Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-01-2006, 18:24
n0a
n0a is offline
Ik wil graag geneeskunde doen, maar zit nu dus in 5 Havo, en omdat je via HBO- p ook niet meer naar geneeskunde kan, zit ik te overwegen om vwo te doen. Alleen omdat ik N&G heb hoor van een aantal mensen best lastig is. Van mezelf weet ik eigenlijk wel dat ik de capaciteiten heb, want ik doe nu niks en sta er nog aardig voor! Ik ben ook nog eens een vroege leerling, word in september pas 17. Ik zou het ook wel in 1 jaar willen doen, maar wie heeft ervaringen mee, en wat is het verstandigste? en kan je het wel in 1 jaar doen als je 17 bent? Heel verhaal, maar ik hoop dat jullie kunnen helpen! Heb btw andere topics hierover ook gelezen, maar dat waren weinig tot geen mensen met N&G of van een paar jaar terug.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-01-2006, 18:25
Miracle
Miracle is offline
Als je het ziet zitten om nog twee jaar vwo te doen, zou ik dat zeker doen! Dat is gewoon de makkelijkste (en ook nog eens de beste) weg.
Oud 17-01-2006, 18:26
Balance
Balance is offline
Waarom wil je het in 1 jaar doen?
En waarom denk je dat je het in 1 jaar kan doen?

Zoals je zelf al zegt, geven mensen aan dat het lastig is. Dan hebben ze het alleen maar over het feit dat je een niveau hoger gaat. Maar wat jij dus van plan bent is én een niveau hoger én nog eens een versnelde versie doen. Veel gewone vwo-leerlingen zouden dat al niet eens aankunnen. Waarom jij als havo'er wel?
Oud 17-01-2006, 18:35
n0a
n0a is offline
Citaat:
Balance schreef op 17-01-2006 @ 19:26 :
Waarom wil je het in 1 jaar doen?
En waarom denk je dat je het in 1 jaar kan doen?

Zoals je zelf al zegt, geven mensen aan dat het lastig is. Dan hebben ze het alleen maar over het feit dat je een niveau hoger gaat. Maar wat jij dus van plan bent is én een niveau hoger én nog eens een versnelde versie doen. Veel gewone vwo-leerlingen zouden dat al niet eens aankunnen. Waarom jij als havo'er wel?
je kan het toch altijd proberen, niet geschoten is altijd mis, als je er dan nog achter komt dat het niet lukt in 1 jaar, kun je er altijd twee jaar over doen, dus dat is dan gelijk aan als ik gewoon op mijn eigen school zou zitten.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2006, 18:50
Vitamintje
Vitamintje is offline
Je kan het in 1 jaar doen bij het vavo of bij een particuliere school. Het voordeel van een particuliere school is dat je kleine klassen hebt, meer begeleiding en de kans is dus groter dat je het haalt. Het nadeel is dat het veel duurder is dan het vavo. Bij het vavo kan je officieel pas terecht als je 18 bent maar voor 17-jarigen worden wel eens uitzonderingen gemaakt.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2006, 19:24
Tink*
Tink* is offline
Ik denk dat het slimmer is om het in 2 jaar te doen. Een klasgenote van mij komt ook van de havo met NG en die kan het goed aan, bepaalde stof van vwo5 en havo5 overlapt grotendeels. Maar als je het dus in 1 jaar wilt gaan doen, dat is op onze school vwo5 in de zomervakantie en vwo6 gewoon meedoen, zou het denk ik wel lastig worden. Dan heb je ook alle informatie uit de les niet enzo die denk ik best belangrijk is.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2006, 19:34
ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Ik zou het ook in 2 jaar doen. Je bent nu 17, en dan ben je 19 als je aan die studie begint.. dat is ook niet oud ofzo..!
Oud 17-01-2006, 20:07
n0a
n0a is offline
Citaat:
Tink* schreef op 17-01-2006 @ 20:24 :
Ik denk dat het slimmer is om het in 2 jaar te doen. Een klasgenote van mij komt ook van de havo met NG en die kan het goed aan, bepaalde stof van vwo5 en havo5 overlapt grotendeels. Maar als je het dus in 1 jaar wilt gaan doen, dat is op onze school vwo5 in de zomervakantie en vwo6 gewoon meedoen, zou het denk ik wel lastig worden. Dan heb je ook alle informatie uit de les niet enzo die denk ik best belangrijk is.

Dat zou ook nog een optie kunnen zijn ja, maar ik dacht dat dat niet kon op mijn school, ik denk dat ik maar voor die 2 jaar ga, maar nog meer mensen die er ervaring mee hebben?
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 15:44
Pyromaniac
Pyromaniac is offline
enige ervaring is dat ik hoor dat het als moeilijk is om over te stappen. VWO is toch wel wat anders dan HAVO, niet alleen wat langeer werk.

Ben zelf overgestapt van 4 vwo naar 4 havo. Het gaat me echt heel goed af, (N&G). Ik doe evenveel als vorig jaar, maar sta nu met kerstmis maar 1 punt onder de 7 (6,8 engels).

Daarbij zijn er bij 5 VWO 5 leerlingen van havo gekomen, die hebben het met veel vakken al moeilijk, terwijl er veel herhaling in zit. EN die doen het in 2 jaar. Terwijl ze zeker goed waren op HAVO, dus proberen in 1 jaar zou wel misschien kunnen lukken, maar dan moet je echt heel veel inzet hebben, en als je 2 jaar niet veel hebt hoeven doen, dan kan dat best wel wennen zijn en mogelijk daardoor niet halen.
(is bij mij ook de reden dat ik op 4 VWO ben blijven zitten)
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 16:07
spookaapje
spookaapje is offline
Ik doe nu 5vwo met n&g en heb een aantal mensen in mijn clusters zitten die uit 5havo komen. Zij vinden het allemaal goed te doen en halen goede cijfers. Zoals al eerder gezegt overlapt de stof elkaar bij bijna elk vak alleen wiskunde b12 is totaal anders dan op havo. Als je het in twee jaar doet haal je waarschijnlijk betere cijfers en maak je dus meer kans in de loting voor geneeskunde.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 16:10
Verwijderd
Citaat:
spookaapje schreef op 18-01-2006 @ 17:07 :
Als je het in twee jaar doet haal je waarschijnlijk betere cijfers en maak je dus meer kans in de loting voor geneeskunde.
Dat vind ik nou eens een goed argument.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 16:39
Verwijderd
Ik had wel een paar mensen in de klas die dat hadden gedaan vorig jaar. De meningen zijn verdeeld. Maar over het algemeen vinden ze het wel goed te doen.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 17:28
remy476
remy476 is offline
vwo 5 is op onze school de lastigste van N+G. daarom zou ik 2 jaar kiezen
Oud 18-01-2006, 19:17
ImaRobot
ImaRobot is offline
Ik als redelijk goede VWO-er adviseer het niet om 5 en 6 VWO in 1 jaar te doen, dat wordt een hel voor je.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 14:09
Verwijderd
Gewoon lekker in twee jaar doen. Het komt je cijfers ten goede voor je loting waarschijnlijk en levert een stuk minder stress op.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2006, 11:59
Judy2
Judy2 is offline
Als ik me niet vergis is geneeskunde een lotingsstudie en best populair, houd er rekening mee.

Ben ik ff blij dat het voor mij niet echt wat is...
Met citaat reageren
Oud 28-01-2006, 17:18
JNR
JNR is offline
Ey nOa!

Ik, ex-havo leerling, doe dit jaar ook een poging om mijn VWO te halen omdat ik ook graag geneeskunde wil doen. Ik doe dus het zelfde profiel als dat jij hebt gekozen en volg in mijn vrije ruimte scheikunde2.

Om je een beetje een indruk te geven van hoe je jaar er uit zal zien, want vergis je er niet in het is zwaar, maar zeker te doen.
Ik ga gemiddeld 4 dagen per week van 9 tot 17 naar school, soms zijn de dagen wel korter maar dan werk ik nog wat door op school Doordeweeks werk ik meestal twee avonden thuis nog wat aan huiswerk/PO's enzo. Tenzij het toetsweek is, dan doe ik wel meer, maar dan ben ik ook minder op school, dus dat heft elkaar wel weeer een beetje op. Verder doe ik persoonlijk op vrijdag en in het weekend niet echt veel aan school. Soms als iets echt ingeleverd moet worden dan moet je natuurlijk wel ff aan het werk. Ik sta nu een 5 en verder allemaal ruime 6en, 7ens en een 8.

Ik ben op dit moment de eenige in mijn klas die van de havo komt en er voorstaat alsof ze gaat slagen. er zijn er al 2 afgevallen naar andere profielen omdat ze de exacte vakken te zwaar vinden. Ik heb net als jij lopen twijfellen om het in 2 jaar te doen, maar ben blij met deze keuze, als ik zak kan ik er altijd nog 2 jaar over doen.

Ik hoop dat je zo een beetje een indruk hebt. als je iets wil vragen hoor ik het wel.

Groetjes!
Met citaat reageren
Oud 29-01-2006, 11:07
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Hey, als jij bereid bent er hard voor te werken zou ik het gewoon doen. Anders niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten