Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
En volgens Van Dale is een discussie een "gedachtenwisseling". Dit topic leek mij toch een gedachtenwisseling tussen de leden. Of vind je van niet? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
P.S. Ik ben ook dyslectisch dus als je meer wil zueren heb je er nog een doelwit bij. ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Mezelf ook. Zeikerd. ('t is geen kwestie van zeuren.) |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Lijkt me weer een mooi voorbeeld van: een beter forum begint bij jezelf. Tisch in de jury vind ik daarentegen wel een goed plan. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik leef in een wereld waarin mensen die al eens hebben gepubliceerd, toch mee mogen doen. Dat heeft vrij weinig van doen met dyslectische mensen, maar stukken meer met het simpele feit dat mensen die publiceren niet zomaar "beter" zijn en mensen die niet publiceren "slechter". Ik zou juist mee willen doen aan een wedstrijd waaraan mensen kunnen deelnemen die misschien wel beter zijn dan ikzelf, of dat althans zelf denken. Je zou de grens kunnen trekken bij mensen die hun beroep hebben gemaakt van schrijven. Maar niet bij "al dan niet publiceren". Allereerst omdat het geen referentiekader is voor iemands kunnen en ten tweede omdat het een FORUM-wedstrijd is, voor zover ik weet. Dus mensen van het forum die wel eens hebben gepubliceerd zouden buiten de boot vallen; dat slaat nergens op. Daarnaast heeft iedereen gepubliceerd want volgens de Dikke van Dale is publiceren "bekendmaken". Kortom: iedereen maakt zich schuldig aan publiceren door op dit forum te plaatsen. Doe vriendelijk, Leonoor, het is niet mijn schuld dat de randvoorwaarden van de wedstrijd slordig zijn geformuleerd, ook al was het een kladje. En over Ieke's dyslexie. Ik heb wat nagezocht op internet - zo ben ik dan ook nog wel - en ik heb van scimmia noch Ieke gepubliceerd materiaal kunnen vinden. Mijn opmerking blijft: er zit te weinig know-how in de jury, aangezien ook hun reacties op ander werk op dit forum geen aanleiding geven te denken dat we met wonderkinderen te maken hebben. Dat kaartte ik aan door de opmerking te maken over Ieke's dyslexie. Zie het als een metafoor voor de tekortkomingen die ik de jury toebedeel. Ik zette er bij: No Offence. Toch had ik het beter kunnen formuleren. Excuses. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() het was namelijk niet helemaal serieus bedoeld... ![]() [was wel flauw maarja] |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik heb alles gemist, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat er echt een discussie was over de dyslexie van een potentieel jurylid. Dyslexie is een aandoening (nou nou) waarbij iemand moeite heeft zich een woord voor de geest te halen, waardoor het schrijven van die woorden dus moeilijk wordt. Maar, dit heeft alleen betrekking op de spelling van een woord en soms op de invloed die grammatica op de spelling heeft. Maar ik denk dat de helft van de Nederlanders de d's en t's verkeerd doen.
Maar het heeft in ieder geval niets te maken het verbinden van woorden met betekenissen of concepten en al helemaal niet met het begrijpen van grotere elementen tekst, zoals een zin, alinea of een verhaal. Bovendien heeft het ook niet zoveel te maken met de waarde van de mening die iemand met dyslexie over literatuur kan volgen. Tenzij men van plan is om bij een verhalenwedstrijd erg streng te letten op spel- en schrijffouten. Maar in dat geval moet ik mensen er ook aan herinneren dat taalgevoel en taalkennis twee dingen zijn die vaak los van elkaar staan. Beiden zijn te tranen door elkaar, maar iemand kan een enorm taalgevoel hebben, zonder te kunnen schrijven. Denk aan de orale literatuur van de barden en dichters. Iemand uit de jury weren vanwege dyslexie is dus pure onzin. LUH-3417 |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Doordat sommige mensen woorden langzaam of niet kunnen lezen, is het lastig van letters woorden te maken en dan van die woorden weer zinnen en die zinnen dan ook nog te begrijpen. Soms gaat het lezen daar te langzaam voor (dan ben je aan het einde van een zin en ben je het eerste woord al weer vergeten bv.). Het is dan heel lastig om zinnen, laat staan teksten te begrijpen. Zo iets. (Maar voor zo ver ik weet heeft Ieke daar totaal geen last van.) |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Wat ik weet van de leespsychologie (als dat al zo heet, maar het klinkt best ok), is dat men met de ogen korte sprongen maakt en daarbij vooral werkt op basis van herkenning. Als je 'herk' leest en je zien bij de volgende sprong 'ing' staan, dan maak je er 'herkenning' van, zonder de middelste lettergreep te lezen. Pas als de je de zin of het woord niet goed begreep, lees je terug. De vorm van dyslexie waar ik mee 'bekend ben' richt zich vooral op het visueel voor zich halen van de spelling van woorden. De meeste mensen weten dat het 'hoofd' moet zijn en omdat ze dat woord al zo vaak gezien hebben, zien ze de letters als het ware voor zich als ze het schrijven. Iemand met dyslexie zou dat niet voor zich zien. Op die manier zou het zich echt alleen richten op het produceren van woorden en niet op het verwerken ervan. Maar er zal inderdaad best een variant zijn die weer meer op dat aspect rust. Ik weet het eigenlijk niet. LUH-3417 |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Iemand met dyslexie kan ook weten hoe woorden geschreven worden door middel van het opslaan van een beeld. Veel mensen met dyslexie zijn beelddenkers, zij slaan woorden op als beelden en bij het schrijven produceren zij die beelden. Kennen zij een woord (en dus het beeld) niet, dan is het moeilijk/onmogelijk het goed te schrijven. (Ik ben het levende bewijs. ![]() |
![]() |
|
|