Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-09-2003, 10:36
John Sickbock
John Sickbock is offline
En ja, dit is idd een verhaal, maar het is geschreven voor dit forum en niet voor het verhalenforum, dus laat het hier s.v.p. staan.

Aan allen die vinden dat ze geen leven hebben, een nerd zijn, niet interessant zijn, geen vriend/vriendin hebben, en niet weten hoe ze naar dat alles op zoek moeten gaan, maar t wel heel graag willen, schrijf ik hier, op mn kamer met de gordijnen dicht terwijl buiten vrolijke stemmen klinken, met wat house muziek die k zelf heb opgezet: denk eens aan het volgende verhaal.

Er was eens een smid, die als hobby ook kleermaker was. Zijn naam was Jonas. Hij was een zeer goede smid en een matige kleermaker, maar iedereen was zo tevreden, inclusief hijzelf. Logischerwijs was hij actiever als smid dan als kleermaker.

Nu wilde het geval dat er in de stad waar hij woonde vele kleermakers zaten: de stad was het kleermakers centrum van het land, en er waren veel kleermakersclubs. Jonas was zelf ook lid van zo’n club, en zijn club was eigenlijk niet een club waar je kwam als actieve kleermaker, maar meer als geïnteresseerde in het vak. Er waren vooral vaak besprekingen van trends en hoe de grote kleermakers van de stad werkten. Jonas was zeer geïnteresseerd in die lezingen en besprekingen, en sloeg er niet één over. Hij hoorde over alles wat er in kleermakersgebied omging, en zag veel moois van de beroemde kleermakers van de stad.

Na jarenlang zijn succesvolle smidse met plezier gedreven te hebben en zo nu en dan als kleermaker iets te proberen, soms met meer en soms met minder succes, begon er echter iets te veranderen. Jonas begon het gevoel te krijgen dat hij ook wel zou kunnen wat de grote kleermakers deden, en wilde ook de erkenning die zij wel kregen voor hun werk, maar hij niet voor zijn uitstekende smidse. Bij de bijeenkomsten in zijn kleermakersclub begon hij steeds jaloerser te worden. Na een tijdje werd het zo erg dat hij altijd van binnen krakend de club verliet, zich bedenkend hoe oneerlijk het wel niet was dat de kleermakers alle erkenning kregen en hij geen, dat zij overal in de spotlights stonden en hij niet. Hij begon ook de grote kleermakersmerken na te doen: probeerde door te kopiëren op hun niveau te komen. Meestal lukte dat niet. Jonas werd steeds ongelukkiger en verloor al het plezier in zijn smidse. Het enige waar hij oog voor had, het enige waar hij aan kon denken, was het succes van de kleermakers, dat hij maar niet kon bereiken. Nog later begon hij te geloven dat iedereen de kleren die hij wel maakte alleen maar lelijk vond. En hij begon in te zien dat hij een mislukkeling was...

Het verhaal loopt nog wel goed af:
Jonas had een droom. Jonas zag in zijn droom een engel verschijnen, die hem een gevoel van overweldigende warmte gaf, en hem het volgende zei: “Probeer je te herinneren wie je bent.” Jonas voelde dat de droom belangrijk was, en hij onthield de droom goed. Zo nu en dan dacht hij er aan terug. Soms probeerde hij het antwoord op de vraag van de engel, wie hij was, te vinden, maar meestal kwam er niet veel meer uit dan ‘een mislukkeling’.
Tot, op een mooie dag in de lente, Jonas opeens het antwoord begreep. Hij hoorde iemand aan een ander vertellen wie hij was, precies wat de engel wilde weten: “Dat is Jonas, de smid.” Jonas, de smid. Dat was het antwoord. Dat was het, nu wist hij het weer: hij was de smid, en een goede ook. Dat was hij helemaal vergeten. En hij ging naar zijn smidse, en maakte daar in twee dagen zijn kunstwerk af dat hij jaren geleden aan de kant had gezet. Het kunstwerk werd op het marktplein geplaatst, en iedereen vond het mooi en wist dat het gemaakt was door Jonas. “Door Jonas, de smid,” bedacht Jonas zelf. Hij ging naar huis, en vond ergens anders zijn andere kunstwerk: een mantel die maar niet af wilde komen en die hij daarom ook aan de kant had gelegd. Nu echter, door de rust die hij voor zichzelf had verkregen, kon hij het afmaken, en het werd mooi. Niet zo schitterend als de professionele kleermakers in de stad dingen maakten, maar wel mooi op een andere manier.

Jonas ging weer naar zijn club, en vertelde iedereen dat kleren inderdaad mooi en belangrijk zijn, maar dat hij de fout had gemaakt alleen maar kleren te zien in de wereld, en dat hij daardoor bijna zichzelf kwijt was geraakt. Niet vreemd, zei hij er nog bij: kleren zijn immers gemaakt om op te vallen, veel meer dan andere dingen zoals smidswerk. Maar die andere dingen zijn ook belangrijk. Ze stralen dat alleen minder uit, dus je moet er zelf aan denken, en ervoor uit kijken dat je niet al je aandacht verliest aan iets dat inderdaad beter zichtbaar is.

Interpretatie is vrij
Oud 05-09-2003, 11:13
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Mooi verhaal...

Maar welkom terug hier!
We hebben je lang (hoe lang..?) niet gezien hier...
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 11:15
The0
The0 is offline
Voel me geen nerd, antwoord toch:
Jonas wilde iets anders zijn dan hij eigenlijk was. Hij was goed in iets, maar dit werd niet als 'cool' gezien in de stad waar hij woonde, hij was dus een buitenstaander. Ookal was hij zeer goed in het smid-zijn.

Een raad die ik jonas had gegeven ergens vlak voordat de engel kwam: verhuis naar een plaats waar smid zijn wel cool is. Je kunt dan jezelf zijn, en toch er 'bij' horen.

Mooi verhaal, je kunt er vanalles achter zoeken
Oud 05-09-2003, 12:58
Anne
Anne is offline
Jij bent Jonas?

Ik ben eigenlijk heel erg nieuwsgierig hoe het nu met je gaat...
Oud 05-09-2003, 16:18
Freestyler*
Freestyler* is offline
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 16:42
Verwijderd
weezer - my name is jonas

*fluit*
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 16:59
Eend
Eend is offline
kben geen nerd, als je jezelf een nerd vind, waarom doe je er dan niks aan?!
Oud 05-09-2003, 17:09
Fade of Light
Fade of Light is offline
eend: het gaat er juist omd at je niet moet veranderen, maar dat je moet zijnw ie je zijn. Althans mijn interpretatie.

Verhaal is vrij matig. Echt zo'n moraalverhaal, wat te kort door de bocht is.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 17:12
Eend
Eend is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 05-09-2003 @ 18:09:
eend: het gaat er juist omd at je niet moet veranderen, maar dat je moet zijnw ie je zijn. Althans mijn interpretatie.

Verhaal is vrij matig. Echt zo'n moraalverhaal, wat te kort door de bocht is.
ja, dat snap ik idd, dat is nou precies als anderen je een nerd vinden, maar als je jezelf nou een nerd vindt, dan ligt dat bij mij anders hoor. Als ik een Reeuwijcker wil worden, dan ga ik gewoon in Reeuwijck wonen. Als anderen vinden, dat ik een Reeuwijcker moet worden, dan blijf ik lekker in Gouda wonen. Snap je me nu?
Als jij geen nerd wilt zijn, waarom blijf je dan hangen daar in? Ik bedoel, doe er dan wat aan! Koop kleding, die je zelf niet nerdig vind en kleding waar je je lekker in voelt.
Oud 05-09-2003, 17:13
Eend
Eend is offline
of snap ik het nou niet?!
Oud 05-09-2003, 17:16
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Eend schreef op 05-09-2003 @ 18:12:
ja, dat snap ik idd, dat is nou precies als anderen je een nerd vinden, maar als je jezelf nou een nerd vindt, dan ligt dat bij mij anders hoor. Als ik een Reeuwijcker wil worden, dan ga ik gewoon in Reeuwijck wonen. Als anderen vinden, dat ik een Reeuwijcker moet worden, dan blijf ik lekker in Gouda wonen. Snap je me nu?
Als jij geen nerd wilt zijn, waarom blijf je dan hangen daar in? Ik bedoel, doe er dan wat aan! Koop kleding, die je zelf niet nerdig vind en kleding waar je je lekker in voelt.
nerd is slechts een labeltje. Ga je niet anders gedragen omdat je een ander labeltje wilt van anderen. Gedraag je zoals je bent en wilt zijn en niet omdat anderen iets over je zeggen.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 17:20
Eend
Eend is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 05-09-2003 @ 18:16:
nerd is slechts een labeltje. Ga je niet anders gedragen omdat je een ander labeltje wilt van anderen. Gedraag je zoals je bent en wilt zijn en niet omdat anderen iets over je zeggen.
jahaaaaaaaaaaaa, dat zeg ik net!

Maar de titel is: Aan allen die vinden dat ze geen leven hebben, een nerd zijn, niet interessant zijn,

Nou? Dan vinden ze het toch zelf dat ze geen leven hebben en dat ze een nerd zijn?
Daar kun je toch ook wat aan doen? Welke eisen stel je aan jezelf, om te zorgen dat jij jezelf geen nerd meer vindt?

Het gaat hier toch gewoon om, om naar jezelf te kijken en niet wat anderen ervan vinden. Kijk, al had er nou gestaan: Aan allen waarvan anderen vinden dat ze geen leven hebben, een nerd zijn, niet interessant zijn,

Dan gaat het idd om het punt, dat anderen een labeltje op je kop plakken. Maar als je het van jezelf vindt dan ligt het bij jezelf en alles wat bij jezelf ligt, daar kun je wat aan doen
Oud 05-09-2003, 18:37
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Eend schreef op 05-09-2003 @ 18:20:
mwa dat haal ik er niet echt uit

Citaat:
Maar de titel is: Aan allen die vinden dat ze geen leven hebben, een nerd zijn, niet interessant zijn,
correct, ik heb de titel niet meegenomen, en dus neem ik mijn woorden terug die tegenstrijdig zijn met de titel.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 19:02
Eend
Eend is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 05-09-2003 @ 19:37:
mwa dat haal ik er niet echt uit
Klopt, want waarschijnlijk begrepen we elkaar verkeerd

Citaat:
Fade of Light schreef op 05-09-2003 @ 19:37:

correct, ik heb de titel niet meegenomen, en dus neem ik mijn woorden terug die tegenstrijdig zijn met de titel.
Jij doelde waarschijnlijk op het verhaal, ik op de titel, kan gebeuren
Oud 10-09-2003, 13:23
John Sickbock
John Sickbock is offline
Citaat:
Anneee schreef op 05-09-2003 @ 13:58:
Jij bent Jonas?

Ik ben eigenlijk heel erg nieuwsgierig hoe het nu met je gaat...
I'm fine. Alles gaat gewoon door. Btje druk, maar komt wel goed.

Grappig, zelfs een discussie naar aanleiding van mn verhaal

Tuurlijk is het een moraalverhaal, maar wat is er te kort door de bocht aan als je de boodschap wel hebt gezien? Meer wilde ik niet.

Het gaat over mensen die zichzelf een nerd vonden, niet speciaal over mensen die door anderen een nerd worden genoemd. Jonas vond zichzelf een nerd, hij werd door anderen niet per se als nerd gezien.
Oud 10-09-2003, 19:43
moon
moon is offline
Citaat:
Eend schreef op 05-09-2003 @ 18:20:

Nou? Dan vinden ze het toch zelf dat ze geen leven hebben en dat ze een nerd zijn?
Daar kun je toch ook wat aan doen? Welke eisen stel je aan jezelf, om te zorgen dat jij jezelf geen nerd meer vindt?

Het gaat hier toch gewoon om, om naar jezelf te kijken en niet wat anderen ervan vinden. Kijk, al had er nou gestaan: Aan allen waarvan anderen vinden dat ze geen leven hebben, een nerd zijn, niet interessant zijn,

Dan gaat het idd om het punt, dat anderen een labeltje op je kop plakken. Maar als je het van jezelf vindt dan ligt het bij jezelf en alles wat bij jezelf ligt, daar kun je wat aan doen

Ik vind dit een beetje makkelijk gezegd, dat je er zelf wat aan kan veranderen. Maar misschien begrijp ik het verkeerd. Als je heel weinig zelfvertrouwen hebt dan durf je niet je eigen keuzes enz. te maken. Dan geloof je dat je bent, zoals de mensen jou zien. Vinden ze je een nerd, dan denk je dat je dat ook bent. En ook al zal je er voor jezelf alles aan doen om dat labeltje van je kop af te krijgen, het gevoel verandert niet zolang andere mensen jou een nerd blijven vinden.
Als andere mensen niet negatief over je praten, heb je zelf ook veel minder snel het gevoel dat er wat aan je mankeert.
Oud 10-09-2003, 22:04
//ItsJustMe\\
//ItsJustMe\\ is offline
En... wat als je nou ook eens een slechte smid bent?
Oud 10-09-2003, 22:07
//ItsJustMe\\
//ItsJustMe\\ is offline
Citaat:
moon schreef op 10-09-2003 @ 20:43:
Als andere mensen niet negatief over je praten, heb je zelf ook veel minder snel het gevoel dat er wat aan je mankeert.
Dat hoeft helemaal niet, alleen het idee al dat anderen dat van je zouden kunnen denken is al genoeg.
Oud 11-09-2003, 00:07
Verwijderd
Ik denk dat het erom gaat jezelf te accepteren zoals je bent, en je moet proberen de gouden middenweg te vinden tussen wie je bent en wie je wilt zijn.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2003, 08:48
VG
VG is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 11-09-2003 @ 01:07:
Ik denk dat het erom gaat jezelf te accepteren zoals je bent, en je moet proberen de gouden middenweg te vinden tussen wie je bent en wie je wilt zijn.
Mwja, zo interpreteer ik het ook.... Doet me denken aan een gedichtje wat in het boek "Teh van knorretje" staat...

Ff zoeken...
Met citaat reageren
Oud 11-09-2003, 13:23
-Flip-
-Flip- is offline
wie heeft het begrip 'nerd' uitgevonden? iedereen is een nerd!! ik zit nu op school en ik heb zo'n hekel aan al die tutjes die denken dat ze mooi zijn en denken dat ze alles zijn... en ik weet zeker dat ik niej de enige ben die deze egoistische mensen niet mag... ze worden gezien als de koningen en koninginnen en o wat hebben ze een grote mond en o wat hebben ze leuke verhaaltjes. ik ben geen buitenbeentje en ik voel me ook niet eenzaam ofzo. maar iedereen is zoals die is.... blijf je zelf! blijf die 'nerd' die je bent!!! wie bepaalt dat dat fout is???!!! accepteer je zelf! ontdek je plekje, want daar gaat het toch allemaal om?

blessed by joor
Met citaat reageren
Oud 12-09-2003, 18:31
John Sickbock
John Sickbock is offline
Het feit dat anderen je stom vinden is erg vervelend en je kan het er zelf ook door gaan denken. Maar inderdaad, zoals ItsJustMe al zegt, als je zelf denkt dat je stom bent en dat iedereen dat vindt, is dat al erg genoeg.

Gauloises: goede opmerking:
proberen de gouden middenweg te vinden tussen wie je bent en wie je wilt zijn.
Die houden we erin

Joor: ‘nerd’ is idd een vaag begrip. Soms wordt het een geuzennaam, en zowiezo is het onduidelijk wat wel en wat niet nerd is. Toch denk ik wel dat men een aardig idee heeft van wat ik bedoel als ik het heb over een nerd, in deze context.
PS: NERD = Never Enter Real Daylight

ItsJustMe: quote En... wat als je nou ook eens een slechte smid bent?
Dan heb je idd een fors probleem. Zelfs al geloof ik wel dat iedereen wel goede kanten heeft, toch zul je je eigen sterke kanten in dat geval maar heel moeilijk kunnen vinden en waarschijnlijk ook niet geloven (en dus weer minder zoeken zodat het weer erger wordt). Totdat er iets verandert of er iets vreemds gebeurt, op een of andere manier. Veranderingen laten je vaak opnieuw, met andere ogen, dit soort dingen bezien.

Tijmen
Oud 12-09-2003, 22:47
VG
VG is offline
Citaat:
VG schreef op 11-09-2003 @ 09:48:
Mwja, zo interpreteer ik het ook.... Doet me denken aan een gedichtje wat in het boek "Teh van knorretje" staat...

Ff zoeken...
Ik heb even op het gedichtje gezocht, maar kon het niet vinden... Heb het maar even overgetikt (ff niet zeiken over copyright enzo ):

Beestje, o zo schuw en klein,
Je droomt van Groot en Dapper zijn.
Je durft, zo kwetsbaar nog van binnen,
Niet goed met Leven te beginnen.

De tijd gaat haastig langs je heen;
Je kansen komen – gaan meteen.
Bang vogeltje,
Je kunt heus vliegen leren.
Je durft alleen
Je vleugels niet te proberen.

De iemand die je graag wou zijn,
Die word je nooit, want je bent klein.
Maar niemand anders heeft de krachten,
Die nu nog slapend in jou wachten.

Je zou een Leid-Ster kunnen worden,
Door helemaal jezelf te zijn.
Je zou zelfs je gevoeligheid,
Waar je nu zo onder lijdt,
Juist nog meer kunnen versterken.
Dan zal hij voor je gaan werken,
Verborgen deuren voor je vinden,
Die niemand eerder heeft gezien.
En je zult dan bovendien
Een trots ervaren, diep van binnen,
Die niet op hoogmoed is gestoeld,
Maar die jou leert dat met het Kleine
Soms ook het Grote wordt bedoeld.

uit: Tao van Poeh & Teh van Knorretje, Benjamin Hoff

Ik weet niet, het topic deed me hier erg aan denken, en wilde het jullie daarom niet onthouden...

Enne.... alvast excuses voor als dit niet mag....
Oud 12-09-2003, 23:01
//ItsJustMe\\
//ItsJustMe\\ is offline
Anderen hoeven Jonas niet eens slecht te vinden , hij ziet zelf wel dat hij niet voldoet aan de algemene eisen. Of in ieder geval niet genoeg om bij de top te horen. Niemand ziet hem toch staan als smid, hij is een van de weinige dus ze gaan sowieso wel naar hem toe. Jonas krijgt geen inspiratie meer erdoor. en dat nooit afgemaakte werk blijft maar liggen.
Oud 12-09-2003, 23:05
//ItsJustMe\\
//ItsJustMe\\ is offline
Citaat:
John Sickbock schreef op 12-09-2003 @ 19:31:
Totdat er iets verandert of er iets vreemds gebeurt, op een of andere manier. Veranderingen laten je vaak opnieuw, met andere ogen, dit soort dingen bezien.

Tijmen
Die verandering moet Jonas zelf inzetten. Waarom zou hij dat kunnen? Niet elke Jonas is gelovig
Oud 13-09-2003, 10:29
Verwijderd
ik begrijp niet waarom iedereen dit zo'n goed verhaal vind.

Aan allen die vinden dat ze geen leven hebben, een nerd zijn, niet interessant zijn,

wtf? iemand die dat vind en er niets aan probeert te veranderen is sowieso kansloos, met of zonder dit cliche verhaaltje.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2003, 17:50
Verwijderd
Citaat:
John Sickbock schreef op 12-09-2003 @ 19:31:
NERD = Never Enter Real Daylight
Dit verklaart een hoop
Met citaat reageren
Oud 15-09-2003, 09:55
John Sickbock
John Sickbock is offline
VG: mooi gedicht Past er idd goed bij!

ItsJustMe: Die verandering hoeft helemaal niet in Jonas zelf te zitten! Die verandering kan heel goed door iets van buiten worden opgestart: iemand die hij ontmoet, een film die hij ziet, een boek dat hij leest, een nieuwe wereld waarin hij terecht komt, een gedicht dat hij leest, een losse opmerking die iemand maakt en die helemaal niet aan Jonas was gericht maar hem wel aan het denken zet, enzovoort enzovoort. Het kan ook uit hemzelf komen, maar er zijn veel andere manieren waarop er iets kan veranderen.

StayBeautiful: 1 misschien vinden ze t wel geen goed verhaal maar wel interessant om over te praten, regardless of cliche-ness, 2 niemand is kansloos, zie ook commentaar hierboven. Dat geloof ik tenminste zelf... andere visies zijn ook welkom!

********: Tsja... Jij bent veranderd, heb ik begrepen... Mooi plaatje trouwens.

Eend: ook mooi plaatje

Cheers,
Tijmen
Oud 15-09-2003, 16:12
Verwijderd
dus het moraal van het verhaal is dat me tje testikelen tussen een hamer en een aambeeld komen pijnlijk is?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten