Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-09-2003, 21:32
Cryptic Winterstorm
Cryptic Winterstorm is offline
Ik heb een aantal PC's/onderdelen, maar ik weet niet goed wat ik er mee wil gaan doen.

Ik heb 1 snelle nieuwe PC.

(Kon het niet laten )

En ik heb een router, dat is een Pentium 100, 32 MB RAM en draait Smoothwall 1.0 (Linux).

Nu heb ik hier nog een zooi hardware liggen, te weten:

2 x Chaintech 6MLT2 (Intel LX chipset), straks komt daar waarschijnlijk nog een Asus of Abit BX bord bij
Iets van 1024 MB SDRAM, 2 x 256, 2 x 128, 2 x 64, 2 x 32, en nog wat.
Pentium II 266
Celeron 433
Geforce 2TI met 64 MB DDR SDRAM, TV-out
Intel 740
2 x Voodoo 3, een AGP en een PCI
Aantal harddisken, 15 GB, 6 GB, etc.
Philips 107S21 en een Philips 105S monitor (alletwee van het nieuwe model zeg maar).
Een hele hoop 10/100 mbit Realtek NIC's.
Een hoop geluidskaarten, CD-ROM spelers, koelers, videokaarten, voedingen, en andere zooi.

100 mbit netwerk ligt all over the house, dus dat is geen probleem. Verder heb ik een suxx0r Chello aansluiting en 2 ISDN lijnen (en 4 telefoonnummers), misschien dat hier nog wat leuks mee te doen is.

Nu ben ik me af aan het vragen; wat ga ik hier mee doen? Ik heb zelf al gedacht aan een DIVX bak te maken, maar eigenlijk hoeft dat ook weer niet, want mijn snelle PC is ook al aangesloten op een TV (ik heb nog wel meer TV's, daar niet van).

Ik heb er ook aan gedacht om één PC in te richten als een server, met bijv. ook een mailserver erop, etc. etc.

Dan houd ik er nog een over, maar wat doe ik daar mee? Iemand nog leuke ideeën?

Ook heb hier nog een MSI K7Tpro liggen, een Duron 850 en geheugen etc, alleen dit bordje doet een beetje raar (lekkere condensators anyone? )

Kom maar op met de 1337 ideeën!

Laatst gewijzigd op 04-09-2003 om 21:36.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-09-2003, 22:52
Enlightenment
Enlightenment is offline
Allemaal servertjes met FreeBSD erop natuurlijk, woei!

Maar als je niets om development geeft.. DivX bakje is wel leuk ja. Maar moet je eigenlijk een barebone bij hebben dan.. in geil klein kastje
Oud 05-09-2003, 00:08
Verwijderd
Als je nog van sommige SDRAM DIMMetjes afwilt, ik heb nog een ouwe bak staan die ook wel wat extra geheugen kan gebruiken
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 08:22
Cryptic Winterstorm
Ik heb in principe één PC "over", deze bestaat uit een Chaintech 6LTM2 IntelLX moederbord, met 512 MB RAM, Celeron 433 en een 15 GB Harddisk, een Geforce 2TI 64 DDR SDRAM. Ik ga nog ergens een BX of een Via moederbord vandaan halen.

Ik heb er ook aan gedacht om er Linux op te zetten, maar, wat moet ik er dan mee? Alles wat ik onder Linux kan, kan ik ook onder Windows.

Verder zou ik er een DIVX bak van kunnen maken, of een graasbak, of een downloadbak, of ik bouw hem in de auto.

Moeilijk, moeilijk.

Die PII266 trekt die DIVXen niet, misschien komt het door de langzame videokaart (i740), maar ik heb ook nog 2 Voodoo 3's liggen. Er draait nu Windows 2000 Server op. Ik denk dat ik er mijn router/mailserver/ftpserver etc. van ga maken, en dan doe ik die P100 er uit.

Laatst gewijzigd op 05-09-2003 om 08:29.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 08:33
Cryptic Winterstorm

Nu is het een nog veel ergere zooi.
Oud 05-09-2003, 08:46
Koen
Koen is offline
Citaat:
Cryptic Winterstorm schreef op 05-09-2003 @ 09:22:
of ik bouw hem in de auto.
Knappe jongen die 220 uit een auto-accu kan halen. Of wilde je er ook nog een generator aanhangen?
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 08:54
Cryptic Winterstorm
Citaat:
Koen schreef op 05-09-2003 @ 09:46:
Knappe jongen die 220 uit een auto-accu kan halen. Of wilde je er ook nog een generator aanhangen?
Daar heb je toch gewoon converters voor, die 12v naar 220v zetten? Volgens mij is niet niet zo'n probleem. Maar dat kost weer €€€.
Oud 05-09-2003, 08:57
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Koen schreef op 05-09-2003 @ 09:46:
Heb ik hoor.

Moet 'm niet te lang aan laten staan, maar tijdens het rijden maakt 't niks uit. Heb 'm netjes ingebouwd.
Oud 05-09-2003, 09:02
Orion
Orion is offline
Op zich moet je toch ook wat met de 12V van je auto kunnen doen, max voltage dat je PC nodig heeft is ook 12V
Oud 05-09-2003, 09:07
Cryptic Winterstorm
Citaat:
Enlightenment schreef op 05-09-2003 @ 09:57:
Heb ik hoor.

Moet 'm niet te lang aan laten staan, maar tijdens het rijden maakt 't niks uit. Heb 'm netjes ingebouwd.
Specs van de auto??!??!? En specs van de PC-in-de-auto!??!?

Je moet dus wel steeds die PC aanzetten als je wilt gaan rijden, en uitzetten als je weer thuis bent, dat is wel een gedoe eigenlijk.
Oud 05-09-2003, 09:31
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Orion schreef op 05-09-2003 @ 10:02:
Op zich moet je toch ook wat met de 12V van je auto kunnen doen, max voltage dat je PC nodig heeft is ook 12V
24V

-12V en 12V zijn de uitersten, wat dus een delta van 24V betekent.
Citaat:
Cryptic Winterstorm schreef op 05-09-2003 @ 10:07:
Specs van de auto??!??!? En specs van de PC-in-de-auto!??!?

Je moet dus wel steeds die PC aanzetten als je wilt gaan rijden, en uitzetten als je weer thuis bent, dat is wel een gedoe eigenlijk.
Geen PC ingebouwd ofzo hoor, zo kinky ben ik niet.

Meestal gebruik ik het voor m'n laptop eigenlijk, omdat ik geen 12V adapter heb.

Maar ook handig voor andere apparaten die 230V nodig hebben.
Oud 05-09-2003, 11:52
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Maak er een mailservertje van, clarkconnect erop en klaar ben je

Ik heb nog een Abit BP6 over nu, zoek ik nog een kast voor. Voor degene die niet weet wat een BP6 is: Een Dual Celeron mobo
Met 2 Celeron 366's (128kb).

En een paar 100 mb ram (geloof 2 128mbtjes en 1 64 mb).

Als ik daar voor ooit een kast ga kopen (I'm broke), gaat dat of een 2e werkstation worden of een 3e servertje
Ik heb nu al 2 servers staan (1 teruggeklokte P166 naar 100mhz, en een Sparcstation 110mhz).

Maarem, ga eens expirimenteren met clustertjes ofzo
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 14:09
Verwijderd
Citaat:
Pruttelpot schreef op 05-09-2003 @ 12:52:
Maak er een mailservertje van, clarkconnect erop en klaar ben je

Ik heb nog een Abit BP6 over nu, zoek ik nog een kast voor. Voor degene die niet weet wat een BP6 is: Een Dual Celeron mobo
Met 2 Celeron 366's (128kb).
Heb je al geprobeerd om ze te overklokken naar de 550Mhz?

Ik heb hier zelf nog een P2-350 met 64Mb (Compaq Deskpro) liggen. Wil hem misschien voor Linux gebruiken, maar dan lijkt me 64Mb toch een beetje aan de krappe kant. Heb hier nog wel 2x64Mb PC66 liggen, maar hij weigert om daarmee door te starten, terwijl dat geheugen prima op 100Mhz kan draaien...
Een toekomst al mp3 server of download bak is ook mogelijk, omdat hij lekker passief gekoeld is.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 14:17
Cryptic Winterstorm
ClarkConnect op een PII vind ik wat overdreven, ik vind CC meer iets voor een Pentium 100 oid.
Oud 05-09-2003, 17:26
Orion16
Orion16 is offline
Ik zoek juist nog wat onderdelen, gezocht bijvoorbeeld een moederboordje met een leuke AMD processor van rond de 1ghz. De Philips 105s schermpjes zijn interresant wat moet je daarvoor hebben?

Dit brik moet vervangen worden namelijk, btw die van mij is nog veel geler.

Laatst gewijzigd op 05-09-2003 om 17:35.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 17:43
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
PIE schreef op 05-09-2003 @ 15:09:
Ik heb hier zelf nog een P2-350 met 64Mb (Compaq Deskpro) liggen. Wil hem misschien voor Linux gebruiken, maar dan lijkt me 64Mb toch een beetje aan de krappe kant. Heb hier nog wel 2x64Mb PC66 liggen, maar hij weigert om daarmee door te starten, terwijl dat geheugen prima op 100Mhz kan draaien...
Een SDRAM DIMM bevat zelf de configuratie informatie waarmee hij kan werken. Waarschijnlijk wordt deze door de Deskpro uitgelezen. Aangezien de DIMM zelf meldt dat het een 66 Mhz component is zal de DIMM waarschijnlijk geweigerd worden.

Terecht eigenlijk. Een Deskpro is bedoeld om stabiel kantoorwerk te verrichten. Dan accepteer je geen onderdelen die mogelijk de stabiliteit in gevaar brengen.
Oud 05-09-2003, 17:46
Verwijderd
Citaat:
Desecrator schreef op 05-09-2003 @ 18:43:
Terecht eigenlijk. Een Deskpro is bedoeld om stabiel kantoorwerk te verrichten. Dan accepteer je geen onderdelen die mogelijk de stabiliteit in gevaar brengen.
LMAO!!

Wat een kutsmoes om domweg incompatibiliteit te verdoezelen.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 17:54
Orion16
Orion16 is offline
Op mn stageplek gebruiken we ook compaq deskpro EN modellen, Pentium II 350. Maar daar gaat gewoon SDRAM PC133 in?
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 20:19
Verwijderd
Citaat:
Desecrator schreef op 05-09-2003 @ 18:43:
Een SDRAM DIMM bevat zelf de configuratie informatie waarmee hij kan werken. Waarschijnlijk wordt deze door de Deskpro uitgelezen. Aangezien de DIMM zelf meldt dat het een 66 Mhz component is zal de DIMM waarschijnlijk geweigerd worden.
Het zou best kunnen dat die SPD uitgelezen wordt en dat blijkt dat het PC66 geheugen betreft. Het probleem is echter dat Compaq en andere 'A-merken' ( ) die gegevens niet gebruiken om een stabiel systeem te garanderen, ze gebruiken die gegevens om elk ander merk behalve hun eigen merk te blokkeren.

Mijn buren hebben dit ook ondervonden bij een Compaq 'thuiscomputer' Pentium-III 450 MHz met 64mb RAM. Toen dat te weinig bleek voor Windows XP wilde ze er even makkelijk wat SDRAM bijprikken. Bleek dat die computer het geheugen niet slikte omdat de configuratie gewijzigd was! Nader onderzoek leerde dat er per se Compaq-geheugen gebruikt moest worden, wat natuurlijk drie keer zo duur bleek te zijn.

Stabiliteit is hier geen argument, het is gewoon een smerige marketingtruc.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 20:27
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
nare man schreef op 05-09-2003 @ 21:19:
Nader onderzoek leerde dat er per se Compaq-geheugen gebruikt moest worden, wat natuurlijk drie keer zo duur bleek te zijn.
Dat vindt ik dan toch vreemd. Mijn Deskpro EP die ik thuis heb is met de Dane-Elec module die ik bijgeplaatst heb perfect tevreden. Een collega van mij heeft in die van hem een ${VAAG_MERK} DIMM van Computerland gezet en die werkt ook perfect.
Oud 05-09-2003, 20:32
Verwijderd
Dat PC66 geheugen niet altijd hoeft te werken kan ik begrijpen. Het is netjes als het BIOS dan even een waarschuwing geeft. Vroeger deed Mijn Intel moederbord dat ook. Alleen bij die Compaq kan je hem met geen mogelijkheid overrulen om wel door te starten....
Met citaat reageren
Oud 06-09-2003, 00:35
Enlightenment
Enlightenment is offline
Fuck die OEM-plankjes, rommel is het. Ik weiger ook maar iets met die rotzooi te maken te hebben. Zo'n systeempje met hardwareprobs of wat dan ook; jammer, koop maar een echte.

Arrogant klinkt het misschien, maar ik heb m'n buik vol met ervaringen met dat schroot.

*de herinneringen die boven komen worden Enlightenment even teveel*
Oud 06-09-2003, 00:37
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 06-09-2003 @ 01:35:
Fuck die OEM-plankjes, rommel is het. Ik weiger ook maar iets met die rotzooi te maken te hebben. Zo'n systeempje met hardwareprobs of wat dan ook; jammer, koop maar een echte.

Arrogant klinkt het misschien, maar ik heb m'n buik vol met ervaringen met dat schroot.

*de herinneringen die boven komen worden Enlightenment even teveel*
Ah, ook al ervaring met "PcPartners"-hardware?
Met citaat reageren
Oud 06-09-2003, 10:50
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Citaat:
PIE schreef op 05-09-2003 @ 15:09:
Heb je al geprobeerd om ze te overklokken naar de 550Mhz?

Een toekomst al mp3 server of download bak is ook mogelijk, omdat hij lekker passief gekoeld is.
Ik heb die BP6 tot vorige week gewoon als werkstation gebruikt, liep altijd perfect en met lage temp's op 452mhz, ben weleens over de 500mhz gekomen, maar dan word ie onstabiel.

Als je nou dan gewoon alleen die 2 PC-66 modules erinstopyt?

En zowiezo, 64mb is zat voor Linux hoor
Met citaat reageren
Oud 06-09-2003, 10:54
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Citaat:
Cryptic Winterstorm schreef op 05-09-2003 @ 15:17:
ClarkConnect op een PII vind ik wat overdreven, ik vind CC meer iets voor een Pentium 100 oid.
Hoezo? Clarcconnect is perfect voor een P2 hoor, als sql/web/mail/file server alles in een
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-09-2003, 11:13
Verwijderd
Citaat:
Desecrator schreef op 05-09-2003 @ 21:27:
Dat vindt ik dan toch vreemd. Mijn Deskpro EP die ik thuis heb is met de Dane-Elec module die ik bijgeplaatst heb perfect tevreden. Een collega van mij heeft in die van hem een ${VAAG_MERK} DIMM van Computerland gezet en die werkt ook perfect.
Het is mij al eens eerder opgevallen bij zo'n A-merk, maar dan met een harde schijf. Het ging om een Packard-Bell PII-300 computer waarvan de harde schijf na dertien maanden crashte (oh joy, de garantie was twaalf maanden, met de mogelijkheid om bij aankoop te verlengen, wat men niet had gedaan). Dus maar een nieuwe schijf gekocht.

De gecrashte schijf was een Quantum Fireball SE 8.4 Gb, de vervangende schijf een Fireball CX 10.4 Gb. Na het inbouwen van de nieuwe harde schijf kreeg ik ook hier een keurige melding dat de configuratie niet meer origineel was. Na contact met de Packard-Bell servicelijn bleek dat men wel een diskette met een 'reparatie'programma op de post wilde doen, na betaling van een flinke som, zodat het BIOS de configuratie kon bijwerken.

En dat noemt zich dan verdomme A-merk. Ik geloof best dat merken als Compaq en HP hele mooie, betrouwbare machines maken voor kantoor en bedrijf, maar voor thuisgebruik is het werkelijk een gruwel.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2003, 13:23
Cryptic Winterstorm
Citaat:
Pruttelpot schreef op 06-09-2003 @ 11:54:
Hoezo? Clarcconnect is perfect voor een P2 hoor, als sql/web/mail/file server alles in een
In dat geval zet ik er liever een normale Linux distro op. Ik heb trouwens mijn Pentium 100 Smoothwall routertje weer terug gezet, ik had nml. een PC met Windows 2000 Server en Kerio Winroute Firewall in gebruik genomen... Wat een hell!
Dus ik ben maar weer vlug terug gegaan naar mijn vertrouwde Smoothwall routertje.
Oud 06-09-2003, 14:01
Orion16
Orion16 is offline
Misschien dan wel een sterk verouderd model de Compaq Deskpro 2000 pentium 166 die ik heb staan, maar hij slikt wel ieder normaal EDO-geheugen setje. Er zit nu 128mb van Acer in.. Een 7200 rpm 30gb harddisk is ook geen probleem. Echt altijd goede ervaringen gehad met deze pc of ben ik nu de enigste?

Laatst gewijzigd op 06-09-2003 om 14:04.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2003, 14:15
Enlightenment
Enlightenment is offline
Enige!
Oud 06-09-2003, 14:21
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 06-09-2003 @ 15:15:
Enige! [afbeelding]
Met citaat reageren
Oud 06-09-2003, 16:54
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 06-09-2003 @ 12:13:
En dat noemt zich dan verdomme A-merk. Ik geloof best dat merken als Compaq en HP hele mooie, betrouwbare machines maken voor kantoor en bedrijf, maar voor thuisgebruik is het werkelijk een gruwel.
Dat bedoel ik. Bewuste incompatibiliteit. Rotzooi is het.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2003, 16:16
Verwijderd
Citaat:
Dobermann schreef op 06-09-2003 @ 01:37:
Ah, ook al ervaring met "PcPartners"-hardware?
AAAHH! Alleen die naam al... PcPartners . Ik was zelf ooit de gelukkige eigenaar van een PcPartners moederbord. Plankje van ik geloof 14 cm x 16 cm. Toen ik het geheugen met 256 MB uit wilde breiden (plank had 2 DIMM-sloten, met daarin 1x 256 MB PC133 geheugen), weigerde hij welk 256 MB dimmetje dan ook.
Helpdesk gebeld en ook die wisten niet wat het kon zijn, laat staan dat ze me konden vertellen wat voor moederbord ik had (dat wist ik toen nog niet). Via via erachter gekomen welk moederbord het was, en wat bleek?

Het ding accepteerde überhaupt niet meer dan 256 MB...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten