Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Eigenlijk bestaat 'echt' vrije wil niet, omdat alles wat je wilt en kiest onder invloed is gevormd van dingen van buiten, van omstandigheden die je niet zelf in de hand hebt. Vrijheid is een illusie. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Kenny: ![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() jaja, lekker vaag weer, waar begint die van een ander dan?? vrijheid is niet een stukje grond ofzo als je bedoelt dat je vrijheid zover gaat, tot een ander er last van heeft dan plz stop met ademen, want je verpest mijn lucht
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik weet dat het een vrij rigide opstelling is, daarom gebruik ik 'm ook nooit in een debat. Het is namelijk zo dat je, teneinde bepaalde wenselijke resultaten te bereiken, wel moet aannemen dat er zoiets bestaat als een vrije wil. Stel dát we uitgaan van het feit dat er geen vrije wil is: iedereen die iets doet, doet dat onder invloed van zijn omstandigheden. Zijn omstandigheden liggen buiten zijn eigen macht, dus kan hij er niets aan doen. Als je die redenatie volgt is iedereen dus ontoerekeningsvatbaar. Dat is echter een onwerkbare situatie, dus moeten we wel aannemen dat er zoiets bestaat als een vrije wil: iemand had behoren te handelen of weten of na te laten en heeft dat niet gedaan, en dáárom wordt hij gestraft. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
ok. Vrijheid is dat je kan doen wat je wilt dat je echt je eigen keuzes kunt maken. Alleen echte pure vrijheid bestaat niet, je word altijd beinvloed door wetten, opvoeding, samenlevingen, omstandigheden, e.d. Als je de definitie wat opspliltst krijg je een absolute vorm van vrijheid (die dus niet bestaat) en een soort van vrije wil, dat je binnen je omstandigheden, je 'being' kan doen wat je wil. Dat laatste bestaat dus wel. Je kan je eigen keuzes maken in het leven.
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Je hebt altijd een vrije wil vind ik, alleen kan of mag je er niet altijd wat mee, geen absolute vrijheid dus. In die zin is het een illusie. Echter als je gaat vergelijken met andere situaties in de wereld vind ik wel dat wij vrijheid hebben. Althans in dat opzicht hebben we niet echt recht van spreken om te zeuren over onze vrijheid imho. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Arabische vrijheid? [Arab Development Report, VN] Gatara | 183 | 11-04-2005 19:05 | |
Vrijheid VS gelijkheid [aan jeuk] Verwijderd | 84 | 12-01-2005 23:36 | |
Verhalen & Gedichten |
Winnaar verhalenwedstrijd: Droom van de vrijheid xxesther | 20 | 07-06-2004 19:58 | |
Verhalen & Gedichten |
Verhalenwedstrijd: Droom van de vrijheid Ieke | 0 | 09-04-2004 14:44 | |
Algemene schoolzaken |
Dag van de Vrijheid alpha | 0 | 10-11-2002 15:48 | |
Oorlog , vrijheid.. Not for Sale | 26 | 20-08-2002 12:11 |