Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-08-2003, 21:46
Queen Klazina Wok
Queen Klazina Wok is offline
ik heb een vraag: wat vind je het beste (/makkelijkste/meest uitgebreide/whatever) 3d programma, en waarom? en ik bedoel niet zozeer landschappen als wel objecten, ik zoek eigenlijk gewoon een programma waar je een boven-, voor- en zij-aanzicht kan tekenen, en dat ie dan een model maakt, maar dat zal er wel niet in zitten, dus dan zoek ik een programma waarmee je makkelijk balken kan maken, waar je dan weer stukken vanaf kan snijden e.d...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-08-2003, 21:53
Quistnix
Quistnix is offline
Als je trendy abstracte plaatjes wil maken van relfecterende bollen boven een plas water raat ik je Bryce aan. Goedkoop, maar beperkt in wat je er mee kan.

Mocht je onverwijl nog landschapjes willen maken kan je altijd het (schijnbaar gratisse) terragen downloaden, maak je zonder veel moeite de mooiste heuveltjes enzo mee.

Zelf gebruik ik het liefst 3D studio MAX. Is wat prijzig (of je moet hem illegaal downloaden), maar enorm uitgebreid en relatief makkelijk in gebruik.

Maya en 4D Cinema schijnen vergelijkbaar te zijn met 3D Max, maar die heb ik allebei nog niet mogen uitproberen..
Oud 24-08-2003, 21:56
Fade of Light
Fade of Light is offline
autocad is het meest gebruikt v/door architecten.

3dmax wordt veelal gebruikt voor 3d games, maar je kan er ook goed huizen mee maken, realistisch shit. Redelijk goed te leren en vrij snel ook.

cinema3D sachijnt nog makkelijker te zijn dan max en ongeveer dezelfde GUI (graphical user interface). Ik heb er geen ervafing mee, iemand op de grafische lyceum in eindhoven heeft dit progje gekregen.

Maya: veelal gebruikt voor films. Lastiger te leren. GUI is vrij anders dan andere programma's...maarja tis maar wat je gewend bent.

Lightwave3D. Ook wel vaak gebruikt, verschillende componenten wat ik echt kut vind. Lightscape is echter wel een grandioze renderer voor architecten shit.

edit:

ik zie dat hierboven al andere proggies zijn vermeld, die zal ik ook nog ff reviewen.

Bryce. een kutrenderer, weg ermee....niet mooi, en veelal gebruikt door newbies. En volgens mij (nooti echt gezocht) veel beperkter in tutorials en uitleg.

Terragen: puur voor het renderen van landschap. Converten gaat soms maar kut en dan zijn de textures niet ingerekend. Dus je kan het wel gebruiken als je alleen landschap wilt, maar meer niet. tis wel gratis.

Blender: gratis softwarepakket (gemaakt door nederlanders als ik me niet vergis)....naja gratis, dat zegt ook meteen genoeg.

Laatst gewijzigd op 24-08-2003 om 21:58.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2003, 00:14
Verwijderd
3D Studio MAX is het enige 3d-programma waar ik ervaring mee heb. Ik kan dus geen oordeel vellen over de overige 3d-programma's, maar zelf vind ik 3d Studio MAX een prima programma met veel mogelijkheden, die vrij snel en goed te leren zijn mbv verschillende tutorials.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2003, 08:15
Chilli Dude
Chilli Dude is offline
Citaat:
N00dles schreef op 25-08-2003 @ 01:14:
3D Studio MAX is het enige 3d-programma waar ik ervaring mee heb. Ik kan dus geen oordeel vellen over de overige 3d-programma's, maar zelf vind ik 3d Studio MAX een prima programma met veel mogelijkheden, die vrij snel en goed te leren zijn mbv verschillende tutorials.
Oud 25-08-2003, 11:16
GeritoDM
GeritoDM is offline
Een zeer goed programma voor alleen (!) snel en eenvoudig modelleren (wat je min of meer zoekt) is Wings3d. Ik heb er zelf wel enige ervaring mee, en het werkt erg lekker. Gebruik em niet als renderer, want dat is gewoon weg kut en volgens mij kan je er ook niet echt lekker mee texturen. UVmapping hadden ze nog niet echt geimplenteerd namelijk... Maar er zijn best veel tutorials voor, en nouja, tis gratis. :] (Ow, als je dan nog een gratis renderer en uvmapper wil hebben, gebruik dan Blender ofzo, die schijnt erg goed te renderen. )
Oud 25-08-2003, 12:15
Hans Olo
Hans Olo is offline
Zelf ben ik een fervent gebruiker van Maya, Dit programma heeft de mogelijkheid 2d tekeningen ( voor - zij en bovenaanzicht ) te importeren, zodat je een goed hulpje hebt bij het modelleren.

Wel moet ik zeggen dat het programma zo uitgebreid is zodat je altijd nieuwe mogelijkheden zal blijven ontdekken en dat je dus altijd bezig zal zijn met het leren van het gebruiken van het programma. Voor het modelleren van simpele dingen inclusief textures kan je wel nadat je de bijbehorende tutorials hebt gevolgd ( kost ongeveer een weekje )
Als je eenmaal Maya onder de knie hebt kan je er hele mooie dingen mee maken.

Nadeel van Maya is dat je er moeilijk aan kan komen en de astronomisch hoge prijs, al is er wel een gratis learning edition te downloaden http://www.alias.com/eng/index.shtml Dit is gewoon de
complete versie van maya, alleen staat er een of ander watermerk over je render zodat je er geen geld mee kan verdienen, wel de perfecte weg om kennis te maken met de 3d wereld!

Met 3d studio max kan je inprinciepe evenveel als Maya, Alleen moet je hievoor wel allerlei plugins downloaden waar je weer voor moet betalen. In tegenstelling tot dit is Maya een stuk completer, hier heb je niet al die plugins nodig en kan je gewoon in een keer alles maken.
Oud 25-08-2003, 15:29
Verwijderd
Citaat:
Hans Olo schreef op 25-08-2003 @ 13:15:
Zelf ben ik een fervent gebruiker van Maya, Dit programma heeft de mogelijkheid 2d tekeningen ( voor - zij en bovenaanzicht ) te importeren, zodat je een goed hulpje hebt bij het modelleren.
Kan met 3d-max ook
Met citaat reageren
Oud 25-08-2003, 18:14
GeritoDM
GeritoDM is offline
Citaat:
N00dles schreef op 25-08-2003 @ 16:29:
Kan met 3d-max ook
Dat kan met zoveel programma's...
Oud 25-08-2003, 20:58
Carl Johnson
Carl Johnson is offline
Kunnen jullie niet eens wat laten zien, en dan even vermelden met welk programma je het gemaakt hebt?
Met citaat reageren
Oud 25-08-2003, 21:57
Hans Olo
Hans Olo is offline
Okidoki,

Hier is een render van een project waar ik mee bezig ben, De locomotief mist nog rook en andere details, dus ik heb nog een hoop werk voor de boeg.

Hier is een eerste gerenderde film van de loco, er zitten nog een hoop foutjes in welke ik nog moet wegwerken.

http://www.mmad.nl/Community/picture...endersound.wmv

kijk voor meer van mijn tekeningen maar eens op http://www.mmad.nl > Community > Pictures

Ik heb 't trouwens met een combinatie van Maya en CorelDraw gemaakt. Dus het 3d gedoe met Maya, de textures en bumpmap patronen met Corel.
Oud 26-08-2003, 00:01
Queen Klazina Wok
bedankt allemaal en hans: je had m al een keer gepost, maar toch: respect voor die trein (alleen je filmpje werkt niet hier, maar misschien heb ik niet de goeie codec..)

ik heb wings3d nu: geweldig programma heel simpel, niet zo moeilijk, precies wat ik zocht dankjewel gerito dit is mn eerste wings3d ding, voor de eventueel geinteresseerden... (tis trouwens wel heel vervelend exporteren, kheb maar gewoon printscreen gebruikt )

Met citaat reageren
Oud 26-08-2003, 01:22
Hans Olo
Hans Olo is offline
Hmm, volgens mij moet het filmpje het doen met windows media player 9, ik heb voorzover ik weet geen rare codecs gebruikt.

En ja, Ik had te trein eerder gepost, maar dat was een hele oude versie, nu heb ik tenminste een omgeving en is ie een stuk gedetaileerder.
Oud 26-08-2003, 01:46
Verwijderd
Hier een plaatje wat ik met 3d Studio MAX heb gemaakt. Gerendered met Brazil renderer (aparte software dat aangeroepen kan worden in 3dsMAX).

Model-technisch stelt het niet veel voor, het is dan ook een onderdeel van een grotere scene.

Klik erop voor een 1024 x 768 versie.

Met citaat reageren
Oud 26-08-2003, 09:50
Queen Klazina Wok
Citaat:
Peperkorrel schreef op 26-08-2003 @ 02:46:
[afbeelding]
vet man alleen de ramen zijn niet zo mooi, net alsof het huis vol met rook staat...

en hans olo: tja media player 9... ik heb 6.. ik vond 7 kut, dus heb ik niks geupdate.. maar ik heb irfanview en daarin doet ie het ook niet... naja...
Met citaat reageren
Oud 26-08-2003, 10:37
Quistnix
Quistnix is offline
[link]

klik op de thumbs voor grotere versies, klik op de vergrootglaasjes er onder voor nog grotere. Gemaakt in 3dmax..
Oud 26-08-2003, 12:44
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Peperkorrel schreef op 26-08-2003 @ 02:46:
Hier een plaatje wat ik met 3d Studio MAX heb gemaakt. Gerendered met Brazil renderer (aparte software dat aangeroepen kan worden in 3dsMAX).

Model-technisch stelt het niet veel voor, het is dan ook een onderdeel van een grotere scene.

Klik erop voor een 1024 x 768 versie.

[afbeelding]
mooi getextured...model is niet echt hoogstaand ;p

hier en dan op afdruk.zip klikken mijn shit, allemaal met 3dmax, meeste gerendered met brazil.

Hans Olo: veel opties in maya die je niet hebt in max zijn voor de wat geadvanceerdere gebruikers en zijn gemakkelijk te vervangen met niet altijd dure plugins (haar: shagfur) etc.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2003, 16:21
GeritoDM
GeritoDM is offline
Citaat:
Queen Klazina Wok schreef op 26-08-2003 @ 01:01:
bedankt allemaal en hans: je had m al een keer gepost, maar toch: respect voor die trein (alleen je filmpje werkt niet hier, maar misschien heb ik niet de goeie codec..)

ik heb wings3d nu: geweldig programma heel simpel, niet zo moeilijk, precies wat ik zocht dankjewel gerito dit is mn eerste wings3d ding, voor de eventueel geinteresseerden... (tis trouwens wel heel vervelend exporteren, kheb maar gewoon printscreen gebruikt )

[afbeelding]
Graag gedaan. Tis idd niet zo moeilijk, alleen dat gedoe met magnets enzo is even een beetje dr mee spelen voordat je het echt begint door te krijgen.
En uhm, voor het exporteren van t plaatje, doe je gewoon: file -> render -> options (is zo'n knopje dr naast ofzo) en dan export as file oid. Dat vind je dan wel, tis niet zo ingewikkeld.
Over je model: er zal vast wel een woord staan, maar ik ben heel slecht in dit soort (graffiti-achtige?) dingen... Wat staat er?
Oud 26-08-2003, 17:17
Queen Klazina Wok
Citaat:
GeritoDM schreef op 26-08-2003 @ 17:21:
Graag gedaan. Tis idd niet zo moeilijk, alleen dat gedoe met magnets enzo is even een beetje dr mee spelen voordat je het echt begint door te krijgen.
En uhm, voor het exporteren van t plaatje, doe je gewoon: file -> render -> options (is zo'n knopje dr naast ofzo) en dan export as file oid. Dat vind je dan wel, tis niet zo ingewikkeld.
Over je model: er zal vast wel een woord staan, maar ik ben heel slecht in dit soort (graffiti-achtige?) dingen... Wat staat er?
er staat job maar goed, als ik m exporteer als file (ik heb alles al geprobeerd hoor ) dan wordt ie zo lelijk, zoals als je workmode uitzet.. ik vind alleen workmode mooi eigenlijk... kan dat anders?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten