan naar bedekking van je geest, zodat de binnenkant daarvan niet meer te zien of voelen is.

De droom laat je dit volgens mij zien om je ervan bewust te maken, dat het in je dagelijks leven zo is. Zodat je er op tijd attent op kan zijn.

De logische methode om droomsymbolen te "kraken", daarover kan je meer lezen op mijn site droominfo in: dromen snappen zonder droomwoordenboek.
En zo lang dat nog niet helemaal lukt, vind je de meest voorkomende droomsymbolen terug in het droomwoordenboek wat ik aan het schrijven ben. Kijk bijv. maar eens onder 'naakt' en onder 'kleding'. Daar vind je meer uitleg over de betekenis hiervan. En hiermee zou je de droom ook hebben kunnen begrijpen, denk ik.

groeten, peter.

Laatst gewijzigd op 14-07-2003 om 23:06.
Oud 14-07-2003, 22:54
Verwijderd
Ik heb er wat over liggen, pe51 waarschijnlijk meer, maar toch.
Ik heb het zelf trouwens ook best vaak, maar meestal dat ik gewoon geen slipje aanheb en alleen een tshirt.

Dromen over naakt zijn, betekenen vaak dat je je kwetsbaar voelt over iets, door de mening of het gedrag/houding van anderen of door het niet prettig voelen in je omgeving. De onvolmaaktheid wordt onthuld. Sommige mensen schamen zich voor deze naaktheid, vooral in het openbaar. Schaamte is vaak de oorzaak van naaktdromen, een andere oorzaak is een wens van goedkeuring van anderen. Soms kun je jezelf hierin compleet verliezen, in dat geval is het belangrijk dat je weet dat je perfect bent juist door uniek te zijn.

Verder heb ik dan uitleg over:
Naakt met onbekenden
Naakt reizen
Naakt en gelukkig
Naakt op het toneel
Naakt en lelijk
Naakt oertype (mytisch figuur, zeemeermin enzo)
Gedeeltelijk naakt
Anderen naakt, u aangekleed.

Zeg maar van wat je nog info wil.

Bron=Mind Body Spirit
Oud 14-07-2003, 23:04
pe51
pe51 is offline
Citaat:
Mutant schreef op 14-07-2003 @ 23:54:
Ik heb het zelf trouwens ook best vaak, maar meestal dat ik gewoon geen slipje aanheb en alleen een tshirt.

Dromen over naakt zijn, betekenen vaak dat je je kwetsbaar voelt over iets, door de mening of het gedrag/houding van anderen of door het niet prettig voelen in je omgeving. De onvolmaaktheid wordt onthuld. Sommige mensen schamen zich voor deze naaktheid, vooral in het openbaar. Schaamte is vaak de oorzaak van naaktdromen, een andere oorzaak is een wens van goedkeuring van anderen. Soms kun je jezelf hierin compleet verliezen, in dat geval is het belangrijk dat je weet dat je perfect bent juist door uniek te zijn.

Naakt met onbekenden
Naakt reizen
Naakt en gelukkig
Naakt op het toneel
Naakt en lelijk
Gedeeltelijk naakt

Bron=Mind Body Spirit
Een goeie zaak, dat je hiermee komt. Nu kan fruitvliegje vergelijken en kiezen volgens haar eigen gevoel.

Het enige wat ik hierover heb "liggen" is wat op mijn website staat in het droomwoordenboek. Het meeste wat anderen schrijven, klopt gewoonlijk niet met wat ik zelf vind. Wat jij schrijft over schaamte voor je lichaam, dat kan idd óók de betekenis zijn voor dromen over naakt zijn. In dat geval is het naakt zijn géén droomsymbool. Meestal is dat het wel, lijkt me.

Als je geen slipje aanhebt, en wel een t-shirt, dan ga ik er in principe van uit, dat je lichaam een symbool voor je geest is. En dat er dus gevoelens en/of gedachtes te zien zijn die te maken hebben met dat deel van het lichaam wat onbedekt is. Het zou dan kunnen gaan om sexuele gevoelens en gedachtes, die anderen kunnen volgen. Je zou die dan moeten terugvinden in je eigen leven. Maar het kan ook betekenen, dat je bij wijze van spreken in je hemd staat, op een geestelijke manier dan.

groeten, peter.

Laatst gewijzigd op 14-07-2003 om 23:11.
Oud 14-07-2003, 23:17
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
pe51 schreef op 15-07-2003 @ 00:04:
Een goeie zaak, dat je hiermee komt. Nu kan fruitvliegje vergelijken en kiezen volgens haar eigen gevoel.

Het enige wat ik hierover heb "liggen" is wat op mijn website staat in het droomwoordenboek. Het meeste wat anderen schrijven, klopt gewoonlijk niet met wat ik zelf vind. Wat jij schrijft over schaamte voor je lichaam, dat kan idd óók de betekenis zijn voor dromen over naakt zijn. In dat geval is het naakt zijn géén droomsymbool. Meestal is dat het wel, lijkt me.

Als je geen slipje aanhebt, en wel een t-shirt, dan ga ik er in principe van uit, dat je lichaam een symbool voor je geest is. En dat er dus gevoelens en/of gedachtes te zien zijn die te maken hebben met dat deel van het lichaam wat onbedekt is. Het zou dan kunnen gaan om sexuele gevoelens en gedachtes, die anderen kunnen volgen. Je zou die dan moeten terugvinden in je eigen leven. Maar het kan ook betekenen, dat je bij wijze van spreken in je hemd staat, op een geestelijke manier dan.

groeten, peter.
Oud 14-07-2003, 23:43
pe51
pe51 is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 15-07-2003 @ 00:17:
En hoe zit het dan als je naakt door een restaurant heen loopt die erg druk bezocht is en niemand kijkt je er raar op aan? Alsof het de normaalste zaak van de wereld is...
Nou, als niemand reageert op dat je naakt bent, dan is dat volgens mij een teken, dat het níet om de letterlijke betekenis van "(schamen voor) naakt zijn" gaat. Maar dat het een droomsymbool is. Dus: het speelt op een geestelijk niveau in plaats van op het gedroomde aardse niveau. Het gaat om het naakt zijn van je geest, op geestelijk gebied te zien/voelen/begrijpen zijn.

Want als mensen je gedachten of gevoelens doorhebben, reageren ze er ook niet op. Blijven ze ook gewoon doen. De droom is dan symbolisch wat betreft dat naakt zijn. Maar de reactie van de anderen, daar houdt de symbolische werking dan op.

Een restaurant is een plaats waar mensen eten. En eten is: "iets (lichamelijk) tot je nemen". Dat vertaal je dan naar: "iets geestelijk tot je nemen". Het gaat dan om geestelijk voedsel in plaats van voedsel voor het lichaam. Kijk hiervoor in het droomwoordenboek op mijn site onder het woord: "eten", dan krijg je een uitgebreide uitleg. Een restaurant kan ook een plaats zijn voor sfeer en gezelligheid, maar dat zal je wel gesnapt hebben al.

groeten, peter.
Oud 15-07-2003, 08:44
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Mutant schreef op 14-07-2003 @ 23:54:

Naakt met onbekenden
Naakt reizen
Naakt en gelukkig
Naakt op het toneel
Naakt en lelijk
Gedeeltelijk naakt

Bron=Mind Body Spirit
Oh ik wil wel wat weten over naakt en gelukkig
Oud 15-07-2003, 12:20
Verwijderd
Citaat:
kaasstaafje schreef op 15-07-2003 @ 09:44:
Oh ik wil wel wat weten over naakt en gelukkig
Als u droomt dat u naakt en gelukkig bent, suggereert dit dat u een gelukkig leven leidt. U hoeft niets te bewijzen en u heeft genoeg zelfvertrouwen om u aan anderen te laten zien. Het kan ook betekenen dat u uzelf met succes bevrijdt van tekortkomingen.

Bron: MBS
Oud 15-07-2003, 12:37
pe51
pe51 is offline
Citaat:
Mutant schreef op 15-07-2003 @ 13:20:
Als u droomt dat u naakt en gelukkig bent, suggereert dit dat u een gelukkig leven leidt. U hoeft niets te bewijzen en u heeft genoeg zelfvertrouwen om u aan anderen te laten zien. Het kan ook betekenen dat u uzelf met succes bevrijdt van tekortkomingen.

Ben ik het mee eens.
Omdat naakt volgens mij betekent: "dat je gevoelens enz. te zien zijn. Maar als je dan "tegelijk gelukkig bent, dan is dat niet vervelend, hoef je je niet te schamen voor je gevoelens, hoef je je niet te bewijzen en heb je genoeg zelfvertrouwen. Je hebt dan ook niets te verbergen, bent zo onkwetsbaar geworden.
En als zo'n droom komt als toekomstdroom, dan zal het betekenen, dat je je met succes zal bevrijden van je vervelende gevoelens.
Oud 16-07-2003, 18:54
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Mutant schreef op 15-07-2003 @ 13:20:

Hmm ik denk het laatste Al moet ik er wel bij zeggen dat ik dan meestal weet dat ik droom en de droom kan sturen, dus weet niet of dat even betrouwbaar is. Als ik weet dat ik droom hoef ik me misschien al niet te schamen. Ofzo.
Oud 20-07-2003, 01:20
squat
squat is offline
Citaat:
Dit past beter op Mystiek, al denk ik dat die vraag daar al heel vaak gesteld is. Maar ik verplaats hem toch.
Dit past in mijn opzicht toch beter op psychologie.
Oud 20-07-2003, 20:46
Greenpeacegirl
Greenpeacegirl is offline
interessante thread.

volgens mij is die vraag nu al dubbel en dwars beantwoord voor iedereen die het weten wou,
ik wou zelf ook wat vragen maar ik weet het inmiddels al
bedankt mutant en pe51.
Oud 20-07-2003, 21:25
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Greenpeacegirl schreef op 20-07-2003 @ 21:46:
interessante thread.

volgens mij is die vraag nu al dubbel en dwars beantwoord voor iedereen die het weten wou,
ik wou zelf ook wat vragen maar ik weet het inmiddels al
bedankt mutant en pe51.
Hehe, eindelijk iemand die eerst andere topics leest voordat ze zelf gaat posten. Scheelt weer een slotje. Jij ook bedankt!!!!
Oud 29-07-2003, 19:11
Giggle
Giggle is offline
heei,

kort samengevat: je bent bang om je bloot te geven, je waren gevoelens te laten zien aan anderen

xxx
Oud 29-07-2003, 20:04
Verwijderd
Citaat:
Giggle schreef op 29-07-2003 @ 20:11:
heei,

kort samengevat: je bent bang om je bloot te geven, je waren gevoelens te laten zien aan anderen

xxx
Lees 1st de antwoorden door voor je in t kort antwoord wat al 3 keer uitgebreid is gemeld... dank voor je hulp, maar beetje overbodig...
Advertentie

Regels voor berichten