Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-09-2003, 19:05
Bananeneter
Bananeneter is offline
Omdat ik dit jaar eindexamen doe moet ik een profielwerkstuk maken. Ik heb gekozen voor het vak muziek. Nadat ik lang heb zitten zwoegen over een onderwerp, ben ik dan toch met een hoofdvraag gekomen.

De hoofdvraag luidt:

" In hoeverre is muziek een mannenwereld?"

De muziekleraar was erg enthousiast over dit onderwerp, en zei dat het een uitdaging zou worden om dit onderzoek te verrichten. De tijd vordert inmiddels en ik wil toch eens een begin gaan maken. Nu wil ik van tevoren zeggen dat ik helemaal niet seksistisch ben ingesteld met betrekking tot de verhouding vrouwen en muziek. Ik ben ook niet bevooroordeeld, maar wil gewoon een zo objectief mogelijk onderzoek gaan doen waarin ik wil probren deze hoofdvraag te beantwoorden.

Ik ben gekomen op deze vraag door het feit dat het me opviel:

-Dat 3/4 van de grote componisten uit de muziekgeschiedenis mannelijk is.

-In muziekbands in het verleden, maar ook nu vaker de insrumenten worden bespeeld door mannen dan door vrouwen.

Ik realiseer me dat dit natuurlijk erg globaal is.
Nogmaals ik zeg dus niet dat vrouwen per definitie zich niet met muziekbzighouden, alleen lijkt het in minder mate zo te zijn.

De eerste stelling zou je al kunnen ontkrachten door te zeggen dat vrouwen vroeger minder kansen hadden dan mannen, de mannen de maatschappij domineerden etc. Maar dan blijft de vraag, als er echt vrouwen waren die heel erg veel ambitie hadden, en kunstenaars die erg veel ambitie of inspiratie hebben uiten dit altijd, op wat voor manier dan ook. waarom zijn er dan bijvoorbeeld geen (of weinig, verbeter me als ik het verkeerd heb), werken , of kladnotaties gevonden van composities door vrouwen?

Dat mannen vaker in bands spelen zou misschien te verklaren kunnen zijn door de onderwerpen waar nummers in 3/4 van de gevallen over gaan in bijvoorbeeld de popmuziek: de liefde, dat het al van oudsher de man is die zichzelf als een halve cupido wil profileren om ofwel hun leid te bezingen oftewel de liefde te bejubelen.

Ik zou het fijn vinden als mensen me eens hun mening zouden geven over het onderwerp. Zou het te onderzoeken zijn, heeft iemand tips, suggesties??, ze zijn welkom. Ik wil bijvoorbeeld ook naar muziekscholen of conservatoria gaan schrijven wat hun participatiecijfers man-vrouw zijn, ik wil aan de sectie biologie vragen of er verschil is in het creativiteitsvlak van de hersenen tussen mannen en vrouwen etc.

Het onderzoek staat dus nog ernstig in de kinderschoenen, maar alle hulp of ideeen zijn welkom,

Dank

Laatst gewijzigd op 14-09-2003 om 19:07.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-09-2003, 20:19
Eresh'kigål
Eresh'kigål is offline
Hoofdgedachte is dat mannen meer actief, en vrouwen meer passief zijn wat het maken van muziek betreft.

Voor de rest heb ik geen zin in het helpen bij een werkstuk
Met citaat reageren
Oud 14-09-2003, 20:41
Rieno
Rieno is offline
Citaat:
Bananeneter schreef op 14-09-2003 @ 20:05:

De eerste stelling zou je al kunnen ontkrachten door te zeggen dat vrouwen vroeger minder kansen hadden dan mannen, de mannen de maatschappij domineerden etc. Maar dan blijft de vraag, als er echt vrouwen waren die heel erg veel ambitie hadden, en kunstenaars die erg veel ambitie of inspiratie hebben uiten dit altijd, op wat voor manier dan ook. waarom zijn er dan bijvoorbeeld geen (of weinig, verbeter me als ik het verkeerd heb), werken , of kladnotaties gevonden van composities door vrouwen?
Ik denk omdat de vrouwen in die tijd ook geloofden dat ze minder kansen hadden en dit gewoon accepteerden. Hierdoor zullen ze ook geen ambities ontwikkelen om de muziek of een ander, door mannen gedomineerd, 'beroep' ,in te gaan
Met citaat reageren
Oud 14-09-2003, 20:48
NERD
NERD is offline
Het gaat m.i. niet alleen om de uitvoerende kant. Als je naar een willekeurige muziekbeurs gaat is volgens mij zo'n 90% van de bezoekers van het mannelijke geslacht. Op de redactie van een muziektijdschrift ligt dit percentage waarschijnlijk niet zo hoog, maar ook daar zijn mannen over het algemeen in de meerderheid. Een serieuze passie voor muziek komt volgens mij gewoon veel vaker voor bij mannen. Het is goed mogelijk dat er daar een of ander biologisch verschil tussen de seksen aan ten grondslag ligt.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2003, 01:26
Roxy
Roxy is offline
interessant topic ik zal morgen nog even alles lezen maar ik pas als je het niet erg vind je topictitel even aan om meteen duidelijk te maken waar het over gaat..
Oud 15-09-2003, 06:33
Bananeneter
Bananeneter is offline
OKe
Met citaat reageren
Oud 15-09-2003, 10:58
Verwijderd
Mannen eten een mars, vrouwen komen van penus.

Ik denk dat NERD misschien wel gelijk heeft maar ik ben geen mannenloog.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2003, 12:05
86dagreed
86dagreed is offline
Vanavond zal ik uitgebreid antwoorden op deze vraag.
Dat jullie het alvast weten.
Oud 15-09-2003, 13:40
Verwijderd
Citaat:
Bananeneter schreef op 14-09-2003 @ 20:05:
-In muziekbands in het verleden, maar ook nu vaker de insrumenten worden bespeeld door mannen dan door vrouwen.
(...)
Dat mannen vaker in bands spelen zou misschien te verklaren kunnen zijn door de onderwerpen waar nummers in 3/4 van de gevallen over gaan in bijvoorbeeld de popmuziek: de liefde, dat het al van oudsher de man is die zichzelf als een halve cupido wil profileren om ofwel hun leid te bezingen oftewel de liefde te bejubelen.
Dat er meer mannen zijn die instrumenten bespelen in een band is nog een reden voor die ik hier nog niet gezien heb. Zijn jullie misschien vergeten dat het de vrouwen zijn die de kinderen krijgen? Het muzikantenbestaan is niet echt een makkelijk leventje, en zeker niet eentje waarin je lang door kan werken als je zwanger bent. Je baby zou je buik uittrillen door die bastonen.
Dat staat dus vaak een professionele carrière als muzikant in de weg, jammergenoeg. Je bent namelijk al gauw meer dan een half jaar uit de running en dan ben je in dat wereldje al snel vergeten.

Het heikele onderwerp 'de liefde' is niet zozeer voorbehouden aan mannen, hoor.
Van oudsher mag het dan wel de man zijn die de liefde bejubelt, noem mij überhaupt eens een band of artiest die het niet over de liefde heeft.
Wat dat betreft zijn vrouwen er misschien nog wel beter in om over de liefde te schrijven, we zijn er vaak genoeg overstuur van.

Overigens speel ik zelf ook in een bandje en ik moet toegeven dat ik het nog altijd leuk vind als ik een bandje zie die een vrouw heeft die drumt of bas speelt (dat laatste doe ik zelf trouwens ook.)

Tot zover mijn filosofische beschouwing over meiden & muziek.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2003, 13:48
muziekvlinder
muziekvlinder is offline
ik heb dat hele stuk niet gelezen trouwens, wat je net schreef, maar het klinkt heel erg intressant. Ik denk dat het vroeger, althans tot een paar jaar geleden echt een mannenwereld was. Alleen dankzij de modernizatie is dat een verrandering ingekomen, en zijn er meer vrouwelijke zangeressen/instrument bespelers/beluisteraars dan er vroeger waren.

Laatst gewijzigd op 15-09-2003 om 13:50.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2003, 14:05
86dagreed
86dagreed is offline
Vrouwen zullen nooit veel presteren hebben in de hardere kant van de muziekwereld. Dit is geen stereotype beeld of een vastgeroest idee. Het is simpelweg een waarheid.
Dan kunnen al die pseudo-feministjes wel roepen 'Stomme lul!' ,'achterlijke mannenmacho' enzovoort. Helaas, metal is nu eenmaal onlosmakelijk verbonden met mannen.

Vrouwen hebben incidenteel een succesje. Donnas, Kittie enz.
(Nu kun je met undergroundbandjes aankomen, maar ik heb het over successjes). Verder zijn er vrouwen aanwezig in bands die succes hebben (Tristania, Within Temptation, Lacuna Coil, Gathering, Arch Enemy, Coal Chamber, Dimension Seven, Occult/Sinister, Perfect Circle/Zwan enz.). Maar dat is een vrouw die omgeven wordt door mannen.

Ik zeg niet dat vrouwen niet thuishoren in een metal/rock kant, maar het zal nooit voorkomen dat ze gaan overheersen. Simpelweg omdat de interesses van veel vrouwen (statistisch gezien) niet bij muziek ligt, maar bij andere zaken. Ligt het wel bij muziek, is het vooral meer luisteren dan spelen zelf.

Dit gaat denk ik ook niet veranderen. Mannen zijn vaak technischer dan vrouwen (geen vooroordeel, nog bewezen maar komt o.a. tot stand door de verwachtingspatronen en self-fullfilling prophecy's).en zullen daarom snel gitaar of drum ter hand (of ter voet) nemen.
Dat is dan misschien ook wel de rden waarom , als er vrouwen zijn in de muziek, vaak de zang verzorgen.
Oud 15-09-2003, 14:07
muziekvlinder
muziekvlinder is offline
ik ben het hierboven eigenlijk best mee eens
en ik heb niet een de neiging om "sukkel!" te roepen, hoe is het mogelijk...
Oud 15-09-2003, 17:55
Verwijderd
Het is maar 'n beetje afhankelijk van welke richting je , bv in de (mainstream) popmuziek is het veel evenwichter (denk ik) . Als ik even een hitlijst erbij haal, zie ik (voor zover ik het ken) minstens net zoveel vrouwen als mannen.

Zo zie je maar. Ofzo
Met citaat reageren
Oud 15-09-2003, 18:02
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
eXo schreef op 15-09-2003 @ 18:55:
Het is maar 'n beetje afhankelijk van welke richting je , bv in de (mainstream) popmuziek is het veel evenwichter (denk ik) . Als ik even een hitlijst erbij haal, zie ik (voor zover ik het ken) minstens net zoveel vrouwen als mannen.

Zo zie je maar. Ofzo
nah, k vind t een beetje ver gaan om te zeggen dat britney een muzikant is, daarnaast is dat niet representatief voor de hele muziekwereld. ook zijn trouwens vrijwel alle mensen achter de schermen man.
ik denk dat dit vooral komt doordat het toch een vrij harde wereld is, trouwens bij de meeste topbedrijven zijn vrouwen ondervertegenwoordigd

dat de meeste muzikanten man zijn, hangt nogal af van de stroming; als je naar klassieke muziek en orkesten kijkt is het wel enigszinds verdeeld
Oud 15-09-2003, 23:44
86dagreed
86dagreed is offline
Citaat:
little nemo schreef op 15-09-2003 @ 19:02:

ik denk dat dit vooral komt doordat het toch een vrij harde wereld is, trouwens bij de meeste topbedrijven zijn vrouwen ondervertegenwoordigd

dit heeft er niet zo bijster veel mee te maken. Het feit dat er weinig vrouwen vertegenwoordigt zijn in topposities komt doordat vrouwen vaak 2x zo hard moeten werken om die positie te bekijken (ook hier is het bewezen. Maar niet in het labaratorium)
Oud 16-09-2003, 00:02
Verwijderd
Citaat:
nah, k vind t een beetje ver gaan om te zeggen dat britney een muzikant is, daarnaast is dat niet representatief voor de hele muziekwereld. ook zijn trouwens vrijwel alle mensen achter de schermen man.

dat de meeste muzikanten man zijn, hangt nogal af van de stroming; als je naar klassieke muziek en orkesten kijkt is het wel enigszinds verdeeld
Uh dude je slaat wartaal uit. Ik suggereer nergens dat britney een muzikant is (hoewel ik wel vind dat dat zo is). En ik wil wel even bewijzen zien, voor die uitspraak van je "vrijwel alle mensen achter de schermen man".

Bovendien zeg je daarna "hangt nogal af van de stroming". Dat is toch precies wat ik met mijn topic wilde zeggen. Hmm. Je bent 'n vreemd mannetje little nemo.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2003, 00:03
Verwijderd
Met topic bedoel ik natuurlijk post.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2003, 10:12
chaostar
chaostar is offline
Citaat:

In een professioneel orkest spelen doorgaans ook meer mannen dan vrouwen.
Reageren

Regels voor berichten