Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Overigens moet je níet zo presenteren als een nieuwslezer; dat is véél te statisch. Je hebt hier wel boekjes over trouwens, die kunnen ook heel erg helpen. Maar vooral het vaak doen en vaak zien is goed. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Als ik een presentatie heb, vergeet ik de helft altijd en wil ik er zo snel mogelijk vanaf zijn. Ik praat ook vaak erg snel. Daarom gebuik ik regelmatig powerpoint. Het is juist een extra handigheidje (kernwoorden ed.) en vergeet ik minder snel wat ik allemaal wilde zeggen
![]() |
![]() |
|
Vroeger (op de basisschool) moest je altijd met spreekbeurten van te voren een werkstuk maken, dus wist je al alles van het onderwerp, zodat je er gewoon een tijdje over kon praten
![]() Nu heb ik eigenlijk op 't moment geen presentaties meer, maar ik denk dat ik eigenlijk heel veel van wat hierboven staat ga gebruiken ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
Ik type m'n presentatie altijd helemaal uit en leer die. Ik ken dan in ieder geval heel het verhaal wat ik wil gaan vertellen.
Daarna maak ik een spiekbrief van 1 A4 (grote letters) en ga ik voor mezelf een aantal keer m'n verhaal oefenen. Afwijken van het originele verhaal maakt dan niet uit, maar meestal komt het toch wel in de buurt. Voor een presentatie met materiaal heb ik wel eens powerpoint gebruikt. Zorg ervoor dat er niet te veel op 1 pp-blz staat, aangezien iedereen dan gaat lezen wat er staat ipv naar jouw verhaal te luisteren. Schrijf gewoon een paar kernwoorden op en kom daar op terug in je verhaal. Af en toe wat bewegende dingen of plaatjes, zorgen er voor dat het niet te saai wordt, hoewel dat natuurlijk ook afhankelijk is van je verhaal ![]()
|
Verwijderd
|
En niemand is nerveus? Vroeger leerde ik die dingen altijd uit mijn hoofd. Zodra ik een zinnetje vergat ging ik helemaal de mist in. Ik heb dus ook nog nooit een presentatie goed kunnen doen. Op de een of andere manier kan ik niet nadenken als ik voor mensen sta. Ook in een gesprek heb ik dat al snel, dan antwoord ik automatisch maar denk niet na. Tenzij het mijn ouders zijn, goede vrienden etc. Zo frustrerend.
Nu ben ik dus met politicologie bezig (zoveel stof, op de middelbare school was het zo weinig eigenlijk. Hadden ze me wel op mogen voorbereiden, verdomme) en moet ik ook presentaties gaan houden...steeds meer. Dus nu ga ik voor het eerst proberen te improviseren...Ben benieuwd ![]() Heeft iemand hiervoor tips (HaWaHaai had al een goede)? Op doen, doen en nog eens doen na. Want dat probeer ik al telkens in verband met mijn verlegenheid. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Let verder op je stem; praat voor jouw gevoel íets te hard, dan praat je precies goed. En praat ook voor jouw gevoel íets te langzaam. Mja, verder kan je er eigenlijk niet veel meer aan doen... |
![]() |
||
Citaat:
![]() maar ik ben altijd bloednerveus voor een presentatie en (helaas) ook tijdens presentaties. en hoe meer presentaties ik ooit heb gehouden, hoe nerveuzer ik word. Dat komt omdat ik me dan altijd de mislukking van de vorige keer herinneren en daardoor nóg nerveuzer word ![]() maar omdat het niet de vraag was had ik dat niet vermeld.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Ook dat verschijnsel ken ik goed. Frustrerend is dat. Vooral omdat er altijd een paar mensen zijn die het zo uit hun mouw schudden... |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Algemene schoolzaken |
de effectiviteit van presenteren ThijsKwakkenbos | 2 | 01-06-2015 09:45 | |
Studeren |