Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-09-2003, 08:37
ofwelmir
ofwelmir is offline
oke mensen, ik weet niet of deze vraag al vaak gesteld is, maar welke muziek, en dan richting de rock/punk genre, is nou commercieel?
Oud 11-09-2003, 08:53
Gary X
Gary X is offline
commercieel hoort niet te bestaan in de muziek wereld vind ik, alleen goed of slecht, en je eigen mening. Maar goed als je het echt wilt weten, alles wat gebaseerd is op winst maken.
Oud 11-09-2003, 08:57
ShadowX
ShadowX is offline
Hoe meer een band hun best doet muziek te maken die goed verkoopt, -in plaats van muziek die de band zelf goed vind- hoe commercieler.

Denk ik.

Verder wordt het verschil tussen commercieel en populair vaak te weinig gemaakt.
Oud 11-09-2003, 10:31
Mr. Tumnus
Mr. Tumnus is offline
Citaat:
ShadowX schreef op 11-09-2003 @ 09:57:
Hoe meer een band hun best doet muziek te maken die goed verkoopt, -in plaats van muziek die de band zelf goed vind- hoe commercieler.

Denk ik.

Verder wordt het verschil tussen commercieel en populair vaak te weinig gemaakt.
Misschien vindt Britney Spears haar muziek wel geweldig.
Oud 11-09-2003, 10:47
muziekvlinder
muziekvlinder is offline
Citaat:
ShadowX schreef op 11-09-2003 @ 09:57:

Denk ik.

dat heeft niets met commercieel zijn te maken, maar meer met stomheid
als je geld wilt verdienen met muziek die je klote vind ben je gewoon niet goed bij je hoofd

commercieel vind ik persoonlijk een kloteterm. gebruik het zo af en toe wel, maar tegen mn zin in. Commercieel zijn heeft niets te maken met de kwaliteit van de muziek, dus boeit het me verder geen kont
Oud 11-09-2003, 11:43
ShadowX
ShadowX is offline
Citaat:
muziekvlinder schreef op 11-09-2003 @ 11:47:
dat heeft niets met commercieel zijn te maken, maar meer met stomheid
als je geld wilt verdienen met muziek die je klote vind ben je gewoon niet goed bij je hoofd
Als je geld wilt verdienen met muziek die je klote vind, ben je toch commercieel bezig?!

Ik bedoel eigenlijk ook meer dat je concessies doet ten behoeve van de verkoop van een album.
Oud 11-09-2003, 11:58
Verwijderd
Alles wat je op TV ziet.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2003, 12:22
telluriet
telluriet is offline
Citaat:
ofwelmir schreef op 11-09-2003 @ 09:37:
oke mensen, ik weet niet of deze vraag al vaak gesteld is, maar welke muziek, en dan richting de rock/punk genre, is nou commercieel?
Tsja, het hangt er allemaal maar net vanaf. Per band/artiest verschillend. Om het allemaal over een kam te scheren is wel wat te generaliserend.

Verder: Wat Wouszer zegt.
Oud 11-09-2003, 12:24
Verwijderd
Citaat:
wouszer schreef op 11-09-2003 @ 12:58:
Alles wat je op TV ziet.
Nee,
alle cd's waar winst mee word gemaakt is commercieel...
Of het nou op TV komt of niet..
Met citaat reageren
Oud 11-09-2003, 12:28
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
McLaren schreef op 11-09-2003 @ 13:24:
Nee,
alle cd's waar winst mee word gemaakt is commercieel...
Of het nou op TV komt of niet..
ja dan is het strikt genomen commercieel
maar ik denk dat je de grens beter anders kan leggen:
muziek, gemaakt met als belangrijkste reden geld verdienen is commercieel

en ik denk niet dat je kan zeggen dat een bepaald genre commercieel is, wel dat er commerciele 'bands' zijn (ook al vind ik de benaming 'band' een beetje veel eer), maar die zijn er in elke stijl die op zenders als 538 gedraaid worden.
er zijn wel wat stijlen die geen commerciele bands kennen, zoals hardcore-metal of deathmetal. maar dat zijn ook niet de meest toegankelijke muziekstijlen
Oud 11-09-2003, 12:29
DeadNation
DeadNation is offline
Zodra je een scheet opneemt en aanbied op tape voor 1 eurocent, ben je commercieel bezig.
Oud 11-09-2003, 12:30
Verwijderd
Citaat:
little nemo schreef op 11-09-2003 @ 13:28:
ja dan is het strikt genomen commercieel
maar ik denk dat je de grens beter anders kan leggen:
muziek, gemaakt met als belangrijkste reden geld verdienen is commercieel

en ik denk niet dat je kan zeggen dat een bepaald genre commercieel is, wel dat er commerciele 'bands' zijn (ook al vind ik de benaming 'band' een beetje veel eer), maar die zijn er in elke stijl die op zenders als 538 gedraaid worden.
er zijn wel wat stijlen die geen commerciele bands kennen, zoals hardcore-metal of deathmetal. maar dat zijn ook niet de meest toegankelijke muziekstijlen
hmm. Dus jij kan , na het horen van een band of liedje, bepalen wat hun motivatie is om muziek te maken?

Knappe kerel!
Met citaat reageren
Oud 11-09-2003, 12:32
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
birthmark schreef op 11-09-2003 @ 11:27:
ik voel nattigheid
Sneller naar het toilet gaan in 't vervolg.
Oud 11-09-2003, 12:40
ganralph
ganralph is offline
het stempel "commercieel" wordt vaak om verkeerde redenen (dus om niet-commerciele redenen) op een band/artiest geplakt.

krijgt een band een hitje en willen ze daar even een half jaartje van genieten, dan zijn ze meteen commercieel.

en mensen die niet meer naar bepaalde bands luisteren omdat "ze zo vaak op tmf zijn" hebben gewoon een beetje last van de pubertijd; gaat wel over hoor jongens....
Met citaat reageren
Oud 11-09-2003, 12:42
telluriet
telluriet is offline
Citaat:
DeadNation schreef op 11-09-2003 @ 13:29:
Zodra je een scheet opneemt en aanbied op tape voor 1 eurocent, ben je commercieel bezig.
Nee hoor want dan maak je alleen maar verlies, de tape kost ook geld illy:
Oud 11-09-2003, 13:33
DeadNation
DeadNation is offline
Iets aanbieden voor een X bedrag is commercieel zijn. Of wou je zeggen dat de Mcdonalds niet commercieel bezig is als ze verlies zouden draaien?
Oud 11-09-2003, 13:46
DEADLOCKED
DEADLOCKED is offline
Citaat:
telluriet schreef op 11-09-2003 @ 13:42:
Nee hoor want dan maak je alleen maar verlies, de tape kost ook geld illy:
daar heb je gelijk in, je bent commercieel bezig als je echt moedwillig ergens aan wilt verdienen. je bent dus niet commercieel als je als band een bepaald bedrag voor een cd vraag zodat zij de kosten van het maken en het opnemen van de cd kunnen dekken.

dimmu borgir is gay

ehh commercieel
Oud 11-09-2003, 13:55
Rebirth Of Cool
Rebirth Of Cool is offline
ik vind bust of busted, ik weet nog niet wat het nou eigenlijk is, vreselijk commercieel, zij zijn "punkrock" vind iedereen toch?
Oud 11-09-2003, 13:56
Nona Star
Nona Star is offline
bad candy w00hoo
Oud 11-09-2003, 14:13
CrazyIkke
CrazyIkke is offline
en di-rect niet te vergeten he
Met citaat reageren
Oud 11-09-2003, 14:15
Verwijderd
Dat eeuwige gezeik over commercie, is dat nou echt wegens gebrek aan betere gespreksstof?
Met citaat reageren
Oud 11-09-2003, 14:22
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Als je geld vraagt voor je muziek ben je commercieel, hoe nobel je beweegredenen ook zijn, ook al wil je slechts de kosten dekken.

Maar mensen willen zich graag onderscheiden van "de massa", dus is iets commercieel noemen een mooi excuus om geen fatsoenlijke argumenten te presenteren waarom ze een bepaalde band/artiest niet waarderen.
Oud 11-09-2003, 14:24
DeadNation
DeadNation is offline
Nee het is omdat sommige mensen principes hebben.
Oud 11-09-2003, 14:46
ofwelmir
ofwelmir is offline
Maar waarom worden linkin park en limbziskit als commercieel gezien en bands als bijvoorbeeld sugarcult niet?
Oud 11-09-2003, 14:53
Artus
Artus is offline
omdat sugarcult goed is
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-09-2003, 14:54
Nona Star
Nona Star is offline
omdat het minder bekend is bij het grote publiek ?
omdat van limp bizkit zowat elke kut wel een cd op haar kamer heeft liggen ?
omdat limp bizkit een hype was?

waarom waarom... waarheen waarvoor?
waarom Mieke Telkamp?
Oud 11-09-2003, 14:54
Verwijderd
Citaat:
Gary Craptalk schreef op 11-09-2003 @ 09:53:
Maar goed als je het echt wilt weten, alles wat gebaseerd is op winst maken.
In de überevile blackmetalscene zijn er een reeks andere criteria, though. Je bent daar commercieel als je

- Durft te flirten met andere muziekstromingen
- Oplages maakt die groter zijn dan 1000 stuks
- Fatsoenlijke studio's gebruikt
Met citaat reageren
Oud 11-09-2003, 14:57
NERD
NERD is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 11-09-2003 @ 15:54:
In de überevile blackmetalscene zijn er een reeks andere criteria, though. Je bent daar commercieel als je

- Durft te flirten met andere muziekstromingen
- Oplages maakt die groter zijn dan 1000 stuks
- Fatsoenlijke studio's gebruikt
Verzin je dit nu ter plekke of bestaan er echt zulke bekrompen figuren? Ik kan het eigenlijk moeilijk geloven...
Met citaat reageren
Oud 11-09-2003, 15:05
Verwijderd
Citaat:
NERD schreef op 11-09-2003 @ 15:57:
Verzin je dit nu ter plekke of bestaan er echt zulke bekrompen figuren? Ik kan het eigenlijk moeilijk geloven...
Oh, maar daar zijn hier al zoveel discussies over geweest.. Heb je die allemaal gemist? -- Het is trouwens inderdaad zo.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2003, 15:12
Verwijderd
Citaat:
Dobermann schreef op 11-09-2003 @ 16:05:
Oh, maar daar zijn hier al zoveel discussies over geweest.. Heb je die allemaal gemist? -- Het is trouwens inderdaad zo.
Je snapt het niet.
Het gaat erom dat de scene zuiver blijft.
Like fucking duh!
Met citaat reageren
Oud 11-09-2003, 15:13
Verwijderd
Citaat:
snees schreef op 11-09-2003 @ 16:12:
Je snapt het niet.
Het gaat erom dat de scene zuiver blijft.
Like fucking duh!
Oh kut, dat is waar ook!

My bad, my bad.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2003, 15:14
NERD
NERD is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 11-09-2003 @ 16:05:
Ik ben totaal niet bekend in die "scene" dus het is niet zo gek dat ik dat gemist heb.

Dus het is in principe mogelijk dat er bands uit die categorie zijn die eigenlijk wel eens een keertje zou willen "flirten met andere muziekstijlen" maar daar van afzien omdat ze bang zijn niet meer serieus genomen te worden door hun fans of zelfs door de hele scene.
Wat is dan (qua instelling natuurlijk, niet qua sound) het verschil tussen een "commerciele act" die als het ware water bij de wijn doet om de doelgroep te plezieren en bands uit de door jou aangehaalde blackmetalscene? Volgens mij zit daar principieel gezien weinig verschil tussen.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2003, 15:18
Verwijderd
Citaat:
NERD schreef op 11-09-2003 @ 16:14:
Ik ben totaal niet bekend in die "scene" dus het is niet zo gek dat ik dat gemist heb.

Dus het is in principe mogelijk dat er bands uit die categorie zijn die eigenlijk wel eens een keertje zou willen "flirten met andere muziekstijlen" maar daar van afzien omdat ze bang zijn niet meer serieus genomen te worden door hun fans of zelfs door de hele scene.
Wat is dan (qua instelling natuurlijk, niet qua sound) het verschil tussen een "commerciele act" die als het ware water bij de wijn doet om de doelgroep te plezieren en bands uit de door jou aangehaalde blackmetalscene? Volgens mij zit daar principieel gezien weinig verschil tussen.
Kennelijk is de commerciële act niet uit om zgn. trüe
onderwerpen aan te snijden - lees: uitgekauwde lezingen tegen het christendom, liberalisme, en de zgn. zwakkere rassen - maar probeert op muzikaal gebied er iets meer van te maken dan zijn voorgangers.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2003, 15:21
Verwijderd
Citaat:
NERD schreef op 11-09-2003 @ 16:14:

Wat het eerste betreft; daar kan ik natuurlijk niets over zeggen. Dat tweede; omdat het geen water bij de wijn doen _is_. Bijvoorbeeld Dimmu Borgir; door het gebruik van een orkest en een vleugje industrial komt dat album veel bijtender over dan hun voorgaande albums. Maar de "diehard" blackmetalfan zal brullen dat 't niet true is, puur omdat ze way te conventioneel zijn om het muzikale aspect van muziek te kunnen waarderen. Helemaal niets van Dimmu Borgir valt in het kader "mainstream", het is slechts een predikaat "niet evil genoeg omdat 't relatief onconventioneel is".
Met citaat reageren
Oud 11-09-2003, 15:24
NERD
NERD is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 11-09-2003 @ 16:21:
Maar de "diehard" blackmetalfan zal brullen dat 't niet true is, puur omdat ze way te conventioneel zijn om het muzikale aspect van muziek te kunnen waarderen.
Ik merk hieruit op dat de "diehard" blackmetalfan eigenlijk net zo bekrompen is als de gemiddelde top40 liefhebber. Of ga ik nu te kort door de bocht?
Met citaat reageren
Oud 11-09-2003, 15:25
Verwijderd
Citaat:
Dobermann schreef op 11-09-2003 @ 16:21:
Wat het eerste betreft; daar kan ik natuurlijk niets over zeggen. Dat tweede; omdat het geen water bij de wijn doen _is_. Bijvoorbeeld Dimmu Borgir; door het gebruik van een orkest en een vleugje industrial komt dat album veel bijtender over dan hun voorgaande albums. Maar de "diehard" blackmetalfan zal brullen dat 't niet true is, puur omdat ze way te conventioneel zijn om het muzikale aspect van muziek te kunnen waarderen. Helemaal niets van Dimmu Borgir valt in het kader "mainstream", het is slechts een predikaat "niet evil genoeg omdat 't relatief onconventioneel is".
Daar zit het hem vooral in, het onconventionele. De Black Metal-scene kán niet evolueren, itt andere genres.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2003, 15:28
NERD
NERD is offline
Citaat:
snees schreef op 11-09-2003 @ 16:25:
De Black Metal-scene kán niet evolueren, itt andere genres.
Met alle respect maar is dat dan niet ongelooflijk saai?
Met citaat reageren
Oud 11-09-2003, 15:29
Verwijderd
Citaat:
snees schreef op 11-09-2003 @ 16:25:
Daar zit het hem vooral in, het onconventionele. De Black Metal-scene kán niet evolueren, itt andere genres.
Dat kan best. Men wil het alleen niet.
Met citaat reageren
Verwijderd
Citaat:
NERD schreef op 11-09-2003 @ 16:28:
Ja en nee. Beide soorten hebben hun charmes, ook die Nilfisk-blackmetal kan ongelofelijk goed zijn.
Met citaat reageren
Verwijderd
Citaat:
NERD schreef op 11-09-2003 @ 16:28:
Och, in de jaren '80 en '90 zijn er veel mooie BM-cd's uitgekomen.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2003, 15:30
Verwijderd
Citaat:
NERD schreef op 11-09-2003 @ 16:24:
Ik merk hieruit op dat de "diehard" blackmetalfan eigenlijk net zo bekrompen is als de gemiddelde top40 liefhebber. Of ga ik nu te kort door de bocht?
Hm, voor sommigen zou je dat inderdaad zo kunnen stellen, denk ik.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2003, 15:30
Verwijderd
Citaat:
Dobermann schreef op 11-09-2003 @ 16:29:
Dat kan best. Men wil het alleen niet.
Ik bedoel: de 'echte' fans willen het niet, dus dat gaat lastig. Als die tough guys wat meer open zouden staan voor vernieuwing...
Met citaat reageren
Oud 11-09-2003, 15:31
Verwijderd
Citaat:
snees schreef op 11-09-2003 @ 16:30:
Ik bedoel: de 'echte' fans willen het niet, dus dat gaat lastig. Als die tough guys wat meer open zouden staan voor vernieuwing...
Ja, dat bedoel ik ook
Met citaat reageren
Oud 11-09-2003, 15:32
NERD
NERD is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 11-09-2003 @ 16:29:
Nilfisk
Dat zijn toch stofzuigers?
Met citaat reageren
Oud 11-09-2003, 15:32
Verwijderd
Citaat:
Dobermann schreef op 11-09-2003 @ 16:31:
Ja, dat bedoel ik ook
Also, alles klar.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2003, 15:33
Verwijderd
Citaat:
NERD schreef op 11-09-2003 @ 16:32:
Ha, je weet het!
Met citaat reageren
Oud 11-09-2003, 15:33
Verwijderd
Citaat:
NERD schreef op 11-09-2003 @ 16:32:
Ja.
edit: Aanlokkelijke nieuwe productlijn!.

Laatst gewijzigd op 11-09-2003 om 15:35.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2003, 15:37
Verwijderd
Citaat:
snees schreef op 11-09-2003 @ 16:33:
Ja.
edit: Aanlokkelijke nieuwe productlijn!.
Is dat ventje toevallig niet Varg in zijn jonge onbesuisde jaren?
Met citaat reageren
Oud 11-09-2003, 15:39
Verwijderd
Alles wat erop gericht is meer binnen te halen dan het kostte, is commercieel.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2003, 15:42
Verwijderd
Citaat:
wouszer schreef op 11-09-2003 @ 16:39:
Alles wat erop gericht is meer binnen te halen dan het kostte, is commercieel.
Dat dekt de lading niet. Je kunt die doelstelling bereiken door muzikale concessies, een uitgebreid marketingplan ňf door gewoon een positieve motivatie om zo strak als een snaar te spelen, zorgen voor muziek waar niemand omheen kan. Natuurlijk zijn combinaties mogelijk, maar de muzikale aspecten horen mijns inziens veel zwaarder te wegen dan de rest.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten