Advertentie | |
|
![]() |
|
Het gaat m.i. niet alleen om de uitvoerende kant. Als je naar een willekeurige muziekbeurs gaat is volgens mij zo'n 90% van de bezoekers van het mannelijke geslacht. Op de redactie van een muziektijdschrift ligt dit percentage waarschijnlijk niet zo hoog, maar ook daar zijn mannen over het algemeen in de meerderheid. Een serieuze passie voor muziek komt volgens mij gewoon veel vaker voor bij mannen. Het is goed mogelijk dat er daar een of ander biologisch verschil tussen de seksen aan ten grondslag ligt.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Dat staat dus vaak een professionele carrière als muzikant in de weg, jammergenoeg. Je bent namelijk al gauw meer dan een half jaar uit de running en dan ben je in dat wereldje al snel vergeten. Het heikele onderwerp 'de liefde' is niet zozeer voorbehouden aan mannen, hoor. ![]() Van oudsher mag het dan wel de man zijn die de liefde bejubelt, noem mij überhaupt eens een band of artiest die het niet over de liefde heeft. Wat dat betreft zijn vrouwen er misschien nog wel beter in om over de liefde te schrijven, we zijn er vaak genoeg overstuur van. Overigens speel ik zelf ook in een bandje en ik moet toegeven dat ik het nog altijd leuk vind als ik een bandje zie die een vrouw heeft die drumt of bas speelt (dat laatste doe ik zelf trouwens ook.) Tot zover mijn filosofische beschouwing over meiden & muziek. |
![]() |
|
ik heb dat hele stuk niet gelezen trouwens, wat je net schreef, maar het klinkt heel erg intressant. Ik denk dat het vroeger, althans tot een paar jaar geleden echt een mannenwereld was. Alleen dankzij de modernizatie is dat een verrandering ingekomen, en zijn er meer vrouwelijke zangeressen/instrument bespelers/beluisteraars dan er vroeger waren.
Laatst gewijzigd op 15-09-2003 om 13:50. |
![]() |
|
Vrouwen zullen nooit veel presteren hebben in de hardere kant van de muziekwereld. Dit is geen stereotype beeld of een vastgeroest idee. Het is simpelweg een waarheid.
Dan kunnen al die pseudo-feministjes wel roepen 'Stomme lul!' ,'achterlijke mannenmacho' enzovoort. Helaas, metal is nu eenmaal onlosmakelijk verbonden met mannen. Vrouwen hebben incidenteel een succesje. Donnas, Kittie enz. (Nu kun je met undergroundbandjes aankomen, maar ik heb het over successjes). Verder zijn er vrouwen aanwezig in bands die succes hebben (Tristania, Within Temptation, Lacuna Coil, Gathering, Arch Enemy, Coal Chamber, Dimension Seven, Occult/Sinister, Perfect Circle/Zwan enz.). Maar dat is een vrouw die omgeven wordt door mannen. Ik zeg niet dat vrouwen niet thuishoren in een metal/rock kant, maar het zal nooit voorkomen dat ze gaan overheersen. Simpelweg omdat de interesses van veel vrouwen (statistisch gezien) niet bij muziek ligt, maar bij andere zaken. Ligt het wel bij muziek, is het vooral meer luisteren dan spelen zelf. Dit gaat denk ik ook niet veranderen. Mannen zijn vaak technischer dan vrouwen (geen vooroordeel, nog bewezen maar komt o.a. tot stand door de verwachtingspatronen en self-fullfilling prophecy's).en zullen daarom snel gitaar of drum ter hand (of ter voet) nemen. Dat is dan misschien ook wel de rden waarom , als er vrouwen zijn in de muziek, vaak de zang verzorgen.
|
Verwijderd
|
Het is maar 'n beetje afhankelijk van welke richting je , bv in de (mainstream) popmuziek is het veel evenwichter (denk ik) . Als ik even een hitlijst erbij haal, zie ik (voor zover ik het ken) minstens net zoveel vrouwen als mannen.
Zo zie je maar. Ofzo |
![]() |
||
Citaat:
ik denk dat dit vooral komt doordat het toch een vrij harde wereld is, trouwens bij de meeste topbedrijven zijn vrouwen ondervertegenwoordigd dat de meeste muzikanten man zijn, hangt nogal af van de stroming; als je naar klassieke muziek en orkesten kijkt is het wel enigszinds verdeeld
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Bovendien zeg je daarna "hangt nogal af van de stroming". Dat is toch precies wat ik met mijn topic wilde zeggen. Hmm. Je bent 'n vreemd mannetje little nemo. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
|