Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-08-2003, 21:27
Verwijderd
ok, het zit dus zo...

Mijn beste vriendin is vorige jaar blijven zitten in 4 Havo... Wat op zich natuurlijk geen ramp is aangezien het kan gebeuren... haar ouders waren er ook niet echt boos over... maar nu is ze dit jaar weer blijven zitten... en niet zomaar omdat ze neit slim genoeg is ofzo, maar omdat haar ouders een restaurant hebben waar ze elke dag na schooltijd moet werken tot ong. 23:00 's avonds, waardoor er van haar huiswerk nog maar wijnig terecht komt... Haar moeder zei aan het einde van het schooljaar tegen haar dat ze zich wat meer op school moest richten en wat minder moest komen werken, maar helaas was het toen dus al te laat...

Het punt is nu dat ze niet durft te vertellen dat ze is blijven zitten... omdat ze nu dus van school af moet... terwijl er nu toch wel al 2 maanden ong. voorbij zijn...

Ik vroeg dus aan haar wat haar plannen nu waren... En nu vertelt ze me gister ineens dat ze waarschijnlijk uit huis wil gaan en bij een vriend in ommen wil gaan wonen en dan gaat werken... en dat allemaal omdat ze het neit durft te vertellen!

Ik heb al van alles tegen haar gezegd... en haar vooral geprobeerd over te halen om toch naar school te gaan... maar ze zegt nu: ik heb geen schooltalent...

Ik weet gewoon dat ze er onwijs spijt van gaat krijgen als ze nu gaat werken... en dus niet meer naar school
gaat... ik bedoe, wat gaat ze de rest van haar leven voor werk doen dan als ze geen diploma's heeft?

Heeft iemand enig idee hoe ik haar om kan praten? of hoe ik haar kan laten zien dat school gewoon belangrijk is? Want ik wil niet dat ze hier later spijt van gaat krijgen...

Alvast bedankt...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-08-2003, 22:01
Verwijderd
Zonde dat ze van plan is uit huis te gaan / wilt gaan werken! School is inderdaad heel belangrijk. Maar het blijft uiteindelijk wel haar beslissing Misschien kan je het met je vriendin erover hebben dat jij het haar ouders vertelt of zoiets? Ik zie het probleem eerlijk gezegd niet. Die moeder zag het al aankomen denk ik toch? Dat het niet zo goed ging op school, ok het was kennelijk te laat, maar toch. Ze zullen er heus wel enigszins op voorbereid zijn dat ze weer is blijven zitten.

Naja veel succes iig! En anders zeg je achteraf maar I TOLD YOU SO!
Met citaat reageren
Oud 16-08-2003, 22:10
Verwijderd
Citaat:
smoothman schreef op 16-08-2003 @ 23:01:
Zonde dat ze van plan is uit huis te gaan / wilt gaan werken! School is inderdaad heel belangrijk. Maar het blijft uiteindelijk wel haar beslissing Misschien kan je het met je vriendin erover hebben dat jij het haar ouders vertelt of zoiets? Ik zie het probleem eerlijk gezegd niet. Die moeder zag het al aankomen denk ik toch? Dat het niet zo goed ging op school, ok het was kennelijk te laat, maar toch. Ze zullen er heus wel enigszins op voorbereid zijn dat ze weer is blijven zitten.

Naja veel succes iig! En anders zeg je achteraf maar I TOLD YOU SO!
Naja... het rare is dus... die ouders hebben het hele jaar geen rapport van haar gezien omdat ze het niet durfde te laten zien... dus heeft ze het elke keer zelf ondertekent... dus die ouders hadden er geen idee van hoe het met haar op school ging Maar ik snap niet dat ze dus nooit naar een rapport gevraagd hebben... mijn moeder weet precies wanner ik mijn rapport krijg, haha...

en ik heb idd ook al tegen haar gezegd dat ze het moet vertellen aan haar ouders en dat IK het desnoods ook wel wil doen voor haar... maar wil ze dus nog steeds niet...

wil haar gewoon niet een grote fout zien begaan...
Met citaat reageren
Oud 16-08-2003, 22:14
Verwijderd
Citaat:
niesssah schreef op 16-08-2003 @ 23:10:
Naja... het rare is dus... die ouders hebben het hele jaar geen rapport van haar gezien omdat ze het niet durfde te laten zien... dus heeft ze het elke keer zelf ondertekent... dus die ouders hadden er geen idee van hoe het met haar op school ging Maar ik snap niet dat ze dus nooit naar een rapport gevraagd hebben... mijn moeder weet precies wanner ik mijn rapport krijg, haha...

en ik heb idd ook al tegen haar gezegd dat ze het moet vertellen aan haar ouders en dat IK het desnoods ook wel wil doen voor haar... maar wil ze dus nog steeds niet...

wil haar gewoon niet een grote fout zien begaan...
Geen rapport gezien? Mijn ouders zouden desnoods naar school rijden voor het rapport! Zonde van je vriendin dat ze het zelfs 'dan' nog steeds niet wil vertellen. Misschien moet je haar wat meer bedenktijd geven? Misschien dat ze dan weer bijdraait.... IK heb een klein beetje een soortgelijk probleem met een vriendin van me. Maar ja what can you do about it. Je hebt denk ik geprobeerd wat er te proberen viel.....

Maar ja. het is niet het einde van de wereld natuurlijk geen diploma. maar heeft ze dan wel een plan wanneer ze haar diploma wel van plan is te halen???
Met citaat reageren
Oud 16-08-2003, 23:00
Verwijderd
neej... geen diploma hebben is inderdaad niet het einde van de wereld... maar ze is nu dus helemaal niet meer van plan om naar school te gaan dus heeft ze gewoon echt helemaal niets... naja, ok een overgangsbewijs van 3 naar 4 havo wat gelijk staat aan mavo diploma... maja, is dus ook niet echt een diploma eigenlijk...

En het zit me gewoon ook niet lekker dat ze zomaar bij 10 mensen (waarvan ze er maar 1 een beetje kent) in huis gaat wonen in een omgeving waar ze nog nooit geweest is, en dan maar gewoon gaan werken... maar ze moet zoiezo ook eerst nog maar een baan zoeken...

Ze heeft nu gezegd: ik zal er nog over nadenken... waarop ik heb geantwoord, bedenk inderdaad alsjeblieft goed wat je nu wilt... ik wil niet dat je er achteraf spijt van krijgt...

Naja, meer kan ik volgens mij niet doen... ik heb wel een andere goede vriendin van ons ingelicht over haar plannen die me nu gaat helpen haar om te praten...
Met citaat reageren
Oud 17-08-2003, 00:20
Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Ik heb een vraagje: Hoe denkt die vriendin van jou *ongemerkt* uit huis te gaan en bij een 'vage vriend' in te trekken, zonder dat haar ouders daarvan op de hoogte zijn?
Met citaat reageren
Oud 17-08-2003, 00:39
Verwijderd
Citaat:
Missy1234567890 schreef op 17-08-2003 @ 01:20:
Ik heb een vraagje: Hoe denkt die vriendin van jou *ongemerkt* uit huis te gaan en bij een 'vage vriend' in te trekken, zonder dat haar ouders daarvan op de hoogte zijn?
dat gedeelte snapte ik dus ook niet helemaal... maar dat schijnt ze dus wel te gaan vertellen...
Met citaat reageren
Oud 17-08-2003, 00:54
Verwijderd
Citaat:
smoothman schreef op 16-08-2003 @ 23:14:
Geen rapport gezien? Mijn ouders zouden desnoods naar school rijden voor het rapport! Zonde van je vriendin dat ze het zelfs 'dan' nog steeds niet wil vertellen. Misschien moet je haar wat meer bedenktijd geven? Misschien dat ze dan weer bijdraait.... IK heb een klein beetje een soortgelijk probleem met een vriendin van me. Maar ja what can you do about it. Je hebt denk ik geprobeerd wat er te proberen viel.....

Maar ja. het is niet het einde van de wereld natuurlijk geen diploma. maar heeft ze dan wel een plan wanneer ze haar diploma wel van plan is te halen???
mijn ouders ook, die weten precies waneer de raporten moeten komen maarjah na 4 jaat niks doen en 1 jaar echt werken ben ik alsnog dit jaar geslaagd aan de havo

maare die vriendin ff, het huis uit gaan op 16 (neem ff aan dat ze net zo oud is als jij) niet echt een slimme beslissing, je kunt later echt niks zoiezo, als het uitgaat met die vage vriend (of niet klikt met 1 van die 9 anderen), wie staat er dan op straat en ik weet niet of die ouders haar dan terug nemen, ikke zekers niet als je bij mij wegloopt, blijf maar weg. Ow als ze echt weg gaat zou ik als ik jou was gewoon de ouders inlichten wat ze heeft gedaan en waar ze is, anders weten die helemaal van niks, dan kunnen ze iig kijken wat ze met die dochter aanwillen. Naja dis een beetje mijn mening en advies

Offtopic:
gheghe ga ik wel gewoon een nieuw kind maken
Met citaat reageren
Oud 17-08-2003, 01:09
Verwijderd
Citaat:
fosje schreef op 17-08-2003 @ 01:54:
mijn ouders ook, die weten precies waneer de raporten moeten komen maarjah na 4 jaat niks doen en 1 jaar echt werken ben ik alsnog dit jaar geslaagd aan de havo

maare die vriendin ff, het huis uit gaan op 16 (neem ff aan dat ze net zo oud is als jij) niet echt een slimme beslissing, je kunt later echt niks zoiezo, als het uitgaat met die vage vriend (of niet klikt met 1 van die 9 anderen), wie staat er dan op straat en ik weet niet of die ouders haar dan terug nemen, ikke zekers niet als je bij mij wegloopt, blijf maar weg. Ow als ze echt weg gaat zou ik als ik jou was gewoon de ouders inlichten wat ze heeft gedaan en waar ze is, anders weten die helemaal van niks, dan kunnen ze iig kijken wat ze met die dochter aanwillen. Naja dis een beetje mijn mening en advies

Offtopic:
Stupid wat zit je nou 4 jaar niks te doen! Nee hoor. ik vind het heel goed van je dat je geslaagd bent! Gefeliciteerd! Ik ben dit jaar ook geslaagd voor de havo!

met de rest van je reactie op de topicstarter ben ik het zo ongeveer mee eens Tis alleen te hopen (off-topic) dat een nieuw kind maken niet nodig is!

Hihi!
Met citaat reageren
Oud 17-08-2003, 01:12
Verwijderd
Citaat:
smoothman schreef op 17-08-2003 @ 02:09:
Stupid wat zit je nou 4 jaar niks te doen! Nee hoor. ik vind het heel goed van je dat je geslaagd bent! Gefeliciteerd! Ik ben dit jaar ook geslaagd voor de havo!

met de rest van je reactie op de topicstarter ben ik het zo ongeveer mee eens Tis alleen te hopen (off-topic) dat een nieuw kind maken niet nodig is!

Hihi!
dankje, jij ook de rest ook btw, ik ga niet flamen om iedereen te feliciteren

ow enne ik moet nog eerst een eerste kind krijgen maar ben van plan als ik em al neem er nog eens flink mee te w88
Met citaat reageren
Oud 17-08-2003, 01:13
Verwijderd
Citaat:
fosje schreef op 17-08-2003 @ 02:12:
dankje, jij ook de rest ook btw, ik ga niet flamen om iedereen te feliciteren

ow enne ik moet nog eerst een eerste kind krijgen maar ben van plan als ik em al neem er nog eens flink mee te w88

off-topic: thanks en tha kids-part: tis je geraden ook
Met citaat reageren
Oud 17-08-2003, 12:17
Verwijderd
Citaat:
fosje schreef op 17-08-2003 @ 01:54:

Offtopic:
haha, ik ben ook geslaagd voor de havo

maja... die vriendin is dus al 17 en word in nov. 18... en die vriend waar ik het over had heeft ze neits mee maar is gewoon een "goede" vriend zeg maar... maar ik heb zoiets van wat als jij nu ineens een vriend krijgt? of hij een vriendin? of jullie krijgen idd allemaal ruzie met elkaar! wat dan...?

En als het goed is gaat ze wel vertellen dat ze weggaat aanhaar ouders... en zo niet dnek ik dat ik het ze idd ga vertellen...
Met citaat reageren
Oud 17-08-2003, 14:28
Verwijderd
Citaat:
niesssah schreef op 17-08-2003 @ 00:00:
neej... geen diploma hebben is inderdaad niet het einde van de wereld...
maar wel het einde van een grote voorsprong. Ik vind het trouwens wel erg dom. Ze durft het niet aan het aan haar ouders te vertellen dat ze weer is blijven zitten dus gaat ze maar van school en op zichzelf wonen. Nee, dat valt niet op.

Als ze het nou gewoon zegt en het zo draait dat het ook de schuld van haar ouders is.. (wat het ook is.) Wie laat zijn kind nu in vredesnaam tot 23.00 in een bar werken op een doordeweekse dag?

Misschien moet je haar vertellen dat je met een paar diploma's een stuk verder komt. Ik bedoel: op je 43e 1000 euro per maand verdienen of 3000 euro per maand verdienen. Dat is toch wel een groot verschil..
Met citaat reageren
Oud 17-08-2003, 16:57
Verwijderd
naja, ze moest dus zoiezo al van school af omdat ze 2x is blijven zitten, maar nu is ze ds gewoon helemaal niet meer van plan om naar chool te gaan omdat ze vind dat ze geen schooltalent heeft... maar ik bedoel... er is toh altijd wel IETS waar je goed in bent...

Ik zei tegen haar, ga dan iets in de horeca doen, ga daar dan diploma's voor halen want daar ben je al goed in... en dan kan je nog meer verdienen ook... naja, ze heeft nu dan besloten om volgende week naar een open dag te gaan van een school bij haar in buurt... en daar ben ik dus heel erg blij mee... de eerste stap is gezet... nou nog hopen dat ze een opleiding tegenkomt die haar wat lijkt... misschien dat ze nu toch is gaan inzien dat het WEL belangrijk is om iets aan diploma's te hebben...
Met citaat reageren
Oud 17-08-2003, 17:29
Verwijderd
Ze vind dat ze geen schooltalent heeft. Niemand heeft schooltalent als je alleen maar werkt en niks aan je huiswerk doet. (De mensen met een onmogelijk groot talent voor logica en dat soort dingen uitgezonderd)
Misschien als ze wel haar huiswerk doet, er iets van terecht komt.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2003, 20:11
Verwijderd
Citaat:
Jadie schreef op 17-08-2003 @ 18:29:
Ze vind dat ze geen schooltalent heeft. Niemand heeft schooltalent als je alleen maar werkt en niks aan je huiswerk doet. (De mensen met een onmogelijk groot talent voor logica en dat soort dingen uitgezonderd)
Misschien als ze wel haar huiswerk doet, er iets van terecht komt.
Daar heb je zeker gelijk in... maja, aangezien haar ouders haar huiswerk onmogelijk maakte...

Maar als het goed is gaat daar nu dus verandering in komen, want haar ouders gaan het restaurant verkopen... dus als het goed is hoeft ze nu niet meer tot van die belachelijke tijden te werken... en kan ze dus eindelijk gewoon normaal haar huiswerk doen...
Met citaat reageren
Oud 18-08-2003, 13:24
Verwijderd
Citaat:
Bootsman123 schreef op 17-08-2003 @ 22:50:
Waarom heeft ze niet ooit een keertje bij haarzelf gedacht: "Mmh... ik ben al een keer blijven zitten, is het dan wel slim dat ik iedere avond tot 23:00 aan het werken ben?" Waarom heeft nooit iemand daar iets van gezegd (ouders/vrienden)?
Omdat ze daar zelf dus niets over te zeggen had... als haar ouders zeiden: je moet komen werken, moest ze dus ook echt komen... ik heb vaak genoeg tegen haar gezegd van ga dan wat minder werken, of doe wat meer aan je huiswerk want het gaat neit goed zo... maja, als je er gewoon geen tijd voor krijgt... Ja dan gaat het erg moeilijk natuurlijk... en leraren hebben er ook vaak genoeg wat van gezegd...

maja, zolang haar ouders wat anders blijven roepen veranderd er gewoon niets... ja en nu ze er eindelijk zelf achter gekomen zijn dat het neit slim is om hun dochter zoveel te laten werken is het dus al te laat...
Met citaat reageren
Oud 18-08-2003, 14:08
Verwijderd
het enige wat je kan doen is dr blijven laten inzien dat ze dan heel de leven achter de kassa kan zitten. Desnoods gaat ze naar een jongeren huis en daar een loi studie doen om toch dr diploma te halen. En het kan echt echt! Als je maar gemotiveerd is! een rviend me ma heeft 3 jaar VWO in 1 jaar loi gedaan! en hij is nog geslaagd ook! Als ze zich 1 jaar inzet is ze klaar en kan ze alsnog gaan werken! Maar dan kan ze wel een betere baan krijgen

Als haar een vol jaar studeren ook niet leuk lijkt, kan ze ook bij een bedrijf gaan werken waar je een bedrijfsopleiding krijgt (bijv v&d). Uiteindelijk heeft ze dan toch diploma's.

Zelf ben ik dit jaar ook van school gegaan en ik ga nu een 1 jarige opleiding doen en dan werken!

En tjah meid, als je dr niet kan overhalen, moet ze het zelf maar weten. Hoe hard t ook klinkt. Zolang je dr maar blijft steunen. En zo te horen ben je een aardig goede vriendin, dus dat zal in ieder geval wel lukken!

Succes!

xxx suusjuhhh
Met citaat reageren
Oud 19-08-2003, 17:32
Verwijderd
Heel erg bedankt voor jullie reacties... ik heb haar nu dus zo ver gekregen dat ze deze week naar de open dag gaat van een school in beverwijk die haar misschien toch wel leuk lijkt... Dus de eerste stap is er in ieder geval en nu nog hopen dat ze ook echt iets gaat doen...

Wat ze ook doet, ik zal haar in ieder geval blijven steunen, en hoop toch dat ze uiteindelijk inderdaad in gaat zien dat diploma's toch wel erg belangrijk zijn als je later een goede baan wilt...

Nogmaals heel erg bedankt, en ik laat het weten als ze een definitieve beslissing gemaakt heeft...

Denise...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten