Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-09-2003, 15:33
mailsteven
mailsteven is offline
Eeyz ,
Ik moet morgen voor school een debat houden over een stelling over pesten. Maar ik weet niet genoeg argumenten en ik wil ook graag jullie mening hiervan horen. De stelling luid als volgt: "Wie het pesten laat gebeuren, maakt zich medeverantwoordelijk voor de gevolgen."
Dus, als je wil meewerken, laat je mening horen en graag met wat serieuze argumenten, waarom je dit vindt.
Alvast bedankt,
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-09-2003, 15:40
Verwijderd
"Wie het pesten laat gebeuren, maakt zich medeverantwoordelijk voor de gevolgen."

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Veel mensen willen wel wat zeggen,maar durven niet of worden onder druk gezet door vrienden,of zijn bang dat zij de gepeste worden.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 15:42
Verwijderd
Citaat:
omaltievo schreef op 03-09-2003 @ 16:40:
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Veel mensen willen wel wat zeggen,maar durven niet of worden onder druk gezet door vrienden,of zijn bang dat zij de gepeste worden.
En dat maakt je dan niet medeverantwoordelijk???
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 15:53
Verwijderd
Niet mee eens.

Ergens tussenin springen schiet nooit op, dat moet je gewoon nooit doen. Maar een persoon die iets ziet gebeuren en dat de rug toe keert, die vind ik wel fout. Stap dan op iemand af die wél wat kan doen, dus bijvoorbeeld een leraar of een ouder.

De persoon die het probleem de rug toe keert, is dus wel fout bezig... maar mede-verantwoordelijk klinkt meteen weer te erg; hij pest immers niet mee. Maar hij maakt het wel mogelijk dat er gepest wordt. Ik noem het liever niet mede-verantwoordelijk, maar meer... mja, 'iemand die het mogelijk maakt'. Zo iemand moet ook gestraft worden, maar in een andere mate dan de pesters. Waarom? Omdat ik het vergrijp dus minder ernstig vind dan het pesten.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 15:54
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 03-09-2003 @ 16:42:
En dat maakt je dan niet medeverantwoordelijk???
Ik begrijp wel wat omaltievo bedoelt; de drempel om er iets aan te doen is gewoon heel hoog. Dat speelt ook wel mee, niet iedereen is dapper en gedurfd. Maar ok, zie mijn vorige reply
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 16:51
Verwijderd
Het punt is dat het soms wel een onmogelijke keuze is:
-Of je helpt iemand die gepest wordt en die kan daardoor misschien niet meer gepest worden.
Maar de consequentie daaraan is misschien dat jíj wel misschien de gepeste word voor de komende jaren.
Das lekker zeg : de andere wordt niet meer gepest,maar jij wordt nu gepest!.Daarom kan ik best begrijpen waarom mensen daar niets van durven te zeggen.Maar ik ben het wel met Andijvie eens : je kan dan anoniem bijvoorbeeld naar een leraar gaan.

Laatst gewijzigd op 03-09-2003 om 16:54.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 17:50
Verwijderd
Ik ben het er wel mee eens. In zekere zin iig.

Als je het pesten laat gebeuren, doe je niks, je doet dus ook niks aan de gevolgen. En bent, vind ik, dus medeverantwoordelijk voor de gevolgen. Iets doen hoeft niet per se er tussen springen te zijn, dit kan ook (zoals Andijvie al zei) naar een docent stappen zijn. Mee-pesters kunnen bijna net zo veel schade aanrichten als de pester zelf.

Iemand die gepest wordt helpen, kan btw wel helpen en heeft lang niet altijd tot gevolg dat je zelf gepest wordt. De gepeste voelt zich iig door één iemand begrepen, vaak zijn er wel een aantal anderen die het er ook niet mee eens zijn, maar die er zelf niets van durven te zeggen, maar die als iemand anders er wat van zegt, opeens ook tegen het pesten 'in opstand' komen.

(Ik snapte wel wat omaltievo bedoelde, ik vond het alleen geen reactie op de stelling. Hij is het er niet mee eens, omdat veel mensen wel wat willen zeggen, maar dat niet durven of onder druk worden gezet door vrienden, of bang zijn dat zij de gepeste worden. Dat is de reden waarom mensen het niet zouden doen, maar dat maakt ze niet minder 'medeverantwoordelijk'.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2003, 23:05
Fantôme
Fantôme is offline
niet mee eens.
je kan niet altijd wat doen.
zeker niet in je eentje.
vaak maakt ertussen springen het alleen maar erger.
ik denk dat je beter gewoon NIET kunt pesten, en meerdere mensen uit je klas bijv overtuigen, of gewoon zeggen die jongen met rust te laten, dat is een betere (eerste) stap dan gelijk er dwars tegeningaan... de kans dat jij gepakt word is groter waardoor je nix meer kan bereiken.
-xxx-
Oud 07-09-2003, 23:46
Verwijderd
Wie het laat gebeuren
Je moet dus veranderen wie je bent, omdat sommige mensen asociaal wangedrag vertonen tegenover mensen die zij op de een of andere manier niet kunnen luchten. Nee, jezelf veranderen is fout, en zwak.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2003, 11:31
Verwijderd
Citaat:
Gauloises schreef op 08-09-2003 @ 00:46:
Wie het laat gebeuren
Je moet dus veranderen wie je bent, omdat sommige mensen asociaal wangedrag vertonen tegenover mensen die zij op de een of andere manier niet kunnen luchten. Nee, jezelf veranderen is fout, en zwak.
Ik snap je post niet helemaal geloof ik...zou je het uit willen leggen?
Met citaat reageren
Oud 08-09-2003, 14:09
Verwijderd
Citaat:
"Wie het pesten laat gebeuren, maakt zich medeverantwoordelijk voor de gevolgen."
Het is geen kwestie van laten gebeuren, het gebeurd gewoon. Mensen zoeken bij een persoon iets waarop ze diegene hard kunnen aanpakken, meestal iets waaraan die persoon weinig kan doen of in staat is er verandering in aan te brengen. Je laat het ud sniet gebeuren, het overkomt je. Laten gebeuren schuift de schuld af op het slachtoffer die gepakt word om d ereden die hij is. Als je het dus niet wilt laten gebeuren moet je dus veranderen, naar iemand die je niet bent.

Zu duidelijker
Met citaat reageren
Oud 08-09-2003, 14:34
Verwijderd
Citaat:
Gauloises schreef op 08-09-2003 @ 15:09:
Het is geen kwestie van laten gebeuren, het gebeurd gewoon. Mensen zoeken bij een persoon iets waarop ze diegene hard kunnen aanpakken, meestal iets waaraan die persoon weinig kan doen of in staat is er verandering in aan te brengen. Je laat het ud sniet gebeuren, het overkomt je. Laten gebeuren schuift de schuld af op het slachtoffer die gepakt word om d ereden die hij is. Als je het dus niet wilt laten gebeuren moet je dus veranderen, naar iemand die je niet bent.
Het laten gebeuren ging niet over de gepeste zelf, maar om de mensen die niet actief mee pesten bv. Tenminste, dat haal ik er uit.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2003, 14:48
Verwijderd
Citaat:
Het laten gebeuren ging niet over de gepeste zelf, maar om de mensen die niet actief mee pesten bv. Tenminste, dat haal ik er uit.
Mja, dat kun je er ook in leggen

Dan zou je kunnens tellen dat personen die buiten de pester en d egepeste staan moeilijk kunnen of willen ingrijpen. Ze durfen het niet omdat z ebang zijn dat ze de haat van de pester op zich trekken en zelf gepest worden. Of ze hebben geen idee hoe ze het probleem moeten aanpakken. Jezelf erbuiten houden is het makkelijkste.

Of ze de gevolgen meedragen, ja, in zekere mate wel. Ze hadden immer kunnen proberen d epester erop te wijzen dat zijn gedrag afkeurenswaardig is.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2003, 14:57
Verwijderd
Citaat:
Gauloises schreef op 08-09-2003 @ 15:48:
Of ze de gevolgen meedragen, ja, in zekere mate wel. Ze hadden immer kunnen proberen d epester erop te wijzen dat zijn gedrag afkeurenswaardig is.
Precies, dat vind ik ook. En dat het niet helpt hoeft niet waar te zijn. Ik heb het zelf meerdere keren gedaan (oh, wat ben ik goed ) en dat heeft zeker wel geholpen. Mooie bijkomstigheid is dat de gepeste zich dan iig niet zo heel erg alleen voelt staan.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2003, 16:18
Verwijderd
Citaat:
Mooie bijkomstigheid is dat de gepeste zich dan iig niet zo heel erg alleen voelt staan.
Inderdaad, dat is zeer belangrijk vor de gepeste.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten