Advertentie | |
|
![]() |
|
NLP is de grootste onzin die ik ooit heb meegemaakt. Hieronder een link naar een artikel van Pim Levelt, de voorzitter van de Koninklijke Academie van Wetenschappen over NLP: http://www.skepsis.nl/nlp.html
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Mijn mening staat reeds verwoord in dat artikel.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Voorbeeld: als je vrolijk bent, lach of grijns je. Het grijnzen wordt verbonden aan de vrolijke emotie. NLP zegt dan dat je door een 'vrolijk gezicht' op te zetten ook vrolijker wordt. Ook kun je door een zelfverzekerde lichamelijke houding aan te nemen, niet alleen zelfverzekerder overkomen, maar het ook worden. Althans, dat zegt NLP. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Edit: dat de wetenschappelijke naam niet helemaal (of helemaal niet) terecht is, wil natuurlijk niet meteen zeggen dat de hele therapie onzin is. Laatst gewijzigd op 24-06-2003 om 17:35. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() *heeft er hier ergens nog een boek over liggen* ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Je weet dat poezen spinnen als ze zich prettig voelen. Maar de meeste mensen weten niet dat ze het spinnen ook gebruiken om zich in stresssituaties beter te voelen. Veel doodzieke katten krijgen spinnend het laatste verlossende spuitje, en de baas snapt er niks van dat hij vol zit met zeer pijnlijke kankergezwellen: het beestje heeft immers op volle kracht lopen spinnen, de laatste tijd.
Dus poezen houden zichzelf ook zo voor de gek. Maar goed, als het werkt, kan het geen kwaad.
|
als ik naar dat stuk van ******** kijk over het gezicht, dan denk ik niet dat het enigszins zou kunnen helpen in het verbeteren van je gemoedstoestand, maar het houdt vast meer in dan alleen stevig staan, duidelijk zijn in non-verbaal gedrag en strakke gezichten kunnen trekken...
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
"je ongekende vermogens" is een boek wat ik dan gelezen heb en waar ik veel aan het gehad is het gegeven dat je ZELF verantwoordelijk bent voor je eigen succes. (ok, dat is natuurlijk een oud gegeven, maar laat het me even toelichten)
Zoals ******** zei beweerd NLP dat door bijvoorbeeld te grijnzen je je vrolijker kan gaan voelen. Een stukje uit het boek wat op mij veel indruk maakte ging over het feit dat mensen die neerslachtig zijn vaak zich ook helemaal zo gaan gedragen (triest kijken, voorovergebogen lopen, alles somber inzien), terwijl het veel moeilijker is je net zo kut te voelen als je rechtop loopt met een lach op je gezicht. Dus; in vele gevallen zou je zelf de situatie alleen maar minder makkelijk voor jezelf maken. Trouwens dat met houdingen is niet het enige; het gaat er ook om dat je bepaalde momenten van succes verankerd, aan een bepaalde handeling verbindt, zodat, wanneer je die handeling weer uitvoert je weer het gevoel van succes herinnert waardoor je jezelf machtiger voelt en beter kan presteren dan wanneer je jezelf onzeker zou voelen. En zo zijn er wel meer dingen in NLP die voor mij toch wel een beetje hebben geholpen. Ik ben geen voor of tegenstander van NLP; er zijn dingen die voor mij hebben gewerkt, er zijn dingen waar ik wat minder in geloof, maar dat artikel van Skepsis vind ik niet echt goed onderbouwd. Geef eerst maar eens echt bewijzen dat het totaal niet helpt en ga dan eens zo'n artikel schrijven met echte argumenten, in plaats van de naam NLP bijvoorbeeld aan te vallen. En ik blijf erbij; zelfs al zou je geloven dat naakt de vogeltjesdans doen onder een volle maan je zou helpen van bepaalde klachten te genezen, waarom zou je het dan niet doen? Het gaat er toch om dat het voor jou werkt, en niet of het nou een erkende therapie is?
Laatst gewijzigd op 25-06-2003 om 08:54. |
![]() |
|
![]() |
NLP, ik heb er veel audiofiles overgehoord en websites overbezocht. Nog nooit echt een boek overgelezen, maar dat moet ik zeker nog eens doen.
Ik vind het zelf ook erg intressant, en heb het één keer in de pratijk toegepast. Maar zelf ben ik nu weer bezig met een soort van mini-onderzoek. Namelijk wat doen mensen als je op een forum zit, en daar komt een nieuweling (ik dus, hoewel ik al eeuwen op dat forum zit) en die geeft precies het antwoord wat jij wil horen. NLP, blijft mij iig erg boeien, en ik ben ook voor het toepassen van NLP in de pratijk. Zolang het maar niet iedereen gaat doen, hoewel als iemand het doet die het niet snapt het toch fout gaat maarja.
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Faalangst Dott | 46 | 03-11-2010 22:12 | |
Liefde & Relatie |
Hoe vraag ik haar uit? De Zwartkijker | 73 | 03-07-2005 03:39 | |
Psychologie |
NLP (Deel II) Sentingua | 5 | 26-09-2003 20:53 | |
Psychologie |