Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-08-2003, 14:48
Verwijderd
Dit moét ik even weten, puur uit interesse. Ik had een paar dagen terug namelijk een documentaire gezien over de introductie van echoscopie / echografie in Amerika in begin jaren '60, maar het werd pas wat meer ingevoerd in het einde van de jaren '60 (men maakte er dus nog niet zoveel gebruik van, bovendien was het erg prijzig).

Nou vraag ik me toch iets af...

Vóór de introductie van echoscopie / echografie in de jaren '60, konden dokters toen wel vaststellen in welk stadium van haar zwangerschap een vrouw was? Konden ze zeggen dat een vrouw 2, 3, 6 of 8 maanden zwanger was, wanneer een vrouw zelf niet zeker wist wanneer ze zwanger was geraakt?

Zo ja, hoe? Tapten ze dan bloed af en konden ze dat zien aan de hoeveelheid oestrogeen in het bloed (want tijdens de zwangerschap schiet de oestrogeenproductie omhoog)?

Wie weet het antwoord? Ik ben erg nieuwsgierig.

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Oud 19-08-2003, 15:15
Miracle
Miracle is offline
misschien net als nu, gewoon door te voelen?

(of zeg ik nu iets heel raars)
Oud 19-08-2003, 15:53
Balance
Balance is offline
gewoon bekijken wanneer ze voor het laatst ongesteld had moeten zijn en daar een halve maand van aftrekken?
althans, voor het grootste deel gaat dat wel op lijkt me.
Oud 19-08-2003, 16:29
poesiefox
poesiefox is offline
Heel in het begin van de zwangerschap was het moeilijker op de week te pinpointen dan door een echo, maar je kunt het al vrij snel voelen aan hoe hoog de baarmoeder zit. En wat dacht je van de snelheid van het hartje?

Ik denk dat ze er in die tijd ook minder hysterisch over waren dan nu. Er was nog geen pil, en de kinderen, die kwamen gewoon, of je nou wilde of niet. Dus of ze nou 4 of 5 weken heen waren, kon niet echt veel moeders boeien denk ik.

Zo'n verwachte bevallingsdatum is sowieso niet precies te voorspellen, daar zit altijd twee weken naar voren en naar achteren speling in. Een kind komt als het daar zelf zin in heeft.

Laatst gewijzigd op 19-08-2003 om 16:32.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2003, 18:22
poesiefox
poesiefox is offline
Esai? Ik kan me een topic van jou herinneren, ergens in Maart. Was jij niet zwanger van je ex docent? En loop jij dan niet een beetje op alledag inmiddels?
Oud 01-09-2003, 20:47
vrijgezel
vrijgezel is offline
Citaat:
poesiefox schreef op 19-08-2003 @ 19:22:
Esai? Ik kan me een topic van jou herinneren, ergens in Maart. Was jij niet zwanger van je ex docent? En loop jij dan niet een beetje op alledag inmiddels?

http://forum.scholieren.com/showthre...02#post4391302

volgens mijn is daar echt niks van waar
Oud 02-09-2003, 12:05
Girl87
Girl87 is offline
Je kunt bepalen hoever iemand in de zwangerschap is, door te voelen hoe hoog de baarmoeder zit. Dat kan wel verschillend zijn, bij de 2e kind of tweeling rekt de baarmoeder bijvoorbeeld eerder uit, maar zo kun je het wel bepalen.
Oud 02-09-2003, 22:19
REIE
REIE is offline
Een soort luistertoeter hadden ze ook toen.

Regels voor berichten