Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
ok, 1+1+2 kun je zonder zintuigen, maar dan weet je niet eens hoe je het schrijft bovendien moet je je eigentaal ontwikkelen, en dan ook nog een rekenkundig stelsel, en waarom moeten mensen altijd EEN ding verheerlijken? OF je denkt na, OF je hebt gevoel OF je doet alles voor de medemens, met respectievelijk een revolutie of een zorgstaat. je kunt beter gewoon nadenken bij wat je doet, maar dan ook wel iets doen
|
Mijn zintuigen kunnen me bedriegen, en wanneer ik enkel op mij zintuigen zou vertrouwen zou ik van mezelf vervreemden. Je zintuigen in twijfel trekken. Erover nadenken dat je zicht je eigenlijk bedriegt (simulatie, preceptie, interpretatie).
Voor mij zijn mijn zintuigen secondaire dingen. Mijn geest en denken zijn primair. Ik verwacht niet te overleven op enkel mijn geest en denken, maar ik denk wanneer je alles in twijfel trekt je jezelf beter leert kennen. Het is niet dat ik geen belang geef aan mijn zintuigen. Ik luister zo graag muziek, en dat is voor mij dan ook (naar mijn mening) het 'belangrijkste' zintuig. Maar hoe je de muziek hoort is nog iets anders, je kunt met je geest vorm geven aan de klanken. Alles wat je met je zintuigen waarneemt kun je met je geest iets anders maken wat op hetzelfde uitzou komen. Dus eerst je zintuigen in twijfel trekken.-> ogensluiten en denken. Rationalistische filosofen: Descrates: “Ik denk, dus ik ben.” "hij twijfelde aan alles, ook aan zijn eigen bestaan " Hegel: "Een mens is niet een voor altijd vastgelegd wezen maar ontwikkelt zich steeds tegenover en met behulp van zijn medemens. " "De mens wordt gekermerkt door zijn daden."
|
![]() |
|
|