Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-08-2003, 15:55
miss-gekte-frl
miss-gekte-frl is offline
mensen aan die in een rolstoel zitten of anders lopen?

heb zelf 2jaar geleden een hersenbloeding gehad.. met as gevolg dat me linkerarm t nooit meer zal doen en muh lopen k*t is zeg maar hoe reageren jullie op zulke mensen.. heb egt heel veel "vrienden"verloren maar sins kort egt n superlieve vriend.. die muh alles is waar ik nu dus ook heel erg aan "hang" zeg maar..

hoe kijken jullie tege deze mensen aan?
Oud 30-08-2003, 15:57
Skald
Skald is offline
't Is in de omgang soms weleens lastig, vooral in het begin. Maar uiteindelijk reageer ik er niet negatief of wat op en kan ik gewoon met mensen met een lichamelijk handicap opschieten zoals met mensen die daar niet aan onderhevig zijn.

Met verstandelijk gehandicapte mensen heb ik veel meer moeite.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2003, 15:59
Verwijderd
Citaat:
Skald schreef op 30-08-2003 @ 16:57:
't Is in de omgang soms weleens lastig, vooral in het begin. Maar uiteindelijk reageer ik er niet negatief of wat op en kan ik gewoon met mensen met een lichamelijk handicap opschieten zoals met mensen die daar niet aan onderhevig zijn.

Met verstandelijk gehandicapte mensen heb ik veel meer moeite.
heb ik ook wel zoiets... maar dan misschien iets minder, ik ken 2 mensen die hersenbloeding hebben gehad, en één ervan heeft net als jij een verlamde arm enz

Laatst gewijzigd op 30-08-2003 om 16:14.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2003, 16:05
miss-gekte-frl
Ja tis klote nog steeds ik kan t ook nie accepteren maar dat is denk ik wel n beetje mn geluk as ik zou accepteren zou ik ook nie meer vechten en t word tog steeds nog wel een beetje beter..
School doe ik nu lopend ben bezig met rijlessen maar veel oude vrienden gunnen t me niet.. zovan jij bent zielig ga in rolstoel zitte en hou j stil.. tog zit ik nie egt zo in mekaar..:
Oud 30-08-2003, 16:14
Verwijderd
Citaat:
miss-gekte-frl schreef op 30-08-2003 @ 17:05:
Ja tis klote nog steeds ik kan t ook nie accepteren maar dat is denk ik wel n beetje mn geluk as ik zou accepteren zou ik ook nie meer vechten en t word tog steeds nog wel een beetje beter..
School doe ik nu lopend ben bezig met rijlessen maar veel oude vrienden gunnen t me niet.. zovan jij bent zielig ga in rolstoel zitte en hou j stil.. tog zit ik nie egt zo in mekaar..:
ok dan ist goed meid.
laat niet over je heel lopen
Met citaat reageren
Oud 30-08-2003, 16:20
Quiana
Quiana is offline
Niet anders dan bij andere mensen.

Ja, ik kijk er wel even van op, ben nieuwsgierig
en wil weten hoe en waarom ed, maar ik vind de
persoon er absoluut niet minder of meer door.

Iemand kan er niks aan doen dat hij/zij in een rolstoel zit,
anders loopt of wat dan ook, de persoon heeft
er niet om gevraagd, waarom dan anders behandelen?

Hangt van het gedrag en uitstraling van diegene af,
wat ik van diegene vind, maar dat geldt net zo goed
voor mensen zonder handicap.

Wat me wel moeilijk lijkt is om bijv met dingen als
sport ed, zou het best vervelend vinden voor de ander..
Maar dat hangt er ook weer van af hoe diegene
ermee omgaat ed.
Oud 30-08-2003, 17:05
miss-gekte-frl
tis gekomuh door n bloedpropje wat bij mn hart zat wat naar mn hoofd is geschoten.. in 3sec was mn leven anders en t zal altijd zo blijven meer vooruitgang zit er niet in..
Oud 30-08-2003, 17:17
Verwijderd
tuurlijk kijk is ze even vreemd aan.. Maar dat is gewoon uit nieuwsgierigheid.. Ik zal ze niet anders behandelen verder.. Ja tuurlijk ga ik niet vragen of ze mee gaan zwemmen ofzo (om maar even wat te noemen waar je beide armen voor nodig heb) maar hmm ja. Ik zou ze zoveel mogelijk proberen te behandelen als normale mensen.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2003, 17:31
Dark Psycho
Dark Psycho is offline
het blijven gewoon mensen. het is logisch dat je even opkijkt wat er mis is aan die persoon, maar als je het weet is het toch ook goed.

toen ik eerst met mn zus in veghel was zagen we een jongen in een rolstoel, en mn zus zei toen :"och en daar. die dikzak daar is gewoon de lui om te lopen.... "
om zoiets kan ik nog wel lachen, want ik weet dan dat ze het niet meent.
Oud 30-08-2003, 17:35
Verwijderd
net als naar normale mensen,die mensen zijn niet ineens enger ofzo
Met citaat reageren
Oud 30-08-2003, 19:30
luckyleo
luckyleo is offline
ik kijk altijd wel een beetje van dat soort mensen op. Iedereen denkt meestal: "Ahhh wat zielig" bij mensen in ene rolstoel, terwijl degenen in de rolstoel dat gevoel helemaal niet hebben.
Om ermee te praten zijn ze natuurlijk net als mensen zzonder rolstoel, of ze moeten geestelijk gehandicapt zijn.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2003, 20:10
Verwijderd
Citaat:
Quiana schreef op 30-08-2003 @ 17:20:
Niet anders dan bij andere mensen.

Ja, ik kijk er wel even van op, ben nieuwsgierig
en wil weten hoe en waarom ed, maar ik vind de
persoon er absoluut niet minder of meer door.

Iemand kan er niks aan doen dat hij/zij in een rolstoel zit,
anders loopt of wat dan ook, de persoon heeft
er niet om gevraagd, waarom dan anders behandelen?

Hangt van het gedrag en uitstraling van diegene af,
wat ik van diegene vind, maar dat geldt net zo goed
voor mensen zonder handicap.

Wat me wel moeilijk lijkt is om bijv met dingen als
sport ed, zou het best vervelend vinden voor de ander..
Maar dat hangt er ook weer van af hoe diegene
ermee omgaat ed.
Zo iets, ja. Voor sommige mensen heb ik wel veel bewondering, maar dat heb je ook wel eens bij mensen die niet in een rolstoel zitten.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2003, 20:10
Fade of Light
Fade of Light is offline
ik zie ze niet anders, tenzij het gaat om een relatie krijgen met. Dan zitten er wel wat andere aspecten aan vast.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2003, 20:50
Eend
Eend is offline
Weet je? Ik moet eerlijk toegeven, ik heb wel moeite met de omgang met mensen, die in een rolstoel zitten, ik ben iemand die graag andere mensen een handje helpt, maar volgens mij als je in een rolstoel zit, wil je alles zelf kunnen en lijkt het me best lastig om dan toe te geven aan jezelf, dat je het helaas niet meer kan.
Ik heb enorm veel bewondering en respect voor zulke mensen. Zelf heb ik ook een handicap, alleen dan geestelijk. Ik weet dus alleen maar hoe het voelt als andere mensen je gaan negeren om je gedrag, omdat je anders bent. Daardoor heb ik mezelf ook afgesloten voor de maatschappij. Ik wil daar niet in mee doen, ik wil geen medeverantwoordelijke zijn van het afstotende gedrag van bepaalde mensen, die je gaan uitlachen als je anders bent, of achter je rug om over je gaan praten, zeg het dan midden in m'n gezicht, dan kan ik tenminste terug slaan.
Oud 31-08-2003, 10:23
BBEM
BBEM is offline
ik kan sowieso niet met gehandicapte mensen omgaan, lichamelijk gaat nog wel als het echt moet maar geestelijk nee het gaat gewoon niet, ik kan wel net alsof doen ik normaal met ze wil doen maar ik wil gewoon eerlijk blijven dus ga ik maar niet met ze om, want ze irriteren mij gewoon ontzettend. ik weet ook wel dat ze er zelf geen ene fuck aan kunnen doen maar ik ook niet in omgang met hun
Oud 31-08-2003, 15:39
Verwijderd
Ik zal net als veel mensen eerst tegen de handicap oplopen. Maar als die enkel lichamelijk is en ik de persoon beter leer kennen, merk ik het waarschijnlijk niet eens meer in de meeste situaties.

Ik kan echter niet goed met geestelijk gehandicapten opschieten. Ze irritteren me.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2003, 16:51
Verwijderd
hetzelfde als naar andere mensen...ik begrijp niet waarom iemand met een handicap anders zou moeten zijn...

Ik denk wel vaak: wat jammer dat hij/zij niet alles kan of wat erg dat er iets gebeurt is...maar ik ga dan geen medelijden hebben ofzo. Als ik zie dat ze er gewoon goed mee omgaan en ook veel kunnen dan ben ik blij dat het zo goed gaat.

Ik ga echt niet staren ofzo, zo van: hey wat heeft hij/zij met zijn/haar arm, of waarom zit ie in een rolstoel?

Ik vind het onzin om anders naar mensen met een handicap te kijken dan naar andere mensen...waarom zou je?
Met citaat reageren
Oud 31-08-2003, 17:33
Verwijderd
Mijn oma heeft kerst 2002 een hersenattack gehad. sindsdien kijk ik wel anders aan tegen mensen in rolstoelen. ik kreeg altijd een beetje een schrikreactie van rolstoelers, dat ze niet helemaal eh, helder bij geest waren, zeg maar, maar ik ben er nu achter dat dat helemaal niet zo hoeft te zijn. dus probeer ik nu eerst te vragen wat er is, en door er gewoon over te praten verder kennis maken.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2003, 17:57
Loezzel
Loezzel is offline
Ik kan heel goed een vriendschap opbouwen met iemand die een lichamelijke handicap heeft. Geestelijk is iets moeilijker, omdat zulke mensen op een heel ander niveau leven zeg maar.
In het café waar ik werk, komt heel vaak een meisje met maar één hand, maar ze is heus niet anders dan anderen... Dus waarom zou ik dan met zo iemand kunnen opschieten? (Hetzelfde geldt voor mensen die in een rolstoel zitten)
Oud 31-08-2003, 18:14
Silver rain
Silver rain is offline
Gewoon net zoals anderen mensen. Ze zijn niet anders dan anderen dus dan doe ik ook niet anders. Ik denk wel van hoe zou het zijn om zo te leven maar ik ga echt niet staren. Geestelijk gehandicapten is iets anders maar het ligt er ook aan op wat voor manier geestelijk gehandicapt. Als het echt erg is, kan niet praten enzo dan kan ik er niet goed mee omgaan maar ik zou toch zo normaal mogelijk proberen te doen. Ik ben zelf ook niet helemaal normaal, volgens mij een of andere aan autistisch verwante stoornis. Ik gedraag me ook niet echt normaal, praat amper en loop ook niet perfect. Ik moet er telkens bij na denken om m'n schouders recht te houden en met m'n armen een beetje te zwaaien. Het liefst loop ik dan ook met mijn handen in m'n zakken. Met dat soort mensen, die moeilijk contact maken enzo kan ik meestal wel tot ze doordringen. Das wel fijn. Veel kinderen uit m'n klas negeren me. Er zijn er zelfs geweest die zeiden van "wat loop je raar" of iets anders waardoor ik gekwetst werd. Sorry dat het zo'n verhaal werd
Oud 31-08-2003, 19:20
See-Me
See-Me is offline
hej...
Tja, hoe je reageert... eehm gewoon net zoals bij andere mensen, hoe vind je die? iedereen verdient het om met respect behandeld te worden nietwaar? een van mijn vriendinnen is ook gehandicapt. ze zit in een rolstoel, want haar benen zijn verlamt.dat maakt mij echt geen f*ck uit ofzo. ze is en blijft m'n vriendin. als iemand er 'anders' uitziet dan anderen,(door een handicap dan he!) dan betekend dat nog niet, dat ze geen respect mogen krijgen van andere mensen.(ja respect betekend veel voor mij ).Gewoon accepteren hoe die mensen zijn lijkt me. Iedereen heeft zijn rechten.
@ de topic starter: trek je nix aan over wat anderen erover zeggen, of hoe ze je aan kijken.
liefs, See-Me

ps: ik heb de andere reacties niet gelezen...*lui *
Oud 01-09-2003, 21:02
Jeannette
Jeannette is offline
Ben jij anders dan andere?
Heb jij erom gevraagd?
het antwoord is NEE!

Ik respecteer mensen als jij net zo als andere misschien nog wel meer!
Het belangrijkste vind ik dat je het plezier in je leven houd!

En ik heb ook heeeel veeel respect voor je vriend!!!

Jeannette
Oud 01-09-2003, 21:22
miss-gekte-frl
*straal*

dankje wel heb ook heel veel respect voor mn vriend.. loop nu inmiddels weer heel veel omdat ik nie in rolstoel naar mn nieuwe school wou met als gevolg dat ik nu weer thuis zit met keelontsteking ( de batterij was weer leeg) ben n beetjuh eigewijs..
kan zelf btw ook slecht tegen mensen die geestelijk gehandicapt zijn.. zowiezo an rolstoelen en inhoud zeg maar klinkt miss enorm vaag maar zie hun as n belediging tegenover mezelf mijn geestelijke nivo is nog normaal (mavo) ben alleen n beetjuh trager geworden..

Liefs mij
Oud 02-09-2003, 15:33
AuForm
AuForm is offline
Het is grotendeels afhankelijk van hoe je er zelf mee omgaat. Als je er complexen over hebt, dan zal het mensen ongemakkelijk maken. Maar als je het gewoon aanvaard, dan zullen de mensen om je heen er ook niet mee inzitten.

En die enkelen die er toch niet mee kunnen om gaan, fuck them. Dat is hun probleem.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2003, 20:53
moon
moon is offline
Ik heb een klasgenootje die in een rolstoel zit. Dat was de eerste week heel even wennen maar nu is het hartstikke normaal. Het is een aardige en intelligente jongen,hij is niet anders als mijn andere klasgenootjes!
Oud 03-09-2003, 10:11
Verwijderd
Ehm...normaal?

Mensen schijnen vaak te denken dat iemand in een rolstoel debiel is, maar mensen in een rolstoel zijn lang niet altijd geestelijk gehandicapt en geestelijk gehandicapten zitten lang niet altijd in een rolstoel.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 10:44
Fantôme
Fantôme is offline
nou, ik zit er niet mee ofzo.
zker als het (alleen) om een lichamelijke handicap gaat.
okayy, ik kan het niet bewijzen, want geen van mijn vrienden zit in een rolstoel oid.

misschien dus geen goed voorbeeld, maar ik werk in een supermarkt, logisch dat daar allerlei soorten mensen komen. ook invaliden. daar ga ik gewoon heel normaal mee om. Het probleem is alleen vaak, willen die mensen wel of niet geholpen worden (niet om jou te beledigen). ik zal een voorbeeld geven. een wat oudere vrouw bij ons in de supermarkt, probeerd moeizaam uit haar rolstoel te komen, zich aan het rek vast te klampen om iets van een van de bovenste schappen te kunnen pakken. ik zie dat ze het er moeilijk mee heeft en vraag of ik haar misschien kan helpen. haar antw: ' waar bemoei je je mee! dat ik in een rolstoel zit wil niet zeggen dat ik niets kan'. Ze vatte het dus heel anders op dan ik het bedoelde. De moeilijkheid bij mij is dus het inschatten wanneer ik dus (zoals ik haar situatie) wel of niet moet helpen. Misschien moet ik de volgende keer maar gewoon wachten totdat ze het zelf vragen.
Dat was dus een stomme actie van me

maargoed, iemand in een rolstoel oid is niet minder dan wie dan ook, duszz kijk ik er ook normaal tegen aan.

liefs, wendy
Oud 03-09-2003, 10:46
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
nare man schreef op 03-09-2003 @ 11:11:
Ehm...normaal?

Mensen schijnen vaak te denken dat iemand in een rolstoel debiel is, maar mensen in een rolstoel zijn lang niet altijd geestelijk gehandicapt en geestelijk gehandicapten zitten lang niet altijd in een rolstoel.

en tegen geestelijk gehandicapten kijk ik ook normaal aan. maar dat komt misschien omdat mn moeder op een soort instelling voor geestelijk gehandicapten werkt. eigenlijk zijn de meeste op haar 'groep' (hun huis eigenlijk, waar mn moeder en haar collega's begeleiden) net kleine kinderen.
maargoed, nu dwaal ik af.
Reageren

Regels voor berichten