Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik zou het je absoluut afraden. Het is onveilig zoals je zegt. Het levert niet zo heel veel snelheidswinst op en het voordeel van 1 nep-schijf lijkt mij niet opwegen tegen het risico.
Ik heb hier laatst ook een HD gehad, die was 2 maanden oud, nooit ook maar 1 signaal dat ie mogelijk niet goed is en opeens, zonder dat er tegen de kast gestoten was oid crasht ie. Dat kan ook bij jou dan gebeuren en 1 hd uit een RAID0 weg betekent alle data weg. |
![]() |
|
RAID0 zorgt wél voor een aanzienlijke snelheidswinst. In ieder geval wel als je sequential schrijft, dus als je met grote bestanden werkt. Mijn fileserver haalt 35MB/s met een non-RAID config en 71MB/s met RAID0! Dat zijn aanzienlijk goede scores, en dat over ethernet (gigabit).
Hoe hoog de performance in Windows is, weet ik niet. Ik zou sowieso niet veel uitgeven voor een RAID controller, die dingen kosten €2 dus beetje onzinnig om een kaart van €100 te kopen. Koop dan liever een nieuw mobo met RAID onboard. Ook promise dingen is winware dus haal geen mooie ideeën in je hoofd dat die dingen het hardwarematig afhandelen. Het is driverware. Ik vind je echter niet zo slim klinken als je zegt "mijn schijven crashen toch nooit" want dan zal je nog eens voor een onaangename verrassing komen te staan.
||
Citaat:
||
Citaat:
Mocht je jezelf nu afvragen of er wel eens een controller overlijdt, dan kan ik je vertellen dat ik het twee maal heb zien gebeuren op mijn werk. En toen draaide we dus vrolijk door omdat de mirroring via twee controllers liep ![]()
|
Verwijderd
|
De schijven die ik kapot heb zien gaan waren allemaal betrouwbare merken (WD, Maxtor) die weinig gebruikt werden. Mijn eigen schijf krijgt dagelijks flink op z'n flikker, ook in deze hitte, en heeft de naam bagger te zijn (IBM Deskstar 60 GXP
![]() Zoals met dat zegt: het kan verkeren ![]() |
![]() |
||
Citaat:
En al vindt er geen BBR plaats dan is dat nog steeds geen garantie dat een HDD niet kan overlijden. Ik heb op mijn werk zat disken zien overlijden zonder dat er BBR plaats vond. Schijven die namelijk veelvuldig aan BBR doen vervang ik preventief en toch zie ik nog schijven overlijden ![]()
||
Citaat:
Werkt erg fijn, en is supersnel (ik haal 71MB/s sequential over mn Samba share, getest met SiSoft Sandra). Maar vaak hoor ik mensen zeggen dat ze trots zijn op hun losse RAID controller omdat dat sneller zou zijn, ten eerste is er geen performance verschil tussen Promise FastTrak 100 TX2 en onboard Promise lite, behalve dat je daarmee maar 1 RAID set kan aanmaken. Ten tweede is dat driverware en doet zo'n kaart dus helemaal niet zelf het werk. Daar betaal je dan €100 voor. Pf. Dus of onboard RAID voor €2. ![]() Of Software RAID van je OS (windows 2k/XP kunnen dat toch ook?).
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Software & Hardware |
Nieuw systeem voor video-editing/gaming Idiotique | 25 | 09-08-2008 22:30 | |
Software & Hardware |
[Nieuw Systeem] High-end Game systeem, een aantal vragen! Verwijderd | 30 | 18-08-2006 00:04 | |
Software & Hardware |
[Hardeschijf] Wat is sneller? InDoSaiYaN | 28 | 22-02-2006 01:54 | |
Software & Hardware |
Game Systeem Verwijderd | 24 | 20-02-2006 08:45 | |
Software & Hardware |
[PC] wat vraagjes.. Johnnie-mannuh | 15 | 26-08-2004 12:59 | |
Software & Hardware |
[RAID 0] Enkele vragen NielZ | 15 | 03-02-2004 13:13 |