Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() "zichbaar licht waarnemen met je ogen". Met je ogen heb je zicht. Dus iets zichtbaars zie je altijd! Pleonasme heet zoiets geloof ik.... Met je ogen kan je een bepaald spectrum (golflengtes) waarnemen. Infrarood valt hier niet onder, die zie je dus niet. Met speciale nachtkijkers kan je infrarood in die bril omzetten naar een kleurtje/golflengte die je wel ziet. |
![]() |
|||
Citaat:
![]() Hoe dan ook, ik neem aan dat het duidelijk is wat ik bedoel. Citaat:
@Dungeon Keeper: Infraroodstraling heeft niets met warmte te maken, dus de term warmtestraling is wat dat betreft niet juist. Het is overigens wel zo dat wij, op grond van onze temperatuur die we hebben, infraroodstraling uitzenden. Om dat te kunnen begrijpen hebben we het begrip ideaal zwart lichaam nodig. Een ideaal zwart lichaam is een lichaam dat alle opvallende straling absorbeert. Als je bij een gegeven temperatuur van zo'n lichaam de golflengte van de door het lichaam uitgezonden straling uitzet tegen het vermogen per m2 krijg je een zogenaamde stralingskromme, waarvan in tabel 23B van Binas een aantal voorbeelden staan vermeld. Laat T de temperatuur van het lichaam in K zijn en labdamax de golflengte waarbij het uitgestraalde vermogen maximaal is, dan geldt: labdamax*T=kW (de zogenaamde wet van Wien), waarbij kW de constante van Wien voorstelt, die in tabel 7 van Binas vermeld staat. Wanneer je voor T de lichaamstemperatuur kiest (dus T=310 K) en dit invult in de wet van Wien vind je een waarde labdamax=kW/(3,1*102)=2,898*10-3/(3,1*102)=2,898*10-5/3,1=9,3*10-6 m, wat volgens tabel 19B van Binas betekent dat wij bij een golflengte in het (infrarode) IR-C-gebied een maximaal vermogen aan straling uitzenden.
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
|
|