Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-10-2003, 16:54
Verwijderd
Als je een presentatie moet houden, voor wat voor vak dan ook, hoe doe je dat dan? Uit je hoofd, blaadje met steekwoorden, wat je wilt zeggen compleet uitgeschreven voor je neus, ...? Gebruik je het bord, sheets, powerpoint, ...? Enz.

N.B. Heeft iemand nog leuke ideeën voor een presentatie in powerpoint?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-10-2003, 16:58
Verwijderd
Ik lees me vantevoren goed in de stof in. Dat wil zeggen dat ik de handboeken op dat gebied raadpleeg, kernpunten op een papiertje schrijf en voor de rest mijn fantasie een beetje de vrije loop laat.

Je hebt dus niet zoveel aan mijn manier van presenteren denk ik, maar ik heb er zelf wel veel aan. Ik gooi me gewoon in het diepe. Als docent moet je ook improviseren en dat probeer ik zo vroeg mogelijk zo goed mogelijk onder de knie te krijgen.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2003, 17:00
Verwijderd
Ik heb meestal een blaadje met steekwoorden voor me liggen, probeer me aan mijn vooraf uitgetypte tekst te houden en anders improviseer ik wat.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2003, 17:09
Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik heb de tekst die ik ongeveer wil vertellen in verhaalvorm bij me, met daarin de belangrijkste woorden gemarkeerd (dit omdat ik af en toe zo zenuwachtig kan zijn dat ik totaal vergeet wat ik ergens over wil zeggen, en nu weet ik tenminste dat ik dan nog iets kan zeggen, en daardoor raak ik minder zenuwachtig). Ik leg dit op tafel of hou het in mijn hand, maar kijk er zo weinig mogelijk naar. Meestal presenteer ik aan de hand van een Powerpointpresentatie, dat werkt makkelijk en snel. Ik probeer daar ook altijd wat plaatjes in te gebruiken, die de boel verduidelijken (en als ze dat niet doen, dan in ieder geval opleuken, zodat ook de mensen die de presentatie niet boeit, toch blijven kijken). Verder wil ik daar niet te lange zinnen op hebben, vooral wat steekwoorden en opsommingen die het onderwerp uiteenzetten en verdiepen.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2003, 17:19
Qamra
Qamra is offline
Ik typ altijd alles uit. Stom, maar vaak doe ik het toch wel uit mijn hoofd en weet ik waar alles op mijn papiertje staat. Wij moeten met posters werken, dus over powerpoint weet ik niet zoveel. Wees orgineel en gebruik geen lange lappen tekst (die vertel je immers). Gebruik leuke en toepasselijke plaatjes en wees consequent (niet de dia geel en de ander rood, stoort ENORM).
Oud 17-10-2003, 17:40
PV
PV is offline
Ligt aan de eisen die worden gesteld.. de laatste weken moeten we vaak met sheets werken, dus dan doe je dat. Maar de sheets zijn meer bedoeld voor het 'publiek' dan om er zelf echt mee te werken.. ik hou de hele uitgeschreven tekst bij me, maar die heb ik meestal al vaak genoeg overgelezen zodat ik het niet echt voor hoef te lezen maar wat uit t hoofd kan doen
zoiets

powerpoint zou ik vrij eenvoudig houden.. niet teveel bewegende dingen, alleen geluid gebruiken als het iets toevoegt, etc.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2003, 17:51
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Helaas doe ik geen presentaties nu.

Maar ik vind het wel leuk om iets uit te leggen, om dingen te verklaren.

Zoiets doe ik uit m'n hoofd, spontaan. Als ik iets moet vertellen voor de klas bereid ik niets voor op papier.

Eigenlijk zou leraar zijn best iets voor mij zijn, maar aan de andere kant trekt het me niet zo heel erg.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2003, 18:08
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
powerpoint is overrated op de middelbare school. Ik weet dat je hier niets aan hebt maar toch.

"Nou hij heeft power point gebruikt dus inhoudelijk maakt het niet meer uit hoor" =/

Als ik iets moet presenteren probeer ik alles uit mijn hoofd te doen, zelf steek worden in je hoofd preten. Als je dan in de zenuwen iets bent vergeten hoef je alleen maar deelonderwerpen af te gaan.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2003, 18:09
Veenbes
Veenbes is offline
Ik maak een 'spiekbrief' van een A4-tje waarop steekwoorden en aandachtspunten staan. Hierop kijk ik dan af en toe.
Oud 17-10-2003, 19:14
Verwijderd
Allereerst schrijf ik de punten op waar ik het over wil gaan hebben, 't liefst een probleemstelling. Dan bedenk ik daar een goed antwoord bij, die schrijf ik op. Die tekst die je dan krijgt, leer ik niet uit m'n hoofd, maar ik leer de antwoorden. Op een sheet of in powerpoint maak ik dan een schema met het overzicht (inleiding, punt 1, punt 2, punt 3, conclusie, statements/tijd voor vragen); elk punt is een probleemstelling dus. In de inleiding leg ik dan even uit wat ik ga doen, ik wijs de punten aan en vertel heel kort wat ik daar uit ga leggen. Vervolgens begin ik met punt 1, ik vertel wat de probleemstelling is en begin aan het antwoord. Mogelijk per punt weer een sheet met belangrijke punten; maar geen lappen tekst, korte zinnen en 't liefst elk punt apart (mensen gaan lezen wanneer er een tekst te zien is; wanneer ze meteen alles gaan lezen, dan horen ze niet meer wat je vertelt, dus laat alleen punten zien die relevant zijn op dat moment.
Bij de conculsie kan je dan weer een korte sheet maken, met de kern van de conclusie in 1 zin. Daarna mogelijk twee statements; zorgen dat mensen gaan discussieren en daardoor een mening vormen. Verdig je presentatie.
En daarna de mogelijkheid voor mensen om vragen te stellen over de presentatie.

Zorg er voor dat je geen teksten uit je hoofd op gaat zeggen; dat horen mensen. Hou het natuurlijk, dan kom je ook professioneler over... als iemand die echt weet waar hij over praat en niet zomaar wat bronnen opzegt.

Tijdens de presentatie gebruik ik kaartjes met steekwoorden; per punt 1 kaartje. Zo heb ik geen groot papier voor me en kan ik toch af en toe even spieken.
Zorg ervoor dat sheets altijd duidelijk zijn, en wijs er dingen op aan. Als het een tabel is, leg dan uit wat ze zien. Maar lees nooit lappen tekst letterlijk van een sheet af.

Powerpoint is fantastisch natuurlijk, als je dat kan gebruiken, altijd doen. Je kan daar makkelijk overzichtelijke slides op maken en het presenteren is ook veel leuker. Maar maak het niet te speciaal, dat lijdt natuurlijk af. Wijs ook dingen aan, dat is voor jouw als presentator makkelijker en mensen vinden zoiets ook prettig.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2003, 20:58
Verwijderd
Het liefst powerpoint.

Je kan makkelijk plaatjes/filmpjes/geluiden laten zien (of horen) en het is erg overzichtelijk. Nog een voordeel dat je dan geen steekwoorden ofzo moet opschrijven, want die staan gewoon op je presentatie . En als je er eenmaal handig in bent, heb je zo'n presentatie in een half uurtje in elkaar gezet.

Ik typ wel altijd het hele verhaal een keer uit, zodat ik wel wat wat ik wil zeggen, maar bij de presentatie heb ik dit papiertje er niet bij.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2003, 21:05
Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
heb nog nooit power point gebruikt, schrijf altijd de grote lijn van wat ik wil gaan zeggen op en hoop dat ik me de rest nog herinner.
Oud 18-10-2003, 13:03
amz
amz is offline
Ik gebruik een blaadje met steekwoorden. Dat is even wennen, maar je wordt er wel door gedwongen spontaan te blijven - voor je publiek ook veel leuker. Tijdens het praten gewoon goed letten op je taalgebruik, duidelijk articuleren en met je handen gebaren maken.

Powerpoint is altijd handig, zolang je het maar overzichtelijk en professioneel houdt (geen tekst die tevoorschijn vliegt terwijl je schietgeluidjes hoort )
Met citaat reageren
Oud 18-10-2003, 13:44
Thomas
Thomas is offline
Presenteren, ahh.

Allereerst zorgen dat je te bespreken stof goed beheerst, daarna enkele punten op een apart velletje schrijven dat je mee kan nemen tijdens de presentatie om nog wat houvast te hebben. Hulpmiddelen moet je zoveel mogelijk gebruiken, want dat houdt de aandacht van mensen erbij.

De manier van spreken zou ontspannen moeten zijn, probeer te spreken zoals je normaal ook spreekt en raffel niets af. Ik weet dat het moeilijk is, maar probeer ontspannen over te komen.

Tip: als je eens een presentatie moet doen; neem deze dan op op video. Als je het daarna terugkijkt en je vraagt wat feedback aan je medestudenten dan kan je daar nog wel het een en ander van leren.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2003, 13:52
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Meestal schrijf ik kort wat gegevens op een blaadje, nooit meer als 1 blaadje, zodat ik niet hoef te bladeren en zo.
Uiteindelijk ben ik na vijf minuten toch vrolijk aan het lullen, zonder het blaadje te gebruiken, maar toch is het wel prettig als een soort 'steuntje'.
Oud 18-10-2003, 21:08
beuk
beuk is offline
Als ik het onderwerp goed beheers (b.v. een project wat je hebt uitgevoerd) is het niet zo'n probleem. Van tevoren bedenk ik even wat ik wil vertellen en wat niet. Eventueel zet ik dat nog op papier, gewoon de kernwoorden. Het verhaal eromheen improviseer ik wel.
Bij bepaalde overgangen naar een nieuw deelonderwerp kan het wel handig zijn om van tevoren even te bedenken hoe je dat het beste zou kunnen zeggen. Een plotseling omschakeling maakt altijd zo'n onrustige indruk vind ik, alsof je van de hak op de tak springt.
En als je een bepaalde tijd hebt is het handig om even te oefenen of je goed uitkomt. Ik wil altijd te veel vertellen, en halverwege afgekapt worden is _erg_ onprofessioneel
Met citaat reageren
Oud 18-10-2003, 21:28
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Als ik een presentatie moet geven (wat ik vreselijk vind overigens ) dan schrijf ik eerst heel mn presentatie uit zodat ik wel alvast wat standaardzinnen heb voor mezelf zodat de kans kleiner is dat ik over mn woorden ga struikelen. Deze presentatie leer ik thuis alvast voor een deel uit mn hoofd maar die ga ik zeker niet oplezen. Daarna maak ik een aantal sheets of een presentatie in powerpoint met steekwoorden zodat ik aan de hand daarvan mn presentatie kan houden. Gebruik dat dus ook als spiekbriefje voor jezelf, het is ook prettig voor degene voor wie je de presentatie houd omdat ze dan geen vragen hoeven te stellen waarvan je mogelijk daarna het antwoord nog op gaat geven.

Als je de mogelijkheid hebt om powerpoint te gebruiken (beamer, laptop enz.) dan komt het vaak goed over maar als het je niet lukt of heel veel tijd kost dan bereik je hetzelfde effect met sheets.

Succes iig met je presentatie.
Oud 18-10-2003, 21:53
Verwijderd
Citaat:
Wawl schreef op 18-10-2003 @ 14:44:

De manier van spreken zou ontspannen moeten zijn, probeer te spreken zoals je normaal ook spreekt en raffel niets af. Ik weet dat het moeilijk is, maar probeer ontspannen over te komen.
Mja, je moet dus íets langzamer praten dan wanneer je zou praten met iemand anders... Iets langzamer, dan blijven woorden beter hangen bij mensen.
Intonatie is verder ook erg belangrijk.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2003, 22:01
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 18-10-2003 @ 22:53:
Mja, je moet dus íets langzamer praten dan wanneer je zou praten met iemand anders... Iets langzamer, dan blijven woorden beter hangen bij mensen.
Intonatie is verder ook erg belangrijk.
Ja, daar heb wel gelijk in. Intonatie veronderstel ik als een basisvaardigheid.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2003, 22:04
Verwijderd
Citaat:
Wawl schreef op 18-10-2003 @ 23:01:
Ja, daar heb wel gelijk in. Intonatie veronderstel ik als een basisvaardigheid.
Intonatie in het Nederlands is voor sommige mensen moeilijk, je moet bij het presenteren dat wat overdrijven (zo voelt dat iig), wanneer je gewoon met iemand praat in het Nederlands is de intonatie vaak niet zo aanwezig. Wanneer je moet presenteren in het Engels moet je daar helemaal op letten; Nederlanders die Engels spreken, spreken vaak erg monotoon Engels. Het opnemen op een bandje helpt dan vaak wel, op een video is natuurlijk helemaal fantastisch.
Overigens moet je níet zo presenteren als een nieuwslezer; dat is véél te statisch.

Je hebt hier wel boekjes over trouwens, die kunnen ook heel erg helpen. Maar vooral het vaak doen en vaak zien is goed.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2003, 22:29
Verwijderd
Als ik een presentatie heb, vergeet ik de helft altijd en wil ik er zo snel mogelijk vanaf zijn. Ik praat ook vaak erg snel. Daarom gebuik ik regelmatig powerpoint. Het is juist een extra handigheidje (kernwoorden ed.) en vergeet ik minder snel wat ik allemaal wilde zeggen
Met citaat reageren
Oud 19-10-2003, 13:20
Nuck
Nuck is offline
Ik gebruik Powerpoint (is enigszins verplicht bij ons) en verder bereid ik het wel voor, maar ik leer niet een hele tekst uit mijn hoofd. Ik ben wel aardig goed in improviseren .
Oud 19-10-2003, 13:48
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
Nuck schreef op 19-10-2003 @ 14:20:
Ik gebruik Powerpoint (is enigszins verplicht bij ons.)
PowerPoint is inderdaad een zeer goed hulpmidde, mits het goed gebruikt wordt.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2003, 14:00
Nuck
Nuck is offline
Citaat:
Wawl schreef op 19-10-2003 @ 14:48:
PowerPoint is inderdaad een zeer goed hulpmidde, mits het goed gebruikt wordt.
Mja, gewoon kernpunten op dia zetten, heel handig en overzichtelijk .
Oud 19-10-2003, 15:14
RomeoP
RomeoP is offline
Vroeger (op de basisschool) moest je altijd met spreekbeurten van te voren een werkstuk maken, dus wist je al alles van het onderwerp, zodat je er gewoon een tijdje over kon praten

Nu heb ik eigenlijk op 't moment geen presentaties meer, maar ik denk dat ik eigenlijk heel veel van wat hierboven staat ga gebruiken
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-10-2003, 15:42
Balance
Balance is offline
Ik type m'n presentatie altijd helemaal uit en leer die. Ik ken dan in ieder geval heel het verhaal wat ik wil gaan vertellen.
Daarna maak ik een spiekbrief van 1 A4 (grote letters) en ga ik voor mezelf een aantal keer m'n verhaal oefenen. Afwijken van het originele verhaal maakt dan niet uit, maar meestal komt het toch wel in de buurt.

Voor een presentatie met materiaal heb ik wel eens powerpoint gebruikt. Zorg ervoor dat er niet te veel op 1 pp-blz staat, aangezien iedereen dan gaat lezen wat er staat ipv naar jouw verhaal te luisteren.
Schrijf gewoon een paar kernwoorden op en kom daar op terug in je verhaal.
Af en toe wat bewegende dingen of plaatjes, zorgen er voor dat het niet te saai wordt, hoewel dat natuurlijk ook afhankelijk is van je verhaal
Oud 19-10-2003, 19:07
Verwijderd
En niemand is nerveus? Vroeger leerde ik die dingen altijd uit mijn hoofd. Zodra ik een zinnetje vergat ging ik helemaal de mist in. Ik heb dus ook nog nooit een presentatie goed kunnen doen. Op de een of andere manier kan ik niet nadenken als ik voor mensen sta. Ook in een gesprek heb ik dat al snel, dan antwoord ik automatisch maar denk niet na. Tenzij het mijn ouders zijn, goede vrienden etc. Zo frustrerend.

Nu ben ik dus met politicologie bezig (zoveel stof, op de middelbare school was het zo weinig eigenlijk. Hadden ze me wel op mogen voorbereiden, verdomme) en moet ik ook presentaties gaan houden...steeds meer. Dus nu ga ik voor het eerst proberen te improviseren...Ben benieuwd

Heeft iemand hiervoor tips (HaWaHaai had al een goede)? Op doen, doen en nog eens doen na. Want dat probeer ik al telkens in verband met mijn verlegenheid.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2003, 19:25
Verwijderd
Citaat:
halve banaan schreef op 19-10-2003 @ 20:07:
En niemand is nerveus? Vroeger leerde ik die dingen altijd uit mijn hoofd. Zodra ik een zinnetje vergat ging ik helemaal de mist in. Ik heb dus ook nog nooit een presentatie goed kunnen doen. Op de een of andere manier kan ik niet nadenken als ik voor mensen sta. Ook in een gesprek heb ik dat al snel, dan antwoord ik automatisch maar denk niet na. Tenzij het mijn ouders zijn, goede vrienden etc. Zo frustrerend.

Nu ben ik dus met politicologie bezig (zoveel stof, op de middelbare school was het zo weinig eigenlijk. Hadden ze me wel op mogen voorbereiden, verdomme) en moet ik ook presentaties gaan houden...steeds meer. Dus nu ga ik voor het eerst proberen te improviseren...Ben benieuwd

Heeft iemand hiervoor tips (HaWaHaai had al een goede)? Op doen, doen en nog eens doen na. Want dat probeer ik al telkens in verband met mijn verlegenheid.
Ik ben ook super verlegen, maar juist door het te doen doen en doen wordt dat minder. Andere goede tips: kijk de mensen niet echt aan, maar kijk naar hun haar. Dat helpt wel. Verder gewoon doen wat je jezelf geleerd hebt; rustig praten, niet aan de vloer gelijmd staan enzo. Zoiets moet je gewoon doen.
Let verder op je stem; praat voor jouw gevoel íets te hard, dan praat je precies goed. En praat ook voor jouw gevoel íets te langzaam.
Mja, verder kan je er eigenlijk niet veel meer aan doen...
Met citaat reageren
Oud 19-10-2003, 20:22
Balance
Balance is offline
Citaat:

nerveus? dat was de vraag niet
maar ik ben altijd bloednerveus voor een presentatie en (helaas) ook tijdens presentaties.
en hoe meer presentaties ik ooit heb gehouden, hoe nerveuzer ik word. Dat komt omdat ik me dan altijd de mislukking van de vorige keer herinneren en daardoor nóg nerveuzer word
maar omdat het niet de vraag was had ik dat niet vermeld.
Oud 19-10-2003, 23:09
Verwijderd
Citaat:
linda85 schreef op 19-10-2003 @ 21:22:
nerveus? dat was de vraag niet
maar ik ben altijd bloednerveus voor een presentatie en (helaas) ook tijdens presentaties.
en hoe meer presentaties ik ooit heb gehouden, hoe nerveuzer ik word. Dat komt omdat ik me dan altijd de mislukking van de vorige keer herinneren en daardoor nóg nerveuzer word
maar omdat het niet de vraag was had ik dat niet vermeld.
Je moet een discussie een beetje levend houden toch

Ook dat verschijnsel ken ik goed. Frustrerend is dat. Vooral omdat er altijd een paar mensen zijn die het zo uit hun mouw schudden...
Met citaat reageren
Oud 20-10-2003, 07:25
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
En niemand is nerveus?
Meestal sta ik te rillen als een rietje. Maar het went eigenlijk wel. Het is ook heel anders dan op de havo. Er is gewoon veel meer respect voor elkaar en dat scheelt al (een beetje)
Oud 20-10-2003, 08:55
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 17-10-2003 @ 18:00:
Ik heb meestal een blaadje met steekwoorden voor me liggen, probeer me aan mijn vooraf uitgetypte tekst te houden en anders improviseer ik wat.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten