Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-08-2003, 12:43
ranonkel
ranonkel is offline
De mens wordt altijd achtervolgd door een of andere angst.Hoe ontstaat angst en waarvoor hebben de meeste mensen angst?
Is het op te lossen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-08-2003, 13:03
dreadmanneke
dreadmanneke is offline
Ja angst heeft iedereen wel, maar ik heb echt niet het idee dat ik constant achtervolgd wordt door angst. Ik maak me over het algemeen niet zo druk over me angsten.
Dus een oplossing is niet nodig. Maarja ik weet niet hoe het zit het ganse nederlandse volk, maar ik denk dat die ook niet zo angstig zijn zoals jij het hier verteld.
De angsten die de meeste mensen hebben zijn helemaal niet erg, onschuldige angst voor spinen etc. er zijn maar een enkeling waar het echt een rpobleem word.
Oud 04-08-2003, 13:08
ranonkel
ranonkel is offline
Heeft niet ieder mens angst voor de dood?
Natuurlijk zijn er mensen die niet snel angstig zijn en andersom ook mensen die continue in angst leven.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2003, 13:13
darthraver
darthraver is offline
Ik denk dat het nogal mee valt met hoeveel mensen bang zijn voor iets onvermijdelijks als de dood. Ik ben er ook niet bang voor ofzo, ik heb alleen wel plezier in m'n leven dus ik zou liever nog niet dood gaan. Maar daar zit een verschil tussen, ergens bang voor zijn en iets liever niet willen.

En wat wil je oplossen? Ik zie het probleem namelijk niet, bepaalde angsten zijn helemaal niet slecht. Instinctief bang zijn voor dingen die slecht voor je zijn zorgen ervoor dat je overleeft.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2003, 13:38
nandatje
nandatje is offline
Angst ontstaat als iemand iets doet wat je eigenlijk niet wilt, en later kom je erachter dat je heel veel dingen eigenlijk niet wilt Zo denk ik erover...
Oud 04-08-2003, 14:13
dreadmanneke
dreadmanneke is offline
Citaat:
ranonkel schreef op 04-08-2003 @ 14:08:
Heeft niet ieder mens angst voor de dood?
Natuurlijk zijn er mensen die niet snel angstig zijn en andersom ook mensen die continue in angst leven.
Dat zijn maar een enkeling die continue in angst leven. Ik ben niet bang voor de dood. en ik zou ook nu nog niet dood willen maar dat is zoals darthraver al zei, iets heel anders.
De mensen die bang voor de dood zijn, leven niet constant in doodangst voor de dood. Mischien als ze ernstig ziek zijn ja.

Leef jij in zo een angst voor de dood dan? Vrees je elk moment voor je leven?
Oud 04-08-2003, 14:38
ranonkel
ranonkel is offline
Nee,ik leef niet zo in angst maar heb net als anderen wel eens angst.Toch is het mooie als je bewust wordt,hoe die angst ontstaat...dan is het vaak veel minder.

Angst ontstaat vaak door het verlies van het bekende...
Met citaat reageren
Oud 04-08-2003, 14:52
Tjaslon
Tjaslon is offline
Inderdaad, angst is een manier van je lichaam of ziel je te vertellen dat je in gevaar bent of komt. Althans, dat is de bedoeling: je lichaam of ziel heeft het wel eens fout (denk aan een thriller op de televisie). Elk mens heeft dat en het is niet ongezond. Sterker nog, het is erg gezond en het zorgt er niet alleen voor dat je niet zo snel dingen doet die gevaarlijk voor je zijn, maar ook dat je je beter red uit gevaarlijke situaties. Als je echter een irreële of een ziekelijke angst hebt voor een bepaald object, DAN is het wel ongezond: het is dan een fobie. Daar kan je vanaf komen door psychische hulp en in extreme gevallen medicatie.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2003, 15:08
Kazanka
Kazanka is offline
Angst zal in ieder mensen blijven bestaan. De een vreest de dood, de ander het leven. Angst kan inderdaad helpen, het houdt je wakker en zorgt veelal voor snelle reflexen in 'gevaarlijke' situaties. Als angst echter omslaat tot een fobie, dan wordt het een handicap. Het oplossen hiervan is in sommige gevallen mogelijk, in andere gevallen niet. Een spinnenfobie is te overwinnen. Een doodsangst is te verzwakken.
Ik geloof niet dat een mens kan leven zonder angst. Vaak worden deze angsten op de achtergrond geplaatst door leuke ervaringen, maar dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn.
Oud 06-08-2003, 21:19
sublime
sublime is offline
ik denk dat angst voornamelijk voortkomt uit (de angst voor) onbegrip > voor het niet kunnen verklaren.

in principe heeft denk ik ieder mens dat in meer of mindere mate.

om angst uit te bannen zou je je er bij neer moeten leggen dat je niet alles kunt weten en verklaren, maar ik denk dat dat eigenlijk onmogelijk is, de mens heeft altijd de neiging dingen te willen verklaren > en die neiging komt voort uit angst

(denk ik)
Met citaat reageren
Oud 07-08-2003, 09:25
Kazanka
Kazanka is offline
Citaat:
sublime schreef op 06-08-2003 @ 22:19:

en die neiging komt voort uit angst

angst en nieuwsgierigheid denk ik, in veel films zie je dat nieuwsgierigheid het weleens wint van de angst...denk dat dit ook wel in het dagelijkse leven van toepasssing is
Oud 07-08-2003, 15:55
Isa
Isa is offline
Citaat:
ranonkel schreef op 04-08-2003 @ 13:43:
De mens wordt altijd achtervolgd door een of andere angst.Hoe ontstaat angst en waarvoor hebben de meeste mensen angst?
Is het op te lossen?
hoe op te lossen, jaag mensen de stuipen op het lijf dat maakt ze sterk en ontzombied ze in deze verrotte samenleving.

oh wat is het rot om weg te gaan uit luxemburg in deze negatieve gedahctenpatronen zeg.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2003, 09:25
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
Kazanka schreef op 04-08-2003 @ 16:08:
Angst zal in ieder mensen blijven bestaan. De een vreest de dood, de ander het leven. Angst kan inderdaad helpen, het houdt je wakker en zorgt veelal voor snelle reflexen in 'gevaarlijke' situaties. Als angst echter omslaat tot een fobie, dan wordt het een handicap. Het oplossen hiervan is in sommige gevallen mogelijk, in andere gevallen niet. Een spinnenfobie is te overwinnen. Een doodsangst is te verzwakken.
Ik geloof niet dat een mens kan leven zonder angst. Vaak worden deze angsten op de achtergrond geplaatst door leuke ervaringen, maar dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn.
Ik denk dat het wel mogelijk is om totaal los te komen van angst.
Bij het vinden van onvoorwaardelijke liefde verdwijnt alle angst.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2003, 09:28
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
sublime schreef op 06-08-2003 @ 22:19:
ik denk dat angst voornamelijk voortkomt uit (de angst voor) onbegrip > voor het niet kunnen verklaren.

in principe heeft denk ik ieder mens dat in meer of mindere mate.

om angst uit te bannen zou je je er bij neer moeten leggen dat je niet alles kunt weten en verklaren, maar ik denk dat dat eigenlijk onmogelijk is, de mens heeft altijd de neiging dingen te willen verklaren > en die neiging komt voort uit angst

(denk ik)
Ja,ik ben het wel met je eens,de mens kan veel niet bevatten of verklaren en dat kan een angstig gevoel geven.De mens wil nl alles vast kunnen houden en beheersen....bij het loslaten van deze drang zal ook veel angst verdwijnen.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2003, 09:29
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef op 07-08-2003 @ 16:55:
hoe op te lossen, jaag mensen de stuipen op het lijf dat maakt ze sterk en ontzombied ze in deze verrotte samenleving.

oh wat is het rot om weg te gaan uit luxemburg in deze negatieve gedahctenpatronen zeg.

Ik geloof niet dat ik je begrijp ,Kenny
Met citaat reageren
Oud 08-08-2003, 09:34
Ochlocraat
Ochlocraat is offline
Kenny bedoelt denk ik dat hij door bij andere mensen angst in te boezemen zelf het gevoel van onzekerheid en daarmee schijnbaar angst bij zichzelf wegneemt.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2003, 09:37
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
Ochlocraat schreef op 08-08-2003 @ 10:34:
Kenny bedoelt denk ik dat hij door bij andere mensen angst in te boezemen zelf het gevoel van onzekerheid en daarmee schijnbaar angst bij zichzelf wegneemt.

Dank je wel.. dit is duidelijk.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2003, 10:34
Verwijderd
M.i. is alle angst in meer of mindere mate te herleiden tot de oerdrang tot overleven. De mens wordt voortdurend in zijn bestaan bedreigd, of dat nu in het werkelijke fysieke bestaan is of in het sociaal of economisch welzijn (wat de facto een moderne variant van overleven is). Daar komt angst vandaan.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2003, 16:59
Isa
Isa is offline
Citaat:
ranonkel schreef op 08-08-2003 @ 10:37:
Dank je wel.. dit is duidelijk.
nou dat is het niet want dat bedoel ik niet. ik bedoel dat ik in de grens van luxemburg-belgie naar nl merkte hoe mijn hele geest weer terug ging naar zijn gebruikelijke nlse staat van zijn-als een ongestelde vrouw denken.

en ik weet uit ervaring hoe de stuipen op het lijf gejaagd worden wanneer je toegeeft aan angst, daarmee alle mogelijkheden tot vluchten wegnemen (ik moest van hem zeggen dat we jouw gaan vermoorden als we de bus uitkomen) je geest wel eens op orde kan brengen en je weer laat snappen wat belangrijk is in het leven!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten