Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-09-2003, 17:47
Ninnoc
Ninnoc is offline
ik loop vaak in een boekwinkel en wil zo graag dichtbundels kopen. Maar ik ken helemaal geen dichters (ja ik had ook zeer slechte literatuurgs op school, dus zelfs de uberbekenden ken ik niet ).

dus vandaar... maak je top 5 'bekende' dichter en zet er aub achter wat voor soort gedichten ze maken, kleine omschrijving
Oud 24-09-2003, 18:18
Gilrups
Gilrups is offline
Ik ken er eigelijk niet zo veel
maar Toon Hermans vind ik & Hans Andreus heeft d'r ook een paar leuke...
Liefs
Met citaat reageren
Oud 24-09-2003, 20:40
lovetear
lovetear is offline
Ik vind Rawie eigenlijk erg goed. Technisch erg sterk, niet moeilijk te begrijpen, maar ik weet niet of je daarvan houdt. M. Vasalis ken ik niet zo veel gedichten van, maar wat ik ken vind ik erg goed. Haar stijl kan ik daarom ook niet goed omschrijven. Verder vind ik dat gedicht van Vondel(ken je die misschien?) over dat dode kind echt prachtig. Maar ik geef toe, ik ben geen expert als het aankomt op kennis van dichters. Volgens kan Dreamerfly of Secreet je goed helpen hierbij .
Oud 25-09-2003, 11:40
Secreet
Secreet is offline
mijn top 5...

hmmm

1. Ida Gerhardt -> Heeft een zeer poetische kijk op dingen in het leven en kan ze prachtig omschrijven.

2. Rutger Kopland -> Schrijft erg herkenbaar en gevoelig, heeft ook veel verschillende onderwerpen waar hij over schrijft.

3. Freek de jonge -> Weinig dichtsels op zich maar wat hij heeft vind ik erg realistisch, integendeel van zijn cabaretwerk zijn ze iets minder heftig maar nog steeds pakkend en intressant.

4. Hans Andreus -> Gevoelige herkenbare gedichten

5. Toon Tellegen -> Erg goed schrijfwerk, zit mooi in elkaar en heeft gedichten met een boodschap.
Oud 26-09-2003, 00:09
Mef
Mef is offline
Mijn favoriet is echt Ramsey Nasr. Zijn gedichten zijn heel intens, confronterend en soms wat ontoegankelijk. Maar allemaal (gruwelijke) juweeltjes.

Daarnaast vind ik Lucebert erg goed, en dan vooral zijn werk uit de vijftiger jaren, toen hij aangesloten was bij de Vijftigers (stukje literatuurgeschiedenis ) Er zit een heerlijk ritme in zijn werk, maar het is vaak niet te begrijpen door de beeldspraak waarmee het doorspekt is. Dat is voor mij juist het mooie eraan

Tot mijn spijt (en dat ook tegenover mezelf) ken ik verder ken ik te weinig dichters om nog meer te noemen.
Oud 26-09-2003, 08:20
tacidvs
tacidvs is offline
Tjitske Jansen.
Oud 26-09-2003, 08:32
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Jee, lastig, ik heb niet zo'n hele brede blik op de dichters(niet heel veel gedichten gelezen)

1. Toon Hermans (enige waar ik een dichtbundeltje van heb ;mooie, leuke, grappige gedichten(uitspraken), vaak in een vrij eenvoudig jasje verpakt, maar er schuilt vaak altijd een diepere betekenis in, houd ik wel van.)
2. Toon tellegen(mijn moeder heeft van hem een aantal boekjes en dat zet wel tot nadenken...mooie)
3). Willem wilmink; leuke kindergedichtjes ook

Meer weet ik op dit moment even niet.

Laatst gewijzigd op 26-09-2003 om 08:35.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2003, 08:38
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Rawie, daar heb ik btw ook een dichtbundeltje van(via school), is ook mooi/goed.
Oud 26-09-2003, 10:43
Jamezy
Jamezy is offline
Heb ooit eens een bundel van Seth Gaaikema gelezen

die vond ik zeer okay
Oud 26-09-2003, 10:49
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Citaat:
Dreamerfly schreef op 26-09-2003 @ 09:32:
Jee, lastig, ik heb niet zo'n hele brede blik op de dichters(niet heel veel gedichten gelezen)

1. Toon Hermans (enige waar ik een dichtbundeltje van heb ;mooie, leuke, grappige gedichten(uitspraken), vaak in een vrij eenvoudig jasje verpakt, maar er schuilt vaak altijd een diepere betekenis in, houd ik wel van.)
2. Toon tellegen(mijn moeder heeft van hem een aantal boekjes en dat zet wel tot nadenken...mooie)
3). Willem wilmink; leuke kindergedichtjes ook

Meer weet ik op dit moment even niet.

Even een aanpassing: Niet Toon Tellegen waar mijn moeder boekjes van heeft, heb ik verward met een ander , wel 1 gedicht die ik van hem had gelezen: "Streep trekken">ik weet niet meer hoe het orgineel heette qua titel .

Ida Gerhardt, verzameling, kwam ik ook nog tegen in de boekenkast van mams
Oud 28-09-2003, 00:36
Verwijderd
Kees Stip
Gerrit Komrij
Rudy Kousbroek
Hans Lodeizen
Met citaat reageren
Oud 28-09-2003, 09:43
thunder110
thunder110 is offline
Slauerhoff, Elsschot en v. Ostaijen.
Oud 28-09-2003, 11:11
Horror Kitty
Horror Kitty is offline
ik ken niet zoveel bekende dichters.
maar ik heb een bundel van Maria Egas, en die vind ik heel erg mooi. is een paranormaal begaafde dichteres die schrijft over emoties in een redelijk simpele vorm, zodat ze waar het om gaat bij de kern heeft. opzich niet zo belangrijk, maar de illustraties zijn ook erg mooi, die maakt ze zelf.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten