Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-10-2003, 19:49
Lyra
Lyra is offline
Tot welke van deze twee stromingen horen jullie?? denken jullie..
Leg ook uit waarom.

Ik zie mezelf meer als een rationalist vrees ik.
Je ogen sluiten en ontdekken wat je al weet zonder je zintuigen te gebruiken op een of andere manier.
Oud 06-10-2003, 20:03
REIE
REIE is offline
De gulden middenweg tussen rationalisme en empirisme staat mij wel aan.
Oud 06-10-2003, 22:02
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Lyra schreef op 06-10-2003 @ 20:49:
Leg ook uit waarom.

Je ogen sluiten en ontdekken wat je al weet zonder je zintuigen te gebruiken op een of andere manier.
waarom vrees je dat?
Oud 07-10-2003, 09:13
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Lyra schreef op 06-10-2003 @ 20:49:
Leg ook uit waarom.

maar vrijwel alles wat je weet, komt door je zintuigen...sterker nog, dat jij uberhaupt zo genuanceerd na kan denken komt doordat je zintuigen hebt
Oud 08-10-2003, 17:23
Lyra
Lyra is offline
Citaat:
little nemo schreef op 07-10-2003 @ 10:13:
maar vrijwel alles wat je weet, komt door je zintuigen...sterker nog, dat jij uberhaupt zo genuanceerd na kan denken komt doordat je zintuigen hebt
volgens mij kun je al dingen weten zonder ze te moeten bevestigen met zintuigen. Het idee dat je niet helemaal 'leeg' geboren wordt dus.
Oud 08-10-2003, 17:24
Lyra
Lyra is offline
Citaat:
Not for Sale schreef op 06-10-2003 @ 23:02:
waarom vrees je dat?
omdat ik mijn zintuigen altijd in twijfel kan trekken. Wat ik weet( of mee te weten) ligt me beter
Oud 08-10-2003, 19:13
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Lyra schreef op 08-10-2003 @ 18:23:
volgens mij kun je al dingen weten zonder ze te moeten bevestigen met zintuigen. Het idee dat je niet helemaal 'leeg' geboren wordt dus.
hoe stel je je dat voor? alles wat je weet ligt nauw samen met je zintuigen. weet je dat van de fiets vallen pijn doet? dat voel je normaal met zintuigen. gewichten zijn zwaar? paprika kan rood, geel of groen zijn?
ok, 1+1+2 kun je zonder zintuigen, maar dan weet je niet eens hoe je het schrijft
bovendien moet je je eigentaal ontwikkelen, en dan ook nog een rekenkundig stelsel, en

waarom moeten mensen altijd EEN ding verheerlijken? OF je denkt na, OF je hebt gevoel OF je doet alles voor de medemens, met respectievelijk een revolutie of een zorgstaat. je kunt beter gewoon nadenken bij wat je doet, maar dan ook wel iets doen
Oud 11-10-2003, 09:41
Lyra
Lyra is offline
Mijn zintuigen kunnen me bedriegen, en wanneer ik enkel op mij zintuigen zou vertrouwen zou ik van mezelf vervreemden. Je zintuigen in twijfel trekken. Erover nadenken dat je zicht je eigenlijk bedriegt (simulatie, preceptie, interpretatie).
Voor mij zijn mijn zintuigen secondaire dingen. Mijn geest en denken zijn primair. Ik verwacht niet te overleven op enkel mijn geest en denken, maar ik denk wanneer je alles in twijfel trekt je jezelf beter leert kennen.

Het is niet dat ik geen belang geef aan mijn zintuigen. Ik luister zo graag muziek, en dat is voor mij dan ook (naar mijn mening) het 'belangrijkste' zintuig. Maar hoe je de muziek hoort is nog iets anders, je kunt met je geest vorm geven aan de klanken. Alles wat je met je zintuigen waarneemt kun je met je geest iets anders maken wat op hetzelfde uitzou komen. Dus eerst je zintuigen in twijfel trekken.-> ogensluiten en denken.

Rationalistische filosofen:

Descrates:
“Ik denk, dus ik ben.”
"hij twijfelde aan alles, ook aan zijn eigen bestaan "

Hegel:
"Een mens is niet een voor altijd vastgelegd wezen maar ontwikkelt zich steeds tegenover en met behulp van zijn medemens. "
"De mens wordt gekermerkt door zijn daden."
Reageren

Regels voor berichten