Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Drugs & Alcohol
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-08-2003, 09:03
Verwijderd
Is het nou wel of niet waar dat je van alcohol met rietje sneller dronken wordt? Volgens mij maakt het niet uit, maar ik hoor mensen zeggen dat het wel uitmaakt.

Hier is al eens een topic over geweest, maar dat was in 2001 dus nogal gedateerd...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-08-2003, 09:32
Williams
Williams is offline
Als je bier met een rietje drinkt, komt al het bier langs het gehemelte van de mond. Het gehemelte is sterk doorbloed en heeft een dunne huid. Daardoor kan de alcohol sneller in de bloedbaan worden opgenomen. Theoretisch is het zelfs mogelijk dronken te worden zonder het bier daadwerkelijk te drinken. Bij de gebruikelijke wijze van bier drinken komt het gerstenat minder in aanraking met het gehemelte.
Je wordt dus sneller dronken ja, of iig voel je de effecten van de alcohol sneller
Oud 05-08-2003, 11:06
dark_poetry
dark_poetry is offline
idd de alcohol word sneller in je bloed opgenomen.
Oud 05-08-2003, 11:17
Verwijderd
Ik hoorde juist dat het kwam omdat er in het rietje alcoholdamp ontstaat...?
Met citaat reageren
Oud 05-08-2003, 11:20
Williams
Williams is offline
Citaat:
wouszer schreef op 05-08-2003 @ 12:17:
Ik hoorde juist dat het kwam omdat er in het rietje alcoholdamp ontstaat...?
Bij het drinken met een rietje ontstaan in de mond meer alcoholdampen. Die dampen worden geïnhaleerd in de longen, en worden daar direct in het bloed opgenomen.
De alcoholdampen ontstaan door het vacuümzuigen van het rietje, waardoor het kookpunt van alcohol (normaal 79 graden Celsius) wordt verlaagd. Er verdampt daardoor meer alcohol. Bovendien komt het bier in dunne straaltjes in de mond, waardoor het een groter oppervlak heeft dan een grote slok. Ook daardoor verdampt er meer alcohol. Daarnaast zorgt de grotere oppervlakte ervoor dat de koolzuurbelletjes in het bier gemakkelijker vrijkomen. De koolzuurbelletjes kunnen daarbij ook alcoholdamp meenemen uit de vloeistof.
Ook kan het harde zuigen aan een rietje duizelingen veroorzaken, en daarmee een gevoel van dronkenschap.
Oud 05-08-2003, 14:38
dark_poetry
dark_poetry is offline
Citaat:
Williams schreef op 05-08-2003 @ 12:20:

Ook kan het harde zuigen aan een rietje duizelingen veroorzaken, en daarmee een gevoel van dronkenschap.
Dat zou idd ook kunnen mjah want het werkt ongeveer net zo als door je hurke gaan en dan 100keer als een gek in en uit ademen en dan opstaan terwijl je inademt.
Oud 05-08-2003, 14:54
Verwijderd
We hebben ooit bier uit een soepbord met een soeplepen 'gegeten'. Werkte ook wel drastisch . Waarom weet ik niet, bovenpostende mensen blijkbaar wel . Ik merk iig wel altijd het verschil als ik met een rietje of gewoon drink (ondertussen drink ik wel geen bier meer, maar sterke dank of mixen).
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten