Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-09-2003, 17:53
Verwijderd
In de zomer heb ik er vrijwel nooit last van, maar zodra het weer een beetje af begint te koelen (zoals nu dus) veranderen mijn voeten en handen in ijsklompjes.

Ze zijn niet dood, zien er nog wel gewoon levendig uit (dus niet dat 'enge' geel-witte kleurtje wat sommige mensen krijgen ) maar voelen gewoon ontzettend koud aan, en met name mijn vingers zijn een beetje stijf.

Vooral bij mijn voeten vind ik dat vreemd, omdat ik wel gewoon dikke sokken draag, maar nu al is het zo erg dat ik dagelijks balletbeenwarmers draag omdat mijn voeten anders echt zeer gaan doen.

Herkent iemand dit en weet iemand misschien wat er aan te doen is? Zonder gelijk naar de huisarts te hoeven. Ik probeer liever eerst een huismiddeltje.

En 24/7 met handschoenen lopen lijkt me nou ook niet echt een optie ...
Met citaat reageren
Oud 25-09-2003, 17:58
oef
oef is offline
loop niet zo te zeiken joh niks aan de hand je hebt et gewoon koud voeten en handen ZIJN KOUD!
Met citaat reageren
Oud 25-09-2003, 18:15
Girl87
Girl87 is offline
Dat heb ik ook altijd en heel snel. Ik heb (en jij denk ik ook) gewoon een slechte doorbloeding. Dus al mijn 'uiteinden' (handen, voeten, oren, neus) zijn erg snel koud! Sokken ofzo helpen niet echt dus ik laat het maar zo, het kan geen kwaad lijkt me...
Oud 25-09-2003, 18:22
Verwijderd
Citaat:
Girl87 schreef op 25-09-2003 @ 19:15:
Dat heb ik ook altijd en heel snel. Ik heb (en jij denk ik ook) gewoon een slechte doorbloeding. Dus al mijn 'uiteinden' (handen, voeten, oren, neus) zijn erg snel koud! Sokken ofzo helpen niet echt dus ik laat het maar zo, het kan geen kwaad lijkt me...
Nee, dat denk ik(hoop ik) ook niet, niet dat ze er opeens afvallen ofzo.

en oef, doe normaal
Met citaat reageren
Oud 25-09-2003, 18:26
Bellenblaas
Bellenblaas is offline
Inderdaad slechte doorbloeding.
Iets wat zou kunnen helpen is als je van buiten naar binnen komt en koude handen hebt, ze onder de koude (!) kraan te houden, dan warmen ze wel op
Oud 25-09-2003, 18:29
Girl87
Girl87 is offline
Citaat:
Bellenblaas schreef op 25-09-2003 @ 19:26:
Iets wat zou kunnen helpen is als je van buiten naar binnen komt en koude handen hebt, ze onder de koude (!) kraan te houden, dan warmen ze wel op
Ja, inderdaad. Het helpt ook nog eens tegen vuurrode, kriebelende handen die je vaak krijgt als je van de kou in een warm huis komt.
Oud 25-09-2003, 18:40
Verwijderd
Citaat:
Idd...en er is ook een syndroom waarbij je ijskoude handen en voeten hebt (volgens mij kan het ook op zichzelf staand zijn): het syndroom van Raynaud. Keert je langs de dokter als het echt heel erg is, lijkt me.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2003, 07:11
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
klopt, dit werkt vaak heel goed! ik doe het ook altijd als ik op school kom (na 3 kwartier door de kou gefietst te hebben). dan doen mn handen gewoon pijn van de kou. nadat ik ze onder de koude kraan gehouden heb, is het een stuk verbeterd.

ik heb hier trouwens ook altijd last van van dit probleem. als ik 's nachts thuis kom en ik ga naar bed, krijg ik het no way weer warm. mijn fouten ontregelen dan mijn hele lichaamstemperatuur. ik heb nog niks op gevonden, behalve onder 3 dekens slapen dat wil nog wel eens werken
Met citaat reageren
Oud 26-09-2003, 07:31
Verwijderd
Citaat:
Maar als je nou een dag niet buiten geweest bent en het toch hebt?

Dikke sokken helpen vaak alleen als je voeten warm zijn als je ze er in doet, als ze al koud zijn als je je sokken aantrekt, worden ze alleen maar kouder.

Voor m'n handen drink ik altijd thee (warme chocomel kan natuurlijk ook), dan warm ik m'n handen aan de beker, dat helpt iig zolang als er nog thee in de beker zit. Verder heb ik een electrisch dekbed. En een vriendje die me kan warmen. En een kersenpittenkussen. En douchen helpt soms ook. Of heel dicht bij de kachel/verwarming gaan zitten.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2003, 10:03
Somebody Special
Somebody Special is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 26-09-2003 @ 08:31:
Dikke sokken helpen vaak alleen als je voeten warm zijn als je ze er in doet, als ze al koud zijn als je je sokken aantrekt, worden ze alleen maar kouder.
Je kan sowieso beter niet te dikke sokken aantrekken, daar worden je voeten vaak alleen mar kouder van. Mensen doen dat ook altijd als ze gaan schaatsen, het liefst 2 paar achter elkaar. Als je (in dit geval tenminste) geen koude voeten wil moet je zónder sokken in je schaatsen gaan!
Oud 26-09-2003, 10:54
Verwijderd
Citaat:
Somebody Special schreef op 26-09-2003 @ 11:03:
Je kan sowieso beter niet te dikke sokken aantrekken, daar worden je voeten vaak alleen mar kouder van. Mensen doen dat ook altijd als ze gaan schaatsen, het liefst 2 paar achter elkaar. Als je (in dit geval tenminste) geen koude voeten wil moet je zónder sokken in je schaatsen gaan!
Als ik zonder sokken in m'n schoenen ga, dan vriezen m'n voeten er serieus van af...
Met citaat reageren
Oud 26-09-2003, 11:28
Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Somebody Special schreef op 26-09-2003 @ 11:03:
Mag ik dan even -nieuwsgierig- vragen hoe dat principe dan werkt? Dat je koude handen warmer worden onder de koude kraan, kan ik begrijpen, want dat 'koude' water is warmer dan de buitentemperatuur als het vriest... Maar dat van die voeten in de schaatsen, dat kan ik niet begrijpen met mijn simpele logica...
Met citaat reageren
Oud 26-09-2003, 15:21
Catootjuh
Catootjuh is offline
Och, slaap ook al sinds een aantal dagen met electrische deken en eenmaal thuis na school trek ik dubbele laag kleren aan met dikke sokken

Ben inmiddels gelukkig wel afgekickt van mijn warme kruik elke nacht haha.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2003, 15:44
beestje
beestje is offline
ik heb er ook last van ik slaap al met een kruik als het onder de 15 graden wordt buiten

Toen ik nog veel piano speelde had ik er minder last van (in mijn vingers dan) dus het zal de doorbloeding wel zijn. Ook in periodes dat ik vaker sport is het meestal minder, en het ligt natuurlijk erg aan mijn geestelijke toestand.

Er is verder weinig aan te doen (behalve dus heel veel pianospelen of sporten of iets dergelijks) het is vervelend maar je gaat er gelukkig niet dood van
Oud 26-09-2003, 16:08
Gothic
Gothic is offline
Ja, herken ik.

Mijn handen en voeten zijn altijd ijskoud... niets aan te doen, ik heb er ook geen last van verder

*nuttige reply*
Oud 26-09-2003, 22:01
Somebody Special
Somebody Special is offline
Citaat:
HaWaHaai schreef op 26-09-2003 @ 12:28:
Mag ik dan even -nieuwsgierig- vragen hoe dat principe dan werkt? Dat je koude handen warmer worden onder de koude kraan, kan ik begrijpen, want dat 'koude' water is warmer dan de buitentemperatuur als het vriest... Maar dat van die voeten in de schaatsen, dat kan ik niet begrijpen met mijn simpele logica...
Ik heb geen idee hoe dat zit. Een aantal jaar schaatste ik ieder weekend en het werd mij daar eens verteld..

Edit: Het knelt je voet af waardoor je koude voeten krijgt

Wintervoeten/wintertenen:
Wintertenen zijn een abnormale reactie op koude. Vooral bij personen met een afwijking in de bloedvaten waardoor deze niet samentrekken bij lage temperatuur en hoge vochtophoping zal de "koude" winter huidproblemen kunnen veroorzaken.
Doot plotselinge verkramping van de bloedvaten ontstaat er een onderhuidse vochtophoping. De tenen zijn soms rood en gezwollen.
Er is geen gevaar dat de tenen afsterven, maar de huid protesteert wel met jeuk, pijn en soms blaren. De klachten komen soms in enkele uren opzetten.
Het duurt echter een week of langer voordat alle klachten verdwenen zijn.
Vochtige kou is ook extra hinderlijk omdat vochtde lage temperatuur beter geleidt.
Te strakke en te nauwe schoenen werken hierop ook averechts.
het probleem komt niet alleen aan de tenen en voeten voor, maar ook aan vingers, neus en oren.

Er bestaat geen terapie die echt afdoende is. Bij elke behandeling ligt de nadruk op voorkomen van het probleem. Door ontspanningsoefeningen, bewegingen en warmte kan men de doorbloeding bevorderen.

Bij aanvang van de winter dus warme, liefst gevoerde ruime schoenen en niet te dikke sokken dragen. Men kan ook voor aanvang van de winter proberen afwisselend de voeten in warm en koud water baden. Daardoor zal het vaatstelsel getraind worden en heeft men minder snel last van vernauwing van de vaten.
De resultaten bereikt men door een combinatie van een inwendige en uitwendig middel te kiezen, gericht op de doorbloeding van de huid.

Ik hoop dat het verhaal klopt, ben erg moe en er dus niet helemaal bij..

Je kan btw beter geen warmte bronnen gebruiken, als je lichaam hier aan wendt zal je het alleen maar kouder krijgen wanneer je ze niet bij de hand hebt..

Laatst gewijzigd op 26-09-2003 om 22:18.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2003, 22:10
Sask!a
Sask!a is offline
Voedsel eten waar veel ijzer in zit (vlees en appelstroop)

Ikzelf heb altijd ijskoude handen (mensen schrikken er echt van)
dat komt doordat ik bloedarmoede heb (te weinig zuurstof in het bloed) en dat komt weer doordat ik vegetarisch ben...

Pure logica...

Liefs Sask!a
Oud 27-09-2003, 08:46
muziekvlinder
muziekvlinder is offline
ik heb het ook heel erg
heb zelfs koude handen en voeten tijdens de zomer en het warme weer, niet normaal
Oud 27-09-2003, 10:37
Verwijderd
Citaat:
Sask!a schreef op 26-09-2003 @ 23:10:
Voedsel eten waar veel ijzer in zit (vlees en appelstroop)

Ikzelf heb altijd ijskoude handen (mensen schrikken er echt van)
dat komt doordat ik bloedarmoede heb (te weinig zuurstof in het bloed) en dat komt weer doordat ik vegetarisch ben...

Pure logica...

Liefs Sask!a
Bloedarmoede is toch iets van te weingi rode bloedlichaampjes...? Of is dat hetzelfde als 'te weinig zuurstof in het bloed'? (Dan heb ik weer iets nieuws geleerd.)

Ik ben ook vegetariër (een mens bestaat gelukkig nog steeds uit vlees en bloed), maar ik had het daar voor ook al. Volgens mijn dietiste kun je voor ijzer beter multi-vitaminepillen slikken, in appelstroop zat vroeger veel ijzer, tegenwoordig valt het erg mee.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2003, 10:47
Verwijderd
Citaat:
Griller schreef op 27-09-2003 @ 11:46:
Bloedarmoede komt op hetzelfde neer inderdaad, rode bloedcellen hechten zich aan ijzer om actief te worden, om zuurstof te kunnen binden dus, dus als je te weinig ijzer in je bloed hebt, heb je ook zo'n beetje te weinig (actieve) rode bloedcellen waardoor je te weinig zuurstof transporteert

(yeah volgens mij ben ik niet al mijn biologie vergeten )
Zo iets vermoedde ik al. Maar je kunt dan toch ook te weinig zuurstof in je bloed hebben, zonder te weinig rode bloedlichaampjes...? Is het dan ook bloedarmoede?
Met citaat reageren
Oud 27-09-2003, 10:47
beestje
beestje is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 27-09-2003 @ 11:37:
Bloedarmoede is toch iets van te weingi rode bloedlichaampjes...? Of is dat hetzelfde als 'te weinig zuurstof in het bloed'? (Dan heb ik weer iets nieuws geleerd.)

Ik ben ook vegetariër (een mens bestaat gelukkig nog steeds uit vlees en bloed), maar ik had het daar voor ook al. Volgens mijn dietiste kun je voor ijzer beter multi-vitaminepillen slikken, in appelstroop zat vroeger veel ijzer, tegenwoordig valt het erg mee.
Bloedarmoede komt op hetzelfde neer inderdaad, rode bloedcellen hechten zich aan ijzer om actief te worden, om zuurstof te kunnen binden dus, dus als je te weinig ijzer in je bloed hebt, heb je ook zo'n beetje te weinig (actieve) rode bloedcellen waardoor je te weinig zuurstof transporteert

Oud 27-09-2003, 10:49
Verwijderd
Citaat:
beestje schreef op 27-09-2003 @ 11:47:

Zo iets vermoedde ik al. Maar je kunt dan toch ook te weinig zuurstof in je bloed hebben, zonder te weinig rode bloedlichaampjes...? Is het dan ook bloedarmoede?

Met citaat reageren
Oud 27-09-2003, 11:03
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 27-09-2003 @ 11:49:

Op zich zou dat wel kunnen, door verminderde zuurstof-opname in de longen. Maar dat is dan geen bloedarmoede.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2003, 11:15
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 27-09-2003 @ 11:49:

Bloedarmoede is een te kort aan ijzer.
Oud 27-09-2003, 11:58
Verwijderd
Citaat:
Qamra schreef op 27-09-2003 @ 12:15:
Bloedarmoede is een te kort aan ijzer.
Nu snap ik er helemaal niks meer van.

Welke van de drie is het nou:
-tekort aan rode bloedlichaampjes
-tekort aan zuurstof in het bloed
-tekort aan ijzer
Met citaat reageren
Oud 27-09-2003, 12:18
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 27-09-2003 @ 12:58:

-tekort aan ijzer
http://www.bloedarmoede.net/info.htm

Waarom zou je dan in godsnaam staaltabletten moeten slikken??

http://www.kinderinfo.nl/Perioden/do...oedarmoede.asp

Nou weet ik het ook niet meer. Jouw schuld..
Oud 27-09-2003, 12:23
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 27-09-2003 @ 12:58:

-tekort aan ijzer

Volgens mij werkt het zo: door een tekort aan ijzer komen er minder rode bloedlichaampjes in het bloed en die zorgen voor het zuurstoftransport dus als er minder rode bloedlichaampjes zijn dan is het zuurstoftransport ook minder. Rode bloedlichaampjes worden volgens mij gevormd onder invloed van ijzer.

Trek nu zelf je conclusie
Oud 27-09-2003, 19:21
Sask!a
Sask!a is offline
Het heeft niets met de hoeveelheid bloedcellen/plaatjes te maken, maar met de concentratie zuurstof daarin.
En die concentratie zuurstof krijg je hoger door veel ijzer te eten.

Snap je het nu?

Liefs Sask!a
Oud 27-09-2003, 20:42
Verwijderd
Citaat:
Wat is bloedarmoede?
We spreken van bloedarmoede (anemie) wanneer er te weinig rode bloedcellen in uw bloed zitten of wanneer de rode bloedcellen niet goed werken. In de rode bloedcel zit ‘hemoglobine’. Hemoglobine (‘Hb’) is nodig om zuurstof te vervoeren vanuit uw longen naar alle delen van het lichaam. Wanneer u bloedarmoede heeft, wordt er minder zuurstof vervoerd. Daardoor kunnen verschillende klachten ontstaan. We spreken van bloedarmoede wanneer bij een man het hemoglobinegehalte (Hb) lager is dan 8,1 mmol/l, of wanneer deze bij een vrouw lager is dan 7,5 mmol/l. Voor zwangeren en kinderen gelden andere waarden.
Bron

Laatst gewijzigd op 27-09-2003 om 20:45.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2003, 21:01
liesbethlykke
liesbethlykke is offline
Als je koude vinger hebt, moet je je vingertoppen op elkaar zetten en hard drukken, minuutje volhouden en dan loslaten. Dan gaat het bloed naar je vingers en da's lekker warm. Met voeten lijkt me dat een beetje moeilijk.. maar ik zet altijd mn slofjes op de verwarming dat is heeeeeel fijn als je thuiskomt
Met citaat reageren
Oud 28-09-2003, 09:00
Verwijderd
Citaat:
iemand of niemand schreef op 27-09-2003 @ 21:42:
Bron
Dus idd zo'n beetje wat Daantje_0705 zei.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2003, 15:01
Jules
Jules is offline
Van die wisselbaden schijnen te helpen.. dus gewoon voeten/handen in bak met koud water, 10 sec daarin, en dan 10 sec in een bak met warm water en dat een paar keer. Niet als je al koude voeten/handen hebt, maar gewoon, als je aan het douchen bent ofzo.
Oud 01-10-2003, 13:17
langejongen
langejongen is offline
Er zijn thermosokken in de handel waar je weer warme voeten van krijgt. Heb het nooit geprobeerd, maar misschien een nuttige tip.
Oud 01-10-2003, 13:22
Verwijderd
Citaat:
langejongen schreef op 01-10-2003 @ 14:17:
Er zijn thermosokken in de handel waar je weer warme voeten van krijgt. Heb het nooit geprobeerd, maar misschien een nuttige tip.
Dat zijn dus van die sokken die je alleen aan moet trekken als je al warme voeten hebt, anders werkt het alleen maar averechts... En soms helpt het zelfs absoluut niet als je al warme voeten had...maar ja...
Met citaat reageren
Oud 01-10-2003, 13:29
Freshh~
Freshh~ is offline
Citaat:
Moenbloem schreef op 25-09-2003 @ 19:53:
In de zomer heb ik er vrijwel nooit last van, maar zodra het weer een beetje af begint te koelen (zoals nu dus) veranderen mijn voeten en handen in ijsklompjes.

Ze zijn niet dood, zien er nog wel gewoon levendig uit (dus niet dat 'enge' geel-witte kleurtje wat sommige mensen krijgen ) maar voelen gewoon ontzettend koud aan, en met name mijn vingers zijn een beetje stijf.

Vooral bij mijn voeten vind ik dat vreemd, omdat ik wel gewoon dikke sokken draag, maar nu al is het zo erg dat ik dagelijks balletbeenwarmers draag omdat mijn voeten anders echt zeer gaan doen.

Herkent iemand dit en weet iemand misschien wat er aan te doen is? Zonder gelijk naar de huisarts te hoeven. Ik probeer liever eerst een huismiddeltje.

En 24/7 met handschoenen lopen lijkt me nou ook niet echt een optie ...
hmm ben dus niet de enige die daar last van heeft.
het is echt vervelend en irritant, ik kan er werkelijk niks tegen doen. Probeer vaak mijn voeten te warmen met hele warme sokken, voeten tegen de kachel [dat is weer te heet. ]

en wat er dan uiteindelijk gebeurd is dat ik met mijn sokken aan ga slapen [na een 2 uur worden ze pas warm] en dan word ik s'ochtends wakker met onwijs warme voeten..
dat is nou ook weer niet lekker..
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten