Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-09-2003, 15:44
Marres
Marres is offline
Heey,
Ik moet voor mijn Nederlands Leesdossier een boek lezen uit de middeleeuwen (Ohja,heeeeel fijn) en moet nu dus de kenmerken van een Marialegende weten... het probleem is alleen dat ik die nergens kan vinden, en ik moet het morgen al inleveren... Weet iemand heel toevallig daar iets over?? Would be great...

Kusje!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-09-2003, 16:21
Boogie
Boogie is offline
Het verhaal van Marieken van Nimweghen? Die ging met de duivel ofzoiets en moest haar naam veranderen. Ze koos voor Emmeken, om de M (van Maria) te behouden. Hierdoor en voor het vele berouw werd ze (ze ging later weer weg bij de duivel) toch in genade aangenomen en moest ze niet naar de hel.

Is vast wel iets over te vinden op internet.
Oud 16-09-2003, 17:51
Verwijderd
ik 'vrees' dat je onderstaande al wel weet, maar misschien heb je er nog iets aan. (bron: laagland, blz 186)

legende: een andere type tekst is de legende. Bij legenden draait het om een episode uit het leven van een heilige waarin wonderlijke gebeurtenissen een belangrijke plaats innemen.

Een belangrijke groep legenden is beschreven ter ere van Maria, de Marialegenden. In onze literatuur is de [i]Beatrijs[i] daar een voorbeeld van. In de Beatrijs is de hoofdpersoon een jonge non, een hoos meisje, Beatrijs. Ze verlaat het klooster om met haar minaar samen te leven. Na verloop van tijd verlaat haar vriend haar. beatrijs wordt prostituee om haar twee kinderen in leven teh ouden. Na veel omzwervingen keerst ze terug in het klooster. Toen beatrijs het klooster verliet, had ze haar kledij en sleutels bij het Mariabeeld achtergelaten. Ondanks haar zondig leven heeft Beatrijs altijd trouw de gebeden ter ere van Maria gebeden. Tijden beatrijs' afwezigheid heeft niemand in het klooster haar afwezigheid gemerkt. Op miraculeuze wijze heeft Maria daarvoor gezorgd. Als beatrijs terug is in het klooster biecht ze. Haet verhaal beklemtoon voor het middeleeuwse publiek het belang van de biecht maar vooral de belangrijke rol van Maria, die bereid is iedere oprechte zondaar te steuneen. Zo'n legende was bedoeld om het pulbiek tot Mariaverering aan te zettten.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2003, 18:28
Il organista
Il organista is offline
Citaat:
Boogie schreef op 16-09-2003 @ 17:21:
Het verhaal van Marieken van Nimweghen? Die ging met de duivel ofzoiets en moest haar naam veranderen. Ze koos voor Emmeken, om de M (van Maria) te behouden. Hierdoor en voor het vele berouw werd ze (ze ging later weer weg bij de duivel) toch in genade aangenomen en moest ze niet naar de hel.

Is vast wel iets over te vinden op internet.
Mariken van Nieumeghen is geen Marialegende, maar een mirakelspel.
Oud 16-09-2003, 19:16
wissie
wissie is offline
Dat staat wel in mijn literatuurboek.

Ik heb alleen niet zo'n zin in naar beneden te lopen en het op te zoeken
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten