Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-09-2003, 19:51
heavinly
heavinly is offline
Het is toch zo dat als ik mn vwo-diploma niet haal, ik wel naar het HBO kan? Want daar heb je toch 'n bewijs voor nodig dat je van klas 5 naar 6 bent gegaan? Of is dat 'n verzonnen iets..

Niet dat ik het nou zo negatief in zie, maar toch..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-09-2003, 19:53
wissie
wissie is offline
Volgens mij kan dat niet, helaas
Met citaat reageren
Oud 09-09-2003, 20:10
heavinly
heavinly is offline
Dan vraag ik me toch af hoe ik daar aan kom..
Met citaat reageren
Oud 09-09-2003, 20:11
Balance
Balance is offline
volgens mij ook niet hoor. anders kan ik nou net zo goed stoppen :/
je kan alleen met een overgangsbewijs van 3 naar 4vwo naar 't mbo gaan, maar zo'n regel was d'r (dacht ik) niet met 't hbo.
Oud 09-09-2003, 20:26
Verwijderd
Kan je niet gewoon 6 VWO over doen dan?
Met citaat reageren
Oud 09-09-2003, 20:32
heavinly
heavinly is offline
Citaat:
stefano schreef op 09-09-2003 @ 21:26:
Kan je niet gewoon 6 VWO over doen dan?
Zou kunnen, maar dat weet ik niet zeker. (In klas 5 blijven zitten.) Maar goed, ik kan 't halen dit jaar, ik vroeg 't me gewoon af.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2003, 21:07
wissie
wissie is offline
Ik dacht eerst ook dat het mogelijk was, en ik heb het ook overwogen. Maar toen ik het uitzocht bleek dat het niet kan.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2003, 21:26
Ieke
Ieke is offline
Ik vind het persoonlijk zonde om zonder diploma van school te gaan. Als je het jaar over doet en je hebt wel je diploma is dat toch niet erg? Als je geen diploma hebt is het lastiger om ergens aan een baan te komen, men ziet liever dat je het papiertje wel hebt. Als je je diploma hebt dan heb je wat en om dan zomaar naar het hbo (als dat kan) te gaan vind ik zonde.
Volgens mijn overgangsboekje van vorig jaar mag je in 5 en in 6 blijven zitten, in 4 en in 5 bijvoorbeeld niet. Ik denk dat dat wel op alle scholen zo is. Iig als je gewoon je best doet moet je het makkelijk kunnen halen. Je bent al hier en zoveel nieuwe stof krijg je over het algemeen niet. Dus in principe kan je het.
Oud 10-09-2003, 10:40
Verwijderd
Ik zou nooit met een overgangsbewijs naar een vervolgopleiding gaan. Niet alleen heeft een overgangsbewijs gewoon niet dezelfde geldigheid als een gewoon diploma, het is ook nog eens zo dat de aansluiting op een vervolgopleiding bagger is als je plotsklaps je middelbare-schoolopleiding stopzet. Je kunt nog beter HAVO -> HBO of VWO -> WO doen, dan VWO -> bewijs -> HBO. Dan komt er zo'n abrupt einde aan je middelbare-schooltijd, dat is niet gezond.

Verder weet ik het niet honderd procent zeker, maar je mag geloof ik wel tweemaal examen doen als je in de vijfde bent blijven zitten. Je mag alleen niet drie jaar hetzelfde jaar doen, maar tweemaal twee is in principe geen bezwaar. Ik heb ook de vijfde klas tweemaal gedaan. Nu slaagde ik daarna wel in één keer in de zesde, maar als ik was gezakt, had ik het nog een keer mogen doen, ik ken mensen die dat hebben gedaan. Maar dat was wel onder het oude regime.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2003, 11:48
Miess
Miess is offline
Citaat:
nare man schreef op 10-09-2003 @ 11:40:
Maar dat was wel onder het oude regime.
Idd. Ik behaalde mijn VWO-diploma tegelijk met iemand die 9 (!) jaar over haar vwo had gedaan. Ze was in de 2de en 5de klas blijven zitten en in de 6de een keer gezakt voor haar eindexamen. Toen was het namelijk zo dat je 1x in de onderbouw en 1x in de bovenbouw mocht doubleren en daar bovenop nog een keer mocht zakken voor je eindexamen. Het is nu geloof ik per school afhankelijk, maar de meeste scholen zullen iemand al een keer is blijven zitten en die weer dreigt te moeten doubleren, naar een andere school verwijzen om zo beter uit de kwaliteitcijfers van de onderwijsinspectie te komen.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2003, 13:40
Verwijderd
Je kan dan alleen naar het MBO, voor het HBO heb je MBO-diploma of Havo-diploma mínimaal nodig. Maar als het echt niet zou gaan; je doet examen en je haalt het absoluut niet, dan kan je naar de Havo overstappen (als je twee keer blijft zitten, sturen ze je meestal ook een niveau lager). Zonder diploma kan je dus níet naar het HBO.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2003, 13:42
El Kim
El Kim is offline
je mag sowieso niet naar het HBO zonder MBO nivo 4 of HAVO..

Ook mochten wij maar 6 jaar over de havo en 7 jaar over het VWO doen, dus het lijkt mij dat als je zakt, je dus echt helemaal niets hebt wel kun je dan certificaten aanvragen voor de vakken die je wel gehaald hebt, om later via volwassenenonderwijs certificaten te halen voor de vakken waarvoor je gezakt bent en zo een diploma bijeen te sprokkelen..
Oud 12-09-2003, 13:49
Sangria
Sangria is offline
Citaat:
*Kim EL* schreef op 10-09-2003 @ 14:42:
je mag sowieso niet naar het HBO zonder MBO nivo 4 of HAVO..

Ook mochten wij maar 6 jaar over de havo en 7 jaar over het VWO doen, dus het lijkt mij dat als je zakt, je dus echt helemaal niets hebt wel kun je dan certificaten aanvragen voor de vakken die je wel gehaald hebt, om later via volwassenenonderwijs certificaten te halen voor de vakken waarvoor je gezakt bent en zo een diploma bijeen te sprokkelen..
volgens mij kun je ook 5 vwo certificaten en 1 havo certificaat inruilen voor een havo diploma maar das wel oude stijl
Oud 12-09-2003, 13:57
El Kim
El Kim is offline
Citaat:
Sangria schreef op 12-09-2003 @ 14:49:
volgens mij kun je ook 5 vwo certificaten en 1 havo certificaat inruilen voor een havo diploma maar das wel oude stijl
ik heb het nu over die heel goed *ahum* geregelde Tweede Fase... k heb werkelijk geen idee of dat zou kunnen... maar ik zou dit niet doen, beter 1 examen overdoen en een VWO hebben dan een bijeen gesprokkeld havo diploma...
Oud 12-09-2003, 16:19
Balance
Balance is offline
Citaat:
Ieke schreef op 09-09-2003 @ 22:26:
Volgens mijn overgangsboekje van vorig jaar mag je in 5 en in 6 blijven zitten, in 4 en in 5 bijvoorbeeld niet. Ik denk dat dat wel op alle scholen zo is.
bij ons niet.
als je 2x blijft zitten moet je naar een andere school en daar valt ook zakken voor het examen onder.

dus zelfs al ben je in de 1e blijven zitten en in de 6e zak je voor je examen, dan moet je bij ons van school af.
Oud 12-09-2003, 18:32
heavinly
heavinly is offline
Naja goed, ik ga 't gewoon halen.

Ik weet niet of ik 't echt zou willen, want echt 'n diploma op zak hebben is toch wel veel beter.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2003, 18:33
Verwijderd
De enige opleiding die het overgangsbewijs van 5 naar 6 vwo accepteert als gelijkwaardig aan een havodiploma is de opleiding tot radiologisch laborant.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2003, 18:42
load_harmony
load_harmony is offline
als je overgangsbewijs heb van 3 naar 4 havo kan je naar het MBO, dat weet ikz eker
Oud 13-09-2003, 10:15
Verwijderd
http://www.schoolweb.nl/skp_sum/help/faqs.asp
Met citaat reageren
Oud 14-09-2003, 14:07
-Daniël-
-Daniël- is offline
het is mogelijk,
iemand die voor haar Havo gezakt is, is ook naar het HBO gegaan.
maar dat was wel een particuliere HBO opleiding...

Ja dus.
Reageren

Regels voor berichten