Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Voorbeeld:
Je hebt een oplossing met Cu2+ ionen erin en er staat een lithium-staafje in (bestaat daar een staafje van? nou ja er zit iig Li (s) in). Je kijkt in tabel 48. Je ziet dat Cu2+ een redelijke oxidator is. Op de rechterbladzijde staat Li (s) als reductor. De reductor staat onder de oxidator in de tabel, dus de reactie verloopt. Dit is een voorwaarde. Je schrijft de halfreactie van Cu2+ en van Li (s) onder elkaar: Cu2+ + 2 e- = Cu (s) Li (s) = Li+ + e- Eerst ff gelijk maken, want je ziet dat je bij de bovenste 2 elektronen nodig hebt en er bij de onderste maar 1tje uitkomt. Je hebt dus 2 Li (s) nodig. Dus: Cu2+ + 2 e- = Cu (s) 2 Li (s) = 2 Li+ + 2 e- Tel deze reacties op, dus gewoon wat bij beide reacties voor de = staat ervoor schrijven en wat erachter staat erachter. Cu2+ + 2 e- + 2 Li (s) = Cu (s) + 2 Li+ + 2 e- Nu mag je wat er aan beide kanten staat wegstrepen.. aan beide kanten staan 2 elektronen, dus die haal je weg. ![]() Cu2+ + 2 Li (s) = Cu (s) + 2 Li+ En over die H+, wanneer je een zuur milieu hebt, dit staat dan aangegeven in de opgave, moet je zorgen dat je een halfreactie vindt waar die H+ ook bij staat. Vaak staat dezelfde halfreactie er met en zonder H+ in, dus daar moet je dan ff goed op letten, dat je de goeie neemt. Ik heb nog wel een handig trucje wat ik zelf altijd gebruikte bij de elektrochemische cel. Daar kun je behoorlijk in de war raken of de + of - pool nou de oxidator of reductor heeft. Het eerste wat je bij zo'n opgave dan moet opschrijven is: + OX - RED En daarachter gewoon de oxidators en reductors die je vindt. Later zie je dan nog wel wat er wel of niet reageert, maar als je dat iig opschrijft kun je iig met die + en - pool nooit in de war raken. ![]() Ik hoop dat ik je een beetje heb geholpen.. Anders hoor ik het wel. Ik vind het namelijk leuk om hier verhalen over te typen ![]() ![]() xx |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ohja en hoe je het kunt weten.. je weet bijv. dat Na (s) 1 elektron in de buitenste schil heeft, die hij kwijt kan raken om zo de edelgasconfiguratie te bereiken.
Na (s) is dus een reductor, hij kan 1 elektron afstaan. Omgekeerd is Na+ dan natuurlijk weer een oxidator, deze kan dat ene elektron weer opnemen. Enz. ![]() Alleen bij ingewikkeldere halfreacties is het wat moeilijker, maar je moet het ook helemaal niet uit je hoofd willen doen, das zonde van je tijd. Gewoon opzoeken. ![]() ![]() |
![]() |
|
Heej,
Ontzettend bedankt voor je uitleg, ik ga het dit weekend nog eens goed doorlezen en dan kijken of ik de opgaven wel snap, als dan blijkt dat ik iets nog niet goed snap dan hoor je het wel weer. Maar alvast heel erg bedankt! ![]() Groetjes Dana
|
Om het even makkelijk te maken (dat is het niet namelijk, vooral de naamgeving is verwarrend),
De oxidator wordt gereduceerd doordat het molecuul electronen opneemt word de lading negatiever, of minder positief. De reductor wordt geoxideerd doordat het molecuul electronen afstaat, waardoor de lading positiever of minder negatief wordt. Dus in BINAS, bijv H2O2 + 2e- --> 2 OH-, dit is de reductie van H2O2. 2 OH- --> H2O2 +2e-, dit is de oxidatie van OH-
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]() Ik hou van je! ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
![]() |
hallo AS,
goede uitleg... maar het Li zal waarschijnlijk met water reageren.... waarom niet Zn genomen? Let op: het handige trucje geldt alleen bij een elektrochemische cel Voor het elektrolyse vat met anode en kathode moet je + en - verwisselen!!!!! Hier ook een site waar het hele redoxverhaal fraai wordt uitgelegd... |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
hallo F..B,
Meestal geeft deze aanpak ook de juiste oplossing. Maar.... Je kent misschien ook de vergelijking van Nerst die zegt dat de redoxpotentaal concentratie-afhankelijk is. (Je neemt dus aan dat []'s gelijk zijn) Een ander addertje het gras is de overspanning waardoor een voor de hand liggende halfreactie geblokkeerd wordt! (Hierdoor dankt bijv de loodaccu zijn bestaan. De elektrolyse van zoutzuur zou volgens Binas H2 en O2 moeten opleveren.) |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Jij deed zeker oude stijl? |
![]() |
|
Verwijderd
|
reductor staat elektronen af, elektronen zijn negatiedf, dus de stof wordt "positiever"..je kan het vergelijken met een soep waaruit je ijsblokjes haalt waardoor hij warmer word
om te kijken of de stof bijv. I2 bestaat kijk je in de hele rechter kolom van tabel 39 in binas, daar staan de ladingen waarin de stof voor kan komen. Precies het tegenover gestelde voor oxi. Oxidator neemt elektronen op, elektronen zijn negatief, dus de stof word "negatiever"..Je doet ijsklontjes in de soep en de soep word kouder. Laatst gewijzigd op 13-10-2003 om 23:49. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Het werd in onze methode nooit genoemd, zelfs niet ter kennisgeving. We gebruikten overigens de methode Chemie |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
Zuurgraad van oxaalzuur bepalen met redoxreactie Ales | 7 | 06-02-2017 17:18 | |
[SK]Redoxreacties vergelijkingen opstellen Ray | 8 | 23-01-2007 10:26 | |
Redoxreacties Corina | 2 | 31-10-2005 20:34 | |
[SK] Redoxreactie FastJapie | 2 | 16-05-2005 14:27 | |
[SK] Redoxreacties dirtyharry241 | 4 | 31-10-2004 17:06 | |
Redoxreacties scheikunde Verwijderd | 8 | 18-01-2003 18:15 |