Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-09-2003, 21:39
Michel87
Michel87 is offline
Bij ons op school krijgen we door het hele jaar heen in V4 maar 7 SE's, in de 5e 12, daarnaast krijgen we wel heel veel 'gewone' toetsen, die alleen voor het rapport/overgang tellen en ook nog gewoon SO's. Maar van heel veel andere mensen hoor ik dat elke toets die ze krijgen meetelt voor het SE.

Het lullige van dat systeem bij ons is, is dat bijv. Frans 1 maar met 1 (!!) SE afgesloten wordt. Die toets heeft dus factor 100%. Dus als je daar een onvoldoende voro hebt is dat dus je eind SE cijfer. Erg raar allemaal.. Hoe gaat dit bij jullie op school, en zijn er mensen bij wie het net zo gaat als op mijn school?
Oud 07-09-2003, 21:49
wissie
wissie is offline
Wij hebben vrij veel toetsen die meetellen voor het SE. Het verschilt natuurlijk per vak.

Bijvoorbeeld voor Nederlands zijn er drie toetsen in 6V en die tellen samen voor 50% van je SE cijfer. De cijfers uit 4 en 5 V tellen voor de andere 50%.

Bij de talen rekenen ze de toetsen leesvaardigheid die je in de bovenbouw hebt gemaakt niet mee voor het SE, omdat die vaardigheid in het centraal schriftelijk examen ook al wordt getoetst, en het niet dubbelop mag.

Maar in principe telt elke toets die wij maken mee voor het SE, alleen soms in een heel erg laag percentage.

Het is bij mij op school bij geen enkel vak zo dat er maar één toets meetelt voor het SE. Ik vind het belachelijk, maar ik vrees dat je er weinig aan kunt veranderen. Maar aan de andere kant, stel dat je een heel goed cijfer haalt op die bewuste toets, dan ben je heb je wel in één keer een goed cijfer op je SE. Maar het blijft erg vreemd en ik vraag me af waarom het zo is.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2003, 21:51
Michel87
Michel87 is offline
Ja ik vind het ook erg raar. Bijv. voor NL en EN krijgen we dit jaar in de 5e ook nog geen SE, echt heel raar. En dat voor frans is idd erg vervelend, ik ben al slecht in leesteksten voor frans, en dat het cijfer dan nog gebaseerd wordt op één tekst ook..
Oud 08-09-2003, 07:33
Qamra
Qamra is offline
Ik heb gewoon in 4 havo allemaal voortgangstoetsen gehad (waarvan sommigen voor je SE telden) en in 5 havo alleen maar SE's.
Oud 08-09-2003, 11:05
lucy48
lucy48 is offline
In V4 hadden wij ook vrij weinig toetsen die meetelden voor het SE, de meeste alleen in de laatste toetsweek van het jaar
Voor frans en duits kregen we in de vierde een toets die 25% meetelde en in de vijfde een van 25% en een van 50%
Het is inderdaad wel vreemd als je voor een bepaald vak maar een toets krijgt die meetelt
Maar V4 en ook is V5 hadden we ook nog veel toetsen die alleen voor de overgang meetelden, maar niet van vakken die je alleen met het SE afsluit
Oud 08-09-2003, 13:19
Verwijderd
In 4V sloten wij best veel vakken al af: frans, duits, geschiedenis, anw. Voor Frans en Duits kregen we beide 2 SE's. Geschiedenis ook, en een praktische opdracht. Voor ANW 4 Se's en 1 PO. Voor de rest eigenlijk niet zo heel veel SE's, die hebben ze bewaard voor de 5e en 6e. Voor mijn profielvakken heb ik maar 1 SE gemaakt in het jaar als een soort opwarmer werd het aangekondigd. Maar er waren weer andere vakken waarvoor je veel toetsen moest maken. Ik vind 7 SE-toetsen in een jaar erg weinig, ik heb er op een gegeven moment 11 gemaakt in een toetsweek, maar dat zal wel liggen aan het grote aantal vakken dat ik heb afgesloten.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2003, 14:26
the tourist
the tourist is offline
Bij mij op school tellen alle toetsen mee voor je SE.
Mag officieel niet, maar ik vind het wel handig. Anders kan het bv zo zijn dat je wel goede cijfers haalt voor de normale toetsen, en voor de SE-toetsen niet zodat je toch blijft zitten.

Bij de talen is het bij mij zo geregeld dat je in de 4e en 5e (vwo) 3 periodes Frans1 en Duits1 hebt. In elke periode heb je een idioomtoets en een tekst. In totaal zijn dat dus 12 toetsen.
Voor de andere vakken hebben we elke periode waarin we dat vak hebben een toets. We hebben 6 periodes in een jaar (examenjaar 5) en biologie heb ik bijvoorbeeld 4 periodes, dus heb ik 4 toetsen voor biologie in een jaar.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2003, 17:10
lucy48
lucy48 is offline
Voor frans ziet het er bijvoorbeeld zo uit:
http://www.keizerkarelcollege.nl/org...fa1-vwo-4.html
Oud 08-09-2003, 22:21
Balance
Balance is offline
Dit is de lijst met toetsen die ik tot nu toe voor mijn examendossier heb gemaakt. (ben net een paar weekjes met 6vwo begonnen, dus de toetsen zijn in de 4e en (vooral) de 5e gemaakt. Dan kan je zelf de conclusie trekken of je het er veel vindt of weinig

Citaat:
Nederlands
Argumenteren 1+2
Betoog
Opstel

Literatuur
Module 6 + 12
Module 5 + 7

Frans2
Luistervaardigheid 1
Spreekvaardigheid 1
Schrijfvaardigheid 1
Luistervaardigheid 2
Spreekvaardigheid 2

Frans literatuur
Module 2 en 3
Module 4,5 en 6
Module 7,8 en 9

Duits2
Luistervaardigheid
Schrijfvaardigheid
Luistervaardigheid
Schrijfvaardigheid
Spreekvaardigheid
Spreekvaardigheid

Engels
Schrijftoets

Geschiedenis 1 AFGEROND
Overzicht 19e eeuw
Tijdperk der wereldoorlogen
Internationale betrekkingen
Praktische Opdracht

Geschiedenis 2
Levensonderhoud
Primaire samenlevingsverbanden
Staat en natievorming
Ontmoetingen tussen culturen
Praktische opdracht

Wiskunde a1,2
A1 B1 D2 S5, A2, D2, A3
Superteltest
Praktische opdracht

ANW AFGEROND
Blok 1
Blok 4
Blok 2
Blok 3
Praktische opdracht
Praktische opdracht

Maatschappijleer 1 AFGEROND
Massamedia
Politieke besluitvorming
Mens en werk
Praktische opdracht

Maatschappijleer 2
Milieu en beleid
Multicultureel
Praktische opdracht
Actualiteitentoetsen

CKV 2,3
Scriptie schriftelijk
Scriptie mondelijk
Tekenopdracht 1

Levo AFGEROND
Praktische opdracht
Oud 09-09-2003, 22:54
Michel87
Michel87 is offline
Dit vind ik dus vrij veel, wij hebben van al deze dingen een stuk minder, aan de ene kant is dat wel lekker, maar het nadeel is, dat het eindcijfer op minder toetsen gebaseerd wordt, en een toets dus zwaarder weegt. Je kan je minder snel een slecht cijfer veroorloven.
Oud 10-09-2003, 12:45
Balance
Balance is offline
Citaat:
Michel87 schreef op 09-09-2003 @ 23:54:
Dit vind ik dus vrij veel, wij hebben van al deze dingen een stuk minder, aan de ene kant is dat wel lekker, maar het nadeel is, dat het eindcijfer op minder toetsen gebaseerd wordt, en een toets dus zwaarder weegt. Je kan je minder snel een slecht cijfer veroorloven.
ik zou het idd echt minder vinden als mijn cijfer slechts op 1 of 2 cijfers gebaseerd waren. Vorig jaar hadden wij dat bijvoorbeeld met Levo. Met één cijfer hebben wij dat afgerond.
Vooral voor m'n talen vind ik het prettig meerdere toetsen te hebben, aangezien ze allemaal over een andere discipline gaan (luisteren, spreken, lezen, schrijven) en je met het één het ander kan compenseren.
Oud 10-09-2003, 22:05
Michel87
Michel87 is offline
Citaat:
linda85 schreef op 10-09-2003 @ 13:45:
ik zou het idd echt minder vinden als mijn cijfer slechts op 1 of 2 cijfers gebaseerd waren. Vorig jaar hadden wij dat bijvoorbeeld met Levo. Met één cijfer hebben wij dat afgerond.
Vooral voor m'n talen vind ik het prettig meerdere toetsen te hebben, aangezien ze allemaal over een andere discipline gaan (luisteren, spreken, lezen, schrijven) en je met het één het ander kan compenseren.
IK heb dan alleen fa1 en du1, maar het is bij frans dus wel nadeel dat t 1 toets is, aangezien ik daar erg slecht in ben.
Bij duits is het helemaal raar. Tot december krijgen we idioomtoetsen en leestoetsen, die het kerstrapportcijfer vormen. Dat rapportcijfer telt voor 25% als SE, en de SE-toets in januari telt voor 75%, waarna het vak afgesloten is. Dit vind iik ook vrij raar.
Reageren

Regels voor berichten