Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-09-2003, 17:46
CoolRoel
CoolRoel is offline
Eindelijk naar het HBO, moeten we die stomme projecten gaan doen, maar eesrt een plan van aanpak Nou is dit ongeveer mijn eerste plan van aanpak en ik zou graag een ander plan van aanpak gebruiken om een de structuur goed te doen
Zou het erg chillend vinden als iemand een plan van aanpak naar mij zou kunnen sturen, het liefste natuurlijk ook een HBO plan.....
Alvast bedankt!!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-09-2003, 17:49
-Daniël-
-Daniël- is offline
wat voor vooropleiding heb jij gedaan?
Oud 11-09-2003, 17:56
CoolRoel
CoolRoel is offline
gwoon HAVO
Maare deze shit is wel een stuk ingewikkelder, ik weet niet wat jij nu doet....
Met citaat reageren
Oud 11-09-2003, 18:07
Verwijderd
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt... Je moet een opdracht maken en je wil nu weten waar je moet beginnen?

Ehm... documentatie? Eerst een beetje vanalles over het onderwerp gaan verzamelen. Daarna lees je alles aandachtig door en vat je het samen, het irrelevante gooi je weg. Werk nu de deelvragen uit met behulp van je documentatie en daarna beantwoord je de hoofdvraag, met behulp van de antwoorden op je deelvragen... Daarna werk je alles netjes uit;
titelblad, inleiding, inhoudsopgave, hfst 1, hfst 2, hfst 3, conclusie, nawoord, literatuurlijst...
Zoiets?
Met citaat reageren
Oud 11-09-2003, 19:00
Yeah_Right
Yeah_Right is offline
Ga eerst na:

- hoeveel tijd heb je (wanneer moet het af zijn?)
- wat moet je doen (info zoeken, selecteren, uittypen, interviewen etc.)
- hoeveel tijd zal je per onderdeel ongeveer nodig hebben (hoeveel tijd voor informatie zoeken, hoeveel voor het uittypen enz.)

Vervolgens pak je een stuk papier en leg je agenda ernaast en ga je alles invullen.

s6
Met citaat reageren
Oud 12-09-2003, 18:04
Qamra
Qamra is offline
Nou, volgens mij heeft niemand hier ooit een PvA gemaakt..

Ik heb alleen een PvA van vorige week voor je (2e jaars HBO).. Ik denk niet dat je er IETS aan hebt, aangezien er een aantal dingen ontbreken die voor ons niet gebruikelijk zijn of omdat we ze gewoon niet weten. (daarbij staat het op mijn schoolschrijf ) Ook weet ik neit volgens welke standaarden jullie werken. ([edit]ik heb er misschien nog 1 van vorig jaar..[/edit])

Wij gebruiken op school "Projectmanagement" van Roel Grit, daar staat heel duidelijk in hoe het moet..

Je verteld hoe je projectgroep + rollen eruit zien, manieren om die mensen te contacteren, de opdrachtgever (je projectbegeleider), je maakt een planning, beschrijft je hoofd- en deelvragen en je (persoonlijke)leerdoelen. Je werkt de projectopdracht uit (of tikt hem over, daar zitten ze bij ons niet meer). Je beschrijft de interne en extrene risico's en bedreigingen voor het project. Je beschrijft de producten van jullie project (verslag, poster, presentatie?). Je weegt de kosten en baten aan elkaar af (niet heel belangrijk voor je school, maar je moet het toch kunnen ). Eventueel de achtergronden van je project.

Euhm, dat is z'n beetje wat erin moet, uit mijn hoofd.

Kan je het niet beter aan je docenten/begeleiders vragen wat ze van je verwachten?
Oud 12-09-2003, 20:55
journey
journey is offline
Ik zit nu in het tweede jaar van mn HBO studie luchtvaarttechnologie in Haarlem, en als er één ding is waar ik een hekel aan had vorig jaar dan is dat wel dat we steeds een plan van aanpak moesten maken!

Wat het volgens mn boek moet bevatten is:
- een voorblad
- inhoudsopgave
- achtergronden
- doelstelling
- de project opdracht
- projectactiviteiten
- projectgrenzen
- de producten
- kwaliteit beheersing
- projectorganisatie
- planning
- kosten en baten
- risico's
- bijlagen

---- Voorblad:
Er moet op komen te staan:
+ "plan van aanpak"
+ titel van project
+ ondertitel
+ naam van de organisatie en naam van de opdrachtgever
+ plaats en datum
+ naam van opdrachtnemer, eventueel de namen van de projectleden

---- Achtergronden:
Geef een beschrijving van de organisatie waarin het project zich afspeelt, wat doet het bedrijf, welke afdelingen zijn er, wie is de baas van wie etc.

Ook moet je een beschrijving over de geschiedenis van het project hier bijdoen, waarom wil men dit project? Is het project een vervolg van een ander project, hoe is dat andere project afgelopen?

---- Doelstelling:
Het project wordt uitgevoerd om,
+ een oplossing te bieden voor een bestaand probleem binnen of buiten de organisatie;
+ een nieuw product te maken;
+ een onderzoek uit te voeren.

Dus waarom wordt het project uitgevoerd?

---- De Projectopdracht:
Duidelijk maken aan de betrokkenen wat er als resultaat wordt verwacht van het project. Het eindproduct van het project wordt gedefineerd.

+ Geef het project een duidelijke pakkende naam!
+ Geef de naam van de opdrachtgevende organisatie, en ook welk persoon de opdrachtgever is.
+ Geef ook aan wie of welke organisatie straks de opdrachtnemer is.
+ De opdracht moet zo duidelijk mogelijk omschreven zijn.

---- De Projectactiviteiten:
Probeer de activiteiten die uitgevoerd moeten worden zo volledig mogelijk op te sporen, omdat het anders onmogelijk is om later een goede planning te maken!

---- Projectgrenzen:
Baken het project af! Zorg dat je niet teveel doet, daar is de opdrachtgever niet in geintresseerd en wordt waarschijnlijk niet eens naar gekeken!

Geef het maximale budget aan (zul je niet zon last van hebben)]

---- Producten:
Koppel de mijlpalen (belangrijke gebeurtenissen) aan een datum!

---- Kwaliteitbewaking:
Het gaat erom dat er constant gezorgt wordt dat de ingeleverde stukken niet omaar opgenomen worden in het eindverslag, er moet constant gekeken worden naar de kwaliteit van de producten, denk aan spelling, waarheid, layout.

Denk eraan dat het er niet persee mooi uit hoeft te zien, het gaat erom dat alles er duidelijk en georderd uitziet en dat het makkelijk te lezen is. Gooi het dus niet vol met plaatjes zoals je in de brugklas deed om maar weer een A4tje vol te krijgen

---- Projectorganisatie:
Iedereen moet een rol hebben in de projectgroep, verdeel de rollen en zet het op papier zodat er duideljk iemand aangesproken kan worden wanneer er iets niet klopt!

Noteer ook wanneer er vergaderd wordt en wie er wanneer notulist en voorzitter is (ik neem aan dat er gewisseld moet worden in die rol omdat iedereen het moet leren)

Ook moet worden vastgesteld hoe de tijdverantwoording er uit komt te zien, zodat niet iedereen een ander soort tijdverantwoording inleverd.

Iets heel simpels: zorg dat je elkaars email adres en telefoonnummer heb!

---- Planning: (hier werd bij ons heel erg streng naar gekeken, was achteraf ook wel goed dat ze dat deden!!)
Maak een strokenplanning of een ander soort planning (hangt van de opdracht af, en noteer duidelijk wanneer bepaalde onderdelen af moeten zijn en wanneer er aan bepaalde onderdelen begonnen moet worden.

---- Kosten Batenoverzicht:
Ik denk niet dat dit van toepassing is omdat er geen kosten in het spel zijn, wanneer je inhet echt voor een bedrijf gaat werken dan moeten alle kosten van tevoren geschat worden, manuren, hulpmiddelen en exploitatiekosten.

---- Risicoanalyse:
Noteer de risico's die er kunnen zijn, bijvoorbeeld wat gebeurt er bij een langere doorlooptijd of onvoldoende kennis bij de projectleden.

Nou ik hoop dat je er wat aan heb, waarschijnlijk had je al deze informatie al, maar het kan nooit kwaad om het nog een keer allemaal door te lezen!

Suc6 met je project!!
Met citaat reageren
Oud 12-09-2003, 20:58
journey
journey is offline
O en nog ff iets, wees niet bang dat je het misschien helemaal fout doet, je zal echt niet de enige zijn! Waarschijnlijk heeft nog bijna niemand ooit een PVA gemaakt!
Met citaat reageren
Oud 12-09-2003, 21:58
Severus
Severus is offline
Er zijn veel redenen waarom ik met mijn vorige opleiding gestopt was, en die stomme Plan Van Aanpak documenten was er één van. Die hingen me echt de keel uit!

Ripper
Oud 13-09-2003, 08:25
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
journey schreef op 12-09-2003 @ 21:55:
*bla*
Dank je voor het overtikken van Grit

Ik snap niet dat jullie allemaal zo'n hekel hebben aan een PvA. Je hebt 5 mensen in je projectgroep (soms meer, soms minder), je verdeeld de onderwerpen en je bent binnen 1,5 uur klaar
Oud 13-09-2003, 08:53
journey
journey is offline
Er werd bij ons heel erg streng naar gekeken (hing ook een beetje van de leraar af), als er ook maar 1 klein dingetje niet helemaal klopte kon het weer overnieuw, of dan kwamen ze weer met wat nieuws.

En ook niet alle leraren kende Grit dus iedereen deed het volgens Gritt en dan kwam er weer zon oetlul van ee leraar die vond at het helemaal fout was. Als je dan vertelde dat het zo in het boek stond dan wilde hij er niks van weten!

Ik haat PVA's maken, en startdocumenten!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten