Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
De overheid staat waarschijnlijk wel steviger in haar schoenen als er stemplicht is, er is dan een regering die echt door het hele volk is benoemd.
Aan de andere kant kun je ook blanco stemmen, en dat is wat veel mensenwaarschijnlijk gaan doen. Ik denk niet dat de interesse in de politiek op deze manier toeneemt, het werkt eerder averechts Nieuw fenomeen; verplichte democratie. Werkt echt averechts. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Onzin.
Ten eerste kun je mensen niet verplichten te stemmen. Dat is toch wel behoorlijk in strijd met het BUPO-verdrag (Internationaal Verdrag inzake de Bescherming van Burgerrechten en Politieke rechten). Verplicht stemmen leidt tot een samenleving van 'verplicht democratisch zijn' of 'verplicht vrij zijn'. Dat noem ik geen democratie meer. |
![]() |
|
Want een boelshit..
Mensen die gaan stemmen doen dat omdat ze ergens achter staan. niet omdat ze daartoe verplicht worden. een aanval op ons o zo "democratische systeem" zo beschouw ik dat systeem. maar ja artikel 1 schaffen we toch ook al af.. Groeten van een Klootzak (binnenkort het klootzakkenlied)
||
Citaat:
|
![]() |
De grondbeginselen van de democratie is de vrijheid en het recht van iedereen, ongeacht afkomst, geslacht of leeftijd, om te mogen stemmen.
Rechten zijn geen plichten, ondanks dat die twee behoorlijk vaak door elkaar worden gehaald. Trouwens, het gaat hier niet over stemrecht, het gaat hier over een gemakelijke manier om maar vooral niet naar de oorzaken te hoeven kijken van WAAROM mensen niet meer willen stemmen. Het wordt wat mij betreft eens tijd dat de politiek eens naar zichzelf gaat kijken en verantwoordelijkheid neemt voor zijn eigen mistanden voordat het de burgers erop aanspreekt en alle schuld bij hun neerlegt. |
![]() |
|
Tegen. Als er een te lage opkomst is moet je stemmen niet verplichten, maar zoregn dat politiek voor iedereen toegankelijk wordt zodat mensen stemmen als recht zien wat het ook is!
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
Ik ben niet tegen een stemplicht. Zelf stem ik misschien niet, maar dat komt omdat je in een gereformeerd plaatsje als Nunspeet toch geen stem haalt. Het is altijd de SGP en de CDA die het winnen. Als iedereen hier eens verplicht word om te stemmen, kon je misschien wel eens een heel andere verdeling gaan krijgen. Misschien is dan eindelijk het machtsvertoon van de SGP hier verdwenen.
Misschien ook een mogelijkheid om mensen die niet willen stemmen, de mogelijkheid te geven om NIET op een partij te stemmen. Zo heb je wel 100% stemmen, en een paar % mensen die bewust niet stemt
||
![]() |
Citaat:
Als mensen er niet in geintresseerd willen zijn, gaan ze heus niets opsteken van een leraar die voor de klas iets staat te mompelen of van de krant/tv.. echt niet ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Tzal wel laat zijn maar ik snap nie helemaal wat je bedoelt ![]()
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Op zich zou een stemplicht niet zo gek zijn, als er tenminste normale partijen zouden zijn waar je op zou WILLEN stemmen, niet dat je moet kiezen tussen 6 kwaden.
Een oplossing zou zijn zelf een partij oprichten, maar daar zijn (vreemd genoeg) allerlei eisen aan gesteld en kosten aan verbonden. Zolang die niet zijn afgeschaft zie ik geen enkele reden om stemplicht in te voeren. |
![]() |
|
Er wordt sinds 2001 gepleit om de stemplicht te verlagen van 18 naar 16 jaar. Gezien de geschiedenis van de stemplicht zou dat een verbetering kunnen zijn of niet.
Het politiek bewustzijn onder jongeren is ober het algemeen vrij laag, dus daar zal meer op ingespeeld worden door de politici. En niet door van die kinderachtige foldertjes die jongeren van 18 naar de stembus moeten lokken. Dat werkt niet! Een verklarende woordenlijst die zelfs voor mensen van het laagste niveau nog appeltje eitje is, oefenhokjes hokjes rood te kleuren met een grijs potloodje (op zich wel weer een uitdaging, toch knap als je een hokje rood kan kleuren met een grijs potlood. Tip: gebruik de achterkant) Ook de foldertjes voor de wolwassenen zijn trouwens erg kinderachtig, maar dat terzijde. Ze dragen in elk geval niet bij aan meer politiek bewustzijn of het laten inzien van het nut om te gaan stemmen. Omdat het bewustzijn laag is kunnen sommige jongeren misschien eerder geneigd zijn om een extreme partij te kiezen, of iets kiezen wat hun vrienden van school, ouders etc stemmen omdat dat wel goed zou zijn, zonder te weten waar hetgeen waarvoor ze kiezen eigenlijk vor staat.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Stemmen is belangrijk en noodzakelijk, ik vind mensen die niet stemmen ook dom. Maar ells met een plicht erachter vind ik al minder "aangenaam". Mensen moeten niet vrplicht worden, dat is verkeerd. We moeten het dus proberen doormiddel van campagnes... |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Maar als je niet stemt moet je ook geen commentaar leveren op de politiek. Daarom ga ik wel stemmen. Blanco. |
![]() |
|
![]() |
Waarom zouden we stemplicht invoeren. als niemand zegt wat ik denk, als niemand mijn ideeen vertegenwoordigd. Het enige wat je forceert is dat mensen het stemmen niet serieus gaan nemen en dat mediapartijen als leefbaarNL aan de macht komen.
We leven in een Democratie. Iedereen MAG stemmen wat hij wil.
|
Verwijderd
|
Stembplicht opnieuw invoeren is helemaal niet zo'n gek idee, maar daar verhelp je inderdaad de ontwetendheid over de politiek niet mee. Maar wanneer de stemplicht dus weer wordt ingevoerd moet er sowieso 'blanco' te stemmen zijn voor als je dus niet de stem wilt geven aan een bestaande partij. Wanneer je dat doet ben je dus nooit verplicht te stemmen op een partij terwijl je niet wilt stemmen.
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
EN ER MOET VERDOMME EEN KNOP KOMEN OP DE STEMCOMPUTER WAARMEE EEN ONGELDIGE STEM KAN WORDEN UITGEBRACHT! ![]() Gelukkig stemmen we in Amsterdam nog met de potlood.... Stemplicht invoeren.......graag. Deze opkomst is weer eens triest laag. Suzan
|
![]() |
Verplicht stemmen zou wel goed zijn, maar er kan beter voor worden gezorgd dat mensen zich gewoon wat meer interesseren in politiek.
Vraag me niet hoe, maar goed ![]() Ik ben me de laatste tijd wel aan het verdiepen in de partijen en ik wil ook stemmen! Maar ik moet nog minstens 3-4 jaar wachten. Was de leeftijdsgrens maar wat lager. Niet dat dat een goed idee is, want de meeste van mijn leeftijd intresseren zich nog helemaal niet en zijn nog erg beinvloedbaar. |
![]() |
|
![]() |
Ben het er wel mee eens dat de stemplicht ingevoerd moet worden. Damn zeg we leven hier in een democratie, iedereen doet moeilijk.....over het volk regeert. En het volk wil gewoonweg niet naar de stembus... Dat klinkt paradoxaal, maar zo is het nu eenmaal.
Stemplicht moet verplicht worden --> Ga je niet stemmen dan moet daar wat tegenover staan --> boete of zo. Dat helpt tenminste. WEL moet ik erbij vertellen dat het volk beter voorbereid dient te worden --> Voorlichtingen over de politieke kwesties in Nederland. Zodat niet de mensen die uberhaupt geen verstand van de politiek hebben zomaar wat stemmen.
|
Democratie is een beslissingsmethode die handig kan zijn voor een groep mensen die een gezamenlijk belang nastreven. Zo kunnen bijvoorbeeld een aantal mensen die in tennis geïnteresseerd zijn bij elkaar komen om een tennisvereniging op te starten en afspreken dat ze allemaal contributie voor de vereniging betalen. De leden kunnen afspreken dat ze beslissingen over besteding van de contributie democratisch zullen nemen. Dat betekent dat als de leden het niet unaniem eens zijn over een bepaalde beslissing, dat dan de mogelijkheid waar de meerderheid voor gestemd heeft wordt uitgevoerd. Ook al kan niet iedereen altijd z'n zin hebben, de tennisclub zal voor alle leden voordelig zijn, omdat het tennisactiviteiten mogelijk maakt waar tenslotte alle leden in geïnteresserd zijn.
Het wordt echter iets geheel anders als we het het gaan hebben over democratie als beslissingsmethode voor het beleid van de overheid. Er zijn twee fundamentele verschillen met de tennisvereniging. Ten eerste is het lidmaatschap niet vrijwillig en ben je niet vrij uit de club te stappen als het je niet meer bevalt. Als het beleid van de tennisvereniging je niet bevalt kun je je lidmaatschap opzeggen, stoppen met contributie te betalen en eventueel een andere vereniging opzoeken. Als het beleid van de overheid je niet bevalt kun je niet je lidmaatschap van de overteid opzeggen, maar moet je je toch blijven houden aan alle regelingen van de overheid en contributie (belasting) blijven betalen. De enige mogelijkheid om uit de club van de overheid te stappen is emigratie. Maar het blijft een veschil met de tennisvereniging dat je wel uit een tennisclub kan stappen zonder dat je daarvoor hoeft te verhuizen. En zelfs als je emigreert, dan ben je nog verplicht lid van een andere overheid die je misschien niet bevalt. Je bent verplicht mee te gaan in deze "democratie" maar stemmen is jouw manier om te zeggen hoe hoe nu verder. Om dit te verplichten krijg je vaak stemmen die niet bij een gegronde reden horen dus ook uitslagen die gebaseerd zijn op het willekeurig kiesgedrag van bepaalde individualisten. |
![]() |
|
![]() |
Ik pleit voor invoering van het censuskiesrecht! Iedereen moet minimaal (hm, waar kunnen we de lat hier veilig leggen?) HAVO(!!) hebben voor zij/hij mag stemmen. Oh nee! Dan krijgt de PvdA geen stemmen meer, net als D66 en iedere andere partij! Stemmen wordt elitair, een 'luxegoeder'! Stimuleert mensen om te leren. Iedereen haalt dan minimaal de HAVO en stemt op de goede partij.
Wie niet wil, stemt toch lekker niet? Zolang ze maar doen wat de regering wil, best.
||
![]() |
Citaat:
(of verwacht je dat alles vanuit die vrouwen zelf gebeurt?) Wat ik hiermee probeer te zeggen is dat rechten niet altijd genomen worden en dat het een taak van de overheid is en/of een organisatie om de mensen bewust te laten worden van dit recht. Soms is het noodzakelijk om er een plicht van te maken; en dat is in het geval dat de burgers te laks zijn om het recht na te leven. Het lijkt steeds meer die kant op te gaan, dus ik vind: stemPLICHT ipv stemRECHT. Suzan [Dit bericht is aangepast door DruidessI (10-03-2002).]
|
![]() |
bullshit, want zo krijg je dat mensen die helemaal niet willen stemmen zomaar ergens op stemmen zonder ergens kennis van te hebben. Dus stemmen ze gewoon de meest extreme partij. Maak dan een extreem rechtse partij en je hebt succes.
||
![]() |
Citaat:
Je vrees voor mensen die op extreme partijen gaan stemmen lijkt me niet erg gegrond. Zoveel mensen zullen dat niet doen. Een enkeling misschien wel. En de media.... die moet zich ook gedeisd houden. Suzan
|
Verwijderd
|
laten we het niet doen! zoals je al zegt we leven in een democratie, dus het ook ons goed recht om niet te stemmen! Ik persoonlijk zou wel gaan stemmen, omdat ik vind dat als je de kans hebt om je stem te laten horen, dat je daar dan ook gebruik van moet maken! Maar het is je goed recht als je dat niet wil!
|
![]() |
||
Citaat:
Stemrecht betekent: je hebt het recht om te stemmen. Stemplicht lijkt me geen goed idee, en het zou zoveel bureaucratie kosten om het af te dwingen.....
||
![]() |
Citaat:
(ik vind dat het vanzelfsprekend moet zijn, maar goed) Suzan
||
Citaat:
|
waarom zou je het wel invoeren?
zodat de samenleving echt 100% eerlijk bestuurd wordt zoals de meerderheid van de bevolking dat wil? als burgers zich druk maken over het bestuur van hun land, moeten ze gewoon gaan stemmen, als ze zich er niet druk om maken laat ze lekker thuis blijven
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Geert Wilders, oppositie leider of toekomstig premier? Kitten | 112 | 10-06-2009 08:15 |