Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-08-2003, 19:42
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Frans drama over een 19-jarige filosofie-studente die ontvoerd en verkracht word door vier mannen.
Ze geeft haar studie op, duikt met iedereen het bed of magazijn in, totdat ze uiteindelijk door haar broer, een oudere vrouw en haar vader uit het dal getrokken word.

Was gisteravond laat op Ned. 3, door de VPRO uitgezonden.

Ik vond 't een heel goede film, ben er tot 1:00 voor wakker gebleven.
Die film geeft goed weer wat de gevolgen van verkrachting kunnen zijn...

Alle mannen die zeggen dat verkrachters niet gecastreerd moeten worden zouden die film eens moeten zijn.
(Ik vind dus wel dat alle verkrachters gewoon gecastreerd moeten worden. Met een sloophamer en zonder verdoving.)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-08-2003, 19:57
Verwijderd
Weggegooid, Ontmenselijkt

Door Olivier Kerkdijk
Jarenlang bracht zangeres Tori Amos tijdens concerten het a capella-nummer me and my gun, waarin ze haar traumatische ervaring als verkrachtingsslachtoffer had verwerkt. Stil was het altijd in de zaal wanneer ze daar weer even heel alleen en onbeschermd op de bühne zat en iets overbracht van dat gevoel van ontmenselijking, van die onuitwisbare ogenblikken. Ook Sandrine Rays filmdebuur Vivante heeft zo een beschadigde jonge vrouw als middelpunt: nadat filosofiestudente Claire (Vahina Giocante) door een groep jongens is ontvoerd, verkracht en uit een auto gegooid, stopt voor haar het leven. Vacuüm. Nachtmerries. Schaamte. Angst, woede, zelfhaat die ze tracht weg te feesten, te drinken. Hoe Claire - een zware en bewonderingswaardige rol van Giocante, die al opviel in Manuel Pradals amour fou- ballade Marie Baie des Anges - toch uit het diepste duister langzaam naar het licht terugkeert, vertelt Ray op ademstokkende wijze. Aan de personen die Claire dit hebben aangedaan besteedt de film wijselijk geen aandacht - beesten die levens verwoesten verdienen doodzwijgen en twintig jaar cel. Maar in een concumpie maatschappij waar voor bijna ieder product - van auto's tot ijsjes - met jong vrouwenvlees wordt geworven, waar snotneuzen op scooters zich tegenover winkelende meisjes alles permiteren, mannen in bus en supermarkt hun vingertjes niet kunnen thuishouden, voor meisjes van acht al sexy kleiding op de markt is en iedere tweede videoclip een overkill aan loerende niksnutten en ingeoliede feestmeiden biedt, in zo'n wereld wordt van ethische drempels steeds een stukje afgeschaafd. Seksuele intimidatie gaat door voor persoonsvrijheid, de vrouw verwordt gaandeweg - alle sociaalculturele ontwikkelingen en strijd van de afgelopen dertig jaar ten spijt - weer tot een object. Het kader voor deze ontmenselijking is alomtegewoordig in de vorm van openlijke en verkapte seksualisering, en beeste beantwoorden steeds sneller aan hun oordriften. Voor slachtoffer Claire is er voorzichtige hoop gewekt. Maar er is iets van haar gestolen dat niemand haar kan teruggeven en dat blijft een getuigenis van armoede voor de moderne samenleving. De groepsverkrachtingsscène aan het begin van Vivante vergt vanwege zijn schokkend barbaarse aard enin incasseringsvermogen, dus wees gewaarschuwd.

Bron: NRC 1 augustus 2003
Met citaat reageren
Oud 02-08-2003, 20:11
Verwijderd
Ik ben het met de schrijver van bovenstaand stuk eens dat de vrouw weer steeds meer als sekssymbool en object gezien wordt en het feit dat kinderen van acht in strings rondlopen vind ik schandelijk. De jarenlange strijd die geleverd is voor de emancipatie wordt met alle clips etc weer daning onderuit gehaald maar misschien dat dat ook iets van deze tijd is en het erbij hoort. Dat men wél het verschil weet tussen tv en werkelijkheid maar ik betwijfel het
Met citaat reageren
Oud 02-08-2003, 20:28
Fantôme
Fantôme is offline
ik had de film heel graag willen zien.. hij is niet te huur/ te koop neem ik aan? erg jammer...
het lijkt me een goede film. erg realistisch ook.
Oud 02-08-2003, 20:31
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
... schreef op 02-08-2003 @ 21:28:
ik had de film heel graag willen zien.. hij is niet te huur/ te koop neem ik aan? erg jammer...
het lijkt me een goede film. erg realistisch ook.
Misschien wel ergens, maar ik denk het niet...

Ik zapte er toevallig langs...
Met citaat reageren
Oud 03-08-2003, 10:58
Eend
Eend is offline
Ik maak momenteel zelf een film mee, dus tjah, zal het wel gaan verfilmen
Oud 05-08-2003, 22:13
Daangerous
Daangerous is offline
kheb die film gezien, sterk verhaal, helaas iets minder script waardoor je niet goed weet hoeveel tijd er voorbij gaat. supergoed gespeeld door de hoofdrolspeelster, en ik stoorde me ook niet heel erg aant feit dat hij Frans was. De film drukt je weer even op het feit wat voor gevolgen zoiets kan hebben. Dat deze film op tv kwam heb ik ook gepost in een topic over verkrachting, en ik kan me voorstellen dat het best herkenbaar is. De film was verder wel wat ik ongeveer verwachtte. Je hoort zoveel over verkrachting, aanranding, mishandeling en dat soort ongein, dat het gevaar dreigt dat het voor mensen die er vanaf een afstandje naar kijken de normaalste zaak van de wereld wordt, dit soort films zorgt er wel voor dat je nog een keer denkt...

Overigens vind ik het een beetje overdreven om te zeggen dat:
Citaat:
Soveelah schreef op 02-08-2003 @ 20:57:
De groepsverkrachtingsscène aan het begin van Vivante vergt vanwege zijn schokkend barbaarse aard enin incasseringsvermogen, dus wees gewaarschuwd.[/B]
dat vind ik eerlijk gezegd een beetje overdreven, dan zul je toch echt Irréversible moeten kijken, en bovendien hoort het gewoon in de film

Laatst gewijzigd op 05-08-2003 om 22:19.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten