Hoi mensen, ik zag het topic staan dat gesloten is en dat stoorde me nogal, en ehhh de oorzake prima:
Automutalitie ontstaat nooit zomaar, het is altijd een gevolg van iets anders, dat kan seksueel misbruik,een slechte jeugd,mishandeld in iedergeval is het iets wat al je eigen controle, vertrouwen, zelfbeeld ernstig is geschaad.
Met automutilatie gaan ook vaker andere dingen samen, denk maar aan borderline,anarexia en bolibia (pin me niet vast op de spelling). De omgeving van een persoon die aan automutilatie doet, zal vaak fout reageren, dat is meestal geschokt, het bestempelen als negatieve aandacht vragen, agressief reageren, het totaal uitsluiten van zo persoon (bv in een vriendengroep) of het totaal negeren. En dit is juist wat totaal voorkomen zou moeten worden. Een persoon die hier problemen mee heeft wilt meestal veel aandacht en zo eigenlijk een goed vertrouwens persoon nodig hebben.
Eigenlijk is automutilatie geen drang tot suicide, maar eerder een drang voor overleving. Tja hoe gek dit ook klinkt.
De zogenaamde triggers, kunnen voortkomen, uit stress,ruzie,onbegrip en beelden/boeken die herinneringen oproepen aan een vervelende ervaring in het verleden.
De ervaring gaat eigenlijk in een aantal fase's die ik niet zo uit het hoofde weet, vaak gaat het zo dat het spontaan gebeurd, ze konden er ook niets aan doen.. Het verliezen van realiteit of het niet herinneren van "de daad" is ook dan vaak aanwezig.
Dit is zo beetje wat ik nu uit het hoofd weet te schrijven, mischien voeg ik later wel wat dingen toe...
Wat betreft het niet mogen opschrijven over ervaringen,
Sommige personen hebben heel veel baad om het van zich af te schrijven en de ervaringen te delen met hun lotgenootjes, ik vind het dan ook schofterig dat het zo gebanned kan worden, mijn oplossing werkt mischien beter. Heb je zo'n topic als dit maar dan in details zet er dan achter: (bevat triggers). En whalla het probleem is opgelost dan is het aan het persoon zelf om te kiezen. Schiet me trouwens iets te binnen, een persoon die inzich zelf snijd, moet eigenlijk zo atonoom mogelijk weer worden. Dat is namelijk van hun afgenomen, en censuur helpt daar nou niet bepaald mee...
Goed ik wacht op reacties en kijk er naar uit..
|