Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-09-2003, 09:49
Gatara
Gatara is offline
Helft universiteiten in rode cijfers

Uitgegeven: 9 september 2003 07:36
UTRECHT - De helft van de Nederlandse universiteiten zitten in de rode cijfers. Ze maken zich daarover grote zorgen, omdat de ambities van Nederland als kennissamenleving sterk onder druk komen te staan.

Volgens het dinsdag verschenen jaarverslag van de VSNU geven zeven van de veertien Nederlandse universitieiten meer lasten dan baten. Uit de afzonderlijke jaarverslagen valt op te maken dat het gaat om de Universiteit van Amsterdam, die van Maastricht, Tilburg, Delft, Twente, Eindhoven en de Open Universiteit.

Het eigen vermogen van de universiteiten daalt. Daardoor wordt de afhankelijkheid van de kapitaalmarkt steeds groter. Gevolg daarvan is dat het moeilijker is om noodzakelijke investeringen te doen, teneinde onderwijs en onderzoek op peil te houden.

Het aantal beginnende studenten neemt toe. Inmiddels staan ruim 180.000 studenten ingeschreven bij de universiteiten. De instroom wordt steeds diverser: Meer studenten die via het HBO instromen en meer buitenlandse en allochtone studenten. Het aantal promovendi daalt, vooral in de technische vakken.

Maatregelen om de vergrijzing tegen te gaan, lijken volgens het jaarverslag hun vruchten af te werpen. De doorstroom van vrouwen naar hogere posities is eveneens verbeterd. Universiteiten kennen een laag ziekteverzuim en betrekkelijk weinig werknemers die in de WAO terechtkomen.

In internationaal opzicht leveren Nederlandse wetenschappers goede prestaties. Qua investeringen in onderzoek loopt Nederland echter achter, met name door achterblijvende bijdragen van het bedrijfsleven. Ook op het gebied van onderwijs hebben universiteiten per student steeds minder te besteden en verder zijn er problemen op het gebied van huisvesting.
nu.nl
----------

Ik zal hierbij me maar niet kwaad maken op het bestuur van de universiteit waar ik op zit die het blijkbaar normaal vindt om feesten te organiseren waar je U tegen zegt en wat ontzettend veel heeft gekost, want dat is slecht voor mijn bloeddruk en hart

Laatst gewijzigd op 09-09-2003 om 09:52.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-09-2003, 09:54
J. Geelman
J. Geelman is offline
Citaat:
Gatara schreef op 09-09-2003 @ 10:49:

Ik zal hierbij me maar niet kwaad maken op het bestuur van de universiteit waar ik op zit die het blijkbaar normaal vindt om feesten te organiseren waar je U tegen zegt en wat ontzettend veel heeft gekost, want dat is slecht voor mijn bloeddruk en hart
Voorwaar, bewaar uw kalmte en Jozef Geelman geeft u gelijk!
Met citaat reageren
Oud 09-09-2003, 10:00
Verwijderd
Citaat:
Het aantal beginnende studenten neemt toe. Inmiddels staan ruim 180.000 studenten ingeschreven bij de universiteiten. De instroom wordt steeds diverser: Meer studenten die via het HBO instromen en meer buitenlandse en allochtone studenten. Het aantal promovendi daalt, vooral in de technische vakken.
Dat is dus het resultaat van die stomme HBO-route. Er komt allemaal spul van lagere regionen, soms zelfs vanaf het MBO, op de universiteit dat daar eigenlijk niet thuishoort. Ze doen (veel) langer over hun studie en verlaten vaak zelfs de universiteit zonder diploma.

Een universiteit krijgt geld voor elke student die afstudeert. Een student die langer over z'n studie doet, is dus minder waard. Hij maakt immers langer gebruik van onderwijsvoorzieningen terwijl hij evenveel opbrengt. Een student die de universiteit verlaat zonder diploma is helemaal waardeloos geweest.

Ook is het een slechte ontwikkeling dat er zoveel buitenlandse studenten onderwijsplekken innemen. Voor sommige studies kan het nuttig zijn, maar voor andere is het gewoon een lachertje. Die gasten komen hier om een jaartje mee te pikken van het ooit fameuze Nederlandse universitair onderwijs en verlaten ook de universiteit zonder diploma. Natuurlijk staat er wel een uitwisselingsvergoeding tegenover, maar toch.

Die instroom moet dus flink ingedamd worden. Het kaf moet eerder van het koren gescheiden worden zodat alleen echte, goede studenten gebruik kunnen maken van universitair onderwijs. Dat is de enige manier om weer terug te komen op een niveau waarop we internationaal aanzien hebben met ons wetenschappelijk onderwijs. Er zitten nu teveel mensen die de universiteit zien als iets leuks voor erbij 'oh, een master staat toch wel leuker dan een bachelor, laat ik dat gaan proberen'. Mooi niet dus
Met citaat reageren
Oud 09-09-2003, 10:20
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
nare man schreef op 09-09-2003 @ 11:00:
Dat is dus het resultaat van die stomme HBO-route. Er komt allemaal spul van lagere regionen, soms zelfs vanaf het MBO, op de universiteit dat daar eigenlijk niet thuishoort. Ze doen (veel) langer over hun studie en verlaten vaak zelfs de universiteit zonder diploma.

Nou,.. d'r zitten heus wel slimme mensen tussen, hoor. Ken d'r genoeg die van VWO komen en die dr helemaal niks van bakken. Ikzelf ben ook wat te lang bezig met de studie

Citaat:

Een universiteit krijgt geld voor elke student die afstudeert.

En als je voor twee studies afstudeert, krijgen ze dan t dubbele? want dan heb ik mijn langere periode goedgemaakt

Citaat:

Een student die langer over z'n studie doet, is dus minder waard. Hij maakt immers langer gebruik van onderwijsvoorzieningen terwijl hij evenveel opbrengt. Een student die de universiteit verlaat zonder diploma is helemaal waardeloos geweest.

Dat laatste komt deels ook doordat mensen een verkeerd beeld hebben van de studie. ALthans dat was bij mijn studie het geval (filosofie).

Citaat:

Ook is het een slechte ontwikkeling dat er zoveel buitenlandse studenten onderwijsplekken innemen. Voor sommige studies kan het nuttig zijn, maar voor andere is het gewoon een lachertje. Die gasten komen hier om een jaartje mee te pikken van het ooit fameuze Nederlandse universitair onderwijs en verlaten ook de universiteit zonder diploma. Natuurlijk staat er wel een uitwisselingsvergoeding tegenover, maar toch.

Ik volg regelmatig colleges in het Engels samen met die buitenlandse studenten. Denk dat dat niet veel extra kost dan.

Citaat:

Die instroom moet dus flink ingedamd worden. Het kaf moet eerder van het koren gescheiden worden zodat alleen echte, goede studenten gebruik kunnen maken van universitair onderwijs.

Hoe?
Oud 09-09-2003, 10:21
Gatara
Gatara is offline
Citaat:

Er zitten nu teveel mensen die de universiteit zien als iets leuks voor erbij 'oh, een master staat toch wel leuker dan een bachelor, laat ik dat gaan proberen'. Mooi niet dus
Ik doe nog doctoraal
Oud 09-09-2003, 10:21
fil
fil is offline
Citaat:

Het kaf moet eerder van het koren gescheiden worden zodat alleen echte, goede studenten gebruik kunnen maken van universitair onderwijs.
Inderdaad. Heej maar als ik me niet vergis, wordt vanaf volgend schooljaar afgeschaft dat je met een hbo-diploma/propedeuse naar de universiteit mag. Want ik geloof dat iets van 80% van alle hbo-instromers afhaken. Belachelijk hoog dus. Het idee is dat je na volgend jaar alleen nog met een vwo-diploma naar een universiteit mag. Dus aan die selectie zijn ze al bezig, nu maar hopen dat het gerealiseerd kan worden...
Met citaat reageren
Oud 09-09-2003, 10:31
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
fil schreef op 09-09-2003 @ 11:21:
Inderdaad. Heej maar als ik me niet vergis, wordt vanaf volgend schooljaar afgeschaft dat je met een hbo-diploma/propedeuse naar de universiteit mag. Want ik geloof dat iets van 80% van alle hbo-instromers afhaken. Belachelijk hoog dus. Het idee is dat je na volgend jaar alleen nog met een vwo-diploma naar een universiteit mag. Dus aan die selectie zijn ze al bezig, nu maar hopen dat het gerealiseerd kan worden...
Wordt er dan een extra test aangeboden voor HBOérs?
Zodat ze als ze daarvoor slagen wel aangenomen mogen worden?
Oud 09-09-2003, 11:08
fil
fil is offline
Citaat:
Gatara schreef op 09-09-2003 @ 11:31:
Wordt er dan een extra test aangeboden voor HBOérs?
Zodat ze als ze daarvoor slagen wel aangenomen mogen worden?
Voor zover ik het heb begrepen is het idee dat je vanaf volgend schooljaar alleen nog maar met een vwo-diploma naar de universiteit mag. In antwoord op jouw vraag dus: nope.

Maar ik heb geen idee hoe moeilijk het is om zo'n regeling in te voeren, en of het ook werkelijk zal gaan lukken. Maar ik weet in ieder geval zeker dat het plan er is. Nu maar afwachten of het ook gerealiseerd gaat worden... En het is dan jammer voor die 20%, maar zo gaat het altijd met wetten/regelingen. Er zijn altijd groepen die pech hebben.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2003, 11:30
Martian
Martian is offline
Citaat:
fil schreef op 09-09-2003 @ 12:08:
Voor zover ik het heb begrepen is het idee dat je vanaf volgend schooljaar alleen nog maar met een vwo-diploma naar de universiteit mag. In antwoord op jouw vraag dus: nope.
Voor zover ik heb begrepen, mag je met een HBO-propedeuse niet meer naar de universiteit. Met een diploma natuurlijk nog wel, aangezien dit in principe gelijk staat aan een bachelor op de universiteit. Je kan dan je master op de universiteit halen, meestal wel in een verlengd traject (3 jaar ipv 2 jaar bijvoorbeeld).
Oud 09-09-2003, 11:59
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
fil schreef op 09-09-2003 @ 12:08:

Maar ik heb geen idee hoe moeilijk het is om zo'n regeling in te voeren, en of het ook werkelijk zal gaan lukken. Maar ik weet in ieder geval zeker dat het plan er is. Nu maar afwachten of het ook gerealiseerd gaat worden... En het is dan jammer voor die 20%, maar zo gaat het altijd met wetten/regelingen. Er zijn altijd groepen die pech hebben.
Nogal sneu voor die mensen die cultuurgeschiedenis of theaterwetenschappen willen volgen naast hun opleiding aan het conservatorium, toneel of kunstacademie.
Het zou dan wel zo aardig zijn om deze drie vormen als universiteit te erkennen; net zoals elders in de wereld; ook al mag je daar dan vanaf je HAVO op.
Oud 09-09-2003, 17:45
Verwijderd
Ik vind niet dat je nu ambitieuze HBO'ers of buitenlandse studenten zou moeten weren, er moet meer geld vrijkomen voor de universiteiten. Kennis is nu eenmaal een fundament voor de economie en zelfs het bestuur en rechtspraak van het land.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2003, 18:01
Verwijderd
Op zich heeft Che gelijk, maar hoe structureel is de situatie? want één of twee jaar
Citaat:
meer lasten dan baten
is weinig schokkend, die dingen gebeuren. Het is ook interessant om te weten hoe groot het gat is, zowel relatief als absoluut. Iemand cijfers?

@ Geelman: je regeert. Maar dat wist je al
Met citaat reageren
Oud 09-09-2003, 18:09
Verwijderd
Citaat:
Ertur schreef op 09-09-2003 @ 19:01:
Op zich heeft Che gelijk, maar hoe structureel is de situatie?
''Het eigen vermogen van de universiteiten daalt.'' Ik maak daaruit op dat het best wel structureel zou kunnen worden.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2003, 18:12
Verwijderd
Citaat:
Che Guevara schreef op 09-09-2003 @ 19:09:
''Het eigen vermogen van de universiteiten daalt.'' Ik maak daaruit op dat het best wel structureel zou kunnen worden.

Had erover heen gelezen.

Dat betekent dat de universiteiten op hun reserves zitten te knabbelen. Dat mag natuurlijk, hoeft niets te betekenen. Maar ik ben ook een beetje bang dat je gelijk hebt...
Met citaat reageren
Oud 10-09-2003, 12:20
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Wat je ook veel merkt onder havo leerlingen, is dat ze bewust kiezen voor een hbo propedeuse en dan de universiteit, ipv vwo er aan plakken. Immers, vwo kost twee jaar, propedeuse een. Alleen mensen die het totaal nog niet weten doen vwo na hun havo. Wat dat betreft is het helemaal niet zon slecht idee om havo leerlingen te weigeren, want als ze eerst vwo moeten doen dan zijn ze in ieder geval gelijk aan hun medestudenten kwa niveau.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2003, 14:12
Taeke
Taeke is offline
Ze moeten gewoon de instroommogelijk via je propedeuse blokkeren. Gewoon eerst maar je hbo afmaken
Oud 10-09-2003, 14:40
Verwijderd
Waarom HBO'ers weigeren? Als ze het willen proberen, pas de problème. Als ze het niet kunen haken ze vanzelf wel af. Financiële problemen of niet, het moet mogelijk zijn.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2003, 15:41
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 10-09-2003 @ 15:40:
Waarom HBO'ers weigeren? Als ze het willen proberen, pas de problème. Als ze het niet kunen haken ze vanzelf wel af. Financiële problemen of niet, het moet mogelijk zijn.
Waarom dan niet ook MBO'ers toelaten?
Oud 10-09-2003, 15:44
Verwijderd
Citaat:
Vincent Vega schreef op 10-09-2003 @ 16:41:
*zucht*
Met citaat reageren
Verwijderd
Citaat:
Vincent Vega schreef op 10-09-2003 @ 16:41:
Die hebben het niveau niet, er is wel een erg groot verschil tussen MBO en HBO hoor, laat staan tussen MBO en universiteit.
Met citaat reageren
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
Ertur schreef op 10-09-2003 @ 16:44:
*zucht*
Ja?
Oud 10-09-2003, 15:45
Verwijderd
Citaat:
Vincent Vega schreef op 10-09-2003 @ 16:44:
Ja?
Zie antwoord van Che.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2003, 15:47
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 10-09-2003 @ 16:44:
Die hebben het niveau niet, er is wel een erg groot verschil tussen MBO en HBO hoor, laat staan tussen MBO en universiteit.
Dan kun je beter gewoon een toelatingstest instellen. Zodat alleen de goede HBO-P'ers naar de universiteit kunnen, net zoals iedereen die de capaciteiten bezit maar geen diploma heeft. Zoiets bestaat trouwens al: colloquium doctum, maar je moet er ouder dan 21 voor zijn.

Zo kan iedereen die meent de universiteit aan te kunnen een poging wagen, niet alleen de mensen die toevallig ergens een HBO'p vandaan hebben gesprokkeld.
Oud 10-09-2003, 15:48
Verwijderd
Citaat:
Vincent Vega schreef op 10-09-2003 @ 16:47:
Dan kun je beter gewoon een toelatingstest instellen. Zodat alleen de goede HBO-P'ers naar de universiteit kunnen, net zoals iedereen die de capaciteiten bezit maar geen diploma heeft. Zoiets bestaat trouwens al: colloquium doctum, maar je moet er ouder dan 21 voor zjin.
Dat zou kunnen. Maar dat kost geld
Met citaat reageren
Oud 10-09-2003, 15:48
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 10-09-2003 @ 16:48:
Dat zou kunnen. Maar dat kost geld
Uh, al die HBO-P'ers die na een jaar afhaken, dat kost pas geld.
Oud 10-09-2003, 15:49
Verwijderd
Citaat:
Vincent Vega schreef op 10-09-2003 @ 16:47:
Dan kun je beter gewoon een toelatingstest instellen. Zodat alleen de goede HBO-P'ers naar de universiteit kunnen, net zoals iedereen die de capaciteiten bezit maar geen diploma heeft. Zoiets bestaat trouwens al: colloquium doctum, maar je moet er ouder dan 21 voor zijn.

Zo kan iedereen die meent de universiteit aan te kunnen een poging wagen, niet alleen de mensen die toevallig ergens een HBO'p vandaan hebben gesprokkeld.
Waarom selecteert een toelatingstest "de goede HBO-P'ers"? Wat is zo'n goede HBO-P'er? Iemand met genoeg kennis voor de uni? Ik denk dat dat niet het probleem is.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2003, 15:52
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
Ertur schreef op 10-09-2003 @ 16:49:
Waarom selecteert een toelatingstest "de goede HBO-P'ers"? Wat is zo'n goede HBO-P'er? Iemand met genoeg kennis voor de uni? Ik denk dat dat niet het probleem is.
Nou, de praktijk wijst uit dat mensen die met een HBO-propedeuse aan een universitaire studie beginnen in veel mindere mate hun studie afmaken dan "gewone VWO'ers". Ik denk dus dat het wel een probleem is, dat de gemiddelde HBO-P'er niet voldoende geschikt is voor de universiteit.
Oud 10-09-2003, 15:55
Verwijderd
Citaat:
Vincent Vega schreef op 10-09-2003 @ 16:52:
Nou, de praktijk wijst uit dat mensen die met een HBO-propedeuse aan een universitaire studie beginnen in veel mindere mate hun studie afmaken dan "gewone VWO'ers". Ik denk dus dat het wel een probleem is, dat de gemiddelde HBO-P'er niet voldoende geschikt is voor de universiteit.

Dat denk ik ook, ik weet het wel zeker trouwens. Ik heb genoeg voorbeelden gezien in mijn eerste en tweede jaar, HBO'P-ers die al gauw afhaakten.

Maar met een toets voorkom je dat toch niet? Het heeft, naar mijn mening, weinig met hun kennis van zaken te maken. Misschien met leersnelheid en dergelijke, maar om daar nu op te gaan toetsen... En dan nog, ik denk eigenlijk niet dat het daar veel mee te maken heeft. Een universitaire studie is nu eenmaal erg theoretisch, mijn ervaring is dat dat voor de meeste HBO-ers het probleem is.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2003, 16:38
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
Ertur schreef op 10-09-2003 @ 16:55:

Maar met een toets voorkom je dat toch niet? Het heeft, naar mijn mening, weinig met hun kennis van zaken te maken. Misschien met leersnelheid en dergelijke, maar om daar nu op te gaan toetsen... En dan nog, ik denk eigenlijk niet dat het daar veel mee te maken heeft. Een universitaire studie is nu eenmaal erg theoretisch, mijn ervaring is dat dat voor de meeste HBO-ers het probleem is.
Mwoah, ik denk dat er best toetsen te maken zijn via welke je een globale inschatting kunt krijgen over intelligentie en waarschijnlijk prestatievermogen.
Oud 11-09-2003, 12:23
MoHaMeDJaLaL
MoHaMeDJaLaL is offline
Ik vind dat iedereen een kans mag krijgen om een universitair opleiding te volgen.Maar ze moeten wel een toelating toets geven aan de nieuwe leden.
En niet hoppah hbo''er welkom in de universiteit.
En ook zo natuurlijk met de Vwo''ers....simpel zat

MJ
Oud 11-09-2003, 16:55
AtHell
AtHell is offline
Er moet gewoon meer geld naar het onderwijs. Period.

Het indammen van de mogelijkheden om via een HBO of HBO'P. de universiteit te volgen is naar mijn mening geen slecht idee maar het zou effectiever, en naar mijn mening eerlijker voor de welwillige HBO'ers, zijn om voor díe mensen een toelatingsexamen als eis te stellen.

Op het moment volg ik een HBO-propedeuse, ik ben van plan mijn opleiding ook af te maken en dan pas door te stromen om m'n master in de rechten te halen. Ik zal hoe dan ook die master halen ongeacht het mogelijke feit dat ik dan misschien tot mijn 21e zal moeten wachten en een toelatingsexamen zal moeten doen, waar een wil is ís een weg.
Oud 11-09-2003, 21:06
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
[B]
Zo'n feest kost helemaal niets als je het vergelijkt met de tekorten. De begroting van dezelfde universiteit geeft een tekort weer van (hopelijk minder dan maar waarschijnlijk meer dan) tien miljoen over het jaar 2003. Daar kan een feestje van hooguit 20.000 euro wel vanaf. Er vindt op andere vlakken een veel ergere vorm van kapitaalvernietiging plaats in de universiteiten (en ik neem als voorbeeld voor het gemak de mijne maar omdat ik die redelijk goed doorheb). Veel mensen die een functie hebben maar die eigenlijk niet veel doen, veel studenten die geen ene reet uitvoeren, veel gebouwen die helemaal worden afgekeurd door de brandweer of de arbo en wel verbouwd moeten worden. En het beschikbare geld per student blijft dalen.

Tsja. Wat doe je ertegen mt een regering die in haar wijsheid besluit het hoger onderwijs maar eens te gaan korten?
Oud 11-09-2003, 21:11
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Tampert schreef op 11-09-2003 @ 22:06:
Zo'n feest kost helemaal niets als je het vergelijkt met de tekorten. De begroting van dezelfde universiteit geeft een tekort weer van (hopelijk minder dan maar waarschijnlijk meer dan) tien miljoen over het jaar 2003. Daar kan een feestje van hooguit 20.000 euro wel vanaf. Er vindt op andere vlakken een veel ergere vorm van kapitaalvernietiging plaats in de universiteiten (en ik neem als voorbeeld voor het gemak de mijne maar omdat ik die redelijk goed doorheb). Veel mensen die een functie hebben maar die eigenlijk niet veel doen, veel studenten die geen ene reet uitvoeren, veel gebouwen die helemaal worden afgekeurd door de brandweer of de arbo en wel verbouwd moeten worden. En het beschikbare geld per student blijft dalen.
Natuurlijk moet men ook op andere gebieden duidelijker nagaan in hoeverre en waaraan er geld wordt uitgegeven (overigens is asbestverwijdering - zoals bij jouw faculteit - wel logisch ) ; maar om dan een decadent feest te gaan houden voor het bestuur, terwijl je universiteit in de rode cijfers ligt...?
Oud 11-09-2003, 21:22
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
Gatara schreef op 11-09-2003 @ 22:11:
Natuurlijk moet men ook op andere gebieden duidelijker nagaan in hoeverre en waaraan er geld wordt uitgegeven (overigens is asbestverwijdering - zoals bij jouw faculteit - wel logisch ) ; maar om dan een decadent feest te gaan houden voor het bestuur, terwijl je universiteit in de rode cijfers ligt...?
Ik vind dat je gelijk hebt en ik ben het ermee eens dat sommige dingen echt wel moeten gebeuren. Maarja, besturen vinden het nu eenmaal leuk om feestjes te geven he .

Offtopic: (Mag ik weten op welk feestje je doelt? (PM )
Oud 11-09-2003, 21:26
Verwijderd
Citaat:
Tampert schreef op 11-09-2003 @ 22:22:
Ik vind dat je gelijk hebt en ik ben het ermee eens dat sommige dingen echt wel moeten gebeuren. Maarja, besturen vinden het nu eenmaal leuk om feestjes te geven he .

Offtopic: (Mag ik weten op welk feestje je doelt? (PM )
Waarom pm? Ik ben nu ook nieuwsgierig! En het was van de UvA, dat weet iedereen al lang!
Met citaat reageren
Oud 11-09-2003, 21:40
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
Ertur schreef op 11-09-2003 @ 22:26:
Waarom pm? Ik ben nu ook nieuwsgierig! En het was van de UvA, dat weet iedereen al lang!
omdat dat offtopic wordt.

en het ging over het lustrumfeestje
Oud 12-09-2003, 23:23
Verwijderd
Citaat:
De helft van de Nederlandse universiteiten zitten
*zucht*...
Met citaat reageren
Oud 13-09-2003, 14:33
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
perseus schreef op 13-09-2003 @ 00:23:
*zucht*...
Oud 13-09-2003, 14:52
Verwijderd
Het moet zijn "de helft van de universiteiten zit", niet zitten.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2003, 14:57
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Ertur schreef op 13-09-2003 @ 15:52:
Het moet zijn "de helft van de universiteiten zit", niet zitten.
ooo
niet mijn fout
Reageren

Regels voor berichten