Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-08-2003, 10:51
Donny18
Donny18 is offline
Heeft iemand zo'n opstel voor mij?
Met zoveel mogelijk signaalwoorden.
Onderwerp maakt niet uit.
Ongeveer 150 woorden.

Donny
Oud 30-08-2003, 12:37
Donny18
Donny18 is offline
Niemand???
Oud 30-08-2003, 13:13
lucy48
lucy48 is offline
Waarom wil je dat hebben?
Oud 30-08-2003, 13:15
Donny18
Donny18 is offline
Citaat:
lucy48 schreef op 30-08-2003 @ 14:13:
Waarom wil je dat hebben?
Wat een vraag zeg

Voor school, maar heb zelf al wat verzonnen.
Weet niet of het goed is...
Oud 30-08-2003, 13:16
lucy48
lucy48 is offline
Citaat:
Donny18 schreef op 30-08-2003 @ 14:15:
Wat een vraag zeg

Het is allicht beter dan als je van iemand anders over had genomen
Goh, wat wijs weer
Oud 30-08-2003, 13:17
Donny18
Donny18 is offline
Citaat:
lucy48 schreef op 30-08-2003 @ 14:16:
Het is allicht beter dan als je van iemand anders over had genomen
Goh, wat wijs weer
Mja, daar gaat het niet om.het ging erom, dat ik een lijdraad had, zodat ik een beetje kan kijken of ik het goed doe
Oud 30-08-2003, 14:41
Verwijderd
Citaat:
Donny18 schreef op 30-08-2003 @ 14:15:
Wat een vraag zeg

Post 't dan hier (of beter gezegd, op Moderne Talen) met de vraag of ze denken dat 't goed is/ wat er evt verbeterd kan worden. Dan krijg je vast en zeker reacties (en anders reageer ik wel als 'k wat nuttigs te zeggen heb )

en je komt m.i. veel beter over, ipv als iemand die 't werk waar iemand 2 uur mee bezig was even in 5 min. overpent (waarmee ik niet beweer dat jij dat doet btw) Krijg je ook betere reacties waarschijnelijk
Met citaat reageren
Oud 30-08-2003, 14:44
Donny18
Donny18 is offline
Het was niet de bedoeling om het over te pennen. Want dan leer ik er nog niets van.

Hier issut:

Naam:
Datum: 30 augustus 2003
Klas: 3z
Onderwerp: Het milieu

Waarom moeten we zuinig zijn op ons milieu?
Ten eerste omdat het onze verplichting is. Wij zijn tenslotte met zijn allen de beheerders van de aarde en geen eigenaren ervan.
Daarnaast hebben de verschillende leefprocessen invloed op ons, alles om ons heen en de toekomst. Gelukkig heeft het milieu wel de uitzonderlijke gave om zichzelf te herstellen, mits de schade niet te ernstig is.
Echter is de schade die we toebrengen aan het milieu zo ernstig dat we het milieu een handje moeten helpen. Gelukkig beseffen veel mensen nu dat we zuinig moeten zijn met onze kostbaarheden die overal op de wereld aanwezig zijn.
Uiteindelijk zijn veel massale gebruiksgoederen, zoals hout milieuvriendelijk geworden. Want door hout met een keurmerk te kopen, kun je er zeker van zijn dat die plek waar dat hout vandaan komt over 30jaar nog steeds begroeit is.
Echter zijn we nu de strijd aangegaan met de criminelen die ons milieu verpesten. Veel culturen geloven dat bepaalde delen van dieren genezend zijn, maar wij weten beter. Dat blijkt uit het feit dat voor veel natuurlijke producten, veilige en effectieve synthetische medicijnen beschikbaar zijn.
Ook zijn stropers een groot probleem, die bijvoorbeeld gehele kuddes olifanten afslachten voor hun ivoor. Als toerist moet je dit niet kopen, want hoe minder vraag er naar is, hoe minder er geslacht wordt. Immers doen die mensen het om rond te komen. Verstandiger is het om dat geld te doneren aan een hulporganisatie.
Kortom, de slogan “Een beter milieu begint bij jezelf” heeft wel degelijk nut.
Oud 30-08-2003, 16:18
Verwijderd
ehm.. is de inhoud ook van belang? ik bedoel, ik vind bv. het begin wel erg abrubt (d'r is geen inleiding), maar boeit de leraar dat wat of gaat 't er alleen om dat er veel signaalwoorden inzitten ofzo. Waar moet ik op letten?

Zowiezo zo ik wel een klein beetje van de inhoud aanpassen. Vergelijk de eerste en laatste regel bv maar eens. Ze sluiten niet op elkaar aan. In de laatste regel zou ik iets als "Kortom, omdat wij niet de eigenaren van de aarde zijn en niet .... blablabla, moeten we zuinig zijn op 't milieu!" Ook bij de rest van 't verhaal wijk je duidelijk af van de hoofdvraag..

Als ik jou was zou ik eerst eens een overzicht maken met argumenten (+ondersteuningen) om zuinig te zijn op het milieu.

Dan een logische volgorde bepalen en dan pas gaan schrijven.
Gebruik als je ten eerste zegt ook ten tweede en in dit geval waarschijnelijk ook ten derde e.d. Want nu is het ondanks de signaalwoorden nog niet erg duidelijk waar de argumenten zitten, zeg maar..

Gebruik een 'vaste' opzet.

zoals

1e alinea: argument
ondersteuning
2de alinea: argument
ondersteuning
ondersteuning
3e a: tegenargument
weerlegging

En zet signaalwoorden 'duidelijk' neer, bv. zet 'ten slotte' aan het begin van de zin ("tenslotte/want zijn wij")

voorbeeldje (niet dat dit per se goed is, ik ben ook geen kei in nederlands )

"hoofdvraag"
Ten eerste omdat het onze verplichting is. Want wij zijn tenslotte niet de eigenaren van de aarde, maar de beheerders!
Ten tweede is het zo dat een slecht milieu negatieve gevolgen heeft voor heel ons leven (ofzo ). Neem bijvoorbeeld (balblabalbal)
Nu denkt u misschien: "maar het milieu kan zich toch zelf weer herstellen?" Helaas is dat bij ons niet meer het geval. Want wij hebben het milieu zo erg beschadigd dat dat niet meer lukt!
Ten vierde .... blablabla

bovendien "blablablal"

Kortom: "blbla"

Sorry dat ik zoveel opmerkingen heb Ik moet je iig wel nageven dat je zeer veel signaalwoorden hebt gebruikt
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten