Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-08-2003, 18:55
superdikkeknuf
superdikkeknuf is offline
Ja, ik heb zojuist al een berichtje bij school/studie geplaatst over chemie. Het probleem is dat ik door een herexamen van chemie nu moet leren, maar ik begrijp er niet echt denderend veel van. Dus ben ik op zoek naar mensen die me via mail ofzo enkele dingen willen uitleggen. Thanks!!!
Oud 25-08-2003, 19:31
Verwijderd
Als je nou eerst hier je vraag neer zet, dan zijn we al een stuk verder. En hier is krijg je waarschijnlijk sneller antwoord, en ook meerdere antwoorden zodat je ook meerdere aspecten te horen krijgt.

Your call.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2003, 19:58
superdikkeknuf
Nou, mijn vraag is een beetje ingewikkeld om hier neer te zetten, maar ik zal het toch proberen.
Hij gaat over neerslagreacties. Wat zijn dat? Hoe weet je wanneer het opgelost of niet opgelost is? Als het opgelost is, schijnt het dat je met ionen te maken hebt, als het niet opgelost is, met moleculen, maar dat begrijp ik niet.
Het klinkt misschien ingewikkeld, maar beter kan ik het niet neerpennen... Het liefst gewoon wat een neerslagreactie is.
Oud 26-08-2003, 12:12
jbtq
jbtq is offline
Neerslag reacties ontstaan als stoffen slecht oplosbaar zijn met elkaar. Als je binas heb, kan je kijken [ uit mijn hoofd] op 45. De vraag is natuurlijk waarom sommige wel en sommige niet goed oplossen. Als je naar NaCl kijkt dan zie je dat die goed oplost. Dus in de oplossing heb je Na+ ionen en je heb Cl- ionen. Wat opvalt is dat beide zijn geladen. De ene + en de andere -. Dus heeft Cl- een electron extra gekregen. Dit kan doordat de elektro negativiteit [ eigelijk een soort kracht waarmee een atoom kern electronen vasthoud, weet niet hou ik het precie smoet uitleggen]. Maar bij cl is die 2,8 en bij na is die 1. Dus Cl trekt veel harder aan de electronen van Na dan Na aan de electronen van Cl. Hierdoor zal een 1 van de electronen van Na naar Cl gaan die daardoor een elctron mee krijgt. Zo doende krijg je een oplossing. Het blijven namelijk 2 aparte stoffen die opgelost zijn in water. En die stoffen heten ionen. Ionen zijn geladen. Dus hebben bijvoorbeeld een ladig van 2+ etc. Bij een kleiner verschil aan elektro negativiteit zal een electron tussen beide atomen gaan zitten. FeS zit dat electron ongeveer in het midden. Anders gezegt, ze hebben een gezamelijk electron. Het electron behoort zowel bij Fe als bij S. Hierdoor krijg je dus een FeS aan "elkaar" gebonden en die lost dus slecht op.

Neerslag reacties zijn dus 2 stoffen die bij elkaar worden gevoegd waarbij er een neerslag ontstaat. Denk aan-->
2F-[aq]+ Ca2+ [aq]--> Caf2 [s]
Oud 26-08-2003, 12:48
superdikkeknuf
Bedankt voor je grondige uitleg! Ik ga hem direct nog eens moeten herlezen, want op het eerste zicht is hij nogal moeilijk voor mij (weinig inzicht ), maar in ieder geval heel erg bedankt voor de uitleg!
Oud 29-08-2003, 14:49
!MOZES ONLINE!
!MOZES ONLINE! is offline
Yoo!!

Goed uitgelegd JTBQ !! FF tussen ons: heb jij VWO gedaan? Want dat met 2,8 bij Cl en 1 bij Na krijg je namelijk echt niet op de Havo....

greetz Niels
Oud 29-08-2003, 16:47
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
!MOZES ONLINE! schreef op 29-08-2003 @ 15:49:
Yoo!!

Goed uitgelegd JTBQ !! FF tussen ons: heb jij VWO gedaan? Want dat met 2,8 bij Cl en 1 bij Na krijg je namelijk echt niet op de Havo....

greetz Niels
De elektronegativiteit staat ook in Binas, volgens mij in tabel 39.
Oud 29-08-2003, 18:29
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 29-08-2003 @ 17:47:
De elektronegativiteit staat ook in Binas, volgens mij in tabel 39.
Dat klopt, maar het begrip elektronegativiteit maakt alleen nog maar deel uit van de v.w.o.-stof. Toen ik in 1984 mijn h.a.v.o.-examen deed maakte het wel deel uit van de h.a.v.o.-stof.
Oud 29-08-2003, 20:44
jbtq
jbtq is offline
Ik heb inderdaad vwo gedaan. Ik heb dit jaar examen gedaan. Het was overgens wel vwo oude stijl. Enne ik vond het zelf een intressant onderwerp, vooral omdat ik al goed was in zouten etc, maar niet helemaal thuis kon brengen waarom de ene wel een neerslag gaven en de andere niet. Nu dus wel.
Reageren

Regels voor berichten