Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
ik heb al les gegeven: het voorbereiden kost zoooooo veel tijd.
maar ik wel wel met n boek werke, alleen zal ik geen volorde aanhouden, en opdrachten naar mijn idee van een leuek opdracht omdraaien. ik heb dus met 2 stagecollegas pop art lessen gegeven, inleidend over wat het inhoud. daarbij hebben we video dia's plaatjes, echt vanalles gebruikt. dat werkt goed. video's kijken en opdrachten doen uit het werkboek horen er wel bij. maar kun je met een leuk sausje erover een stuk interessanter maken. de video moet alleen niet te lang duren. en teveel praten daar heb ik ook weinig zin in. dat hoeft ook niet als je beknopte uitleg geeft, en dan langs komt bij de mensen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Ik bedoel dus dat je niet alles in een keer op moet geven en zeker niet over langere periode. Dan vergeet men het of raffelt men het af ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Ik zag eerder op tegen het vak dan dat ik het leuk vond. Gewoon omdat de lessen zo saaaaaai waren. Terwijl ik het in de 5e geen probleem vond om naar de les te gaan. De lerares was heel losjes, je mocht best eens aan een ander vak werken. Maar toch weer niet té losjes dat iedereen alles maar liet gaan. Gewoon toestaan dat iemand 2 dagen te laat is met een verslag bijvoorbeeld; wees blij dat het verslag d'r is! Dat soort dingen. De keren dát je dan toch les gaat geven heb je wel de volle aandacht van de klas. Ze waarderen je en willen dan best naar je luisteren. Dit in tegenstelling tot de docente uit de 4e waar iedereen door heen zat te praten en het huiswerk niet maakte.
|
let vooral op dat je er geen kleuter-knip-en-plak-les van maakt. Zo was ckv1 bij ons: een soort kleuterleider die je ging vertellen dat je een pop-up moest gaan knippen en inkleuren (maar dan met de meest stompzinnige en prehistorische materialen die maar te vinden zijn) En als je niet stil was, ging hij in z'n handen klappen enzo. Afknapper.
In elk geval krijg je daar geen gevoel voor kunst door, en ook je eigen mening wordt niet echt ontwikkeld... In elk geval, sta open voor je leerlingen, ik denk dat je daar het meest mee bereikt. Vraag ze of ze een opdracht leuk of niet leuk vonden, daar kun jij van leren en zij voelen zich serieus genomen.
Laatst gewijzigd op 11-09-2003 om 07:30. |
![]() |
|
laat je omscholen nu het nog kan
CKV sucks met een 8 afgesloten, niets geleerd ,veel tijd kwijt geraakt, ik heb nu een hekel aan kunst wouden ze CKV trouwens niet afschaffen omdat het toch nutteloos was???
|
Verwijderd
|
omdat het door veel leraren niet goed gebracht word.
ik heb stage gelopen op een school, waar echt veel aan cultuur en creativiteit werd gedaan, en daar werd het ook echt goed en leuk gegeven. btw: met de opleiding die ik nu doe kan ik ook musea werk doen, en zoooo veel andere dingen als alleen les geven. je zite mij dus ook echt niet full time voor de klas staan!!! |
![]() |
|
Zorg er in ieder geval voor dat het vak niet zo dwingend wordt gebracht, zo van je moet dit, je moet dat en dan moet je het inleveren en geen dag later want dan is het onvoldoende. Geef niet eindeloos opdrachten op die leerlingen thuis moeten maken want op deze manier krijgen ze steeds een grotere hekel an het vak.
Laat leerlingen zelf kiezen wat voor een richting in de kunst ze willen bekijken. En als jullie het boek palet gebruiken hou je dan niet aan het boek want het boek is klote. En geef leeringen suggesties voor culturele activiteiten die ze kunnen ondernemen en onderneem culturele dingen onder schooltijd dat kunnen ze altijd waarderen. Het liefst zou ik willen dat het vak werd afgeschaft, maar dat is mijn mening. |
![]() |
||
Citaat:
wij konden het niet bepaald waarderen dat wij naar 2 musea gingen en naar een opera. Alle drie waren namelijk echt totááááál niks aan. (en van de opera kwamen we om 1 uur 's nachts aan op school, terwijl we om 8.15 weer onze eerste les hadden ![]()
|
Er zijn ook leuke museums volgens mij (niet sarcastisch bedoeld)
Wij zijn naar het bonafanten museum in maastricht gegaan en tenoonstelling over smaak waar je ook sigaren kon roken. Hele klas aan de sigaren En er zijn ook leuke opera´s en als docent moet je het ook een beetje leuk maken. |
![]() |
||
Citaat:
maar wij gingen naar een museum over rembrandt en de tentoonstelling over Van Gogh en Gaugain. Laten wij nou niet zo geďnteresseerd zijn in schilderkunst... Tentoonstellingen met voorwerpen enzo of andere kunst zijn al leuker. (ik ben in Londen in enkele musea geweest die wel leuk waren. Maar schilderkunst trekt jongeren nou eenmaal niet echt). En de opera was een opera met bijna geen decor en geen kostuums, aangezien de maker het zo basic mogelijk wilde maken. ![]() Bovendien was de opera in het italiaans dus moesten we constant naar de boventiteling kijken. Ik moet zeggen dat ik m'n ogen niet heel lang open heb kunnen houden ![]() De eraan vooraf gaande workshop was overigens wel leuk ![]()
||
Citaat:
Ben in Berlijn in een soortgelijk museum geweest, een natuurkunde-museum ofzo. Was leuk joh, kon je van alles doen, en dat is meestal het belangrijkste, DOEN. Alleen maar kijken, luisteren, dat vind de gemiddelde leerling niks aan.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Het-grote-lucht-je-hart-topic #156 Eend | 500 | 21-07-2010 14:47 | |
Verhalen & Gedichten |
Een derde gedachte, (verhaal, nog niet af). Noor-91 | 3 | 26-01-2006 09:55 |