Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-08-2003, 13:57
Dminor
Dminor is offline
Wat vinden jullie?

Sinds de pre-puristen uit de 19e eeuw onze taal hebben vastgelegd is deze niet meer dynamisch. Voor die tijd schreef/zei je dingen zoals het uit kwam, als het maar duidelijk was.

Want een taal is toch de tong van het volk? Een woordenboek + grammatica is daar toch een afspiegeling van?

Als het volk nou het liefst 'hun' in plaats van 'zij' in elke vorm van de derde persoon meervoud wil zeggen, wat in ons land het geval is, waarom zouden we dit dan niet opnemen in het ABN? Anders krijg je een scheiding tussen werkelijkheid en afspiegeling van de werkelijkheid, nietwaar?
Oud 31-08-2003, 14:01
Thomas
Thomas is offline
Nee, regels zijn nodig, omdat het gros van de Nederlandse bevolking (het zgn pleps) gewoon absoluut niets van de Nederlandse taal weet. Deze regels zijn er, maar wat mensen daarmee doen moeten ze zelf weten.

Als jij wilt spreken volgens dialect of op een andere manier dan formeel correct is dan moet je dat gewoon zelf weten. De regels omtrent dit onderwerp staan duidelijk vast.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2003, 14:03
MaRiEkJuH
MaRiEkJuH is offline
Citaat:
Wawl schreef op 31-08-2003 @ 15:01:
Nee, regels zijn nodig, omdat het gros van de Nederlandse bevolking (het zgn pleps) gewoon absoluut niets van de Nederlandse taal weet. Deze regels zijn er, maar wat mensen daarmee doen moeten ze zelf weten.

Als jij wilt spreken volgens dialect of op een andere manier dan formeel correct is dan moet je dat gewoon zelf weten. De regels omtrent dit onderwerp staan duidelijk vast.
Mee eens
Oud 31-08-2003, 14:04
Dminor
Dminor is offline
Citaat:

Maar waarom zou je die regels niet aanpassen als het merendeel van de bevolking 'hun' ipv 'zij' gebruikt? Wat heeft die 'regel' dan nog voor functie? 'Zo had het eigenlijk gemoeten'?
Oud 31-08-2003, 14:04
thunder110
thunder110 is offline
Nee, taal moet logisch zijn.
Oud 31-08-2003, 14:05
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
Dminor schreef op 31-08-2003 @ 15:04:
Maar waarom zou je die regels niet aanpassen als het merendeel van de bevolking 'hun' ipv 'zij' gebruikt? Wat heeft die 'regel' dan nog voor functie? 'Zo had het eigenlijk gemoeten'?
De mening van het pleps doet er niet toe. Als een merendeel van dit volk de doodstraf een legitieme straf vindt, moet die dan ook direct ingevoerd worden?

Domheid is het en niets anders.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2003, 14:06
thunder110
thunder110 is offline
Overigens worden woordenboeken wel aangepast aan de Nederlandse bevolking, hoor. Zo is 'enigste' opgenomen in het woordenboek. Ik denk alleen wel dat het nog wordt fout gerekend bij Nederlands. En terecht.
Oud 31-08-2003, 14:07
Quiana
Quiana is offline
Citaat:

Je neemt de woorden uit m'n mond.
Oud 31-08-2003, 14:13
Dminor
Dminor is offline
Citaat:
thunder110 schreef op 31-08-2003 @ 15:06:
Overigens worden woordenboeken wel aangepast aan de Nederlandse bevolking, hoor. Zo is 'enigste' opgenomen in het woordenboek. Ik denk alleen wel dat het nog wordt fout gerekend bij Nederlands. En terecht.
Inderdaad.

Ik ben ook met jullie eens dat het belachelijk klinkt. Het is taalverloedering van de bovenste plank.

Maar als iedereen het zegt, zoals ook bij 'enigste' dus het geval was, zal er toch een taalregel-wijziging plaatsvinden. Ik denk dat over een jaar of tien hun als onderwerp al geaccepteerd is.
Oud 31-08-2003, 14:15
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
Staat dat echt in het woordenboek, ja? Beetje vreemd IMHO.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2003, 14:15
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Dminor schreef op 31-08-2003 @ 15:13:
Maar als iedereen het zegt, zoals ook bij 'enigste' dus het geval was, zal er toch een taalregel-wijziging plaatsvinden. Ik denk dat over een jaar of tien hun als onderwerp al geaccepteerd is.
Maar een hoop leraren Nederlands zullen het pas
later/niet accepteren denk ik.
Oud 31-08-2003, 14:16
Dminor
Dminor is offline
Citaat:
Quiana schreef op 31-08-2003 @ 15:15:
Maar een hoop leraren Nederlands zullen het pas
later/niet accepteren denk ik.
Natuurlijk. Dat is ook het geval met enigste. Ook ikzelf zal er veel moeite mee hebben, en enigste verbeter ik ook nog steeds
Oud 31-08-2003, 14:16
Verwijderd
Citaat:
Dminor schreef op 31-08-2003 @ 14:57:
Als het volk nou het liefst 'hun' in plaats van 'zij' in elke vorm van de derde persoon meervoud wil zeggen, wat in ons land het geval is, waarom zouden we dit dan niet opnemen in het ABN? Anders krijg je een scheiding tussen werkelijkheid en afspiegeling van de werkelijkheid, nietwaar?
Als we dat gaan doen zou het eind zoek zijn. bv: Kennen/kunnen wordt geaccepteerd. Gevolg: enorme verwarring. En ik denk dat niemand daarbij gebaad is.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2003, 14:17
Dminor
Dminor is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 31-08-2003 @ 15:16:
Als we dat gaan doen zou het eind zoek zijn. bv: Kennen/kunnen wordt geaccepteerd. Gevolg: enorme verwarring. En ik denk dat niemand daarbij gebaad is.
Dat wordt het al.

Jij kan is tegenwoordig ook heel erg in.
Oud 31-08-2003, 14:22
Verwijderd
Citaat:
Dminor schreef op 31-08-2003 @ 15:17:
Dat wordt het al.

Jij kan is tegenwoordig ook heel erg in.
Ik bedoel die verschrikkelijk constructies als jij kan hem of jij ken dat niet.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2003, 14:24
Dminor
Dminor is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 31-08-2003 @ 15:22:
Ik bedoel die verschrikkelijk constructies als jij kan hem of jij ken dat niet.
Dat is een dialect-vorm uit... Amsterdam/Rotterdam? Dat wordt niet in het hele land gebruikt. Aan dit accent valt ook de herkomst van de persoon die dit uitspreekt te herleiden.
Dit alles in tegenstelling tot 'hun'.
Oud 31-08-2003, 14:26
BendeBen
BendeBen is offline
Citaat:
thunder110 schreef op 31-08-2003 @ 15:04:
Nee, taal moet logisch zijn.
logica valt ver te zoeken in het nederlands...
Met citaat reageren
Oud 31-08-2003, 14:29
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Vroeger was Gij het onderwerp, nu zeggen we daar ook u voor. Hetzelfde is nu hier aan de hand, maar ik vind dat we nog wel een jaartje of 20 mogen wachten tot we de regels gaan veranderen. Taal is nu eenmaal altijd in beweging, maar regels zijn ook nodig!!
Oud 31-08-2003, 14:29
Verwijderd
Citaat:
Dminor schreef op 31-08-2003 @ 15:24:
Dat is een dialect-vorm uit... Amsterdam/Rotterdam? Dat wordt niet in het hele land gebruikt. Aan dit accent valt ook de herkomst van de persoon die dit uitspreekt te herleiden.
Dit alles in tegenstelling tot 'hun'.
Zeker niet alleen Amsterdam/Rotterdam. Je hoort het steeds meer, en dan niet alleen bij die grote steden. Bv. Leiden maar ook dorpen zoals Rijnsburg.

Waar ik woon (Oegstgeest) wordt het wel goed het verschil gemaakt tussen kennen/kunnen en ook hun/zij. Ik denk dat kennen/kunnen bijna net zo verspreid is als hun/zij.

Misschien iets minder, maar het is zeker niet alleen nog een verschijnsel voor Rotterdam/Amsterdam.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2003, 14:32
Dminor
Dminor is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 31-08-2003 @ 15:29:
Zeker niet alleen Amsterdam/Rotterdam. Je hoort het steeds meer, en dan niet alleen bij die grote steden. Bv. Leiden maar ook dorpen zoals Rijnsburg.

Waar ik woon (Oegstgeest) wordt het wel goed het verschil gemaakt tussen kennen/kunnen en ook hun/zij. Ik denk dat kennen/kunnen bijna net zo verspreid is als hun/zij.

Misschien iets minder, maar het is zeker niet alleen nog een verschijnsel voor Rotterdam/Amsterdam.
Als het zich net zo gaat uitbreiden als hun/zij zal het ongetwijfeld ook ooit ter discussie worden gebracht het op te nemen in de Nederlandse taal.

Hoewel ik er hier niet voor ben, want zoals je zegt: in dit geval is het erg verwarrend.
Of juist niet natuurlijk, omdat je er dan niet meer bij na hoeft te denken.
Oud 31-08-2003, 14:32
NERD
NERD is offline
Citaat:
"Enigste" staat inderdaad in het woordenboek maar is niet synoniem aan "enige". Als je iemand heel erg "enigjes" vind (oftewel "leuk") dan vind je die persoon "de enigste". Dat is dus iets heel anders dan "enige" (oftewel "meest unieke"). Als je die door elkaar haalt wordt het dus terecht fout gerekend bij Nederlands...

Laatst gewijzigd op 31-08-2003 om 14:35.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2003, 14:34
NERD
NERD is offline
Citaat:
Nee, regels zijn nodig, omdat het gros van de Nederlandse bevolking (het zgn pleps) gewoon absoluut niets van de Nederlandse taal weet.
Gezien je spelling behoor je zelf ook tot het "plebs". Met andere woorden: niet zo neerbuigend, niemand is perfect (zelfs ik niet).
Met citaat reageren
Oud 31-08-2003, 14:38
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
NERD schreef op 31-08-2003 @ 15:32:
"Enigste" staat inderdaad in het woordenboek maar is niet synoniem aan "enige". Als je iemand heel erg "enigjes" vind (oftewel "leuk") dan vind je die persoon "de enigste". Dat is dus iets heel anders dan "enige" (oftewel "meest unieke"). Als je die door elkaar haalt wordt het dus terecht fout gerekend bij Nederlands...
dat wilde ik ook gaan zeggen.
En Attila is de enige hun die als onderwerp gebruikt mag worden

Ik vind dat het gewoon regels zijn en als de meerderheid van nederland liever hun zegt ipv zij zie ik dat als een verloedering van ons basisonderwijs!
Oud 31-08-2003, 14:43
Dminor
Dminor is offline
Citaat:
DeVeroorzaker schreef op 31-08-2003 @ 15:38:
dat wilde ik ook gaan zeggen.
En Attila is de enige hun die als onderwerp gebruikt mag worden

Ik vind dat het gewoon regels zijn en als de meerderheid van nederland liever hun zegt ipv zij zie ik dat als een verloedering van ons basisonderwijs!
Maar dit valt niet meer terug te veranderen, oftewel eruit te filteren, wat je misschien wel graag had gezien. Kun je het dan niet gewoon beter accepteren?
Oud 31-08-2003, 14:55
*Burning water*
*Burning water* is offline
Nee, nooit. Blasfemie. Er bestaat ook zoiets als grammatica, al is die doorgaans in het Nederlands ver te zoeken. Laten we ons best doen niet helemaal grammaticaloos te worden en zoiets lelijk klinkends als hun als onderwerp met een grote boog vermijden. Brr.
Oud 31-08-2003, 14:58
NERD
NERD is offline
Citaat:
Dminor schreef op 31-08-2003 @ 15:43:
Maar dit valt niet meer terug te veranderen, oftewel eruit te filteren, wat je misschien wel graag had gezien. Kun je het dan niet gewoon beter accepteren?
Misschien een beetje kort door de bocht maar toch even een vergelijking: omdat bijna alle fietsers het niet noodzakelijk achten om te stoppen voor een rood verkeerslicht dient het verbod hierop afgeschaft te worden. Volgens je eigen "volledig democratische" denkwijze zou je het hier dus mee eens moeten zijn.

Zelf vind ik dat de overheid zich niet altijd iets hoeft aan te trekken van dit "meeste stemmen gelden" principe aangezien het anders een janboel wordt. En dat geldt mijns inziens dus ook voor de regels aangaande het juiste gebruik van de Nederlandse taal.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2003, 14:58
Verwijderd
'Hun' vind ik dus echt erg! ik zeg het zelf niet erg vaak en als het er per ongeluk uitflapt, heb ik het zelf als eerste door..das echt gewoon zo fout om dat te zeggen..Daar krullen mn oren echt van..
Met citaat reageren
Oud 31-08-2003, 15:00
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Nee je moet geen regels "versoepelen" omdat bijna iedereen het fout doet.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2003, 15:17
Shock
Shock is offline
Zouden ze dan over 10 jaar het door rood licht rijden ook tolereren?
Oud 31-08-2003, 15:20
De Veroorzaker
Anarchie bovenaan.

Ik accepteer het wel als menden hun als onderwerp gebruiken, alleen vind ik betreffende persoon dan niet zo slim en zal ik hem/haar verbeteren. Als ze hier niet tegen kunnen houd ik op, dan heb ik gedaan wat ik kon
Oud 31-08-2003, 15:33
thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
NERD schreef op 31-08-2003 @ 15:32:
Nee, niet dus. 'Enigste' staat in het woordenboek als overtreffende trap van het woord 'enig' met de betekenis 'uniek'.
Oud 31-08-2003, 15:48
Shock
Shock is offline
Citaat:
thunder110 schreef op 31-08-2003 @ 16:33:
Nee, niet dus. 'Enigste' staat in het woordenboek als overtreffende trap van het woord 'enig' met de betekenis 'uniek'.
vind ik ook niet kloppen... als iets unieker is dan uniek, is het unieke niet uniek meer...
Oud 31-08-2003, 15:54
De Veroorzaker
Citaat:
thunder110 schreef op 31-08-2003 @ 16:33:
Wat een kutwoordenboek!
Een enige broek, de enigste broek (als in de leukste broek).
Oud 31-08-2003, 16:00
NERD
NERD is offline
Citaat:
DeVeroorzaker schreef op 31-08-2003 @ 16:54:
Wat een kutwoordenboek!
Een enige broek, de enigste broek (als in de leukste broek).
Aanschouw mijn enigste broek:

En toch heb ik nog meer exemplaren, ra ra hoe kan dat...
Met citaat reageren
Oud 31-08-2003, 16:08
De Veroorzaker
Citaat:
NERD schreef op 31-08-2003 @ 17:00:
Aanschouw mijn enigste broek:

[afbeelding]

En toch heb ik nog meer exemplaren, ra ra hoe kan dat...
Doordat het niet je enige broek is?

Krijg ik nu een magnetron
Oud 31-08-2003, 16:22
NERD
NERD is offline
Citaat:
DeVeroorzaker schreef op 31-08-2003 @ 17:08:
Doordat het niet je enige broek is?

Krijg ik nu een magnetron
Ik zou wel gek zijn om mijn enigste magnetron weg te geven...
Met citaat reageren
Oud 31-08-2003, 16:24
De Veroorzaker
Citaat:
NERD schreef op 31-08-2003 @ 17:22:
Ik zou wel gek zijn om mijn enigste magnetron weg te geven...
Hij hoeft niet leuk te zijn
Oud 31-08-2003, 16:35
Gatara
Gatara is offline
Ik vind "Hun" als onderwerp ontzettend lelijk en ik zal een dergelijke maatregel ook blijven boycotten.

Oud 31-08-2003, 16:38
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Enigste is inderdaad een Nederlands woord, maar het draagt niet de betekenis van het woord "enige" wat veel mensen denken dat dat zo is.

Als iemand tegen mij zegt: ik was de enigste van die groep die blahblah, antwoord ik dat altijd met: ja, ik vind jou ook erg enig.
Oud 31-08-2003, 16:47
Vice
Vice is offline
Hun gaan.
Hun lopen.
Hun eten.

Dat is gewoon fout en het klinkt voor geen meter.
Oud 31-08-2003, 17:01
thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
Gatara schreef op 31-08-2003 @ 17:38:
Enigste is inderdaad een Nederlands woord, maar het draagt niet de betekenis van het woord "enige" wat veel mensen denken dat dat zo is.

Als iemand tegen mij zegt: ik was de enigste van die groep die blahblah, antwoord ik dat altijd met: ja, ik vind jou ook erg enig.
Neehee, 'enigste' is ook een Nederlands woord met als betekenis 'uniekste'. Wat denk je nou, dat ik zelf niet op de andere betekenis van dat schijtwoord was gekomen?
Oud 31-08-2003, 17:11
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
thunder110 schreef op 31-08-2003 @ 18:01:
Neehee, 'enigste' is ook een Nederlands woord met als betekenis 'uniekste'. Wat denk je nou, dat ik zelf niet op de andere betekenis van dat schijtwoord was gekomen?
Ja, uniekste in de zin van enig.
Niet uniek in de zin van enig.
Oud 31-08-2003, 20:41
de communiceerbeer
de communiceerbeer is offline
alsjeblieft niet
Oud 31-08-2003, 20:51
P&C
P&C is offline
als die stakkers niet normaal ABN kunnen praten,
moeten HUN maar is in het groene boekje kijken
Oud 31-08-2003, 21:00
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Nee.

Wat is het volgende?

Dat we 'lachen' vervangen door 'lachuh'?
'Even' door 'ff'?
Met citaat reageren
Oud 31-08-2003, 21:19
marlies
marlies is offline
over mijn lijk!
Oud 31-08-2003, 21:38
sinsere
sinsere is offline
Nee. Hun klinkt zo verschrikkelijk lelijk. Alsjeblieft niet. Laten we de taal nog een beetje mooi houden.
Oud 31-08-2003, 21:47
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Ow please don't, als ik iets belachelijk vind klinken is het wel hun als onderwerp
Met citaat reageren
Oud 31-08-2003, 22:19
BendeBen
BendeBen is offline
oja wat wel vervangen mag worden van mij is niks naar nix

nix staat beter
Met citaat reageren
Oud 01-09-2003, 08:59
Miss Helena
Miss Helena is offline
Citaat:
WishfulDreaming schreef op 31-08-2003 @ 22:47:
Ow please don't, als ik iets belachelijk vind klinken is het wel hun als onderwerp
Reageren

Regels voor berichten