Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Het is alleen een actie van de VS om zich populair te maken, terwijl ze in andere delen van de wereld lekker smerig bezig zijn. Het gaat trouwens om een walvis popultaie van 43.000 stuks, en als men daarvan 38 stuks vangt voor onderzoek, dan zie ik dat niet als commerciële walvisvangst. |
![]() |
|
![]() |
"IJsland maakte begin deze maand bekend dat het maximaal 38 dwergvinvissen wil vangen voor wetenschappelijk onderzoek."
Wat zijn het een klootzakken. Zeg dan tenminste waar het op staat. Ze willen die vissen gewoon opvreten. Jammer, want als het zo door gaat zijn er straks helmaal geen walvissen en hebben ze 'iets van hun cultuur verloren'. Een van de weinige dingen die Bush eens goed doet.
|
Verwijderd
|
Aanstellers, zolang het bij die 38 blijft is er toch geen sprake van een ramp. Het is pas een ramp als ze er 20.000 gaan vangen, of als er weer aan commerciële walvisvangst word gedaan.
Wat voor wetenschappelijk onderzoek trouwens? Misschien heeft het onderzoek wel nut voor de bescherming van walvissen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Maar dat is een prachtige theorie. Ik jat 38 miljoen dollar van Bill Gates, maar omdat Gates toch 43.000 miljoen dollars bezit is het niet erg en ga ik vrijuit. Zal ie snel blut zijn ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Jij bent geen kei in vergelijkingen trekken blijkt. |
![]() |
|
![]() |
38 van de 43 000?
Dat is niet eens 0.1% !!!! Wat een -typisch- populistisch gedrag van de VS zeg. Nu ze zoveel kritiek krijgen willen ze hiermee iets doen waar veel mensen achter zullen staan, maar als je ff goed doordenkt zijn ze weer verkeerd bezig ![]() En Japanners mogen wel lekker vangen en t opeten zonder sancties van de VS tegemoet te zien ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
moet zijn "Er is een topic over walvisvangst en sancties daartegen. Een Amerika-bitchfight dreigt te ontstaan. Ik ben daar niet de oorzaak van." of iets in die richting ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Ja, maar niemand zei ook dat ji jdaar de oorzaak van bent, maar t draait uiteindelijk toch weer om de VS vs Ijsland |
![]() |
|
1. Naar IJsland toe: onder t mom van cultuur en traditie mag ik een soort uitroeien? ... right...
![]() 2. goed dat de VS een dergelijk standpunt inneemt. Vraag me alleen af op welke wijze ze willen sanctioneren. Wellicht via drastische inkrimping van het Amerikaanse leger op het eiland. (de Amerikanen zullen IJsland verdedigen tegen een evt. aanval in ruil voor stationering daar). De VS zal echter niet geheel uit IJsland gaan; als ze via deze weg zouden gaan sanctioneren, want daar is IJsland te strategisch voor (lekker dicht bij het Europese vaste land in een relatief veilige omgeving). Dus misschien dat de VS op een andere niveau sanctioneert.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Maar ik vind 38 ook al veel, zeker voor wetenschappelijk onderzoek. |
Advertentie |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
[add] En dus niet op de zaak ingaan of de walvisvangst "mag" en of de VS daar sancties tegen zou moeten/mogen nemen. Het is toch irrelevant hoe de VS zich op andere gebieden gedraagt? Of ligt dat aan mij?[/add] |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
En dat langzaam opvoeren zal ze in hun eentje echt nooit lukken ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
En zoals ik het lees heeft dat "wetenschappelijk onderzoek" (ik blijf het tussen aanhalingstekens plaatsen) te maken met de zaak dat de Ijslanders vinden dat de walvissen een bedreiging voor de visstand zijn. De Ijslanders verdienen veel aan die vis. Simpel gezegd ligt het zo, IMHO:
Walvissssssssen eten vissssssssss - Ijslanders willen visssssssss zelf verkopen - Ijslanders schieten dus op walvissssss En nu ga ik Gollem te eten geven |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Omdat ik zelf al vond dat ik misschien niet zo duidelijk was heb ik al even mijn eerste boodschap uitgelegd. Ik heb geen behoefte om er een Amerika-discussie van te maken. Het verwonderde mij alleen dat de VS zich hier mee bezig houdt aangezien dit land toch niet erg milieubewust is en zich ook vaker niet dan wel aan internationale afspraken houden. |
![]() |
|
![]() |
Ik vind het een goede actie van de VS, maar ik begrijp niet waarom Japan geen commentaar krijgt. (en sancties)
Het smoesje van wetenschappelijk onderzoek gebruikt Japan ook, terwijl het iedereen duidelijk is dat dit niet het geval is. Ik zou wel eens willen weten in welke schaal Japan en Noorwegen walvissen vangen, en waarom de VS daartegen geen sancties treft. |
![]() |
|
![]() |
Ofschoon ik niet idolaat ben van de VS en evenmin adept ben van Bush, vind ik dit toch een uiterst heuglijke beslissing. Als dit de opmaat is tot een in algemene zin verstandiger ethisch beleid van de VS, in alle facetten van dierenwelzijn (immers, binnen de VS valt te dien aanzien ook een en ander te emenderen) maar ook in bredere zin t. a. v. exempli gratia het penitentiaire klimaat (abrogeren der doodstraf...), dan zou ik geenszins afkerig zijn van een zéér dominante rol van de VS overal ter aarde. Het lijkt me evenwel, zoals door anderen gezegd, enigszins naïef te veronderstellen dat deze beslissing een symptoom is van voormelde dispositie en dat zij veeleer aan opportunisme is toe te schrijven. Dat derogeert echter bepaald niet aan haar voortreffelijkheid. Cheers.
![]()
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Punt 2: Stel dat het niet mag of dat het wetenschappelijk onderzoek geen wetenschappelijk onderzoek blijkt te zijn (anders is de hele discussie loos natuurlijk) : Niet van belang. Als het niet mag, mag het niet. Ook niet een beetje. Punt 3: Dat kan ik dus niet duidelijk achterhalen, ben ik ook razend nieuwsgierig naar. Maar het wordt een paar keer genoemd in eenzelfde alinea met de mededeling dat de Ijssies van de visvangst leven en last van die walvis hebben. Je zou dus kunnen concluderen dat het onderzoek daar wel iets mee te maken heeft, ze kijken of die beesten echt invloed op de visstand hebben, bijv. Maar dat wordt nergens hard neergezet, dus een stukje subjectieve en/of suggestieve verslaggeving zal wel in het spel zijn, dat geef ik volmondig toe. ![]() Punt 4: Ik had ook niet verwacht dat je iets positiefs over de VS ging zeggen ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik weet niet in welke mate noorwegen op walvissen jaagt, maar ik vind dat Noorwegen ook moet worden aangepakt als dat ook bij Ijsland gebeurd. Óf iedereen aanpakken, óf niemand. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
|
Puik plan. Dik bitchen dat kut IJsland.
Zoals gezegd, die 38 is slechts een opstapje om over een aantal jaren weer heerlijk die walvissen aan flarden te kunnen schieten. Geen goede ontwikkeling. Ik vind zo'n boycot een vrij duidelijk gebaar van de VS richting IJsland dat het jagen op walvissen gewoon not-done is. En 38 van de 43.000? Omdat dat zo'n klein percentage is, is het ineens wel goed? Beetje kortzichtig. Die dieren moet je gewoon mooi rond laten zwemmen, lmd.
||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
![]() Politicus ben ik ook nog niet, maar dat komt nog wel ![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Maar resumerend: het gaat er in deze dus om wat voor onderzoek IJsland nou precies wil gaan doen en of dat onderzoek nodig is. (en dan verder, even gesteld dat het een onzinargument is, of de VS gelijk hebben in het uitschrijven van sancties, maar die discussie ontaardt sowieso in een welles-nietes debat ben ik bang.) |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
Ik vind dat we de dwergwalvissen, vanuit het gelijkheidsprincipe (alle vissen zijn gelijk) bíjna uit moeten roeien!
Wat is dit voor een zwakzinnig geneuzel? De kabeljouw staat binnenkort op de WNF-lijst met bedreigde dieren, de waddenzee mist zowat alle schelpdieren en de hoeveelheden GM-zalm die verstouwd worden in Canadese kwekerijen is helemaal achterlijk. En dan gaat de VS IJsland sancties opleggen omdat ze 38, jaja, acht-en-dertig vissen gaan vangen? Wat een idioterie. Het aantal dwergwalvissen is trouwens alleen maar gestegen sinds de tweede wereldoorlog, door verkleining van de populaties vinvissen en andere grote walvisachtigen hebben de dwergwalvisjes zich de pleuris kunnen neuken en vreten en zijn er nu meer dan ooit. En waarom dan slechts een stijging vanaf WO2? Daarvoor hadden ze geen zin om die stomme beesten te tellen. Dwergwalvissen beschermen is even logisch als konijnen in Australië beschermen omdat er een paar duizend kilometer verderop reuzepanda's bedreigd worden. (ook knaagdieren ![]()
|
![]() |
Komen er meer dwergwalvissen, komen er minder vinvissen. Ga biologie leren. Ik zal waarschijnlijk nooit wat met die beesten te maken hebben, vind het alleen een beetje jammer dat er alleen nog kleintjes overblijven. Maar die zijn ook heel leuk, onder een microskoop.
||
Citaat:
|
![]() |
|
|