Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-08-2003, 21:00
aap777
aap777 is offline
Ik heb hier een ouwe bak (Pentium 133) staan die ik wil gaan gebruiken als router. Er zitten 2 Realtek netwerkkaartjes in.
Behalve het internet delen moet ie een FTP server draaien en eventueel een shell server zodat ik 'm op afstand kan besturen.
Ik weet nog niet echt wat voor OS ik er het beste op kan zetten. Het moet in ieder geval makkelijk zijn. Ik heb niet zo veel ervaring met Linux. Dus die netwerkkaarten installeren moet het liefst automatisch gaan. Wat voor OS kan ik het beste gebruiken om?
Misschien heeft iemand wat tips of een tutorial voor me?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-08-2003, 22:22
Enlightenment
Enlightenment is offline
FreeSCO zal het makkelijkst zijn, maar daar kun je geen FTP server mee draaien (denk ik).

Andere keuze's zijn Linux of FreeBSD. Maar daarmee kun je niet 'makkelijk' en 'even snel' een router in elkaar fixen. Je zult dan bereid moeten zijn zelf veel te leren en zelf research te doen.

Voor FreeBSD heb ik een installatie tutorial gemaakt:
www.fluffles.net/computers/freebsd/installatie

Voor Linux zijn er zat install HOW-TO's, afhankelijk van welke 'distributie' je neemt (zoals RedHat/Mandrake/SuSE/Debian/Slackware).

FreeSCO vind je meer op hun website: www.freesco.org
Oud 23-08-2003, 00:38
CryptapiX
CryptapiX is offline
smoothwall
Oud 23-08-2003, 18:24
Tuinkabouter !!
Tuinkabouter !! is offline
gibraltar
Oud 25-08-2003, 14:15
aap777
aap777 is offline
Kan ik het ook met Windows 2000 Server doen? Of is die PC daarvoor te traag?
Met citaat reageren
Oud 25-08-2003, 14:22
Verwijderd
Citaat:
webjunk schreef op 25-08-2003 @ 15:15:
Kan ik het ook met Windows 2000 Server doen? Of is die PC daarvoor te traag?
Denk dat ie dat niet trekt..
Zou dan eerder NT4 ofzo nemen..
Met citaat reageren
Oud 25-08-2003, 16:08
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
webjunk schreef op 22-08-2003 @ 22:00:
Ik heb hier een ouwe bak (Pentium 133) staan die ik wil gaan gebruiken als router. Er zitten 2 Realtek netwerkkaartjes in.
Behalve het internet delen moet ie een FTP server draaien en eventueel een shell server zodat ik 'm op afstand kan besturen.
Ik weet nog niet echt wat voor OS ik er het beste op kan zetten. Het moet in ieder geval makkelijk zijn. Ik heb niet zo veel ervaring met Linux. Dus die netwerkkaarten installeren moet het liefst automatisch gaan. Wat voor OS kan ik het beste gebruiken om?
Misschien heeft iemand wat tips of een tutorial voor me?
Weet je zeker dat je niet gewoon een eenvoudige router wil kopen? Het zou eventueel sneller kunnen zijn, het is ook nog eens makkelijker, goedkoper en veiliger.
Ik heb hier ook ooit een BSD bak als server gedraaid, maar ik ben blij dat die kast nu bij m'n voeten weg is, daarnaast maakte hij ook nog eens een rotherrie.

Bedenk dat als je een onderdeel moet vervangen, dat het onderdeel vaak duurder is dan een router opzich (zo'n 30 euro).
Oud 25-08-2003, 17:49
CryptapiX
CryptapiX is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 25-08-2003 @ 17:08:
Weet je zeker dat je niet gewoon een eenvoudige router wil kopen? Het zou eventueel sneller kunnen zijn, het is ook nog eens makkelijker, goedkoper en veiliger.
Ik heb hier ook ooit een BSD bak als server gedraaid, maar ik ben blij dat die kast nu bij m'n voeten weg is, daarnaast maakte hij ook nog eens een rotherrie.

Bedenk dat als je een onderdeel moet vervangen, dat het onderdeel vaak duurder is dan een router opzich (zo'n 30 euro).
"
war haal je een roter van 30 euro?
want die wil ik ook wel 1 dan
Oud 25-08-2003, 18:05
Verwijderd
Citaat:
CryptapiX schreef op 25-08-2003 @ 18:49:
"
war haal je een roter van 30 euro?
want die wil ik ook wel 1 dan
http://www.tweakers.net/pricewatch/c...filter=Benelux
Met citaat reageren
Oud 25-08-2003, 18:10
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
McLaren schreef op 25-08-2003 @ 19:05:
En dan te bedenken dat ik vorig jaar nog met routers van €25000+ sleepte die meer dan 40kg wogen
Oud 25-08-2003, 18:12
Verwijderd
Citaat:
Methuselah schreef op 25-08-2003 @ 19:10:
En dan te bedenken dat ik vorig jaar nog met routers van €25000+ sleepte die meer dan 40kg wogen
Ik mag hopen dat je het verschil wel ziet tussen een router van 25.000 en eentje van 25,000
Met citaat reageren
Oud 25-08-2003, 19:08
aap777
aap777 is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 25-08-2003 @ 17:08:

Als je goed gelezen had, dan had je een hardwarematige router al buitengesloten aangezien ik nog nooit een hardware router gezien heb waar een FTP server op draait.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2003, 20:21
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
McLaren schreef op 25-08-2003 @ 19:12:
Ik mag hopen dat je het verschil wel ziet tussen een router van 25.000 en eentje van 25,000
Natuurlijk. Maar 't blijft wel 'n groot prijsverschil natuurlijk Hoewel 't ene voor bedrijfsapplicaties is en 't andere @ home
Oud 25-08-2003, 22:19
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
webjunk schreef op 25-08-2003 @ 20:08:
Als je goed gelezen had, dan had je een hardwarematige router al buitengesloten aangezien ik nog nooit een hardware router gezien heb waar een FTP server op draait.
Dan heb je je huiswerk niet goed gedaan, want zoiets is makkelijk te realiseren met een port forward. Voor een software router geldt natuurlijk hetzelfde, daar moet je ook port forwards maken.

Of bedoel je dat de router zelf geen FTP server draait? Die kun je dan uiteraard op een van je computers draaien. Maar software router kan natuurlijk prima, heb je alles in één. Maar daar moet je wel wat meer moeite voor doen.
Oud 25-08-2003, 23:01
aap777
aap777 is offline
Nee ik wil geen porten forwarden en op een andere bak de FTP draaien, dan moet ik alsnog 2 pc's aan hebben staan.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2003, 23:03
Verwijderd
Citaat:
webjunk schreef op 26-08-2003 @ 00:01:
Nee ik wil geen porten forwarden en op een andere bak de FTP draaien, dan moet ik alsnog 2 pc's aan hebben staan.

Een router is geen PC
Met citaat reageren
Oud 26-08-2003, 12:49
^Rambo^
^Rambo^ is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 22-08-2003 @ 23:22:
FreeSCO zal het makkelijkst zijn, maar daar kun je geen FTP server mee draaien (denk ik).

Andere keuze's zijn Linux of FreeBSD. Maar daarmee kun je niet 'makkelijk' en 'even snel' een router in elkaar fixen. Je zult dan bereid moeten zijn zelf veel te leren en zelf research te doen.

Voor Linux zijn er zat install HOW-TO's, afhankelijk van welke 'distributie' je neemt (zoals RedHat/Mandrake/SuSE/Debian/Slackware).

FreeSCO vind je meer op hun website: www.freesco.org
Handig zo'n tutorial, maar ik d8 dat er ook een soort van OS bestond wat heel makkelijk te installeren is (staat op 2 diskette's) is een linux versie en is speciaal gemaakt om als router te fungeren.

Alleen ben ik de naam even kwijt, ik zal het even opzoeken
Oud 26-08-2003, 13:51
Gimme more beer
Citaat:
webjunk schreef op 26-08-2003 @ 00:01:
Nee hoor, 1tje is genoeg, sluit dan daarop je fileserver aan, gaat het sneller en ben je niet afhankelijk van een PC als router. Het is in ieder geval stabieler, in veel gevallen ietsjes sneller en veeel makkelijker!
Verder heb je dan ook nog eens een heel erg goede firewall, wat je wel nodig hebt met een FTP server...
Oud 26-08-2003, 13:58
Gimme more beer
Citaat:
^Rambo^ schreef op 26-08-2003 @ 13:49:
Handig zo'n tutorial, maar ik d8 dat er ook een soort van OS bestond wat heel makkelijk te installeren is (staat op 2 diskette's) is een linux versie en is speciaal gemaakt om als router te fungeren.

Alleen ben ik de naam even kwijt, ik zal het even opzoeken
Sterker nog, er was een (linux??) distro die je in je floppydrive stak en indien al voorgeinstalleerd meteen als netwerkrouter begon te werken, zodat je je PC zonder teveel moeite en tijd op 2 manieren kunt gebruiken. Kun je ook een PC zonder HDD gebruiken en uiteindelijk ook zonder beeldscherm, videokaart etc. Geen idee meer hoe het heet, als ik hem ergens vind, laat ik het wel weten. Hij was uiteraard ook gewoon via SSH te gebruiken, alleen je moest de disk 1 keer in de PC steken en hem configureren.
Oud 26-08-2003, 14:15
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 26-08-2003 @ 14:58:
Sterker nog, er was een (linux??) distro die je in je floppydrive stak en indien al voorgeinstalleerd meteen als netwerkrouter begon te werken, zodat je je PC zonder teveel moeite en tijd op 2 manieren kunt gebruiken. Kun je ook een PC zonder HDD gebruiken en uiteindelijk ook zonder beeldscherm, videokaart etc. Geen idee meer hoe het heet, als ik hem ergens vind, laat ik het wel weten. Hij was uiteraard ook gewoon via SSH te gebruiken, alleen je moest de disk 1 keer in de PC steken en hem configureren.
smoothwall is dat..
Met citaat reageren
Oud 26-08-2003, 16:13
Gimme more beer
Citaat:
McLaren schreef op 26-08-2003 @ 15:15:
smoothwall is dat..
Hmm... de naam zegt me niks, maar het zal wel...
Oud 26-08-2003, 17:52
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Smoothwall is goed te doen.
Clarkconnect is makkelijker.
Of anders gewoon een willekeurige (voor beginners redhat ofzo) linux distro met Adsl4linux.

www.adsl4linux.nl
Met citaat reageren
Oud 26-08-2003, 17:53
^Rambo^
^Rambo^ is offline
Citaat:
Pruttelpot schreef op 26-08-2003 @ 18:52:
Smoothwall is goed te doen.
Clarkconnect is makkelijker.
Of anders gewoon een willekeurige (voor beginners redhat ofzo) linux distro met Adsl4linux.

www.adsl4linux.nl
ja inderdaad, dat was het volgens mij ja
Oud 27-08-2003, 01:25
Spacey
Spacey is offline
ik raad openbsd aan, pf is echt super
Oud 27-08-2003, 01:48
CryptapiX
CryptapiX is offline
Citaat:
McLaren schreef op 25-08-2003 @ 19:05:
LEET.. dan ga ik er denk ook maar 1 halen binnekort..
ivm adsl dat ik waarschijnlijk van demon neem en dus geen router maar een modem krijg.. kan ik deze modem mooi op die router pleuren

Citaat:
McLaren schreef op 26-08-2003 @ 15:15:
smoothwall is dat..
uh.. smoothwall gaat NIET op een floppy..
dat linux geval op flopp is FREESCO of GNATBOX
Oud 27-08-2003, 07:38
Gimme more beer
Citaat:
Spacey schreef op 27-08-2003 @ 02:25:
ik raad openbsd aan, pf is echt super
Ik ook... Uiteraard!
Oud 27-08-2003, 15:01
aap777
aap777 is offline
Ik heb nu Windows 2000 Server aan het draaien op die 133 MHz pc en het draait best aardig. Heb DHCP server aan staan en ik heb bij de netwerkverbindingen de NIC van @home gedeeld.
Het werkt dus, maar is het nu eigenlijk wel routen wat ie doet? Ik gebruik Internet Connection Sharing. Is dat goed hoe ik het gedaan heb? Of kan ik het beter anders doen?
Met citaat reageren
Oud 27-08-2003, 21:41
^Rambo^
^Rambo^ is offline
Citaat:
webjunk schreef op 27-08-2003 @ 16:01:
Ik heb nu Windows 2000 Server aan het draaien op die 133 MHz pc en het draait best aardig. Heb DHCP server aan staan en ik heb bij de netwerkverbindingen de NIC van @home gedeeld.
Het werkt dus, maar is het nu eigenlijk wel routen wat ie doet? Ik gebruik Internet Connection Sharing. Is dat goed hoe ik het gedaan heb? Of kan ik het beter anders doen?
ICS is niet helemaal hetzelfde als routeren, Het beste wat je kan doen is er een NAT server van maken.

Dan moet je dus DNS draaien
DHCP is niet nodig maar wel makkelijk
en via Remote Access Server, NAT (network address translation) instellen.

mocht je vragen hebben kan je die gewoon stellen over NAT
Oud 28-08-2003, 00:58
aap777
aap777 is offline
Welk voordeel geeft NAT mij boven ICS? What's the difference?
Met citaat reageren
Oud 28-08-2003, 04:24
aap777
aap777 is offline
Trouwens, is het misschien slim om een firewall te installeren op die win2ks router?
Zo ja, welke kan ik dan het beste gebruiken en waar moet ik op letten?
Met citaat reageren
Oud 29-08-2003, 08:45
Passenger
Passenger is offline
Ik snap nog steeds niet dat mensen freesco roepen op zo'n vraag... Ik blijf het een vaag systeem vinden, wat er ook nog eens zeer onaardig uit ziet, niet gebruiksvriendelijk is, en ERG achterloopt op andere routersoftare... Freesco zou een voorbeeld moeten nemen aan smoothwall! Smoothwall mag dan wel een harddisk nodig hebben, maar wat is daar mis mee? Zoveel lawaai maakt een harddisk nou ook weer niet (die van mij tenminste niet)...
Met citaat reageren
Oud 29-08-2003, 14:25
Enlightenment
Enlightenment is offline
NAT (Network Address Translation) is een techniek
ICS (Internet Connection Sharing) is een produkt van Microsoft.

ICS is een implementatie van NAT. Dus zeggen dat je NAT moet gebruiken ipv ICS is onzin. ICS gebruikt NAT, is niets mis mee ook. Alleen vind ik de hardcoded 192.168.0.1 IP onzin, 10.0.0.1 is veel makkelijker. En port forwarden gaat wat minder handig als je met ranges wilt werken, b.v. voor een passive ftp server.

Een goede firewall voor Windows vind ik Kerio Personal Firewall 2.1.5. Gratis (Freeware), voor zover ik weet.
Oud 29-08-2003, 14:36
deathz0rz
deathz0rz is offline
ik quote uit het FreeBSD handbook:

Citaat:
The most common use of NAT is to perform what is commonly known as Internet Connection Sharing.
Oud 29-08-2003, 14:52
Gimme more beer
Citaat:
deathz0rz schreef op 29-08-2003 @ 15:36:
ik quote uit het FreeBSD handbook:
Precies, "what is commonly known as"... Waarom is dat zo bekend dan? Door windows...
Oud 29-08-2003, 14:56
Gimme more beer
Citaat:
Enlightenment schreef op 22-08-2003 @ 23:22:
Jeezus jij bent goed. Ik heb een vriend naar je tutorial gestuurd en hij kan nou ineens FreeBSD installeren. Terwijl ik dat voorheen altijd voor hem moest doen. Ik heb altijd gezegd dat het makkelijk was, maar na het eerste schermpje zette hij de PC alweer uit.

Thanks mate!

Was er nou maar een soortgelijke debian tutorial, want hoewel debian installeren niet moeilijker is dan FreeBSD, krijgen nog steeds weinig mensen het voor elkaar.

Van de andere kant, misschien maar goed ook, want dat soort mensen moeten niet linuxen...
Oud 29-08-2003, 16:48
Enlightenment
Enlightenment is offline
Haha nou leuk om te horen dat m'n tut ergens goed voor is.

FreeBSD installer is idd achterhaald, sommige dingen (spatie/enter verschil, gewoon doorgaan bij ESC drukken) vind ik zelf ook niet handig.

Ik denk dat er een grafische install schil komt, maar dat de oude installer blijft bestaan voor de users die hieraan gehecht zijn.
Oud 29-08-2003, 17:59
Gimme more beer
Citaat:
Enlightenment schreef op 29-08-2003 @ 17:48:
Haha nou leuk om te horen dat m'n tut ergens goed voor is.

FreeBSD installer is idd achterhaald, sommige dingen (spatie/enter verschil, gewoon doorgaan bij ESC drukken) vind ik zelf ook niet handig.

Ik denk dat er een grafische install schil komt, maar dat de oude installer blijft bestaan voor de users die hieraan gehecht zijn.
*schaam schaam* nou krijg ik debian niet geinstalleerd
hij wil niet meer booten vanaf cd...
Oud 29-08-2003, 21:26
Enlightenment
Enlightenment is offline
Wel goede ISO gebrand dan? En staat booten van CD aan in BIOS?

Als dat het probleem allemaal niet is, weet ik nog een héle goede oplossing.

Oud 30-08-2003, 11:57
Gimme more beer
Citaat:
Enlightenment schreef op 29-08-2003 @ 22:26:
Wel goede ISO gebrand dan? En staat booten van CD aan in BIOS?

Als dat het probleem allemaal niet is, weet ik nog een héle goede oplossing.

[afbeelding]
Ik heb gewoon de iso gedownload (zeg maar de nieuwste en dan de 1e) en in nero gebrand. Booten van CD staat aan...
Hij geeft "booting from ATAPI-CDROM... Failure"

En diskette booten vergaat me helemaal niet goed...
Oud 30-08-2003, 12:00
Gimme more beer
Trouwens, ik kan ook niet de mode selecteren bij het branden etc. Heel vaag allemaal...
Oud 31-08-2003, 02:02
Enlightenment
Enlightenment is offline
Hoeft toch niet bij ISO?

Probeer anders met Nero Express eens, het zou gewoon moeten werken hoor. Kun je CD-RW voor gebruiken om te testen.
Oud 31-08-2003, 09:09
Gimme more beer
Citaat:
Enlightenment schreef op 31-08-2003 @ 03:02:
Hoeft toch niet bij ISO?

Probeer anders met Nero Express eens, het zou gewoon moeten werken hoor. Kun je CD-RW voor gebruiken om te testen.
Ik heb het al voor mekaar. Ik dacht dat hij hem wel zou pikken in een "Master" CD-ROM drive. Maar ik heb even de slave CD-RW los moeten pluggen en toen pikte hij hem. De CD-RW had het namelijk ook nog eens moeilijk met het lezen van de CD-ROM.

Ben er nu trouwens ook achter dat de CD-ROM slave stond en de CD-RW master, dus dat was het probleem. Moet ik dat meteen maar eens veranderen!

Bedankt voor je hulp in ieder geval...
Reageren

Regels voor berichten