Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Vraag & Aanbod

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-09-2003, 20:19
saartjeh
saartjeh is offline
Hey

Op t moment gaat t nie eg zo goed thuis enzow. Ik zoek een kamer, ik heb t er al over gehad met n vriendin en kben tot conclusie gekomen dat het egt niet lager zo gaat. Kort gezegd: bij me moedr kan k niet wonen omdat ze me naar me vdr stuurt, altijd boos is enz en bij me vadr moet de reinigingsdienst nodig langs komen (en dat is geen grapje) vdr lijd mijn schoolwerk er ook onder. Nou kun je mayb wel zeggen: je bent te jong. Maar kben bes wel zelfstandig typje. Probleem is nat. het geld. Nou zijn er ook andere dingen en heb ik t hier wel erg afgezwakt enzow (dat je niet denkt dat het voor de lol is want k vind t nat. geen pretje, het liefst woonde ik nog gwoon tot me 18-24 e thuis.) Maar mijn vraag. Ik wil op kamers wonen. Eigenlijk wil ik zo snel mogelijk, hoe kan dat via maatschppalijk werksters ofzow (ben k nie zo gecharmeerd van maaja) Ik vind al1 best, maar tis nat. goedkoper met 2pers ofzow. Ik vind 6 eig wel het maximum. Wat ik zoek? Óf iemand die al n kamer heeft en die wil delen of opzoek is ofzow en dus samen kamer wil (ik ken niemand die op kamers gaat, of ze zitten er op, of het duurt nog ff, naja, in mijn regio dan) óf ik zoek gwoon n kamer.
Vdr... hoe verdien ik me geld als me ouder(s) niet bereid zijn om iets te betalen... Baantjes enzow, maar tips.
Ik woon in prov. Groningen en zit daar ook op school en kwil niet in Leeuwarden ofzow, gwoon in de stad.
Dis n btje n vaag verhaal, en niet alles is egt duidelijk en goed neergezet, maar k kan op moment niet egt helder denken.
Kben vorig jr in havo 4 bijven zitten en kwil niet dat dat weer geberut (vorige keer had andere reden btw, kon ik nix aan doen) maar kben bang dat als situatie zo blijf, k t nie ga halen, k kan me nie concentreren.
Maar las iemand tips heeft, mening, alles kan k gebruiken.
Kheb wel graag dat jullie serieus reageren en niet neerbuigend en denken dat het wel wat mee valt, dat ik me aanstel en dat k n kleuter ben die graag op zichzelf wil wonen omdat dat stoer klinkt (kzeg niet dat jullie da gaan doen, maar voorkomen iz btr dan genezen)

Hoop dat jullie iets weten.

Liefs van Sara.
Oud 26-09-2003, 20:25
Verwijderd
Vraag en Aanbod?
Oud 26-09-2003, 20:28
saartjeh
saartjeh is offline
shitja, moes k dr nog bijzetten da ze em kunnen verplaatsen daarna.
volgens mij kan k da zelf nie doen (weet ook nie eg)
Oud 26-09-2003, 20:42
ekki
ekki is offline
Citaat:
Nixje schreef op 26-09-2003 @ 21:25:
Vraag en Aanbod?
daar gaat ie heen .

Succes met zoeken!
Oud 26-09-2003, 21:23
Hagel
Hagel is offline
Ik zou als ik jou was als eerste contact leggen met een leraar/vertrouwenspersoon op school en dan niet om over je *probleem* te praten maar om hulp te vragen bij het opjezelf wonen. Wie weet kan je een bepaalde uitkering of hulp krijgen qua geld en begeleiding met het op jezelf wonen. Samen met die persoon zou je dan ook een kamer kunnen zoeken.

Ik zou het in ieder geval zo doen dat je school precies weet wat je aan het doen bent en het is handig en slim als je iemand hebt die je bijstaat en die verstand van zaken heeft.

succes
Oud 27-09-2003, 10:08
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Narod schreef op 26-09-2003 @ 22:23:
Ik zou het in ieder geval zo doen dat je school precies weet wat je aan het doen bent en het is handig en slim als je iemand hebt die je bijstaat en die verstand van zaken heeft.
Ben ik het mee eens. Ik ken vrij veel mensen die op hun 15e/16e op zichzelf zijn gaan wonen en een enkeling redt het heel goed, de rest kwakkelt wat aan, te weinig geld, moeite met voor zichzelf zorgen en dan ook nog eens heel snel die stap gemaakt enzo. Hulp is aan te raden en als school je daarbij kan helpen is dat natuurlijk perfect.

Als je echt denkt dat je weg moet thuis, dan moet je dat doen. Het is denk ik altijd beter dan tegen je zin thuis wonen.

Maar doe het niet alleen, vraag gewoon om hulp!
Oud 27-09-2003, 10:53
saartjeh
saartjeh is offline
Citaat:
Narod schreef op 26-09-2003 @ 22:23:
Ik zou als ik jou was als eerste contact leggen met een leraar/vertrouwenspersoon op school en dan niet om over je *probleem* te praten maar om hulp te vragen bij het opjezelf wonen. Wie weet kan je een bepaalde uitkering of hulp krijgen qua geld en begeleiding met het op jezelf wonen. Samen met die persoon zou je dan ook een kamer kunnen zoeken.

succes
jah, vriendin van mij zij dat ook al. Dan is er n schoolpsycholoog en iemand van riag weet ik t allemaal en 3 leraren Kweenie eg, maar k denk wel dak probleem moet uitleggen, kben nu bij me moedr weer ff, ff spullen pakken en gelijk gedouched enzow. Neej bij me vadr word ik egt ziek (eergister voor t laatst gegeten) Kheb eig nie zo heel veel zin om hele probleem uit te leggen aan mensen en zodoende een kamer te krijgen. Maar warschijnlijk kan t nie anders.
Maar iig bedankt.

Khou jullie op de hoogte.

Liefs, Sara
Oud 27-09-2003, 11:02
saartjeh
saartjeh is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 27-09-2003 @ 11:08:
Ben ik het mee eens. Ik ken vrij veel mensen die op hun 15e/16e op zichzelf zijn gaan wonen en een enkeling redt het heel goed, de rest kwakkelt wat aan, te weinig geld, moeite met voor zichzelf zorgen en dan ook nog eens heel snel die stap gemaakt enzo. Hulp is aan te raden en als school je daarbij kan helpen is dat natuurlijk perfect.

Als je echt denkt dat je weg moet thuis, dan moet je dat doen. Het is denk ik altijd beter dan tegen je zin thuis wonen.

Maar doe het niet alleen, vraag gewoon om hulp!
oh, k d8 zelf dat niet zo heel veel waren (ken er wel n paar maar de meeste mensen die ik ken wonen egt nog thuis enzow).
Jah ik zit wel n btje in over dat geld, ben met n vriend van mij heel druk bzig om bijbaantje ofzow te vinden dat n btje verdient (kheb nog nooit gewerkt omdak geen geld nodig had, k kreeg 20euro per maand voor kado-tjes en uitgaan betaalde me moedr,) Dus kweenie eg
K denk dak t wel snel moet regelen, want je heb wel gelijk, tegen me zin daaro wonen werkt nie.
Dat laatste is ook wel slim,
Kijk, als me moedr zegt dak weer gwoon thuis mag wonen zal t toch nie goed gaan, dat ze af en toe slaat vin k nie zo erg (en me broertje woont bij me vadr dus die kan me dan ook nie schoppen) maar dat ze overal boos om word vink veel erger.
Kben nu op t moment dus bzig om gwoon aan geld te komen.
Maar kweet nie eg waar kmoet beginnen.
kweet ook nie egt wie dat is van school en of ze mij wel kunnen helpen aan kamer...
maar thnx iig

Liefs, saartje
Oud 27-09-2003, 12:03
Gimme more beer
Citaat:
saartjeh schreef op 27-09-2003 @ 12:02:
oh, k d8 zelf dat niet zo heel veel waren (ken er wel n paar maar de meeste mensen die ik ken wonen egt nog thuis enzow).
Jah ik zit wel n btje in over dat geld, ben met n vriend van mij heel druk bzig om bijbaantje ofzow te vinden dat n btje verdient (kheb nog nooit gewerkt omdak geen geld nodig had, k kreeg 20euro per maand voor kado-tjes en uitgaan betaalde me moedr,) Dus kweenie eg
Mijn ervaring is dat je, als je heel zuinig doet en niet zo'n grote kamer wil, ongeveer 120 euro p/maand nodig hebt. Dan moet je dus wel een aardige huisbaas vinden die ergens voor 40 euro per maand een kamertje van 2 bij 4 over heeft. Laat je niet afschrikken door dat formaat, alles is beter dan niks (en zo verschrikkelijk veel hoef je niet op je kamer te zijn). Dan heb je alleen het probleem dat je dus geen leuke dingen kunt gaan doen en ook geen spullen kunt kopen.

Ik weet niet hoeveel je bereid bent om te werken, maar ik denk dat je toch zeker 10-15 uur per week zult moeten gaan werken.
Ik weet verder niks van een regeling voor jongeren die het huis uit zijn (die vrienden van mij hadden dat allemaal niet), zodat je geld kunt krijgen.
Maar misschien kun je er opzich wel met je ouders over praten en ze het geld vragen dat ze gewoonlijk maandelijks aan je uitgeven? Ik ken je ouders niet, dus ik weet niet of ze dat zouden willen doen. Verder moet er ook betaald worden voor school enzo, daar moet ook iets over geregeld worden voordat je thuis weggaat.

Ik raad je trouwens wel aan om op school meteen de draad weer op te pakken en gewoon huiswerk ed te doen, want als dat ook nog misgaat heb je een nog groter probleem. Als je op zo'n kleine kamer zit is de stap naar buiten rondhangen en geen huiswerk maken erg klein en het is dus aan te raden om te proberen op school al je huiswerk af te maken.

Ik denk alleen nog steeds niet dat je dit alleen kunt, er zijn heel veel belangrijke dingen waar je op moet gaan letten en je kunt nog zo zelfstandig zijn, dit lukt je nooit alleen. Al die vrienden van mij zijn na enige tijd van school af gegaan/geschopt, doordat het gewoon te zwaar was om voor hunzelf te zorgen, bezig te zijn met school en geld te verdienen. En in dit geval ligt de prioriteit niet bij school. Een paar zijn later weer naar school gegaan, maar dit is niet aan te raden.

Wat ook mogelijkheden zijn is ander soortig onderwijs, zoals avondschool of deeltijd onderwijs, maar ook dit is heel erg zwaar, je hebt zo alleen iets meer tijd om te werken.

Maar bij dit soort dingen kan je eigen school je denk ik het beste helpen. Hoeft geen psycholoog te zijn, het kan bijvoorbeeld ook je eigen mentor zijn of een leraar waar je goed mee kan opschieten. Zolang je het maar niet alleen wil oplossen.

Succes!
Oud 27-09-2003, 12:19
saartjeh
saartjeh is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 27-09-2003 @ 13:03:
Mijn ervaring is dat je, als je heel zuinig doet en niet zo'n grote kamer wil, ongeveer 120 euro p/maand nodig hebt. Dan moet je dus wel een aardige huisbaas vinden die ergens voor 40 euro per maand een kamertje van 2 bij 4 over heeft. Laat je niet afschrikken door dat formaat, alles is beter dan niks (en zo verschrikkelijk veel hoef je niet op je kamer te zijn). Dan heb je alleen het probleem dat je dus geen leuke dingen kunt gaan doen en ook geen spullen kunt kopen.

Ik weet niet hoeveel je bereid bent om te werken, maar ik denk dat je toch zeker 10-15 uur per week zult moeten gaan werken.
Ik weet verder niks van een regeling voor jongeren die het huis uit zijn (die vrienden van mij hadden dat allemaal niet), zodat je geld kunt krijgen.
Maar misschien kun je er opzich wel met je ouders over praten en ze het geld vragen dat ze gewoonlijk maandelijks aan je uitgeven? Ik ken je ouders niet, dus ik weet niet of ze dat zouden willen doen. Verder moet er ook betaald worden voor school enzo, daar moet ook iets over geregeld worden voordat je thuis weggaat.

Ik raad je trouwens wel aan om op school meteen de draad weer op te pakken en gewoon huiswerk ed te doen, want als dat ook nog misgaat heb je een nog groter probleem. Als je op zo'n kleine kamer zit is de stap naar buiten rondhangen en geen huiswerk maken erg klein en het is dus aan te raden om te proberen op school al je huiswerk af te maken.

Ik denk alleen nog steeds niet dat je dit alleen kunt, er zijn heel veel belangrijke dingen waar je op moet gaan letten en je kunt nog zo zelfstandig zijn, dit lukt je nooit alleen. Al die vrienden van mij zijn na enige tijd van school af gegaan/geschopt, doordat het gewoon te zwaar was om voor hunzelf te zorgen, bezig te zijn met school en geld te verdienen. En in dit geval ligt de prioriteit niet bij school. Een paar zijn later weer naar school gegaan, maar dit is niet aan te raden.

Wat ook mogelijkheden zijn is ander soortig onderwijs, zoals avondschool of deeltijd onderwijs, maar ook dit is heel erg zwaar, je hebt zo alleen iets meer tijd om te werken.

Maar bij dit soort dingen kan je eigen school je denk ik het beste helpen. Hoeft geen psycholoog te zijn, het kan bijvoorbeeld ook je eigen mentor zijn of een leraar waar je goed mee kan opschieten. Zolang je het maar niet alleen wil oplossen.

Succes!
Hey.
Kga even hier op reageren.
ik heb verschillende bedragen gehoord, oplopend tot 600 euro...
Kheb op t moment bij me moedr n slaapkamer van 2,5/3 tot 3/4 meter. En dat valt wel mee. Dus 2 bij 4 is indd wel klein, maar valt wel mee. Daar kan k nog wel mee leven.
Over t geld ligt het er dus heel erg aan of mijn ouders ook geld willen betalen, of dan iig mijn moedr. Ik denk dat ik wel minimaal 500 GLUDEN kan krijgen van me moedr (want als ik bij me vdr gaat wonen moet ze dat voor allementatie betalen) Maar kheb vdr geen id wat ik van dr kan verwachten, dat kan egt heel veel zijn, huur, gas/water/licht, school, kleedgeld, zakgeld. Maar ook nix... Dus kweet nie.
Ik wil iig wel gwoon naar school en k ben eg nie type die weg gaat van school. Je hebt wel gelijk dat t egt niet makkelijk is, maar ik kan btr al1 wonen dan zoals t nu gaat. Want me vadr bezorgt me meer werk ipv dattie voor mij dingen regelt ofzow.
School blijft gwoon, ik ken me zelf, al val ik er bij neer, daar blijf ik heen gaan, kzit nu op n nieuwe school, heel gezellie. Nu in havo4 (voor 2e keer maar dat had andere reden) en hierna wil ik ook vwo gaan doen. Deze school is opzich heel goedkoop qua boekengeld. Dat scheelt egt heel erg i.v.m mijn 2e andere middelbare scholen.
Jah, gelukkig hebben wij op schoool sudiehuislessen, dat is 3u per week huiswerk maken in bep lokaal (stilte lokaal op n lokaal voor 1 bep. vak) Kheb vdr weinig tussenuren. Kben wel iemand die van studeren houd, ik vind t eg nie vervelend ofzow, ja soms heb je er wel es geen zin in, maar valt wel mee. Ik vind t meestal wel leuk, dus dat scheelt weer.
Kga iig nie naar andere school, want dis me 3e middelbare school al (andere redenen dan erafgekicked ofzow hoor, had met richting te maken) maar deze is egt super leuk.
Vdr het volgende: ik kan met taxi naar school (al1 per jaar 160 GULDEN betalen voor eigen bijdrage) en met taxi naar zwembad en trug op vrijdag en naar ziekenhuis. Vdr ga ik n deeltijdpas aanvragen dus dan kan ik voor n paar euro ergens heen, wat je dus anders met de bus doet. Dat scheelt me dus in geld die taxi.

En nog iets... ik heb een hond.... Een Jack Russel van bijna een jaar. Ze is van mij en ik moet em ook meenemen. Maar dat beesie kost nat. ook geld....

Ehm, kga van de week ff hier neerzetten wat ik denk dat t allemaal kost, een eigen kamer. Kan ieder1 mij verbeteren en aanvullen enz als men da wil.
Oud 27-09-2003, 17:06
Gimme more beer
Ok, laat het weten!
Oud 30-09-2003, 09:01
bosei
bosei is offline
Heb je hier al met je ouders over gepraat?
Ik begrijp dat je pas 16 bent en voor zo ver ik weet mag je dan nog helemaal niet zelf beslissen of je op kamers gaat, maw je ouders moeten daar toestemming voor geven. Ik denk ook niet dat je zomaar zelf een kamer zult krijgen, men verhuurd nu eenmaal niet graag een kamer aan iemand van 16 zonder inkomen. Je ouders zullen dus waarschijnlijk ook garant moeten staan voor je kamerhuur.
Aan de andere kant zijn je ouders bij wet verplicht je een bepaald bedrag per maand te geven om van te leven zo lang jij nog op school zit, Dit omdat je ook van een studiefinanciering allleen niet kunt leven.

De bedragen die hier boven genoemd zijn lijken me ook niet echt reeël. Ga er vanuit dat kamerhuur je op zijn minst €200 tot €250,- gaat kosten en dan heb je het goed getroffen. School zal je zo'n €1000,- per jaar kosten als als je straks vervolg onderwijs gaat doen wordt dat nog duurder, al zouden in principe je ouders dit moeten betalen.
Dan komt daar nog bij dat je moet eten, kleding aan moet hebben, je eventueel de rekening van je mobiel moet betalen en misschien ook wel een wilt stappen. Dat komt alles bij elkaar zo op €400,= tot €500,= in de maand, dan doe je nog helemaal niet gek en moet je zeer rustig doen met wat je uitgeeft.
Als ik het goed heb zijn hier echter wel speciale uitkeringen voor maar ik denk dat je die alleen krijgt als je dit via school of het RIAGG doet.

Aan de andere kant, en dat zeg ik niet om te pesten of vervelend te zijn maar als het bij je vader te vies is om te wonen, ben niet jij de gene die hulp nodig heeft maar hij. Als jij niet te eten krijgt zal je broertje dat misschien ook niet krijgen. Ik lees dat hij je schopt maar ook hij is een kind in de groei en moet dus gewoon goed eten wil hij gezond groot kunnen worden.
Misschien is het dus helemaal geen gek idee om eens met een leraar te gaan praten die je het aardigst vindt.
Vertel hem of haar dan eens waar je mee zit. Vertel hem dan ook precies waarom je weg wilt. ik denk dat ze je niet zomaar aan een kamer helpen meer misschien wel aan een veel betere en blijvende oplossing.

Kortom: Ik raad je echt aan met iemand te gaan praten die je echt kan helpen en denk er nog eens heel goed of je het wel aan kunt om op je zelf te gaan wonen. Het is echt niet zo makkelijk als het lijkt.
En op jouw leeftijd beginnen met schulden is het domste wat je kunt doen, de kans is groot dat je er nooit weer afkomt.
Oud 30-09-2003, 12:19
saartjeh
saartjeh is offline
Citaat:
bosei schreef op 30-09-2003 @ 10:01:
Heb je hier al met je ouders over gepraat?
Ik begrijp dat je pas 16 bent en voor zo ver ik weet mag je dan nog helemaal niet zelf beslissen of je op kamers gaat, maw je ouders moeten daar toestemming voor geven. Ik denk ook niet dat je zomaar zelf een kamer zult krijgen, men verhuurd nu eenmaal niet graag een kamer aan iemand van 16 zonder inkomen. Je ouders zullen dus waarschijnlijk ook garant moeten staan voor je kamerhuur.
Aan de andere kant zijn je ouders bij wet verplicht je een bepaald bedrag per maand te geven om van te leven zo lang jij nog op school zit, Dit omdat je ook van een studiefinanciering allleen niet kunt leven.

De bedragen die hier boven genoemd zijn lijken me ook niet echt reeël. Ga er vanuit dat kamerhuur je op zijn minst €200 tot €250,- gaat kosten en dan heb je het goed getroffen. School zal je zo'n €1000,- per jaar kosten als als je straks vervolg onderwijs gaat doen wordt dat nog duurder, al zouden in principe je ouders dit moeten betalen.
Dan komt daar nog bij dat je moet eten, kleding aan moet hebben, je eventueel de rekening van je mobiel moet betalen en misschien ook wel een wilt stappen. Dat komt alles bij elkaar zo op €400,= tot €500,= in de maand, dan doe je nog helemaal niet gek en moet je zeer rustig doen met wat je uitgeeft.
Als ik het goed heb zijn hier echter wel speciale uitkeringen voor maar ik denk dat je die alleen krijgt als je dit via school of het RIAGG doet.

Aan de andere kant, en dat zeg ik niet om te pesten of vervelend te zijn maar als het bij je vader te vies is om te wonen, ben niet jij de gene die hulp nodig heeft maar hij. Als jij niet te eten krijgt zal je broertje dat misschien ook niet krijgen. Ik lees dat hij je schopt maar ook hij is een kind in de groei en moet dus gewoon goed eten wil hij gezond groot kunnen worden.
Misschien is het dus helemaal geen gek idee om eens met een leraar te gaan praten die je het aardigst vindt.
Vertel hem of haar dan eens waar je mee zit. Vertel hem dan ook precies waarom je weg wilt. ik denk dat ze je niet zomaar aan een kamer helpen meer misschien wel aan een veel betere en blijvende oplossing.

Kortom: Ik raad je echt aan met iemand te gaan praten die je echt kan helpen en denk er nog eens heel goed of je het wel aan kunt om op je zelf te gaan wonen. Het is echt niet zo makkelijk als het lijkt.
En op jouw leeftijd beginnen met schulden is het domste wat je kunt doen, de kans is groot dat je er nooit weer afkomt.
Mijn moedr weet hier nog nix van nee, wel weetik dat zij mij mayb het huis uit wil--> dus naar mijn vadr, als dat gebeurt ga ik zoiezo uit huis.
Als je 16 mag je op kamers, dat iig en als me ouders daarvoor toestemming moeten geven, dan zal dat wel lukken denk k.
Dat ze mij verplicht een bedrag moesten geven, wist ik niet. Maar badankt iig, dan zal dat dus wel gebeuren. Heb je ook een id hoeveel dat is eigenlijk??
Die bedragen die anderen hier noemden vind ik indd erg weinig. Ik weet niet meer prcies wat ik had uitgerekent (heb nu ff blaadje niet bij me, morgen of strax ff posten) maar kgeloof iets van 600 ofzow. Even kort gerekend kan ikiets van 200-250 van me moedr verwachten (dit betaald ze anders aan allementatie, ze is wel zo reeel denk k da ze dat betaald) en dan blijft er nog zo'n 400 over. Bij van die telefoondingen werken leuk me altijd wel makkelijk omdat dat dus egt veel verdient (gehoord dat da dus CallCenter ofzow heet, maar nie overal mag je daar op 16-jarige leeftijd wezen)
Als ik via een instantie geld kan krijgen of lenen zou dat nat. heel mooi zijn, maar kweet dus niet welke. Iemand wel??
Over dat eten: mijn broertje is veel sterker dan mij, ik heb reuma en mede daardoor ben ik bes wel zwak (witte bloedlichaampjes verhaal) maar dat neemt niet weg dat t er indd nie gezond is. Je hebt wel gelijk, maar vader heeft indd hulp nodig, zoiezo, maar hij wil dat niet, zegt dat het wel wat mee valt en zelfs al zou ie t doen, dan nog zou het minstens 1jaar duren, want mijn vader onderneemt nix. Mijn broertje woont er nu n half jaar en dan raakje er aan gewend (das logisch) maar hij word nog altijd ziek na gourmetten. Maar nu ben k dus ook weer ziek, gister bijna overgeven en ikkan me absoluut niet concentreren op huiswerk. Het is geen keuze die kamer, maar de enigste mogelijkehid. Me moeder wil me strax niet langer thuis hebben (daar zou ik het nog wel 1jr uit kunnen houden) bij me vader word ik ziek, al me family woont in het westen en vdr heb ik ook niemand bij wie ik in kan wonen ofzow. Dus het kan gwoon niet anders. Ik snap indd dat je ant. niet zomaar een kamer krijgt, maar een 'huisbaas'is egt niet minder geintresseerd in een 16-jarig dan iemand van 18. K ken dus wel meer mensen die op deze leeftijd op kamers wonen. Het probleem is alleen het volgende: HOE krijg ik zo snel mogelijk een kamer? en HOE betaal ik het?
Met een leraar praten ofzow is indd wel n id, kweet al1 nie wie hoe of wat (kzit hier dit jaar voor t eerst op deze school) kben bang dat de emnsen die mijn moeder kennen (want mijn broertje zit al 3jr op deze school dus velen kennen mijn moeder) zoiets hebben van: dat kind stelt zich aan, die moeder is heel aardig en is absoluut niet wat ze zegt. Want zo komt het ook over, k kan t zelfs soms nie eens gelover. Bovendien wil ik me moedr ook niet zwartmaken (eerlijk gezegd, en dat klinkt hard, maakt me dat nie veel uit bij me vadr )
Het is indd allemaal niet zo makkelijk als het lijkt, maar heb ik een keuze? Niet egt, geloof me ik wil liever gwoon normaal thuis wonen en tis egt niet zo van: joepie ik ga op kamers, lang leve het leven. Maar t kan egt nie anders, ik zie geen andere oplossien
Schulden is zker niet het beste, ik hoop ook dat ik een andere keuze heb, maar zo neit....

Thanx iig,

Liefs, Sara
Oud 30-09-2003, 12:30
saartjeh
saartjeh is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 27-09-2003 @ 18:06:
Ok, laat het weten!
komt er aan (strax of morgen)
Oud 30-09-2003, 13:44
bosei
bosei is offline
Citaat:
saartjeh schreef op 30-09-2003 @ 13:19:
Mijn moedr weet hier nog nix van nee, wel weetik dat zij mij mayb het huis uit wil--> dus naar mijn vadr, als dat gebeurt ga ik zoiezo uit huis.
Als je 16 mag je op kamers, dat iig en als me ouders daarvoor toestemming moeten geven, dan zal dat wel lukken denk k.
Dat ze mij verplicht een bedrag moesten geven, wist ik niet. Maar badankt iig, dan zal dat dus wel gebeuren. Heb je ook een id hoeveel dat is eigenlijk??
Die bedragen die anderen hier noemden vind ik indd erg weinig. Ik weet niet meer prcies wat ik had uitgerekent (heb nu ff blaadje niet bij me, morgen of strax ff posten) maar kgeloof iets van 600 ofzow. Even kort gerekend kan ikiets van 200-250 van me moedr verwachten (dit betaald ze anders aan allementatie, ze is wel zo reeel denk k da ze dat betaald) en dan blijft er nog zo'n 400 over. Bij van die telefoondingen werken leuk me altijd wel makkelijk omdat dat dus egt veel verdient (gehoord dat da dus CallCenter ofzow heet, maar nie overal mag je daar op 16-jarige leeftijd wezen)
Als ik via een instantie geld kan krijgen of lenen zou dat nat. heel mooi zijn, maar kweet dus niet welke. Iemand wel??

Over dat eten: mijn broertje is veel sterker dan mij, ik heb reuma en mede daardoor ben ik bes wel zwak (witte bloedlichaampjes verhaal) maar dat neemt niet weg dat t er indd nie gezond is. Je hebt wel gelijk, maar vader heeft indd hulp nodig, zoiezo, maar hij wil dat niet, zegt dat het wel wat mee valt en zelfs al zou ie t doen, dan nog zou het minstens 1jaar duren, want mijn vader onderneemt nix. Mijn broertje woont er nu n half jaar en dan raakje er aan gewend (das logisch) maar hij word nog altijd ziek na gourmetten. Maar nu ben k dus ook weer ziek, gister bijna overgeven en ikkan me absoluut niet concentreren op huiswerk. Het is geen keuze die kamer, maar de enigste mogelijkehid. Me moeder wil me strax niet langer thuis hebben (daar zou ik het nog wel 1jr uit kunnen houden) bij me vader word ik ziek, al me family woont in het westen en vdr heb ik ook niemand bij wie ik in kan wonen ofzow. Dus het kan gwoon niet anders. Ik snap indd dat je ant. niet zomaar een kamer krijgt, maar een 'huisbaas'is egt niet minder geintresseerd in een 16-jarig dan iemand van 18. K ken dus wel meer mensen die op deze leeftijd op kamers wonen. Het probleem is alleen het volgende: HOE krijg ik zo snel mogelijk een kamer? en HOE betaal ik het?
Met een leraar praten ofzow is indd wel n id, kweet al1 nie wie hoe of wat (kzit hier dit jaar voor t eerst op deze school) kben bang dat de emnsen die mijn moeder kennen (want mijn broertje zit al 3jr op deze school dus velen kennen mijn moeder) zoiets hebben van: dat kind stelt zich aan, die moeder is heel aardig en is absoluut niet wat ze zegt. Want zo komt het ook over, k kan t zelfs soms nie eens gelover. Bovendien wil ik me moedr ook niet zwartmaken (eerlijk gezegd, en dat klinkt hard, maakt me dat nie veel uit bij me vadr )
Het is indd allemaal niet zo makkelijk als het lijkt, maar heb ik een keuze? Niet egt, geloof me ik wil liever gwoon normaal thuis wonen en tis egt niet zo van: joepie ik ga op kamers, lang leve het leven. Maar t kan egt nie anders, ik zie geen andere oplossien
Schulden is zker niet het beste, ik hoop ook dat ik een andere keuze heb, maar zo neit....

Thanx iig,

Liefs, Sara
Je schrijft dat je moeder je misschien het huis uit wil hebben.
Waarom denk je dat? Het verbaasd me een beetje dat je moeder je weg wil hebben. Maar daar kan ik niet over oordelen.

Voor zo ver ik weet zijn je ouders verplicht je schoolgeld tot iedergeval je 21e te betalen, daar zou ik me dus niet te veel zorgen over maken. Ik weet ook dat als je bijvoorbeeld een studiebeurs zou hebben ze dat aanmoten vullen tot iets van €550,= of zo, de precieze bedragen weet ik niet. Dat zal dus in dit geval ook wel opgaan, ook al krijg jij nog geen studiebeurs.
Over schulden maken hoef je je ook nog niet direct zorgen te maken. Je bent gewoonweg nog te jong om geld te mogen lenen dus schulden krijg je dn ook niet.

Ik denk dat je eigen idee vn €600,= per maand die je nodig hebt heel reeël is. Alleen denk ik eerlijk gezegd niet dat jij €400,= per maand kunt gaan verdienen in een callcentre.
Even snel rekenen: Stel je gaat daar €5,= netto per uur verdienen, wat erg veel is voor een meisje van 16 en misschien niet zo zal zijn. Maar dan zou je dus 80 uur per maand moeten gaan werken, Dat is 20 uur in de week, dus elke avond, 5 dagen in de week, 4 uur werken. Dit lijkt mij voor een meisje van 16.
Ik denk niet dat je dat vol gaat houden, en dat zou ik ook geen goed idee vinden. niet op jouw leeftijd.

Dat je niet met een leraar wilt praten om je moeder zwart te maken snap ik niet zo goed. Zij is toch de gene die jou uit huis wil hebben. Je hebt een hele goede reden om niet naar je vader te willen en du is zij verplicht voor je te zorgen. Als ze dat dan niet wil of niet doet zal ze daar ook de concequenties van moeten dragen. Tot je 18e zou je in iedergeval bij je ouders terecht moeten kunnen. Vanaf je 18e kun je een studiebeurs krijgen en kun je met dat geld ook daadwerkelijk voor je zelf zorgen.
Maar mocht je echt niet met een leraar willen praten denk ik dat je twee keuzes hebt:

Of je gaat met je moeder praten.;
- Ze zult haar dan moeten vertellen dat je denkt zat zij je binnenkort het huis uit wil hebben en dat je onder geen beding naar je vader wilt. Je zult haar dus ook moeten vertellen dat je daarom over het op kamers gaan loopt te denken maar dat je dat financieël niet rond kunt krijgen. Misschien blijkt dan wel dat ze je helemaal niet weg wil hebben of wil ze je dan wel helpen met genoeg geld en het zoeken naar een kamer en een baan.

En nog een mogelijkheid;
- Vroeger had je in Nederland het JIP en het Jak (JAC?). Ik heb even snel op inet gezocht maar kon het niet terug vinden. Dit zijn speciale buro's voor jongeren met dergelijke problemen. Daar kunnen ze je alles vertellen over wat je zou kunnen doen om toch zelfstandig te kunnen gaan wonen. Je zou hen eens kunnen bellen of langs gaan.

Zelf zou ik voor de eerse optie gaan, het is altij verreweg het beste om te proberen er toch met je ouders uit te komen.
Ik ben zelf op mijn 15e uit huis gegaan en geloof me, je weet echt nit wat je je allemaal op je hals haalt.
In iedergevaal wil ik je heel veel sterkte wensen en hou me op de hoogte.
Oud 30-09-2003, 16:38
marieke_temp
marieke_temp is offline
Citaat:
bosei schreef op 30-09-2003 @ 14:44:
Voor zo ver ik weet zijn je ouders verplicht je schoolgeld tot iedergeval je 21e te betalen, daar zou ik me dus niet te veel zorgen over maken. Ik weet ook dat als je bijvoorbeeld een studiebeurs zou hebben ze dat aanmoten vullen tot iets van €550,= of zo, de precieze bedragen weet ik niet. Dat zal dus in dit geval ook wel opgaan, ook al krijg jij nog geen studiebeurs.
Over schulden maken hoef je je ook nog niet direct zorgen te maken. Je bent gewoonweg nog te jong om geld te mogen lenen dus schulden krijg je dn ook niet.
je ouders zijn tot je 21e financieel verantwoordelijk, maar dat hoeft niet in te houden dat ze dan ook alles voor je zouden moeten betalen. als jij er volgens je moeder bijvoorbeeld voor hebt gekozen om op jezelf te gaan wonen (zij heeft je immers aangeboden weer bij haar te komen wonen) kan ze zeggen dat dat je eigen keus is, zij er niks mee te maken heeft, en jij het dus allemaal wel zelf moet betalen (weet ik ook niet zeker hoor, en dan zit je natuurlijk ook nog met kinderbijslag enzo)
maar het eerste dat ik dacht toen ik je 1e post las was: zoek een pleeggezin ofzo? kan via allerlei instanties, en ook al denk je dat je heel zelfstandig bent, er komt echt wel meer bij kijken als je gelijk helemaal in je eentje gaat wonen. een hospita die ook nog een beetje voor je zorgt is natuurlijk wel hetzelfde als een soort van pleeggezin, maar duurder
heel veel succes!
Oud 30-09-2003, 16:45
Gimme more beer
Je mag gewoon op kamers, da's allemaal geen probleem. Het geld is het enige probleem hier... Kamers van 50-100 euro kun je trouwens wel vinden, alleen het is zo dat je er toch even wat dieper voor moet graven (zoeken en vragen, blijven doen)...

Zoals ik al zei is het niet fijn om van 200 euro p/maand te moeten rondkomen, maar het kan makkelijk, het is gewoon even een stappie terug en jah, daar moet je bereid toe zijn.

Een andere oplossing, maar daar moet je geloof ik voor doorgewezen worden, is kamertraining. Dan krijg je een pak subsidie, je ouders moeten een bepaald bedrag betalen en dan kun je op kamers met een groep jongeren die eigenlijk te jong/onzelfstandig zijn om op kamers te gaan, maar toch moeten. Ik zou hier eens navraag over doen en ik denk dat ze op school wel meer daarover weten.

Dat bedrag van 600 euro is dus niet nodig, maar het feit dat je misschien niet meteen een enorme stap achteruit wil doen kan er wel eens voor zorgen dat je dat toch gaat uitgeven. Je wil niet van soort opleiding wisselen, maar toch wil je vrij riant gaan leven op 600 euro per maand. Zoals bosei al zei, dit is verschrikkelijk zwaar en dat hou je simpelweg niet vol.

Goede research zou je ogen best eens flink kunnen openen en als je dan nog maar 150 per maand hoeft bij te verdienen (want 400 euro per maand is ook best aardig leven), scheelt dat toch een fucking hoop.

Ik ken hier in Nijmegen zo 5 kamers die maar rond de 80 euro per maand kosten en ik weet zeker dat jij ze ook zou kunnen vinden. Verder zou ik ook zo hele kamerblokken weten die "slechts" 100-160 euro p/maand kosten, alleen dat is eigenlijk in jouw geval al teveel...

Qua eten kom je best ruim uit als je uitgaat van 80 euro per maand (aldi, euroshopper enzo) en dan hou je toch nog aardig wat over voor de andere zaken.
Oud 02-10-2003, 09:00
saartjeh
saartjeh is offline
Hey
eerst ff bedankt voor de reacties (zal zo ff per. reageren)
Kben nu weer bij me moedr, lang verhaal maar kmoest ff wat uitprinten en toen vond ze dak wel errug was afgevallen en kmag nu blijven en als t in december nie egt goed is naar haar mening, moet ik alsnog weg maar dna voorgoed dus naar me pa
Maar kben iig van plan om zoiezo weg te gaan, op kamers dus, gaat nl nog steeds nie helemaal goed, maar kheb iig meer tijd duz.
Kheb gister een lijstje gemaakt van de eenmalige kosten van dingen die ik moet kopen zeg maar, (bijv meubels enzow) en vervolgens naar winkel gweest en kosten bekenen.
nOu hier komt t.
Het volgende kan ik in principe betalen rond halverwege deze maand (komt zakgeld)
Het is mayb wel n btje zinloos maaja.
Alles is wel goed merk enz, en niet te veel/weinig enzow.

borden: 10, 96
bekers: 3, 96
pannen: 26, 49
bestek: 13, 22
bezem: 7, 98
schaaltjes:1, 39
glazen: 3,99
waterkoker(klinkt overbodig maar is toch heel handy): 8,99
toiletborstel: (agja, je moet toch wat)2,00 (was zelfs iets minder, maar k kan btr te veel rekenen)

totaal: 79,47.

Vdr heb ik dingen als tv +video al enz.
Maar vdr:

washandjes + handoeken: 35, 98.
magne: 49, 95.

rest gok ik:
koe0lkast 100
tafel 50
bank 100

rest doe ik latr
moet weg
zeg ff of reel is
Oud 02-10-2003, 13:02
Hagel
Hagel is offline
Citaat:
saartjeh schreef op 02-10-2003 @ 10:00:
Hey
eerst ff bedankt voor de reacties (zal zo ff per. reageren)
Kben nu weer bij me moedr, lang verhaal maar kmoest ff wat uitprinten en toen vond ze dak wel errug was afgevallen en kmag nu blijven en als t in december nie egt goed is naar haar mening, moet ik alsnog weg maar dna voorgoed dus naar me pa
Maar kben iig van plan om zoiezo weg te gaan, op kamers dus, gaat nl nog steeds nie helemaal goed, maar kheb iig meer tijd duz.
Kheb gister een lijstje gemaakt van de eenmalige kosten van dingen die ik moet kopen zeg maar, (bijv meubels enzow) en vervolgens naar winkel gweest en kosten bekenen.
nOu hier komt t.
Het volgende kan ik in principe betalen rond halverwege deze maand (komt zakgeld)
Het is mayb wel n btje zinloos maaja.
Alles is wel goed merk enz, en niet te veel/weinig enzow.

borden: 10, 96
bekers: 3, 96
pannen: 26, 49
bestek: 13, 22
bezem: 7, 98
schaaltjes:1, 39
glazen: 3,99
waterkoker(klinkt overbodig maar is toch heel handy): 8,99
toiletborstel: (agja, je moet toch wat)2,00 (was zelfs iets minder, maar k kan btr te veel rekenen)

totaal: 79,47.

Vdr heb ik dingen als tv +video al enz.
Maar vdr:

washandjes + handoeken: 35, 98.
magne: 49, 95.

rest gok ik:
koe0lkast 100
tafel 50
bank 100

rest doe ik latr
moet weg
zeg ff of reel is
Op zich zou het van dat geld kunnen, kijk eens bij een studentenflat of bij aangeboden-briefjes bij supermarkten of mensen nog iets goedkoop in de aanbieding hebben 2e hands, dan ben je goedkoper uit en zal veel handiger zijn. Vaak (als je al in een studentencomplex/kamer komt) kun je een keuken delen, dus houd daar rekening mee
Oud 02-10-2003, 14:32
Gimme more beer
Citaat:
saartjeh schreef op 02-10-2003 @ 10:00:
rest gok ik:
koe0lkast 100
tafel 50
bank 100
Koelkast kun je voor een paar tientjes 2e hands ook wel krijgen. Voor 1 persoon hoeft het geen grote te zijn, dus 2e hands zou 20-30 euro makkelijk moeten lukken als iemand ervanaf wil (die van mij heb ik zelfs voor 12 euro)

Tafel kun je met een beetje speurwerk wel ergens gratis meenemen en voor een bank moet je even op een studenten dumpplek kijken (bij onze school om de hoek ligt elke week wel weer een goede bank langs de weg) of gewoon op de sloop een bank meejatten.

Van die tafel kun je beter een klein bureau maken, da's in een kleine kamer veel praktischer...
Oud 02-10-2003, 18:05
saartjeh
saartjeh is offline
jah koelkast zag ik ergens voor 20 euro, maar ook weer ergens voor 200, duz.
Maar die totaal: 79,47. en 35, 98. zijn wel goedkoopst al zeg maar.
Kheb ook nog n lijstje met maandelijkse kosten, ga ik nog posten, kan ff nie vinden irri. Maar dat laatste heb ik wel btje ruim gerekend.
Bureau en tafel 1 iz wel handig. Die heb ik al nl. En kast en k heb nog 2 kleine kastjes voor kleren enzow wel handy, maar die kan ik laten ophangen zeg maar (kan k gratis laten doen, dan zijn het dus zwevende kastjes zeg maar en kweenie of dat overal kan, maar al wel eerder gdaan in gwoon huur-huis, zie je latr haast nix van en is egt suuper handy, maar moek nog maar even zien. Oh, me haakje)
Maar bij supermarkten heb ik dus gekeken. En das altijd handy.
Vdr nu al1 nog dat lijstje per maand, daar maak ik me dus het meeste druk om, spullen komt wel goed, kheb heel wat stuff (vorige huis van 2jr geleden ofzow had ik bes wel grote kamer en nu heb ik vet veel junk op zolder liggen, kheb 2 radio's en dat soort dingen en tv+videorecorder, vdr kan ik aan apperatuur al nog maar camera bedenken foto toestel heb ik ook duz, k krijg altijd van dat soort cadeau's van me vdr, ook al wil ik het egt niet weet niet goed)
maaja, k kom wel met dat andere lijstje.

Bye.

talk 2 ya latr.

Liefs, Sara.
Oud 02-10-2003, 18:23
saartjeh
saartjeh is offline
Citaat:
meriekuh schreef op 30-09-2003 @ 17:38:
je ouders zijn tot je 21e financieel verantwoordelijk, maar dat hoeft niet in te houden dat ze dan ook alles voor je zouden moeten betalen. als jij er volgens je moeder bijvoorbeeld voor hebt gekozen om op jezelf te gaan wonen (zij heeft je immers aangeboden weer bij haar te komen wonen) kan ze zeggen dat dat je eigen keus is, zij er niks mee te maken heeft, en jij het dus allemaal wel zelf moet betalen (weet ik ook niet zeker hoor, en dan zit je natuurlijk ook nog met kinderbijslag enzo)
maar het eerste dat ik dacht toen ik je 1e post las was: zoek een pleeggezin ofzo? kan via allerlei instanties, en ook al denk je dat je heel zelfstandig bent, er komt echt wel meer bij kijken als je gelijk helemaal in je eentje gaat wonen. een hospita die ook nog een beetje voor je zorgt is natuurlijk wel hetzelfde als een soort van pleeggezin, maar duurder
heel veel succes!
Als me moedr me er rond december uit gooit (naja, naar me vader dan) dan kies ik er al1 zelf voor om bij me vader weg te gaan, maar er zijn brieven bij rechter enz. dus dat kan wel bewijzen dat dat wel van hoge noodzaak is. Maar ik had dat ook gepost toen me moedr nog niet had gezegd dak trug mocht komen zeg maar, nu heeft ze dat gezegd en nu gaat het wel even goed, wel een paar maanden heel goed denk k, maar daarna... ik wil gwoon wel toch nog n btje n goede relatie met me moedr dr aan over houden en k denk dat dat dus gwoon niet wil als k bij haar woon, nu wil het even en daar ben ik heel erg blij om want dat betekend dat het niet ala minute moet (jezus vreselijk fout getypt, maaja). Het kan ff duren en dan kan ik dus ff wa geschikts uitzoeken
Pleeggezin heb k ook wel aan gedacht, maar dat gaat dus onzettend lang duren en helemaal op deze leeftijd, bovendien ben ik thuis nogal anders opgevoed, dat wil zeggen; ik mag thuis behoorlijk veel, maakt niet uit hoe laat ik thuis kom, mag altijd zeggen wat ik ergens van vind en kheb meestal dus ook wel evenveel inspraak op dingen als me moedr bijv. Maar op andere klote dwangmatige dingen, waardoor het de laatste tijd dus zo slecht gaat, dus niet. K ken heel veel gezinnen waar het dus prcies andersom is, n btje dat conservatieve id, nou wil ik niet zeggen dat ieder1 dat iz enzow, maar k ben (dat geef ik eerlijk toe) geen braaf meisje dat zich aan alle regels houd omdat ik thuis ben opgevoed al gelijkene zeg maar (niet als kind die altijd moet luisteren) en nou komt dit n btje vaag over, alsof ik overal over mee wil beslissen, maar kweet ook niet helemaal goed hoe k dat moet uitleggen.. Kvind t btje moeilijk. Maar bij ons is wel prcies omgekeerd als bij me vriendinnen enzow, die mogen niet zelf allerlei dingen bepalen zoals hoe laat ze thuis koemen en die mogen eg nie op 14jarige leeftijd een weekend alleen thuis zijn of langer. Maar die mogen bijvoorbeeld wel wer zelf weten wanneer ze hun kamer op ruimen. Het lijkt nu alsof k n btje aan t miereneuken ben, maar zoals k al zei, kweet nie prcies hoe k dat moet uileggen.
Kweet dat aqls k op kamers ga, het heel moeilijk zal gaan worden, qua geld, zelfstandigheid, vanalles, maar heb ik veel keuze? Kvind t bes wel moeilijk en daarom vraag ik eerst ook advies van overal (kwil nie ieder1 er mee lastig vallen en dr zijn maar 3 mensen die het weten zeg maar en 1tje daarvan "weet" het ook al1 maar nix meer, vdr niet over gehad, kwil liever niet mensen mee lastig vallen die ik pers. ken zeg maar, al1 als k ze wel egt goe vertrouw enzow, moet toch dan)
Naja, anyway tis n btje vaag dit maar kzit er toch wel mee en kben egt blij dat iedereen reageert enzow want kweet af en toe ook niet meer.

Kheb nog 1 vraagie: waar vind ik n goedbetaalde baan voor mijn leeftijd?

Heel erg bedankt nog.

Liefs, Sara
Oud 03-10-2003, 22:29
Nuck
Nuck is offline
Kamer in stad Groningen, je bent geen student...ik wens je succes .

Regels voor berichten