Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-09-2003, 22:31
brinta
brinta is offline
Ik denk erover een HBO studie te gaan volgen in Belgie.
Ik heb begrepen dat het collegegeld erg laag is (voorbeeld: Katholieke Hogeschool Mechelen 500 euro p.j.). Maar is het ook leuk/te doen, of is het Belgische Hogescholensysteem echt heel anders? Kun je makkelijk aan een huisje/kamer komen?
Ik heb een studie gevonden van 3 jaar (bachelortitel, Europees goedgekeurd). Kan dat/ heb ik dan een diploma die ook in Nederland (en andere Europese landen) goed aangeschreven staat?

Laatst gewijzigd op 21-09-2003 om 11:05.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-09-2003, 11:04
Tofke_H
Tofke_H is offline
Ons (Vlaams) scholensysteem is vrij anders, zeker tem je 18de is de vergelijking moeilijk vind ik. Hoe het zit met "bachelortitel" weet ik niet, maar voor andere richtingen dat ik weet heeft je diploma uiteindelijk meer waarde dan in Nederland, dus met dat stukje papier heb je meer kans in Nederland. Je kan het ook laten gelijk stellen met andere europese landen, maar hoe daar de waarde van ligt weet ik niet.

Aan kamers (wij noemen dat een kot) komen gaat op sommige plaatsen probleemloos, op andere plaatsen moet je er vroeg bij zijn. En het is natuurlijk ook afhankelijk van je eisen.
Oud 21-09-2003, 11:09
Verwijderd
Citaat:
Tofke_H schreef op 21-09-2003 @ 12:04:
Je kan het ook laten gelijk stellen met andere europese landen, maar hoe daar de waarde van ligt weet ik niet.
Dat is het idee van het bachelor/mastersysteem, dat is ingevoerd, zodat iedereen weet welke waarde een diploma heeft. Als ik het goed begrepen heb iig.

In België is het idd 'anders'. Een vriendin van mij heeft er een jaar gestudeerd...zij had niet alle vakken uit het eerste jaar gehaald, in Nederland mag je dan door (als een bepaald aantal punten hebt), in België moet je het jaar over doen.

Het collegegeld is daar misschien laag...maar hoe zit het met studiefinanciering ed? (Dat weet ik niet meer precies van die vriendin...)
Met citaat reageren
Oud 21-09-2003, 11:16
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik wil zelf ook al een poosje in Belgie gaan studeren (biomedische wetenschappen in Leuven) maar ik twijfel ook nog of het nou wel echt goed aansluit vanuit Nederland. Ik wil heel graag naar Belgie maar binnenkort krijg ik toch een gesprek met mn decaan zodat hij me kan overtuigen om naar Belgie te gaan of toch maar in Nederland te gaan studeren.
Oud 21-09-2003, 13:53
Methuselah
Methuselah is offline
Ik vind het in elk geval wel 'n aanrader

En met de eenmaking van het systeem BaMa (Bachelor-Master) is het geen probleem om met 'n Belgisch diploma in de rest van Europa werk te vinden...
Oud 21-09-2003, 14:30
brinta
brinta is offline
Maar hoe kan het dat de opleiding (Interieurarchitectuur) maar 3 jaar duurt?
Met citaat reageren
Oud 21-09-2003, 16:08
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
brinta schreef op 21-09-2003 @ 15:30:
misschien omdat het een hbo-opleiding is of omdat het nog oude stijl is (nog niet BaMa). Biomedische wetenschappen is in Belgie ook maar vier jaar (en nog oude stijl) en in Nederland vijf jaar (wel BaMa)
Oud 21-09-2003, 16:41
KiMZz
KiMZz is offline
Even opletten: om naar de HBO te gaan in Belgie moet je vwo hebben gedaan!
Oud 21-09-2003, 17:09
Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
BaMa wordt pas vanaf volgend jaar in Belgie ingevoerd, toch?
Oud 21-09-2003, 18:00
*-_-*
*-_-* is offline
Citaat:
Dr. Oetker schreef op 21-09-2003 @ 18:09:
BaMa wordt pas vanaf volgend jaar in Belgie ingevoerd, toch?
inderdaad
Met citaat reageren
Oud 22-09-2003, 19:15
brinta
brinta is offline
Voor HBO in Belgie moet je VWO hebben? Und warum? Kan me van Belgische Kunstacademie herinneren dat je er met Havo naar toe kan. Weet iemand hier meer van?
Met citaat reageren
Oud 24-09-2003, 10:36
Zwartwit
Zwartwit is offline
het ligt aan de opleiding... een vriend van mij gaat fysiotherapie doen in Gent, en daar moest ie vwo voor hebben, of zijn Propedeuse..

maar voor een andere 'HBO' opleiding hoef je maar HAVO te hebben, die Belgen zijn een beetje wispelturig...

en ik wil ook wel studeren in Belgie... zo gaaf Vlaams accent kweken....

mag een Nederlandse leraar trouwens ook op een Belgische school lesgeven?? lijkt me wel een cool idee voor mijn stage...

allez mannekes, vandaag gaan wij het ebben over d'n Spaanse Furie nin d'n Antwerp he...
Oud 24-09-2003, 11:00
Miess
Miess is offline
Citaat:
king goth schreef op 24-09-2003 @ 11:36:
het ligt aan de opleiding... een vriend van mij gaat fysiotherapie doen in Gent, en daar moest ie vwo voor hebben, of zijn Propedeuse..

maar voor een andere 'HBO' opleiding hoef je maar HAVO te hebben, die Belgen zijn een beetje wispelturig...

en ik wil ook wel studeren in Belgie... zo gaaf Vlaams accent kweken....

mag een Nederlandse leraar trouwens ook op een Belgische school lesgeven?? lijkt me wel een cool idee voor mijn stage...

allez mannekes, vandaag gaan wij het ebben over d'n Spaanse Furie nin d'n Antwerp he...
Ik denk het niet, het niveau ligt op vlaamse scholen hoger dan hier.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2003, 18:02
xmoix
xmoix is offline
Citaat:
Miess schreef op 24-09-2003 @ 12:00:
Ik denk het niet, het niveau ligt op vlaamse scholen hoger dan hier.
maar als je hier (in belgië) je diploma haalt, kan je hier wel lesgeven he. Ik weet niet juist hoe het gaat als je in nederland je diploma hebt gehaald..
Oud 24-09-2003, 19:10
Miess
Miess is offline
Citaat:
xmoix schreef op 24-09-2003 @ 19:02:
maar als je hier (in belgië) je diploma haalt, kan je hier wel lesgeven he. Ik weet niet juist hoe het gaat als je in nederland je diploma hebt gehaald..
Euhm? Het lijkt me normaal dat als je hier in Nederland je diploma hebt gehaald, dat je hier dan ook mag lesgeven. Logisch toch?
Met citaat reageren
Oud 25-09-2003, 13:17
damaetas
damaetas is offline
Citaat:
brinta schreef op 20-09-2003 @ 23:31:
Ik denk erover een HBO studie te gaan volgen in Belgie.
Ik heb begrepen dat het collegegeld erg laag is (voorbeeld: Katholieke Hogeschool Mechelen 500 euro p.j.). Maar is het ook leuk/te doen, of is het Belgische Hogescholensysteem echt heel anders? Kun je makkelijk aan een huisje/kamer komen?
Ik heb een studie gevonden van 3 jaar (bachelortitel, Europees goedgekeurd). Kan dat/ heb ik dan een diploma die ook in Nederland (en andere Europese landen) goed aangeschreven staat?
in mechelen kan je zeker bij je zeker aan een kamer geraken en ze zijn ook niet zo duur. mss wel wat kleiner dan algemeen in nederland. er zijn wel niet zoveel studenten met een kamer daar.
vanaf volgend jaar begint het bachelor/master systeem in belgië en dan heb je een diploma dat over de hele wereld aanvaard is en met de goede reputatie van het belgische onderwijs zal het zeker hoog aangeschreven staan.
Oud 25-09-2003, 21:07
brinta
brinta is offline
Mijn ervaring is dat Hollanders vaak een beetje met de nek worden aangekeken in steden als Antwerpen (als ik even over 1 kam scheer ). Hoe is dat als je als Hollander studeert in Belgie, is het moeilijk om te "integreren"?

Is er iemand die uitsluitsel kan geven voor welke HBO's je Atheneum en voor welke je Havo nodig hebt?
(kzal natuurlijk ook even informeren bij de betreffende Hogeschool, maar ik ben nu al nieuwsgierig)
Met citaat reageren
Oud 27-09-2003, 09:21
damaetas
damaetas is offline
Citaat:
brinta schreef op 25-09-2003 @ 22:07:
Mijn ervaring is dat Hollanders vaak een beetje met de nek worden aangekeken in steden als Antwerpen (als ik even over 1 kam scheer ). Hoe is dat als je als Hollander studeert in Belgie, is het moeilijk om te "integreren"?
dat is een antwerps verschijnsel denkik, omdat ze daar vooral uitgaande hollanders zien die extreem luid en zat door de straten marcheren. der zit bij mij een nederlander in de klas en 1 op mijn kot, die lijken helemaal geen problemen te hebben. zijn ook hele fijne mensen enzo.
in mechelen bijvoorbeeld doen ze daar helemaal ni zo moeilijk over
Oud 27-09-2003, 12:35
Emilia
Emilia is offline
Citaat:
brinta schreef op 25-09-2003 @ 22:07:

Is er iemand die uitsluitsel kan geven voor welke HBO's je Atheneum en voor welke je Havo nodig hebt?
(kzal natuurlijk ook even informeren bij de betreffende Hogeschool, maar ik ben nu al nieuwsgierig)
Ik denk dat je vooral moet openstaan voor de Vlaamse mentaliteit, wat die ook moge zijn. Antwerpenaren hebben de reputatie nogal arrogant te zijn, maar daar moet je je niks van aantrekken. Misschien moet je eens precies omschrijven welke richting je gevolgd hebt in het middelbaar onderwijs en daarmee bedoel ik niet het onderwijstype (Havo enz.), maar waarop je studie vooral gericht was. Bvb. vooral talen, eerder wiskundig/wetenschappelijk, aantal uren wiskunde.
Het is namelijk zo dat je niet meteen jullie onderwijstypes kunt gelijkstellen met de onze en als je dan gewoon een type noemt, ben ik er niet veel mee.
Aan welke studie had je gedacht??
Met citaat reageren
Oud 27-09-2003, 13:28
Zwartwit
Zwartwit is offline
Citaat:
brinta schreef op 21-09-2003 @ 15:30:
dat heeft ze al gezegd
Oud 27-09-2003, 18:24
brinta
brinta is offline
Ik heb gekozen voor het profiel Cultuur & Maatschappij, dit zijn mijn vakken:
Nederlands
Frans
Engels
Maatschappijleer
Algemene Natuur Wetenschappen
Economie
Tekenen
Wiskunde

op Havo-niveau dus

en de studie die ik wil gaan volgen is Interieurarchitectuur
Met citaat reageren
Oud 27-09-2003, 21:19
Emilia
Emilia is offline
Kun je me nog eens zeggen op welke niveau je die vakken gevolgd hebt? Ik heb bvb. ook wiskunde gehad, maar ik had maar 3 uur wiskunde per week, wat te weinig is voor een wetenschappelijke/wiskundige richting aan unief/hogeschool (al koester ik daar ook geen ambities voor).
Dus laat gewoon eens weten waar het zwaartepunt van je richting ligt, dan ga je het best in die richting verder. En dan best nog eens informeren of je voorkennis overeenstemt met de gemiddelde Belgische leerling(e) die aan die opleiding begint.
Oh dan heb ik nog een site gevonden waar misschien wat meer informatie staat over de toelatingseisen en het studiepakket;
http://www.ontwerpwetenschappen.be/ia/index.cfm
Veel succes ermee en als je nog vragen hebt, vuur je ze maar af!
Met citaat reageren
Oud 28-09-2003, 10:02
damaetas
damaetas is offline
Citaat:
Emilia schreef op 27-09-2003 @ 22:19:
Kun je me nog eens zeggen op welke niveau je die vakken gevolgd hebt? Ik heb bvb. ook wiskunde gehad, maar ik had maar 3 uur wiskunde per week, wat te weinig is voor een wetenschappelijke/wiskundige richting aan unief/hogeschool (al koester ik daar ook geen ambities voor).
alles kan, alles mag. een vriendin van mij heeft 2 uur wiskunde gehad (Steinerschool) en is er keihard doorgeweest voor wiskunde in het 1ste. en wij krijgen echt wel moeilijke wiskunde (geologie aan KUL)
dus alle obstakels zijn te overwinnen
Oud 28-09-2003, 19:53
brinta
brinta is offline
Ik heb maar even rechtstreeks informatie opgevraagd, bedankt voor de link, Emilia!
Met citaat reageren
Oud 29-09-2003, 13:48
Milos
Milos is offline
Citaat:
kimmetjeluvsya schreef op 21-09-2003 @ 17:41:
Even opletten: om naar de HBO te gaan in Belgie moet je vwo hebben gedaan!
Of MBO niveau 4
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-09-2003, 16:23
brinta
brinta is offline
Hangt van de opleiding af, het verschilt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten