Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-09-2003, 19:05
Verwijderd
jahhh als het even mee zit, ben ik over 3 jaar 1e graads docent beeldende kunst en vormgeving (dat klinkt zo geleerd : P)
dus, ook ckv 1,2,3 docent.

mijn vraag aan jullie is:
wat is leuk om met een ckv les te doen, en wat moet absoluut gemeden worden!!!!!
ik heb namelijk geen zin om saaie stoffige lessen te geven, maar juist dingen te doen, die aansluiten op jullie belevingswereld (snappie?).
ik heb zelf nooit ckv enzo gehad, dus ik weet er erg weinig vanaf, behalve dat het op veel scholen erg slecht geregeld is.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-09-2003, 22:51
alpha
alpha is offline
Dit vind ik nou eens een leuk topic!
Goed, daar gaan we dan.

Wat je niet moet doen, is enkel saai opdrachten laten maken uit een boek. Dat is -logisch- saai.. Laat ze wat actiefs doen.

Wij moesten voor het onderdeel "schilderen" een schilderij of collage of wat dan maken over iets wat op dat moment in het nieuws was. Erg leuk, ik heb toen samen met een ander meisje de vlag van Amerika gemaakt met daarover heen een brandende lucifer. (was in de tijd vlak na DE aanslag)

Dus ook niet een film kijken en dan vragen laten beantwoorden, dat is niet echt leuk. Dus dingen laten doen, daar leer je op gebied van CKV ook veel meer van.
Het gaat er om dat je leerlingen aanmoedigd geintereseerd te raken in kunst, mode, dans, muziek ed, en dat doe je echt op een veel betere (en leukere) manier als het zelf ondernemen is.
Oud 06-09-2003, 10:53
Balance
Balance is offline
oeps, behoorlijk lang geworden. maar ja, je maakt ook wel wat los als je om negatieve en positieve dingen van ckv vraagt

idd niet alleen maar opdrachten uit het boek.
je hebt van die ckv katernen die verplicht zijn, maar die zijn ook super saai (al denken de docenten d'r altijd anders over).
ik heb geluk gehad met mijn laatste ckv docente, aangezien zij haar eigen draai gaf aan die boekjes. Ze pikte d'r één of twee opdrachten uit die we moesten maken en daarnaast moesten we dan nog een opdracht maken zoals ergens in school foto's gaan maken met een speciale boodschap. Dat soort dingen zijn leuk .
Ook moesten we PO's maken, maar werd er heel veel ruimte gegeven zodat het toch wel leuk was. Het onderwerp was bijvoobreeld 'liefde' en dan mocht je zelf bepalen wat je wilde maken: een fotocollage, een poster, een folder, een restaurant maken, een pop maken enz. Ik heb toen met 2 anderen een restaurant gemaakt waarin het thema liefde naar voren kwam. Als je er voldoende tijd voor geeft is het erg leuk om te doen.

Ook hebben we wel eens twee lessen achter elkaar naar een duffe film over Dali moeten kijken. Dat vond de docente helemaal geweldig, maar iedereen zat d'r onderuit gezakt bij en vond d'r niks aan. Ik zou zeggen: let op dat soort signalen en besef je dat die film dan misschien niet zo geschikt is om nog een les over te geven.

En wees niet te streng met voorstellingen bezoeken. Wees blij als iemand 3x naar een toneelvoorstelling gaat en 3x naar een muziekprogramma en laat hem dan gewoon die 6 verslagen maken. Hij toont interesse in een aspect van ckv1, terwijl de docente bij ons dan zei dat hij slechts 2 verslagen van het één en 2 van het andere mocht maken. Dan krijg je, zoals bij mij bijvoorbeeld, dat ik in een jaar zo'n 30 voorstellingen heb bezocht en daar maar 4 verslagen van mocht maken, omdat het bijna allemaal toneel en musicalvoorstellingen waren. Nou sorry hoor, maar dan ga ik echt niet met tegenzin ook nog 6 andere aspecten van ckv1 bezoeken die geld kosten en die ik niet eens leuk vind!
Oud 06-09-2003, 12:00
Verwijderd
Hier spreekt een toekomstig lotgenoot (maar dan met Engels en dan 2egraads), die inmiddels alweer zijn tweede jaar CKV-loos ingaat.

Wat ik me nog kan herinneren:
1: Zorg dat je weet waar je het over hebt. Ik heb in 4H les gehad van een leraar Engels die het er eventjes bij deed. Hij had dus geen flauw idee hoe of wat en dat werkte erg frustrerend.
2: Beperk het gebruik van eventuele boeken. Ze kunnen erg handig zijn, maar erg opwindend zijn ze niet te noemen. Wat wel kan, is de leerlingen twee of drie opdrachten te laten maken als inleiding op iets dat je dan buiten het boek om gaat doen. Bv. je moet van de school naar een museum. Laat ze dan eerst een paar opdrachten maken die over kunstappreciatie gaan.
3: Als je ze dan toch alles uit de boeken moet laten maken, ze dan niet aan het begin van het jaar dat het aan het eind af moet zijn. Mijn ervaring is: dat werkt. Tegen het eind van het jaar krijg je van de meesten of niks, of de helft, of erg slecht werk.
4: Geef meerdere PO's als vervanging voor opdrachten uit het boek. Geef, zoals linda85 al heeft gezegd, een thema en laat ze daar iets bij verzinnen. Of wat mijn docent heeft gedaan: geef ze een PO (in ons geval over De Stad), maar laat het open voor interpretatie. De gegeven PO is voor degenen die niets kunnen verzinnen. Laat mensen met een ander idee bij je komen. Je kunt dan zelf beoordelen of het een goed idee is. Misschien kan je sommigen zelfs later weer gebruiken
5: Misschien wel de belangrijkste tip die ik zo weet: wees een beetje losjes. CKV moet vooral leuk zijn. CKV is bedoeld om leerlingen met kunst kennis te laten maken, niet om ze een boel kunstgeschiedenis te laten leren. Daar zijn de examenvakken tekenen/handvaardigheid/muziek wel voor.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2003, 17:54
alpha
alpha is offline
Citaat:
DutchECK schreef op 06-09-2003 @ 13:00:
3: Als je ze dan toch alles uit de boeken moet laten maken, ze dan niet aan het begin van het jaar dat het aan het eind af moet zijn. Mijn ervaring is: dat werkt. Tegen het eind van het jaar krijg je van de meesten of niks, of de helft, of erg slecht werk.
Dit punt snap ik niet helemaal. Het helpt als je zegt dat het aan het eind van het jaar af moet zijn, maar doe dit niet want anders krijg je slecht werk?!
Oud 06-09-2003, 18:02
Verwijderd
ik heb al les gegeven: het voorbereiden kost zoooooo veel tijd.
maar ik wel wel met n boek werke, alleen zal ik geen volorde aanhouden, en opdrachten naar mijn idee van een leuek opdracht omdraaien.

ik heb dus met 2 stagecollegas pop art lessen gegeven, inleidend over wat het inhoud. daarbij hebben we video dia's plaatjes, echt vanalles gebruikt. dat werkt goed.
video's kijken en opdrachten doen uit het werkboek horen er wel bij. maar kun je met een leuk sausje erover een stuk interessanter maken.
de video moet alleen niet te lang duren. en teveel praten daar heb ik ook weinig zin in.
dat hoeft ook niet als je beknopte uitleg geeft, en dan langs komt bij de mensen.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2003, 20:32
Verwijderd
Citaat:
alpha schreef op 06-09-2003 @ 18:54:
Dit punt snap ik niet helemaal. Het helpt als je zegt dat het aan het eind van het jaar af moet zijn, maar doe dit niet want anders krijg je slecht werk?!
Typfoutjes
Ik bedoel dus dat je niet alles in een keer op moet geven en zeker niet over langere periode. Dan vergeet men het of raffelt men het af
Met citaat reageren
Oud 09-09-2003, 10:50
Balance
Balance is offline
Citaat:
rxQueen schreef op 06-09-2003 @ 19:02:
ik heb al les gegeven: het voorbereiden kost zoooooo veel tijd.
maar ik wel wel met n boek werke, alleen zal ik geen volorde aanhouden, en opdrachten naar mijn idee van een leuek opdracht omdraaien.

ik heb dus met 2 stagecollegas pop art lessen gegeven, inleidend over wat het inhoud. daarbij hebben we video dia's plaatjes, echt vanalles gebruikt. dat werkt goed.
video's kijken en opdrachten doen uit het werkboek horen er wel bij. maar kun je met een leuk sausje erover een stuk interessanter maken.
de video moet alleen niet te lang duren. en teveel praten daar heb ik ook weinig zin in.
dat hoeft ook niet als je beknopte uitleg geeft, en dan langs komt bij de mensen.
ik heb in de 4e ook iemand gehad die het boek aan wilde houden en alsmaar video's liet zien enzo. Het lijkt wel of je daar meer van leert, maar ik denk niet dat je bereikt waar het vak voor gemaakt is: dat mensen verschillende soorten kunst leuk gaan vinden.
Ik zag eerder op tegen het vak dan dat ik het leuk vond. Gewoon omdat de lessen zo saaaaaai waren. Terwijl ik het in de 5e geen probleem vond om naar de les te gaan. De lerares was heel losjes, je mocht best eens aan een ander vak werken. Maar toch weer niet té losjes dat iedereen alles maar liet gaan. Gewoon toestaan dat iemand 2 dagen te laat is met een verslag bijvoorbeeld; wees blij dat het verslag d'r is! Dat soort dingen.
De keren dát je dan toch les gaat geven heb je wel de volle aandacht van de klas. Ze waarderen je en willen dan best naar je luisteren. Dit in tegenstelling tot de docente uit de 4e waar iedereen door heen zat te praten en het huiswerk niet maakte.
Oud 11-09-2003, 07:28
Sannetje
Sannetje is offline
let vooral op dat je er geen kleuter-knip-en-plak-les van maakt. Zo was ckv1 bij ons: een soort kleuterleider die je ging vertellen dat je een pop-up moest gaan knippen en inkleuren (maar dan met de meest stompzinnige en prehistorische materialen die maar te vinden zijn) En als je niet stil was, ging hij in z'n handen klappen enzo. Afknapper.
In elk geval krijg je daar geen gevoel voor kunst door, en ook je eigen mening wordt niet echt ontwikkeld...

In elk geval, sta open voor je leerlingen, ik denk dat je daar het meest mee bereikt. Vraag ze of ze een opdracht leuk of niet leuk vonden, daar kun jij van leren en zij voelen zich serieus genomen.

Laatst gewijzigd op 11-09-2003 om 07:30.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2003, 20:09
herbalpower
herbalpower is offline
laat je omscholen nu het nog kan

CKV sucks

met een 8 afgesloten, niets geleerd ,veel tijd kwijt geraakt,
ik heb nu een hekel aan kunst

wouden ze CKV trouwens niet afschaffen omdat het toch nutteloos was???
Oud 12-09-2003, 13:09
Verwijderd
omdat het door veel leraren niet goed gebracht word.
ik heb stage gelopen op een school, waar echt veel aan cultuur en creativiteit werd gedaan, en daar werd het ook echt goed en leuk gegeven.

btw: met de opleiding die ik nu doe kan ik ook musea werk doen, en zoooo veel andere dingen als alleen les geven. je zite mij dus ook echt niet full time voor de klas staan!!!
Met citaat reageren
Oud 12-09-2003, 13:41
herbalpower
herbalpower is offline
Zorg er in ieder geval voor dat het vak niet zo dwingend wordt gebracht, zo van je moet dit, je moet dat en dan moet je het inleveren en geen dag later want dan is het onvoldoende. Geef niet eindeloos opdrachten op die leerlingen thuis moeten maken want op deze manier krijgen ze steeds een grotere hekel an het vak.
Laat leerlingen zelf kiezen wat voor een richting in de kunst ze willen bekijken. En als jullie het boek palet gebruiken hou je dan niet aan het boek want het boek is klote. En geef leeringen suggesties voor culturele activiteiten die ze kunnen ondernemen en onderneem culturele dingen onder schooltijd dat kunnen ze altijd waarderen.

Het liefst zou ik willen dat het vak werd afgeschaft, maar dat is mijn mening.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2003, 14:43
Balance
Balance is offline
Citaat:
herbalpower schreef op 12-09-2003 @ 14:41:
En geef leeringen suggesties voor culturele activiteiten die ze kunnen ondernemen en onderneem culturele dingen onder schooltijd dat kunnen ze altijd waarderen.
das ook alleen maar omdat de lessen dan uitvallen...

wij konden het niet bepaald waarderen dat wij naar 2 musea gingen en naar een opera. Alle drie waren namelijk echt totááááál niks aan.

(en van de opera kwamen we om 1 uur 's nachts aan op school, terwijl we om 8.15 weer onze eerste les hadden )
Oud 12-09-2003, 14:54
herbalpower
herbalpower is offline
Er zijn ook leuke museums volgens mij (niet sarcastisch bedoeld)

Wij zijn naar het bonafanten museum in maastricht gegaan en tenoonstelling over smaak waar je ook sigaren kon roken. Hele klas aan de sigaren

En er zijn ook leuke opera´s en als docent moet je het ook een beetje leuk maken.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2003, 18:14
Balance
Balance is offline
Citaat:
herbalpower schreef op 12-09-2003 @ 15:54:
Er zijn ook leuke museums volgens mij (niet sarcastisch bedoeld)

Wij zijn naar het bonafanten museum in maastricht gegaan en tenoonstelling over smaak waar je ook sigaren kon roken. Hele klas aan de sigaren

En er zijn ook leuke opera´s en als docent moet je het ook een beetje leuk maken.
das idd waar.
maar wij gingen naar een museum over rembrandt en de tentoonstelling over Van Gogh en Gaugain. Laten wij nou niet zo geďnteresseerd zijn in schilderkunst...
Tentoonstellingen met voorwerpen enzo of andere kunst zijn al leuker. (ik ben in Londen in enkele musea geweest die wel leuk waren. Maar schilderkunst trekt jongeren nou eenmaal niet echt).

En de opera was een opera met bijna geen decor en geen kostuums, aangezien de maker het zo basic mogelijk wilde maken. Zo zat er een gedeelte in waarin de hoofdpersoon een kwartier lang stil zat (en wij dus moesten kijken).
Bovendien was de opera in het italiaans dus moesten we constant naar de boventiteling kijken.
Ik moet zeggen dat ik m'n ogen niet heel lang open heb kunnen houden
De eraan vooraf gaande workshop was overigens wel leuk .
Oud 14-09-2003, 21:48
Verwijderd
jullie kids moeten vooral dingen zien die met nu te maken hebben, en betekenis hebben.
niet een blauw schilderij met een ellelang verhaal, wel een rare creatie, machine, die als kunst word beschouwt.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2003, 11:58
alpha
alpha is offline
Citaat:
rxQueen schreef op 14-09-2003 @ 22:48:
jullie kids moeten vooral dingen zien die met nu te maken hebben, en betekenis hebben.
niet een blauw schilderij met een ellelang verhaal, wel een rare creatie, machine, die als kunst word beschouwt.
zo ongeveer ja.. zo kun je het samenvatten, ookal heb je zo uitzonderingen he!
Ben in Berlijn in een soortgelijk museum geweest, een natuurkunde-museum ofzo. Was leuk joh, kon je van alles doen, en dat is meestal het belangrijkste, DOEN. Alleen maar kijken, luisteren, dat vind de gemiddelde leerling niks aan.
Reageren

Regels voor berichten