Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
ligt eraan wattie gestolen heeft. Als hij (of zij) een tandenborstel heeft gestolen, is het volgens mij een beetje overdreven om geweld te gebruiken, maar als hij nou bijvoorbeeld uit een kassalade(kassa-lade, niet kas-salade
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Bovendien, bij iemand die een aantal geweren steelt is het niet zo verstandig er ongewapend achteraan te rennen. ![]() |
![]() |
|
Die regels dat dat niet mag, zijn er niet voor niks. De kans dat men eigen rechter gaat spelen en iemand flink het ziekenhuis danwel de dood intrapt wordt natuurlijk behoorlijk groot, als je geweld bij een aanhouding door burger toestaat.
'Gepast' geweld is zo'n relatieve term. Iedereen verstaat wat anders onder 'gepast' geweld. Laat aanhoudingen lekker aan de politie over. Daar zijn die gasten voor. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Ik raad de dief aan ook meteen kogels te stelen, trouwens. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Teveel cola gedronken... sorry |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Moet hij dan toch de normale straf krijgen die staat op mishandeling of moet je zoiets door de vingers zien? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Het is eigenlijk heel simpel. Als je je eigen lijf of goed wilt beschermen tegen bijvoorbeeld een inbraak of beschadiging, dan mag je jezelf verdedigen. Je mag daarbij doen wat noodzakelijk is om de dreiging af te wenden. Een winkeldief die dus zonder geweld probeert een blikje bier te pikken, mag je niet total loss slaan. Een winkeldief die met een pistool dreigt, zul je al snel een klap met een honkbalknuppel mogen verkopen.
Het geweld dat toegepast wordt moet in verhouding zijn tot de te dienen belangen. Naarmate de dreiging erger wordt, maar ook naarmate het te beschermen goed waardevoller wordt. Iemand die onder bedreiging van een pistool een blikje bier jat, ga je niet neerknuppelen met een loden pijp, etcetera. Natuurlijk heb ik er alle begip voor dat mensen, wanneer ze geconfronteerd worden met geweld of bedreiging, door het lint kunnen gaan en dan harder of langer geweld toepassen dan nodig is. De wet houdt daar ook rekening mee. Iemand die in zijn woede iemand schopt die al op de grond ligt, gaat vrijuit. Er wordt zeker wel erkend dat de inbreker of winkeldief zelf een risico neemt, en dat hij dus niet vreemd moet opkijken als hij op zijn beurt zelf met geweld geconfronteerd wordt. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Het is onmogelijk om in de wet een beschrijving te geven van de hoeveelheid geweld die je in een bepaalde situatie mag gebruiken. Dat kan gewoon niet. Voldoende is dus dat het geweld in verhouding moet zijn, de rechter kan in elk geval bepalen waar de grenzen zijn.
Door het berechten van zoveel mogelijk gevallen van geweld tegen inbrekers, worden de grenzen van wat toelaatbaar is scherper getrokken. Daarom is het positief dat mensen als de AH-medewerkers vervolgd worden. Dat is nodig voor de rechtsontwikkeling. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Persoonlijk zou ik iemand die aan mijn eigendom door bij mij in te breken ook niet eerst roepen van 'staan blijven' maar ook gewoon diegene alle hoeken van de kamer laten zien.
||
Verwijderd
|
Wetboek van toegelaten hoeveelheden geweld in geval van diefstal, inbraak en aanverwanten, Artikel 5:233 lid 3 sub c:
Citaat:
![]() Ik hou al op |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik kan me voorstellen dat het een ander verhaal wordt als je een eigen winkel hebt, en gestolen goederen je direct treffen in je kas. Maar zoals die medewerkers van de AH, die merken er geen fuck van als er een keer een klein voorwerp gejat wordt. Ga dan niet de held spelen en erachteraan rennen, krijg je alleen maar gedonder van. |
Advertentie |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
maargoed, dit is eigenlijk een nutteloze opmerking van mij, want hier is juist de rechter voor, om te zorgen dat de winkeleigenaar/ -medewerker juist wordt gestraft ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Natuurlijk is het onmogelijk om in het hoofd van de verdachte te kijken. Daarom zal aan de hand van ander bewijs moeten worden geprobeerd om te achterhalen wat hij heeft gedacht en geweten. Het gedrag van de verdachte zal moeten worden geobjectiveerd, dat wil zeggen dat er getoetst moet worden aan abstracte normen. Bijvoorbeeld heeft deze winkeleigenaar zich gedragen zoals een gemiddeld, redelijk oordelend mens zou hebben gedragen? |
![]() |
||
Citaat:
|
Hangt er inderdaad af wat er onder geweld wordt verstaan. Wat die 2 Albert Heijn mensen hebben gedaan (doortrappen nadat de verdachte zich had overgegeven) kan natuurlijk niet. Eigen rechtertje spelen is wel het laatste wat men moet doen om een leefbare maatschappij te krijgen.
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik vraag me af of je dan nog steeds vindt dat tegen jattende mensen gepast geweld gebruikt mag worden. ![]() Daarbij; ook al jat je wat, dat maakt je nog geen minderwaardig mens. Als een overvaller gewond raakt, wordt ie ook in 't ziekenhuis behandeld. Die laat je ook niet liggen 'ja mannetje, had je maar geen bank moeten overvallen, doei'. Iedereen verdient een gelijke behandeling. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
|
ik vind dat winkelperoneel uiteraard dieven mogen aanhouden. En als deze zich verzet gebruik mogen maken van geweld totdat deze is overmeesterd of overgeeft.
En ik vind niet dat gekeken moet worden hoe waardevol een product is dat gestolen wordt om de mate van geweld dat gebruikt mag worden te bepalen. Kijk als een winkeleigenaar 5 keer in de week al bestolen is. En de 6e keer die week komt er een dief binnen en steelt een pen. Dan weet ik wel zeker dat de eigenaar over de rooie gaat en de dief achterna gaat met een knuppel. Zit ook stukje emotie achter natuurlijk. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Werk, Geld & Recht |
Geweld, wat zijn mijn rechten? Wammus | 50 | 20-02-2006 23:21 |